***MAALISmasujen maanantai***
Kommentit (39)
Hormoonikierukan voi laittaa myös imetyksen aikana,vaikka heti jälkitarkastuksessa!!!!!!!
Ja hormoonikierukkahan vähentää ihanasti kk vuotoa,toisin kun kuparikierukka voi sitä lisätä!
Leanna,ottanut asiasta 3:lta lääkäriltä selvän=)
Ajatus kolmosesta muhi hmm.. enemmänkin tausta-ajatuksena puolisen vuotta. Toteusajan oli tarkoitus olla myöhemmällä.
Raskaus alkoi juhannuksena mökkireissulla, jonne ei (puolivahingossa?) muistettu ottaa kondomeja mukaan. ;ainittakoon vielä, että juhannuksen jälkeen käytettiin sitten ehkäisyä " varmuuden välttämiseksi" , kunnes hoksasin olevani raskaana heinäkuun puolessa välissä.
Mukavinta raskaudessa: iso masu, että vauva syntyy kevättä kohti.
Harmillista: alkuraskaus oli yhtä öklötystä, jolloin mietti, että mitä järkeä lapsen hankkimisessa on.. Se, että on talvi nyt odotusaikana. Haluaisin kulkea kesävaatteissa ison vatsani kanssa, syödä jäätelöä Espan puistossa.. Näyttää kaikille tämä " siunattu" tila.
Ehkäisynä synnytyksen jälkeen kokeilen tod.näk. Mirenaa. Toivottavasti sopii meikäläiselle.
Kaneli rv 34
LEANNA;
Onko sen hormonikierukan vaikutus sama kun pillerien? Siis onks niis samaa hormonia vai kuin se pelaa? Kun noitten mercilonien jälkee sai vuoden ootella että elimistö palas omaan rytmiin, niin en haluis samaa uudestaan - jos vaikka joskus haluis toisenkin muksun tehdä(tällä hetkellä vaikuttaa kyllä aika epätoivoselta). Se olis kyllä muuten varmaan tosi kätevä, ei tarvis muistaa pillereitäkään..
Keeeh...siis saako tota MIKROLAXia tosiaan käyttää? Kun mulle sanottii aiemmin että vaan duphalacia. Kun tossa mikrolaxissa oli joku että kun se oikein kunnolla tehoaa niin saattaa käynnistää synnytyksenkin. Vai oisko se ollu vaan että siellä puolenvälin tienoilla sitä ei suositeltu, mutta et nyt vois käyttää? Mää kysyn terkkarilta keskiviikkona kun sinne meen..siihen asti yritän selvitä luumuilla sun muilla. Ainaki voi sit sanoa et eeeiii se ole läskiä mikä vaa' assa painaa..se on jotain ihan muuta!!
Äääh ja puuh, käytin ajurin parin km:n lenkillä..ja siinä oli kilsa liikaa tälle päivälle. Takas tulo oli tuskaaaa, jotenki tuntu että virtarakon tienoilla räjähtää vaikkei oo ees pissahätä - voiskohan se olla sitä että muksu-Puksu alkas painua alemmas? Samaa aikaa tuntu alaselässä tosi v-mäiseltä. Kuulostelin jo et olisko nyt sellasta " menkkamaista tunnetta" mut eikai se ihan sitä ollu - sinnepäin kuitenkin. Helpotti kun tulin kotia ja lässähdin tän puoliks tyhjenneen jumppapallon päälle (joku saakutti on nyysiny sen pumpun!!).
Nyt pitäs vaan imuroida ja lämmittää uunia (halkoloota on tyhjä joten puutkin pitäs kantaa)..ja sit pitäs keksiä jotain aktiviteettia tolle lappalaiselle. Ääliöllä on niin tylsää että se jahtaa omaa häntäänsä :) ajattelin yrittää opettaa sille miten lelut siivotaa takas koriin..se kun levittää aina koko korillisen pitkin lattiaa..opetelkoon laittamaan ne takasin nyt sitte. Kun vaan keksis miten tonkin opetuksen toteuttaa.
Taptap..menee nyt syömää vaikka appelsiiniiii...taas
Jos on aikaisemmin ollut vetämätön olo, niin nyt ei huvita senkään vertaa. Iskis nyt tää flunssa kunnolla, eikä tällee hiipimällä.
Duppix: ihania uutisia, toivotaan ettei leikkausta tarvita.
Tappi: kokeile sellasta semitulista ruokaa, ei mitään mikä kärventää risat ja ruokatorven. Mulla ainakin auttaa. En kyllä lähtis kokeilemaan peräruiskeita ilman lääkärin ohjeita. Mäkin oon kuullut että saattaa käynnistää synnytyksen.
G:
1)Kauanko ajatus vauvasta muhi ajatuksissa?
2,5 vuotta, kuopuksen syntymästä lähtien.
2)Kuinka kauan meni että +komeili testissä?
Olisko mennyt muutama kierto.
3)Mukavinta tässä raskaudessa?
Ei ole astma ja allergiat vaivanneet. Masun muoto; kaikki kauniissa pallossa tossa edessä.
4)Harmillisinta tässä raskaudessa?
Alkuraskauden pahoinvointi 24/7 ja noi selkäkivut.
5)oletko jo miettinyt ehkäisyä synnytyksen jälkeen?
Taitaa olla lapsiluku täynnä ja piuhojen poikkaisu jommallakummalla. Mikään hormooniehkäisy ei mulle sovi.
Tappi: mä tulin hormonikierukan jälkeen tokalla tai kolmannella kierrolla raskaaksi, eikä edes ollut mitään yritystä. Olis ihana ehkäisymuoto, kun vie vuodot mennessään, mutta mulla oli muuten samat inhottavat sivuvaikutukset kun pillereistäkin.
Sohva huutaa pitkälleen.
-m-
Möhköfantti: Pahasta olosta, minä en voinut syödä myöskään tuota Obsidania. Tuleeko se huono olo noiden vuoksi vai muuten? Jätin rautatabletit kokonaan pois ja lääkäri kehotti kokeilemaan ihan ruokavaliolla. Vähärasvainen naudanliha, pinaatti, ruisleipä, kuivatut aprikoosit sisältävät paljon rautaa. Niitä sitten vaan nassuun :)
Papu: Kiva, että ratkaisitte nimenanto- ja kummiongelman. Meillä ollaan mietitty vähän nimiäkin valmiiksi. Olisi sitten helpompi kun sisaruksetkin ovat nimen saaneen jo pari viikkoisina.
Masuli: Tervetuloa flunssakerhoon. Nenä vuotaa, makuaisti on mennyt eikä ruoka maistu. Pakko vaan jotain saada kurkusta alas kun muuten tulee huono olo. Nyt on kyllä ihan sama mitä laittaa suuhun kun kaikki maistuu pahville.
Mustaherukkamehua ja c-vitamiinia ja paljon lepoa (helpommin sanottu kuin tehty...).
Tappert: Vai siellä on joku villikko massussa, miten se nyt niin innostuu möyrimään? Eikös olekin hassua kun jalkaa ja kättä pukkaa milloin mistäkin suunnasta. Liikkeet on ainakin minulla muuttuneet ihan erilaisiksi kuin esim. pari viikkoa sitten. Lähinnä tönäisyjä ja töytäisyjä puolelta toiselle.
Niin, neuvolakuulumisia! Ihme on tapahtunut!!! Vauva kääntyi ympäri ja on asettunut nyt tukevasti pää alaspäin. Ultrattiin aamulla ja pää on tosiaan hyvin alhaalla valmiina koitokseen ;) IHANAA. Monta asiaa ratkesi kun tiitäinen päätti tehdä järkevän liikkeen. Fiksu vaavi =) Itse asiassa heräsin viime viikolla siihen kun maha lähti vyörymään, tunsin pään kyljen kohdalla mutta en uskonut että se ympäri meni. Olin niin unenpökkerössä tai jotain. Mutta näin siinä vain nyt kävi.
Turvotusta on ++, painoa tullut 600 g/vko. Verenpaineen alapaine hieman koholla mutta johtunee flunssasta. Ensi viikolla paastosokeri ja lääkärineuvola. Siellä tehdään painoarvio ja synnytystapa-arvio. Ja jos se sukupuolikin tulisi ilmi...
Galluppiin:
Puolisen vuotta
Hormoonikierukan poiston jälkeen 4 kk
Tietää jo mitä odottaa :) vaikka kaikki on silti " uutta" ja ihanaa
Kova närästys ja se, että joutui jäämään sairaslomalle niin aikaisin liitoskipujen vuoksi
Minä vannon hormoonikierukan nimiin, se sopii minulle. Helppo ja vaivaton ;)
Zeldatar 35+2
Olen melko varma, että paha olo tulee obsidanista, mutta jos otan tuon lääkkeen yöllä niin ei tule niin paha olo, pitänee virittää kello soimaan neljältä.
Tappi: Kyllä microlaxia saa käyttää raskaus aikaan, tuo kun on se miedoin peräruiske, jota käytetään siis myös lapsilla..
Käytiin ulkona ja kaupassa, siellä oli niin kylmä viima, että pojan poski meinasi paleltua, joten iltapäivän ulkoilu jää, mahakin tuli niin pirun kipeäksi tuosta reissusta, että mielelläni olen sisällä. Pitäis vaan saada siivottua, kun kaveri tulee illalla kylään. En vain oikein pysty keräilemään tavaroita latialta.
Ulkoilun jälkeen kerkuteltiin riisipuurulla ja nyt tussa odottaa omenapaistos, että poika heräis päikkäreiltä äiskän kanssa herkuttelemaan.
Heti synnytyksen jälkeen ei oltu kovin huolellisia ehkäisyn kanssa ja jännättiin, että napsahtaako, näin ei käynyt joten aloitin pillerit, vaikka molemmista ajatus toisesta olisi ihana. Pillerit ei käyneet minulle ja vauvalle annettiin lupa tulla kun esikoinen oli n. 4kk
Yli vuosi yritettiin, ennen kuin plussa tuli.
Nyt kun kaikki ei ole uutta niin osaan nauttia tästä odotuksesta
Jatkuvat supistelut ja vatsakipu
Kierukkaa olen ajatellut, kun pillerit ei minulle käy. Pähkäilen vain, että ottaisiko kupari vai hormoonikierukan kun hormonaalinen ehkäisy ei ole oikein sopinut minulle.
Gallupiin vastaukset..
--Meillä ei ollut ehkäisyä ollenkaan kakkosen jälkeen..sai tulla jos tullakseen.. (kakkonen siis nyt 2v)
--Noh..miten tähän nyt vastaa, oikeen kaksi kertaa ahdin ajatella että nyt ois hyvä aika vauvalle :) Sit oli hirveen iso ylläri se + kun luuli että sitä pitää odotella ja odotella..
--Masu aikas pieni, paino suht hyvä
--Alkuun ne päänsäryt, nyt närästää ja liitoskivut kovat.. Harmittaa ettei voi nauttia täysillä olostaan.
--En oo miettinyt.. viimeksi ehdottelivat hormoonikierukkaa mut en sitten halunnut sitä, enkä tidä nytkään, pelkään sivuvaikutuksia, niitä huonoja. Mut luultavimmin lapsiluku jää nyt tähän että sikäli vois kokeilla sitä kierukkaa...sen vuodon vähenemisen takia ja huolettomuuden..
Kierukasta: Joo hormoonikierukan voi laittaa imetyksen aikana jo mutta lähinnä Tapille sitä vain että jos meinaa kovin tehdä lapsia sillain peräkkäin niin en laittaisi enkä muutakaan hormoonivalmistetta käyttäisi just sen vuoksi että menee se oma elimistö sekaisin..kaikilla näin ei käy mutta mulla kävi kuten sulla että sitä raskautumista sai silloin eka kerralla odotella ja odotella.. Tuntui ihan hululta että ensin ehkäistään vuosia ja sitten yritellään vuosia tulla raskaaksi..siis ekan kohdalla mulla näin mutta raskaudet tasapainoitti elimistön ja nyt onkin raskauduttu lähes huomaamatta ;)
Duppis: kiva kuulla hyviä uutisia :) Kohtahan teillä on tuo 2500g raja rikki ja sitten poika on jo hyvän kokoinen!
Nyt kauppareissulle :)
-S
Tahtoo vastata tämäkin:
- Yli puoli vuotta ehti muhia
- Pillerit jätettiin pois ja het napsahti :)
- Ehdottomasti se, että on hyvä mies, joka tukee, auttaa ja kannustaa
- No ne kaikki typerät vaivat, jotka vaan pahenee raskaudesta toiseen
5)Oletko jo miettinyt ehkäisyä synnytyksen jälkeen?
- Ollaan me pohdittu, mutta ei vielä päätetty. Neuvolassa kertoivat jostain uudesta pilleristä, jota voi siis käyttää jo imetyksen aikana. Ajatuksena mukava. Toisaalta, kumi vois olla hyvä, mutta riippuu miten paha allergia on taas, kun elimistö palaa normitilaan..
Ja sitten mä valitan:
- Mahaan sattuu. Alavatsaa kivistää ja polttelee, just sellassii menkkajomotuksia. Ylävatsassa tuntuu välillä pahalta. Oksettaa.
- On vaikea hengittää. Ja julmettu hiki.
- Päätä alkoi kans jomottaa.
- Supistelee kovasti ja joka kolmas suppari ottaa sitten ristiselästä tosi inhottavasti. Supparin aikana tuntuu, että keuhkoihin ja rintaan sattuu.
- Nenä on tukossa ja tuntuu, ettei tää tauti muuta tee ko pahene.
- Jalkoja särkee ihan saatanasti öisin ja nyt jopa jo päivisinkin. Polvista alaspäin on niinkö pahin.
- Ja sitä valkovuotoa tulee koko ajan ja kamala pissahätä onpi alati.
Jokohan tossa tuli kaikki..? :(:( Tää on taas niin surkee päivä, kun voi vaan olla.
Noh, kiva kuitenkin, että teillä on vähän paremmin asiat tänään. Ainakin joillain. :) Kaipa me tästä voitas alkaa poksahtelemaan niin vältyttäs siltä vihon viimeseltä 40+ -ajalta..
Lähden makoilemaan, ei tää olo tästä paljon parane istumallakaan.
Papu
Duppiksella oli taas hienoja uutisia! Ei taida mennä kauaa, että poika on kotona!
Minua mietityttää kovasti synnytys. Ensimmäinen kun syntyi tupla käynnistyksellä eli oksitosiinitippa ja kalvojen puhkaisu, synnytyksen kesto oli kaiken kaikkiaan 7 tuntia, 6 1/2 tuntia kesti vauvan syntymään. Mietinkin nyt, että jos tällä kertaa synnytys käynnistyisi itsestään, niin olisikohan tuo pitempi vai lyhyempi kuin edellinen synnytys. Ainakin synnytyssalissa kätilö oli vähän ihmeissään kun vauva syntyi niin nopeasti..
Ihana toi Papu :) ..niin kovin tuttuja oireita.. helpottaa kun vähän saa valittaa..hei, sitä vartenhan me ollaan täällä..jakamassa nämä kurjuudet ja ihanuudet :)
Möhkis: Kyllä se taitaap olla niin että jos tilanne on jo vähän kypsä..paikat pehmenneet, auenneet ja sit käynnistellään niin voi mennä aika joutui ja hyvästikkin mutta jos ihan lähdetään vain käynnistämään eikä ole minkäänlaista valmistautumista ehtinyt kohdunsuulla tapahtua niin kuulemma silloin se käynnistyminen kestää ja kestää ja voi tulla pitkä ja kipeä synnytys.. tapauskohtaisia juttuja nääs.. Voihan se itsekseen käynnistynytkin kuites kestää mutta sitä voidaan helpommin jouduttaa sitten..
Mut nyt tää oikeesti alkaa lähteen sinne kauppaan.. Siis kauppa apu on vasta tulossa mutta mä olen kuitenkin jo lähdössä ;)
S
Neuvolassa tänään:
rv 36+2
paino 75.2 (eli komeat +15.4kg alusta)
RR 128/78
sf 32cm
HB 133 (rautakuuri tehoaa!)
Kehoitti menemään lääkärille tästä flunssasta, jota on kestänyt kohta 3 viikkoa. Sanoi, että tarttis olla kunnossa synnytyksessä. Onhan se niinkin. Nenä ihan tukossa eli mahdoton hengittää nenän kautta. Saattaisi hieman häiritä. Joten flunssalekurille siis torstaina. Tänään puhkesi muuten myös herpesrakkula huuleen. Voikun kiva. Kävin hakemassa apteekista sitä uutta herpes laastaria, sitä kun voi käyttää. Ja enpähän tartuta poikaa vahingossa.
Möhköfantti84: Mä ymmärrän sun väsymystä. Mutta tosiaan, vähän sama tunne välillä, että kukaan ei ymmärrä, että väsyttää. Ja ei haluaisi koko ajan valittakaan... Mulle on myös iskemässä jonkinsortin ärsytys?mikälie. Tuntuu että mies vain menee ja teke kaikenlaista ja mä olen VAIN kotona. Ainahan se mies kysyy luvan ensin, voiko mennä. Mitäs sitten sanon, että mene vain ja sitten mökötän kotona naama rutussa. Mut kun sen pitäisi tajuta...No joo, tiedän kuulostavani naurettavalta, mutta fiilis on nyt tuollainen.
Onnea NOOBYlle!
Ja tässä vastauksia uusimpana galluppiin:
No itse asiasa ei yhtään, kun huomasin olevani raskaani. Pääsi hieman niinkuin yllättämään, vaikka tiedettiin, että näin voi käydäkin, kun ei otettu ehkäisyä. (niin ekaa yritettiin 4 vuotta, niin oli siksi yllätys...)
Yhdet kuukautiset ehti tulemaan esikoisen imetyksen hiipuessa.
Rentous ja että taudit pysyneet poissa (paha reuma kädessä ja hepatoosi)
" Issias" kipu kankussa ja oikeassa jalassa
Joo, nyt tarttee ottaa jotain, ettei kolmas tule ihan samaan putkeen. Hepatoosin sairastaneena en voi ottaa pillereitä ainakaan, eli tarttee kysyä ensin vaihtoehdot.
Duppis, mukava lukea uutisia pikku taistelijasta. Ja onnea tuoreelle tädille!
Joku kyseli tässä joku päivä (miten niin hyvä muisti??), että hikoiluttaako. JOO. En voi pitää lainkaan esim. sukkia jalassa, kun jalat olisivat ihan märät. Normaalisti nukun flanellipyjamassa (olen vilukissa yleensä), nyt en voi laittaa mitään päälle.
ja kotona kuljen t-paita päällä. Jos lähden kylään, niin pakko ottaa vaihtopaita mukaan, kun tuntuu, että kainalot ovat märät.
No nyt pois koneen äärestä, selkä ei tykkää, ei yhtään.
Vointeja kaikille enemmän ja vähemmän kolotuksista kärsiville maalismammoille!
t. Harju ja pikku-kakkonen
En vain viikonloppuna ehtinyt konetta avata, lauantaina juoksi vieraita, ja eilisen päivän olimme poikien kanssa vanhempieni luona.
Vai Nooby se on jo nyyttinsä saanut :) Näin me maalismasukin alamme saada nyytit syliin! Ihanaa.
Olin juuri neuvolalääkärillä;
Paino 67,5 (yhteensä 13 kg) 400g/viikossa.
Hb 127
Sydämensyke 160
Sf lääkäri ei muistanut kirjata, enkä muista mitä sanoi :)
rr 110/65
kohdunsuu sormelle auki, pehmeä ja kaulaa 2cm jäljellä.
pää ei ollut kiinnittynyt..ihan hyvä niin, josko ei olisikaan lähtö niin lähellä!
Mutta tukalat oltavat on jo! Häpyluu aristaa niin, että kävelen kuin ankka :) öisin ei juuri nukuta, närästää, levottomat jalat vaivaa. Kaikkea kivaa vaivaa :))
Ihanaa kuulla Duppis, että kaikki hyvin! Potra poikahan siellä jo on :)
Pitää taas mennä muusin tekoon!
Caius ja ilona 36+0 POKSUU!
Kiitokset Leanna tiedoista... mutta pitää miettiä, kun se on hintava se kierukka(käsittääkseni) ja sitten kaikki vieras itsessäni tuntuu oudolta ajatukselta :/ Mutta pitää kysellä joltain oikealta lääkäriltä, ei meidän tk-lääkäriltä.
Lisäisin siihen mikä on mukavaa tässä raskaudessa myös sen, että vauva on kevät vauva. Muutama sukulainen on kesähelteillä ison mahan kanssa voivotelleet, joten ehkpä en itse haluaisi niin. Lisäksi kesävauva on kiva, kun on lämmintä ja silleen :) (edellinen on huhtikuinen).
Tapille ja muille mikrolaxista: Mulle laitoksella työnnettiin mikrolax käteen ja sanottiin, että laitappas tuo. Poika syntyi siitä reilun kahden tunnin kuluttua ! JA todellakin mietityttää, oliskos tuo ollut yksi lisä, kun alunperin minähän menin sinne äitipolille vain tarkistamaan, että miksi pyyhkiessä tulee hieman verta, siis ei mtn vuotoja. Ja poika syntyi sitten muutaman tunnin kuluttua. Muutenkin mietityttää synnytys, kun tuo edellinen käynnistyi nuin niinku itsekseen, ilman isompia kipuja. Pitääköhän mun nyttenkin lähteä OYS:iin asti tarkistuttamaan jos yöllä sattuu tulemaan veristä vuotoa pyyhkiessä ? Toisaalta vois odottaa aamuun, mutta kun edellisen synnytyksen kestona lukee 2 tuntia 40 minuuttia ja kuulemma toinen tulee yleensä nopeampaa... mutta onko tuo niinku uudelleen ensimmäinen, kun väliä on yli 10v ???
t.punkeli, *puoliunessa vieläkin, eikä oo vieläkään syönyt kunnolla tällepäivää, kun ei maistu ja pohtii samalla kaikkea mitä pitäs ehtiä vielä tehdä/ostaa ja onko tämä vauva tulossa nyt vai kuukauden päästä?*
mikrolaxista vielä:
Microlax käy kaikille ummetusoireista kärsiville. Sitä voivat käyttää myös lapset sekä raskaana olevat ja imettävät naiset. Microlax-tuubi on muotoiltu niin, ettei sen käyttö vaurioita edes lapsen peräsuolen herkkää limakalvoa. Jos lapsi on alle puolivuotias suosittelemme yhteydenottoa lääkäriin.
lähde: www.microlax.fi
Soittelin tonne nlaan siitä mikrolaxista, kun siskokin oli saanu synnärillä opastusta että " ..otapa tuosta mikrolaxi niin saadaan sitte niihin supistuksiin vähän lisää tehoa ja vauhtia.." ja tyllerö synty sitte samana iltana. Eli kai se osaltaan vaikuttaa samalla tavoin kun muukin suolen tyhjennys, lisää ja napakoittaa supistuksia jos niitä jo valmiiks on.
Mutta se nlan tätsy sano että ensin pitää kokeilla kaikki muu mahdollinen..luumut, kuidut, porkkanat, duphalacit ja kaikki ennenkun äärimmäisenä vasta saa ottaa mikrolaxia, jos nimittäin on supistusherkkä kohtu niin voipi olla aika tuskasta kuulema.
Syy kieltoon mun kohdalla; kun ei oo tietoa mun kohdunsuun tilanteesta enkä osaa oikein arvioida supisteleeko enempi vai vähempi ja onko supparit kipeitä vai vähempi kipeitä, kukaan ei tiedä onko tuolla alakerrassa tapahtunut jotain vai ei.
Eli jos on OIREETON, ei suppareita, ei muutoksia missään..ei mitään viitettä siitä että vois joskus synnyttää (:P kauhukuva) niin sillon voi käyttää, mutta jos on yhtään tunnetta siitä, että jotain on käynnissä tai tapahtumassa tuolla alakerrassa niin sitten mielellään ei käytetä. Se kun VOI tehdä sellaset " kouristukset" että supistelut saa tosiaan vauhtia.
Todennäkösesti jonkun muun nlan täti sanois että anti mennä vaan..mutta mistäs näistä tietää ken on oikeessa!
Tyydyn ottamaan sen kirotun duphalacin ja keskiviikkona saan sitte kuulema ohjeen miten toimia jos ei auta :( kai se tästä..vetelin jo liki puol kiloa raakoja porkkanoitakin..ihme on jos ei ulos tule!! niih.
ääähpuuuh, Puksu on hillunu koko päivän, jatkuvasti räpeltää jotain ja potkii..tuskasta on. Lämmitin uunin ja imuroinkin joten nyt meen heittämää lammasraasun koiven uunin uumeniin ja hautaudun sohvalle :)
Tapp
Puoli tuntia meni melki katsastaa se läpi :)
Tuttuja vaivoja tuntuu löytyvän teiltä, armaat kanssasisaret.
Häpyluu osaa olla välillä aivan järjettömän kipeä! Alapää on kuin juuri synnytyksestä tullessa, kunhan puudutukset häipyivät. Närästys ei vaivaa ainakaan vielä niin pahasti kuin viimeksi, mutta kalapuikkoja en syö enää!!! Se närästys oli jotain sanoin kuvaamatonta. Suklaa on kanssa huonoksi. Kahvi ei ole kamalan paha jostain syystä, onneksi.
Gallupista sen verran, että ehkäisynä meillä oli esikon jälkeen vain imetys, jota jatkuikin sitten senkin jälkeen, kun plussa oli jo tullut. Esikoista tehtiin vuosi ja ehdittiin jo hakemaan apuakin, mutta laihdutus riitti. (PCO, johon ei clomit tehonneet).
Mikään ei ole ollut erityisen ihanaa eikä kamalaakaan kun ei mitään varsinaisia ongelmia ole ollut (supisteluja tai vuotoja). Hyvä niin.
Seuraava saa varmaan tulla taas kun on tullakseen, joten mitään ehkäisyjä ei hankita.
Esikoisen päikkäreille meno on aiheuttanut nyt parina päivänä harmaita hiuksia. Kaikki menee ensiksi hyvin, mutta sitten sängyn pohjalla alkaa hillitön huuto. Sellainen koliikkihuudon tapainen, johon ei auta mikään. Syliin ei halua eikä halua, että häneen kosketaan. Huutaa vaan, repii hiuksiaan ym. todella raivohullun näköistä. Tänään siihen auttoi lopulta se, että minä " karjaisin" : " Nyt hiljaa, kun ei ole mitään hätää eikä mikään kelpaa. Kohta minä suutun!!!" Poika katsoi hetken ihan hiljaa ja pisti pään tyynyyn. Kukapa noitten miesten sielunelämää voisi ymmärtää.
(o) on ennallaan, paitsi että minusta se on kovin alhaalla JO (vai onko se sitä VIELÄ, en tiedä). Tässä ylhäällä on ihan tyhjää. Välillä supistaa lujaa, mutta ei varsinaisesti satu. Tänäänkin on tullut kolattua lunta, kannettua puita ja rämmittyä rattaiden kanssa umpihangessa, että ei mikään ihme jos vähän kiristelee.
Ai niin. Laitoin jo vähän tavaraa sairaalakassiin! Viimeksi tein sen vasta rv 41+. Josko tämä enteilisi jotain?! Tällä kertaa yritän saada hiustenhoitoaineen mukaan saliin. Viimeksi se ei ollut mukana ja voi taivas että meni aikaa selvittää pää synnytyksen ja sairaalan shamppoon jäljiltä. Kätilö tuli jo kyselemään suihkuun olenko kunnossa. Selitä siinä sitten että ei minulla mitään hätää ole, tukka vaan on huonosti...
Ei tässä kummempaa. Seuraava neuvola on taas ylihuomenna (mihin tämä aika katoaa?), lääkäri ensi viikolla. Saa nähdä onko sf-mitta yhtään kasvanut (oli 27 viimeksi).
Kireitä pakkasia odotellessa ja toivotellessa, rouva ja vatsa 35+4
Ihan ekax jos tohon galluppiin;
Ajateltiin joskus silloin ekaa odottaessa,et tehtäis heti toinen,mutta kun tuli ja meni ne keskenmenot niin annettiin vain luonnon hoitaa homman kotiin.Ja nyt siis esikoinen on jo 6,joten kyllä tässä meni vähän aikaa...
No plussahan oli ihan täys ylläri,mun piti pojan kanssa lähtee kuubaan 13.3.07 (olin jo varannut matkan),kun menkat oli myöhäs ja kääk testi näytti plussaa.
Jaa a tohon on nyt kyl vaikee sanoa suoraa mitään,monia asia tapahtuu taas kuin olis vasta ekakerta.No täytyy sanoo et vointi on ollut melkein koko ajan vain plussan puolella, ja tuntuuhan se jännältä aloittaa tuo vauva bisnes taas uudelleen.
Se et ukko on poissa nyt loppuvaiheessa,jännittää niin paljon koko ajan et kumpi tulee ekana kotia,vauva vaiko mies.Ja synnyttämään en kyllä yksin haluis mennä.
Ei ole tullut ajateltua eikä ole miehen kanssa tullut puhuttua koko asiasta.Otetaan se varmaan sit vikax puheen aiheex kaiken muun päälle.
Tänään on vaivannut jostain kumman syystä pahaolo melkein koko päivän,inhaa.Äsken sitten join uhallakin maitoa ( ihanan kylmää oli),ajattelin et tulee ylös jos on tullakseen,ja kappas,mun pahoinvointi meni ohi.Outo juttu.
(.) Vauveli on ollut ahkeralla päällä,äidin pahoinvointi ei vaikuttanut tuonne yksiöön asti.
Duppis:Pienelle miehelle terveisiä ja ihanaa kun poikasi on kasvanut jo noin isoksi.
Nyt jos kaivais palan suklaata ja hautautuis peittojen alle vähän telkkuu katteleen...
Hanan ja pulla
Ihan pakko tulla moikat huutamaan välillä!!Tervetuloa uudet miunki puolesta ja onnea jakautuneille!!! =) Mie oon ollu sänkypotilaana lonkkieni kans,pari päivää oon sängyssä itkua tuhertanu ko kivut on ihan s#%&¤" set! Ei nytkää hirveesti pysty istuksimaan mut tulin heipat huutamaan kasassa ollaan vielä.
Kiva kuulla duppiksestakin!!Sillä ku on aina niin ihania uutisia meille!!Ja niinku Tappiki sano et ei täältä voi haihtuu ihan noi vaa..
Hih,ja mieki oon täällä vielä varmaan 42+ jotai valittelemassa vaivojani teille ku ei supistelekkaan yhtää ku ei kykene kunnolla omin avuin veskiinkää,täällä sais vaikka hieman ummetusta ollakkin! ;)
Nyt on pakko mennä,hyviä vointeja kaikille!!!Yritän taas pinoutua ku lonkat antaa myöte!!Toivottavasti tätä ei jatku tonne la:n asti!!
mamis,lonkat ja ponkula 34+5
Toimii samalla periaatteella kuin e-pilleri mutta hormooni määrä on pienempi kun se erittyy tasaisesti ja paikallisesti kohdussa.
Itseäni myös kyllä " kiusaa" ajatus vieraasta esineestä sisälläni,mutta kuullut olen ettei sitä sitten huomaakkaan...
Hedelmällisyys palautuu nopeasti kierukan poiston jälkeen mutta sen pitkäaikaisuuden ja kalliin hinnan takia ei tosiaan kannata laittaa vain hetkeksi.
Monilla naisilla on kk jääneet kokonaan kierukan kanssa pois ja sekös olisikin ihana asia ainakin musta.Mulla kun kk tulee niegrana ja 7 päivänä.
Jos omaa sairausvakuutuksen ja saa lääkärin lausunnon että horm.kier.hoidetaan runsaita kk,korvaa vakuutus niin kierukan kuin asennuksen.
Mulla nyt ainakin 4 ystävää sen laitattanut ja olleet enemmän kuin tyytyväisiä siihen ja sen helppouteen.
Kun taas olen kuullut että sterislisaatio saattaa huimasti runsastuttaa kuukautisia ja tehdä vuoto häiriöitä.
Siskollani oli klipsi irronnut ja kadonnut jonnekkin elimistöön ja vatsakipuja tutkittaessa löydettiin(eli ei välttämättä ole 100%myöskään sterilisaatio)Hän ei tosin ollut raskautunut vaikka klipsi oli ilmeiseti pitkäänkin poissa mutta olen kuullut niistä jotka ovat tulleet raskaaksi,ei moni mutta muutama.
Eikös niitä kondomeja ole myös kumiallergisille?
Meillä aina kumit toimineet hyvin mutta joskus sitä täytyy varmasti jotain pysyvämpääkin miettiä=)
Onneksi sinne päätöksentekoon on aikaa!!!!
Kiva kuulla että Duppiksen poika voi ja kasvaa hyvin!
Ja että Caius edelleen koossa!
monilla on jo sellaiset viikot ettei väliksi vaikka vauva syntyisi,huisin jänniä aikoja!!
Apteekista täytyy hakea särkylääkettä ja tippoja silmätulehdukseen pojalle.Kipeä on ja huomisetkin menot menee pieleen=/
PAITSI ALKUUN YKSI KYSYMYS:
Onko muilla sellaisia sähköiskun tuntuisia juttuja alapäässä??
Siis tosi hankala kuvailla, mutta sattuu ihan s**tanasti, ku joku kiinalainen kidutuskeino olis meneillään ja lähinnä just iltaisin.
Tuntuu kuin ne liittyis jotenkin vauvan liikkeisiin kun se pamauttaa päällään liitoksiin.
En vaan muista viime raskaudesta tällasta vaikka silloinkin oltiin pää alaspäin jo 32 viikolta.
Olis niin paljon helpompaa olla raskaana kun joku kertois varman synnytyspäivän.
Byt joutuu tavallaan kokoajan oleen hälyytystilassa, jatkuvaa pyykkien pesua, ettei muksuilta lopu vaatteet silläaikaa kun oon laitoksella. Kaupassa saa kanssa juosta melkeen kokoajan, enkä vieläkään tiedä kuka tulee tänne lapsia kaitsemaan, että mies pääsis synnytykseen mukaan.
Äiti on kyllä luvannut tulla, mutta sieltä ajaa 2½h ja mulla kun tuplasynnytys kesti 4h... :(
Muutenkin tässä alkaa olemaan tulisilla hiilillä tän odotuksen suhteen. Viikot sen kun vähenee
t.raikku rv 36 POKSis
Galluppiin:
En nyt muista kysymyksiä tarkkaan
Ekasta kierrosta heti plussa (hääyön tuotos)
Ihanaa raskaudessa: potkut niin kauan kun ne ei satu. Ja kaikki vauvantuloon valmistautuminen. Pienet vaatteet, sukat yms...
Ehkäsystä käydään jatkuvaa mietintää.
En tahtois välttämättä tämän kolmannen jälkeen lisää lapsia, mutta MIKÄÄN ehkäisy ei ole sopinut mulle.
Kokeilematta on enää: kuparikierukka, laastari, ihon alainen kapseli, sterilisaatio ja luostarielämä. VINKKEJÄ OTETAAN VASTAAN!!!