Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

**MARRASMURUJEN MA-TO**

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ei nukuta ulkona näköjään, eskarin vein juoksujalkaa vaunujen kanssa harso kopan edessä ja vauva tuhannen peiton alla, nukkuu nyt tuossa tuulikaappi eteisessä vähän vaatteistaan kuorittuna.

Meillä on ollut täällä flunssaa ja on tainut nyt vauvakin saada sen, on itkuinen ja nukkuu huonosti. Kovinkaan räkäinen ei ole mutta en ole itsekkään. kurkku vaan kipeä ja päätä särkee.

Normaalisti meillä on jo noin 6 vk iästä mennyt vauvan illat niin että kylvyn ja tissin jälkeen nukahtaa itsekseen aika nopeasti omaan sänkyyn tutin ja rätin kanssa noin klo 20-21. Eka syöttö on sitten vaihdellut klo 01 ja 03 välille. Yleensä herää syömään klo 01 mutta on joskus nukkunut 03: kin asti ja seuraavan kerran 04-06 riippuen siis siitä ensimmäisestä heräämisestä. Eli kaksi kertaa syö yön aikana, aamu alkaa 07-08.

Eilen illalla ei rauhoittunut millään nukkumaan vaan itkeskeli. Lopulta urvahti klo 01 minun kainalooni meidän sänkyyn josta kyllä sitten kohta siirsin omaansa kun heräsin itse niska krampissa. Siitä vauva nukkui sitten puoli kuuteen aamuun. On ollut kyllä aamunkin vähän kärttyinen, ei oma itsensä. Kotoa ei tietenkään löydy mitään lasten kuumelääkettä joten tänään on varuiksi mentävä apteekkiin.

Kuumelääkkeestä tuli mieleen, meille neuvolan täti käski jo etukäteen varaamaan sitä kotiin kun 3kk neuvolassa se rokotus annetaan, kun joku kyseli että onko siitä tullut oireita. Kuulemma voi esimerkiksi jalkaa särkeä rokotuskohdasta vaikka ei kuumetta nousisikaan.

Rahasta ja kotiin jäämisestä. Olen ajatellut jäädä hoitovapaalle ainakin siihen asti kunnes Veeti täyttää 2 vuotta. Rahasta tulee olemaan tiukkaa, mutta pärjätään varmaan kumminkin. Mies on keskituloinen minä samoin. Meillä on ollut rahasta tiukkaa aiemminkin kun olin kotona vanhempien lasten kanssa. Nyt kyllä muutaman vuoden ajan tottui siihen että rahan riittämistä ei juurikaan tarvinnut miettiä. Kodinhoidon tuelle jäätyäni täytyy kyllä hieman säästäväisemmin elellä. Tarvittaessa, kunhan imetyksen olen lopettanut voin tehdä viikonloppuisin keikkatöitä ja näin pitkittää kotona oloani, jopa sinne kolmeen vuoteenkin mutta sen näkee sitten. Sen verran kotirouvaa minussa on että viihdyn kyllä kotona, näitä isompia hoidin kotona siihen asti että nuorimmainen täytti kolme, eli melkein 6 v yhteensä, se kyllä alkoikin olla sitten maksimi aika ja töihin oli kiva mennä.

Vaavalle jaksamista! tuntuu tyhmälle itse täällä edes kertoilla että meillä on yksi yö nukuttu vähän huonommin, toivottavasti kantoliinasta löytyisi apu tai jostain. Meillä tuo kantoliina on pelastanut näitä pakkaspäiviä kun vauva ei ole tahtonut nukahtaa sisälle, imuri käyntiin ja vauva liinaan on takuuvarma keino ja pitkästä aikaa meillä on ollut taas tosi siistiä kun samaa eteisen mattoa on imuroitu moneen kertaan : )

Vierailija
22/53 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh olipas aktiivinen maanantai. Huomasin kauhukseni etta olen myohassa hakemassa poikaani eskarista ja miehella oli auto. Vauva vaan karryihin ja juosten matkaan. Olin varmasti aika naky, lonkytin kuin lehma utareet heiluen :)

Tuli monta vierasta ja lapset leikkivat koko illan.

Nukkumisesta; Ingrid menee nukkumaan 9-11 maissa illalla. Nukkuu aamuyolle asti jolloin heraa syomaan. Imetan nukkuessani (perhepeti) ja jatkamme unia. Niin ihana on kylla kapertya vierekkain. Isa onneksi vie esikoisen kouluun ja mina saan nukkua.

Kavin tanaan ekaa kertaa kuntosalilla ja saas nahda kuinka kavely huomenna mahtaa onnistua. Ihan kiva oli menna ja toivottavasti nuo laskit sulaa pikaisesti. En kauheesti viitsi laihduttaa imettaessa.

G: Missa teilla on vauva jos ei ole sylissa? Pidatteko vatsalla paljon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella hoitopäivä, mulla siivouspäivä... Tyttö nukkuu " ulkona" , makkarissa siis patteri pois päältä ja ikkuna raollaan... Melkein nukahti kun puin kypärälakkiä päähän, saa nähdä meneekö huijaus täydellisesti läpi! Sisällä nukkuu tavallisesti vain tunnin kerrallaan, ulkona 3-4 tuntia menee aina, joskus jopa 5.

Vaavaalle paljon jaksamista! Eipä voi kuin toivoa, että pian helpottaisi!!

G-vastaus: meillä tyttö on joko sitterissä tai lattialla, jos ei ole sylissä. Mahallaan pidän aina välillä, siinä ei kyllä kovin kauaa viihdy. Sohvalla saattaa pötköttää jos joku istuu vieressä.

Rokotusreaktio: meillä tyttö oli selvästi kärttyinen rokotteen antamisen jälkeen ja ihan suosiolla annoin suppoa illalla ja toisen vielä yötä vasten. Turhaa pitää kipeänä, jos apuakin on saatavilla. Kuumetta ei noussut.

Mutta ehkä mun pitää jatkaa siivousta, ettei mene ihan laiskotteluksi!

Marrastoive

Vierailija
24/53 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaavaalle jaksamista! En osaa ite yhtään neuvoa mitä pitäs tehdä, kun ei oo kokemusta asiasta... mutta oon kans kuullu että sitä kantoliinaa kannattais kokeilla.

Kauhistutti aamulla kun kattelin että pakkasta on -26... mutta niin se vaan tossa lasitetulla parvekkeella on todellakin plussan puolella kun aurinko paistaa!

Meillä siellä parvekkeella mittari, johon ei paista suoraan aurinko ja se tosiaankin näyttää plus-asteita.

Kun alunperin mietin, mitä kaikkea joudun pukemaan vauvalle, kun laitan nukkumaan niin nyt lopulta pitikin katella ettei tule puettua liikaa päälle kun aurinko paistaa ja parveke on täysin tuuleton tietysti.

Huh, helpotusta... vähän jo jännitti että joudunko yrittämään sisällä nukuttamista. Kun meillä ei päikkäreitä oo nukuttu sisällä varmaan joulun jälkeen kertaakaan.

Meillä vauva myös sitterissä ja puuhamatolla (jossa välillä myös mahallaan) kun ei ole sylissä. Yritän ettei pidettäis sylissä jatkuvasti, niin oppis olemaan itekseen leikkimässä jo vähän ja tietysti hän oppii sitte paremmin liikuttamaan itteään ja kääntymään kun on itekseen tossa puuhamatolla.

Piparminttu

Vierailija
25/53 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAAVAAlle kovasti jaksuja! Tuo ehdotettu kantoliina voisi olla hyvä juttu! Ainakin moni on sanonut, että auttaa. Ja silloin on itse hiukan vapaampi puuhailemaan. Ei vaan kannata pukea kovasti kummalekaan, sillä tulee aikas lämmin. Jos siis pitkä sidottava liina kuten meillä. Vyöhyketerapiaa kait useat kokeilleet hyvällä menestyksellä. Joku saattaa ehdottaa, että olisi nälkäinen, kun itkee ja syö tiheään, mutta meillä ainakin pojat söivät tosi tiuhaan eikä maidonpuutetta kyllä ollut; kasvoivat hurjasti. Jos vain kukaan lähipiiristäsi voisi tulla joku päivä tai yö auttamaan. Meillä kakkonen oli (ja on) kova itkemään. Periaattessa nukkui kyllä, mutta lyhyitä pätkiä ja söi usein. Ja suuren ajan itki ja kovaa. Olet varmasti poikki. Kysele aktiivisesti apua eri tahoilta, neuvolasta pitäisi löytyä.

Minä en edelleenkään uskalla puhua mistään tarkasta rytmistä, sillä se muuttuu koko ajan. Vauvat kasvavat ja kehittyvät niin vauhdilla. Meillä on sellainen *suurinpiirtein* päivärytmi. En edes katsele usein kelloa... Yökin on ruvennut alkamaan meillä aikaisemmin. Varmaankin nyt mennään jotain luokkaa 21-22 unille ja 8-9 ylös. Yöllä syödään yleensä pari kertaa. Päikkäreitä vedellään yleensä parin tunnin hereillä olemisen jälkeen. Jos nukutaan ulkona, niin nukuttaa paremmin.

Meillä Tiiti on sylin lisäksi sitterissä ja lattialla, jossa viihtyy jumppamatolla leluja tavoitellen ja tarttuen. Välillä ollaan masullaan. Yritystä kääntyä on, muttei ihan vielä mene. Meillä pojat kääntyivät vatsalleen, kun olivat 10vk ja 11vk, eivätkä sen jälkeen selällään pysyneet. Tämä neiti on rauhallisempi versio ;-) Isotveljet hoitavat kilvan siskoaan ja kinaavat, kumpi saa helliä enemmän... huhuh...

Eilen oltiin meilläkin neuvolassa ja mitat olivat 61,1cm ja 6220g sekä pipo 40,7. Oikein hymytyttö meillä kuulemma on ja kovasti jäntevä ja tasapainoinen, seuraa kaikkea tosi tarkkaan. Naureskellaan ääneen ja tartutaan jo leluunkin. Rokotusta emme saaneet, sillä olemme siinä rotavirustutkimuksessa, jossa saamme kaikki rokotukset ekalta vuodelta. Siitä ei ainakaan ekalla kerralla tullut sen kummempaa oiretta.

Nyt meillä on kaikilla kiertänyt sitkeää nuhaa ja yskää. Pikkuneitikin on saanut osansa ja tuhisee tuolla sängyssään. Parvekkeelle en uskaltanut laittaa, kun meillä -20, eikä rattaissa koppaa...

Kohta tämä mamma säntää kampaajalle. Isi lupasi katsoa koko katrasta sen ajan... en vain saa viipyä liian pitkään... ;-P

TalviSalama + Tiiti 3kk

Vierailija
26/53 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin uutta gallup-kysymystä: nukkuuko jonkun vauva omassa huoneessa tai samassa huoneessa sisarusten kanssa (mutta siis eri huoneessa kuin äiti)?

Meillä Sofia vielä nukkuu meidän makuhuoneessa, mutta vakavasti harkitsen lähiaikoina siirtäväni omaan eli viereiseen huoneeseen. Jos vaikka silloin en heräisi joka ähinään ja antaisin lapsen nukkua ilman että äiti nostaa unissaan ähisevää vauvaa rinnalle koska äiti ei osaa nukkua....

Esikoisen laitoin jo 6 viikon iässä omaan huoneeseen tästä syystä.

Gallup-vastauksia: Itse olen keskituloinen, mies varsin hyvätuloinen. Periaatteessa olisi varaa olla kotona pitempäänkin, ja ehkä viihtyisinkin esim kesään 0208 saakka.. mutta mutta.... silloin kun ylipuhuin mieheni tähän iltätähteen lupasin että se mahdollisimman vähän alentaa tulotasoamme eli menen töihin varsin pian. (ja vaikka tuloja on niin on menot sen mukaiset...) Näillä näkymin palaan töihin marraskuun alussa, ja lisäksi olen töissä 4 viikkoa elo-syyskuussa kun mies pitää isyyskuukauden (mutta sitä " ei lasketa" koska Sofia on kotona isän kanssa). Lokakuun lopussa Sofia kai menee tarhaan.

G: kun ei ole sylissä on pääasiassa sitterissä. Jkv myös lattialla selällään jumppalelun kanssa. Vatsallaan ei tykkää juuri olle, hetken ehkä nyrkkiään imeskellen. Päätä ei paljon vatsaltaan jaksa nostaa.

Nyt poikia hakemaan!

Vierailija
27/53 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Hirveän kylmä päivä, minkä vuoksi emme päässeet ulos lainkaan. Aamupäivä meni siivoillessa ja iltapäivän nukuimme kainaloisen kanssa makoisasti, kainaloinen jatkaa siellä meidän sängyssä vielä uniaan ja minä pidän koululaisille seuraa :-)

Nukkumisasiaa: Vauva nukkuu meidän huoneessa, omassa sängyssään öisin. Olen luonteeltani sellainen, että minun on nimenomaan uneni seasta kuultava niitä vauvan tuhahduksia ja örähdyksiä, jotta kykenen itse nukkumaan. Jos vauva nukkuisi jossakin muussa huoneessa, pyöriskelisin itse tasan tarkkaan valveilla ja miettisin onko kaikki hyvin ja pitääkö mennä katsomaan. Ei sen puoleen, vauvalle ei ole omaa huonettakaan, joten ei tarvitse tämänhetkisessä asunnossa edes miettiä tuota vaihtoehtoa.

Ehkäisystä: Onko täällä muita kuin me, jotka olemme jo luopuneet kokonaan ehkäisystä tulee-jos-on-tullakseen -mentaliteetilla? Minullahan on PCO, täysimetänkin vielä ja raskaaksi tulemiseen on mennyt aina iät ja ajat ja kun meillä on se neljäs tarkoitus vielä yrittää tähän perään, niin ajattelimme, että miksi ihmeessä pingotamme tuon ehkäisyn kanssa. Sitä paitsi, viime viikolla satuimme molemmat nukahtamaan sylikkäin rakastelun päätteeksi ja siinä sitten kävi niin, että käyttämämme kumi hukkui jonnekin. Sitä ei ole löytynyt vielä ja pahoin pelkään sen olevan sisälläni... :-0. Sanoinhan minä, ettemme tykkää kumien kanssa läträämisestä... :-)

Mies eilen totesi, ettei tarvitse käyttää ehkäisyä, jollen itse halua, eli olemme molemmat tässä nelosprojektissa nyt mukana...saa nähdä milloin tärppi tulee :-) Toivon ikäeroksi kuitenkin piirun verran yli vuotta...kuten kahdella ekallakin oli (1v2kk). Taidan olla ensimmäinen marrasmuru, joka on siirtynyt jo ajatuksistaan tekojen tasolle ;-)

Vaavaan valvomiskierre huolestuttaa. On vaikeata antaa mitään neuvoja. Meillä aikanaan myös nuo kaksi vanhempaa lasta valvottivat minua ekat kolme vuotta. En oikeastaan muista niistä ajoista mitään muuta kuin että olin kävelevä zombi.

Voisiko kenties olla apua vyöhyketerapiasta? Imetätkö vauvaa, vai syökö pullosta? Meillä Aino itki kaiken yötä ekat 3vkoa kun syötin aluksi pelkkää pulloa (lypsymaidolla). Sai ressukka siitä liikaa ilmaa vatsaansa ja söi luultavasti niin, että napa paukkui ja vielä nopeasti. Ihmekös tuo, että vauva huusi kuin syötävä monta tuntia yössä. Nukkuuko vauva omassa vai teidän sängyssä? Olet varmaan kokeillutkin jo kaikenlaista, mutta auttaisiko kenties kapalointi, makuuhuoneen viilentäminen tai nukuttaminen vaunuissa? Jaksamista toivon sinulle!

Vauvan kanssa ajanviettämisestä: Tykkään pitää Ainoa sylissä imetystyynyn päällä. Siinä sitten tillittelemme toisiamme silmiin ja molemmat höpöttävät, hän omaa kieltään ja minä omaani, jota hänkään ei ymmärrä :-) Hauskaa silti on molemmilla. Aino viettää aikaa myös lattialla lampaantaljalla maaten sekä sitterissä istuen. Sitterissä roikkuu pehmonalleja, joita Aino tykkää katsella. Tietty isot sisarukset ja isäkin pitävät paljon sylissä ja hömpsöttävät tytön kanssa omia juttujaan.

Jaahas, kutsu kuuluu, nyt pitää mennä. Jäi vähän tyngäksi tämä kirjoittaminen ja ihan liikaa taas omaa napaa...koettakaahan kestää...

Kanelisokeri

Vierailija
28/53 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa nippanappa keskituloisesti. Itse olen työtön. Eli kotona ollaan kunnes töitä tulee. Pärjätään jotenkuten... Mutta sen omakotitaloprojektin vuoksi pitäisi töitä löytyä ja miehen mielestä riittävän hyväpalkkaista. Periaatteessa koulutukseni on sellainen, että voisin tienata miestäni enemmänkin, mutta tokkopa vaan... Itse voisin kyllä olla kotona vaikka aina ;-P

Tuohon edelliseen viitaten sekä Kanelisokerille tavallaan vastaten; meillä ei ole käytetty ehkäisyä viiteen vuoteen. Neljännestä lapsesta ei ole vakavasti keskusteltu (onpa taas tosi järkevää...), mutta tietäähän tuo mieskin, ettei ehkäisyä ole ;-P Toisaalta taas siis pitäisi töitä löytää. Jotta siinäpä dilemma... :-O

Meillä nukutaan omissa sängyissä kaikki. Tai siis mies ja minä samassa ;-P Siihen sitten esikko änkeää pitkin yötä ja joskus kakkonen ja välillä vauvaakin siinä imetän. Mutta koskapa tuo sänky on kapia (120), on kaikki heti alkuunsa laitettu pinnikseen. Ihan jo kaikkien unen vuoksi ja turvallisuuden takia. Muuten voisin vallan hyvin nukkua perhepedissä, jos tilaa siinä olisi vaikka kuudelle...

Eipä tämä lato taaskaan muista muita aiheita... Tarttis saada uusi kovalevy... tai mitä lie nykyisin ;-P

TalviSalama + Tiiti ja yöunilla olevat veljet

Vierailija
29/53 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

meidän poika itkeskeli (ja välillä huusi suoraa kurkkua) myöskin öisin, usein itkut alkoi puolenyön aikaan ja laantui klo 04-06 välillä. Nyt on mennyt pari-kolme viikkoa hyvin, meillä auttoi vyöhyketerapia ja Tuttelin vaihtaminen Tutteli Omneoon. (imetän osittain).

Lisäksi keinoina oli nukuttaminen vaunuihin niitä heijaamalla ja kapalointi.

Aloitimme myös relatipat ja d-vitamiinit jätimme hetkeksi pois, nyt taas annetaan niitäkin.

Öisin myös kantelin kantoliinassa, mutta käy raskaaksi sekin - poika oli hiljaa vain niin kauan kuin jaksoin marssia ympäri asuntoa.

Mutta suosittelen ehdottomasti vyöhyketerapiaa!! Käytiin neljä kertaa j saatiin kotiin ohjeita. Ja mennään uudestaan jos tarve tulee. Hintaa käynneillä oli 25 ¿ kerta.

Tsemppiä!!

Anyara & Joel

Vierailija
30/53 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti tsemppiä ja voimia vaavaalle! Uskon, etä oot ihan poikki!

Meillä poika valvoi n.3-4 viikkosesta noin 7 viikkoseks aina öisin. Ei tosin itkenyt mutta valvoi, kitisi ja vaatia kanniskelua ja seuraa.

Osittain itsekseen mutta ehkä myös joidenkin toimenpiteiden takia (kerron kohta) rytmi sitten kääntyi niin että rupesi nukkumaan yöt kokonaan.

Näitä kokeilimme:

-päivällä poika kantoliinassa tai sylissä niin saa tarpeeksi läheisyyttä.

-Paljon aktiviteetteja päivällä vaipanvaihdon ym yhteydessä mm: juttelua, laulua, jumppaa jne.

-Illalla kylpy ja sen jälkeen vauvahierontaa

- vauva yöksi makuupussiin ja äidin viereen nukkumaan

Nämä oli sulle varmaan jo ihan tuttuja juttuja... Uskon, että meillä auttoi myös se että vauva oli yhden yön mumminsa kanssa ja minä nukuin tuon yön. Poika oli kuulema nukkunut tosi hyvin ja niin nukuin minäkin (oltiin siis samassa talossa mutta eri huoneissa) ja tuon yön jälkeen pojan rytmi kääntyi niin että alkoi nukkumaan yöt hyvin.

Olisiko sulla ketään joka voisi valvoa vauvan kanssa yhden yön niin että saisit nukuttua? jos yhtään lohduttaa niin yhdellä mun kaverilla on kaksoset, jotka molemmat huusivat joka yö 4kk asti. Heillä yöhuudot alkoi noin 24 aikoihin ja loppui joskus 05-06 maissa. Sitten 4kk iässä huuto vain loppui ja vauvat alkoivat nukkumaan hyvin. Paljon voimia sulle, valoa on tunnelin päässä!

Omaa napaa joku toinen kerta, nyt pitääkin jo mennä!

onna

Vierailija
31/53 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sittenkin eilen ulkona, kun pakkanen laski just piirun verran alle -20 asteen... Mut ei toi sälli kyllä nukkunu juurikaan sen paremmin siellä ulkona. Tänään en kyllä taatusti pistä nokkaani ulos! -33,5 oli tuolla kun hetki sitten mittaria pällistelin!! Toinen digimittari, joka on parvekkeella ei vissiin ees näytä -30 kovempia lukemia, kun katoin minimin, joka oli just tasan -30.0 astetta. Toivottavasti nyt ei näin kovina jatkuis montaa päivää...

Ei kai mulle onneks tullu sitä silmätulehdusta. Kyllä toi vielä punottaa, mut eipä siinä oikeestaan sen kummempaa. Ei ollu ees rähmää aamulla.

Kyllä on hauskan näköstä touhua, kun pitää noita nyrkkejä mittailla naaman edessä! :) Eilen oli havaittavissa jo pientä tarttumista leluun, mut pikkasen on vielä petraamista! :)

joelaa ja Niklas

Vierailija
32/53 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mittari näyttää -31.2 astetta,mutta aamulla kun herättiin oli pakkasta -34 ja anopin mittari tuola 3-4km päässä näytti -38 astetta.

Anopin mökki on soisella alueella joten siellä on aina tosi kylmä talvisin,ja sitten vielä järvelle n.50m.

Meillä on täälä sisälläkin ilkeen viileetä nyt tämmösillä pakkasilla.

Sisälämpömittari näyttää +17.3 joten ei kovin lämpöistä.

Joelillakin on kahdet päivä vaatteet että ei palele...

Nyt poika tyytyväisenä maha täynnä nukkuu viltin alla sängyssään.

Tänä aamuna mies joutui viemään isommat lapsetkin kouluun,kun koulutaxi ei lähtenyt aamulla liikkeelle.

Tänne on ainakin elisan sivujen paikkakunta kohtaisen sään mukaan luvattu huomiseksikin yhtä kylmää...

No jos ei kuitenkaan olis ihan näin viileetä huomennakin,ei toivookaan viedä lapsia ulos,eikä kyllä kiinnosta itseäkään tonne mennä paleleen.

Mun sisko tulee miehensä ja tyttärensä kanssa kyläileen tänään jos saavat auton liikkeelle,mutta jos eivät saa niin sit jäävät kotiin...

Mutta eipä tänne muuta pitää lähtee ruokaa valmistelemaan.

hyvät keskiviikon jatkot.

toivoovauvaa ja Joel sekä 4v isosisko.

Vierailija
33/53 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Starttaako edes autot? Pidan ensi viikolla ekaluokkalaisille " esitelman" suomesta. Eipa juuri ole ideoita, mutta ainakin tosta kylmasta voisi kertoa. Mietin etta jos kertoisin minkalainen on ekaluokkalaisten paiva suomessa. Koululaisten aiteet auttakaa vahan ja kertokaa paivastanne.

Ingridilla on nyt ihana iltarutiini (koputtaa puuta) menee nukkumaan samoihin aikoihin kun isommat. Voin sitten rauhassa menna illalla kuntosalille. Mitas te muut harrastatte? Mun harrastuksiin kuuluu kuntosali, pilates, vatsatanssi. Olisi ihana ruveta taas ratsastamaan.

Joku puhui opiskelusta aitiyslomalla, jos on jo korkeakoulu tutkinto. Kerropa lisaa jos on tietoa. Nyt olisi hyva sauma jatkaa opintoja.

Kuinka usein te muuten kaytte vaunulenkeilla?

Vierailija
34/53 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa taas hieman kirjuuttelen.

Toivoovauvaa:lle jaksamisia. Se on kurjaa jos ei saa itse nukutuks, koska uni vaikuttaa niin kaikkeen jaksamiseen arjessa. Mitenkähän sitä vois sua auttaa. Ite oon kokeillut rytmin kääntämistä jos vauva nukkuu paljon päivällä niin on tavallaan rytmit väärinpäin.Kerron mitä ite oon tehny jos jatkin auttais.

Yösyötöillä en puhu vauvalle, ollaan pimeässä ja herään heti syöttään et jatkaa tavallaan unta ettei pääse heräämisasteeseen ollenkaan. En vaihtele vaippoja ym. Meillä on nukahtanu yleensä takaisin , alussa hieman valvottiin ja sit keikuttelin sitterissä tutin kans uneen. Nyt meillä nukutaan jo 8 h unia ja sit vielä jatketaan 4-5 h. Päivällä nukkuu pari kertaa mut iltasella ollaan pyritty et olis hereillä, Kylpyä ym virikettä, seurusteluja jne...

Meillä tapahtui myös niin et kun aloin syöttään molemmat rinnat, yleensä vaihtelen vaippaa siinä välissä niin nukkuu paremmin. Sit oon huomannu et kun on tyhjentäny molemmat rinnat ja kitisee niin en annakkaan maitoo vaan yritän saada nukahtaan koska onkin väsymysitkua eikä nälkä. Jos aanan lisää tissiä sit saa mahavaivoja,hikkailee ja kuplailee ja alkaa kärttyisäks.

En tiedä oliko mitään apua, kaikki vauvat on niin yksilöllisiä. Ja jos kasvaa kuitenkin hyvin niin sit voi olla syynä esim maitoallergia tai joku muu asia...

Yhdellä tutulla vauvalla olikin solisluu koko ajan murtuneena ja vasta lääkärintarkastuksessa huomattiin asia. Itkuisuus oli siis johtunukkin aiankin osittain siitä.

Mulla on keskimmäinen tyttö ollut itkuisempi kun muut, itekkin olin sillon aika väsyny. Mies opiskeli toisella paikkakunnalla jne olin yksin kahden pienen kans ja rahatilanne oli surkea.

Mutta muuten hyviä pakkaspäiviä kaikille!

Sulle kanelisokeri tsemppiä vauvanhankintaan ja tervetuloa kerhoon. Ite ainakin oon onnelinen tästä neljännestä tyttölapsesta. Ikääkin on itellä nyt enemmän ja osaa arvostaa vielä enemmän tätä vauva-aikaa joka on niin totaalisen lyhyt.

Vierailija
35/53 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut kuitenkin tasapuolisesti kaikille marrasmuruille jaksamisia!

Vierailija
36/53 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän kylmä täälläkin on, mittari näyttää -31 astetta. Enpä ole pariin päivään käynyt ulkona. Mies hakee lapset iltapäiväkerhosta sitten kun itse pääsee töistä, eli nyt on ollut pari pidempää päivää lapsilla. Minäkin olen jopa ehtinyt tehdä kotitöitä.

Kirsikka: Sitä tässä mietin, että ei kait se neljän lapsen arki ole sen kummempaa kuin kolmenkaan kanssa. Sitä paitsi, minusta olisi ihan hirveätä tehdä Ainolle sellainen temppu, että hän joutuisi kasvamaan yksin, meillä kun nuo isommat ovat jo teini-iässä silloin kun Aino menee kouluun. No, saapi nähdä milloin tärppi tulee.

Olemme ilmeisesti Talvisalaman kanssa ainoat marrasmurut, jotka eivät käytä ehkäisyä...saa nähdä kummalla tärppää ensin, vaikka ymmärsinkin Talvisalaman kirjoituksesta, ettei lisää lapsia tarvitsisi ihan heti tulla heidän tämänhetkiseen elämäntilanteeseensa. Neljäs lapsi on takuuvarmasti viimeinen meidän perheessä. Tuon selän kanssa ei ole leikkimistä, eikä se synnytyskään mikään kiva hetki ihmisen elämässä ole ;-).

Painoa pitäisi saada vielä pois ja rutkasti, tai olen seuraavaa odottaessa vieläkin isompi ja huonokuntoisempi. Ostin juuri talvitoppahousut kokoa 46 ! Numeroa pienemmät voisivat nippa nappa mahtua, mutta kun pitää ne sukkahousut/pitkikset saada mahtumaan sinne myös...vatsaa riittää vielä. Vaatekaappi pursuilee kivoja vaatteita, mutta pitäisi vielä parin kolmen vaatekoon verran hoikistua, ennen kuin niille löytyy käyttöä.

Betty Blue: Meillä keskimmäinen muksu käy ekaluokkaa. Hänen päivästään voin kertoa sen verran, että päivät ovat lyhyitä, yleensä klo 8-12 tai 9-13. Oppitunteja ei ole määritelty lukkariin, eli ope voi ne 19 viikkotuntia pitää joustavasti, kunhan oppiaineille määritellyt tunnit tulevat täyteen. Liikuntaa on kaksi kertaa viikossa. Nyt on menossa luistelu/hiihtokausi, mutta kovilla pakkasilla on sisäliikuntaa. Uimahalliinkin menevät tässä kevään aikana taas. Lukkarissa on pääasiassa äidinkieltä, matematiikkaa, uskonto/elmänkatsomustietoa sekä jonkinsorttista ympäristöoppia. Välillä tuntuu, että pienellä lapsella on aivan liikaa kannettavaa ja huolehdittavaa koulupäivän aikana.

Koulupäivän jälkeen meidän ekaluokkalainen joutuu menemään hetkeksi kippiin, eli iltapäiväkerhoon. Siellä hän saa leikkiä, askarrella ja tehdä läksyjä. Leffojakin katselevat sekä käyvät kirjastossa/retkillä. Poika tykkää mennä kippiin, sillä siellä on paljon kavereita ja tekemistä riittää. Kipissä voi olla myös aamuisin ennen kuin koulu alkaa.

Välipalan jälkeen klo 14 tietämissä haen molemmat koulusta. Päädyimme iltapäiväkerhoon siksi, kun meillä on myös tokaluokkalainen, jolla on lyhyet päivät niin ikään, ja hän on toistaiseksi kaiken lisäksi eri koulussakin. Olen joutunut hakemaan hänetkin koulusta kun en luota vielä siihen, että hän pärjää keskikaupungin liikennehulinassa. Nyt olisi kevään aikana tarkoitus alkaa opettelemaan yksin kulkemista.

Eipä sitä kovin paljon saa päivän aikana aikaiseksi kun pitää aina lähteä liikenteeseen. Hyvä toisaalta, sillä tuleepahan ainakin lähdettyä täältä neljän seinän sisältä ulos. Vauvakin nukkuu yönsä paljon paremmin kun saa päivittäin raitista ulkoilmaa. Saa vaunujen liikkuessa epätasaisella alustalla pöristellä paukutkin ulos...ainakin tuntuu, että vaunuttelu helpottaa meidän pikkuneidin vatsavaivoja, sillä nyt kun emme ole päässeet ulos kahteen päivään, ovat ilmavaivat olleet taas aivan hirvittävän voimakkaita...

Kanelisokeri

Vierailija
37/53 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Niin onhan ekaluokkalaisilla tietty käsitöitä ja kuvistakin, ettei ihan tylsäksi menisi... :-)

...ja luokkakoko on sellainen 24 lasta, joka on jaettu kahtia, eli aamulla puolet luokasta tulee kahdeksaan ja toinen puoli yhdeksään...iltapäivällä se kahdeksaan tullut puolisko pääsee pois klo 12 ja myöhemmin tulleet saavat pienemmässä ryhmässä vielä tunnin verran opetusta. Pääsee opekin vähemmällä kun ei tarvitse koko laumaa ohjata :-). Todistusta meidän ekaluokkalainen ei ole saanut, mutta ensi viikolla olisi tarkoitus mennä keskustelemaan siitä, miten syksy meni ja miten koulunkäynti yleisesti ottaen oikein sujuu...

Kanelisokeri

Vierailija
38/53 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia nukkui sitten viime yön ensimmäistä kertaa omassa huoneessaan. Kävin siellä syöttämässä 2 tai 3 kertaa (en muista...) ja 5-6 aikoihin otin viereeni. Eli ihan samanlainen yö kuin pinnasängyn ollessa meidän sängyn vieressä.

Päiväunia nukkuu nyt autotallissa jossa -4 astetta.

Meidän keskimmäinen lapsi on ekaluokalla, ja meillä koulu on joka päivä 9-13. Luokalla 16 oppilasta. Yksi opettaja ja yksi koulunkäyntiavustaja lasten kanssa. Aineet tosiaan juuri niin kuin Kanelisokeri kirjoitti. Ensin 3 tuntia, sitten lounas ja vielä yksi tunti. Tämän jälkeen aika moni menee iltapäiväkerhoon, myös meidän poikamme niinä 3;na pvä kun isoveljellä pidempi päivä. BettyBlu, sinähän asut jossakin ulkomailla? En tiedä missä, mutta varmaan olit ihan missä vaan niin muualla on varmaan koulupäivät pidempiä kuiin Suomessa (ja koulua alkaa n 5 vuotiaana melkein kaikkialla muualla....)

Vierailija
39/53 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yökin valvottiin niinkuin meillä on tapana. Aamu seitsemältä nukahdin tytön viereen. Vyöhyketerapiaan varaan tänään ajan ja kaveriltani saan kantoliinaa lainaan, jos se on hyvä niin täytyy hommata sellainen. Kiitos kaikille vinkeistä. Mukavaa kuulla ettei me olla ainoita joilla vauva valvoo näin. Vaikka tietysti ikävää että jotku toiset kokee tän saman väsymyksen. Kai tämä on ihan tavallista koliikkia.

Esikoisen synttärit pitäis järjestää.. Jostakin pitää puristaa energiaa.

Tsemppiä myös kaikille teille murusille! Eipä tämän enempää kerkiä kirjoitella, tyttö jo huutelee..

t.v ja Sofia

Vierailija
40/53 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö käy yöunille siinä ennen klo23 ja herää sitten aamulla kuuden maissa... Näin on jatkunut nytten kuukauden päivät, ikää neidillä on 15 pv 3kk <3 <3