**MARRASMURUJEN MA-TO**
Kommentit (53)
Ekax Vaavaalle ihan kamalasti jaksamisia=)! Toivottavasti saatte pian jostain apuja=)!
Neuvolasta terkkuja,pojalla oli painoa 4770g eli oli perjantaista noussut 150g elikäs ihan kivasti=)! Tuntuukin että sillä on ihan koko ajan tuttipullo suussa=)! Ei oo vaan vieläkään kuulunut leikkauskutsua, toivottavasti tulee tällä viikolla edes...!
On kyllä ihan hirmu-pakkasia...meillä oli aamulla -32 astetta, nyt ei onnex oo enää ku -18. Saa olla aamuin illoin takassa tuli. Pojalle pistin kyllä ihan liikaa päälle neuvola-reissulle,oli sisävaatteet, villa puku ja toppahaalari ja tietty toppamyssy ym. ja hikihän sillä rassulla oli kun neuvolaan päästiin (oltiin siis autolla liikkeellä). Jätinkin kotiin lähtiessä villapuvun välistä pois ja nukku ihan tyytyväisenä, on muuten ihan uskomattoman lämmin se turvaistuin,en olis uskonut...=)!
Mies tuli just töistä (oli yön töissä) ja poika nukkuu niin äiti kerkiää hoitaan tätä netti riippuvuuttaan...tuntuu välillä olevan pahenevaa sorttia=)!
Ehkäsystä on ollut puhetta...Me ollaan käytetty kondomia ja sillä varmaan jatketaankin ainakin toistasex. Mä en halua mitään hormooneja itteeni ja miestäkään toi ei haittaa kuulemma. Mä kyllä haluaisin toisen lapsen tässä parin vuoden päästä, mies on sitä mieltä että vasta sitten ku Jani menee kouluun...=)!
Nyt äkkiä huushollia järjestään ennen ku poju herää, jaksuja Murut=)!
Tiitiäinen78 & Jani
Onneksi meidän Veeti on nyt nukkunut sisälläkin. Taas kyllä juostiin pikipäin eskarilaisen vienti ja haku matkat, onneksi ei ole pitkä matka. Vauva nukahtaa vaunuihin matkalla joihin sitten jätän sisälle jatkamaan unia. Tämän takia en laita matkaksi villapukua toppapuvun alle vaan hurjasti peittoja, ovat helpompi sitten sisällä ottaa pois.
Talvisalamalle ja kanelisokerille tärppionnea. Sain kanelisokerin kirjoituksesta sellaista positiivista potkua koska haaveilen, tosin vielä ihan ajatusleikkinä itsekkin neljännen lapsen mahdollisuudesta. Sain vanhemmat lapseni ollessani 24 ja 26 vuoden ikäinen ja nyt tämän kolmannen 33 vuoden iässä, tavallaan tähän " satsiin" siis se neljäskin mahtuisi. Eikös jollakin muullakin ollut lapset tällälailla hauskasti kahdessa erässä saatu, ensin kaksi ja myöhemmin toiset kaksi, Kirsikkako se oli ?
Ehkäisynä meillä tällä hetkellä on säännöllisesti tyynyn alle unohtuvat kumit ; ) tosin en millään usko että raskaaksi tulisin, täysimetän, menkkoja ei kuulu vielä varmaan vuoteen ja vaikea oli tämäkin raskaus saada alulle, vuoden verran täsmäyritystä ja ilman ehkäisyä sitäkin ennen. Ehkäpä sitä ihmettä ja " vahinkoa" tavallaan alitajunnassaan toivookin, eipähän tarvitsisi tehdä tietoisesti sitä päätöstä että tuleeko meistä suurperhe vai ei. Mistä jo aiemminkin kirjoitin että meillä sukulaisilla voisi ihmetys päästä. Mutta pääsköön.
Hauskaa illan jatkoa kaikille
silvain ja nyrkkiään sylissä imevä veepuli
Kokemusta samasta ekan kanssa, silloin kyllä tuntui ettei mikään tuntunut auttavan, liinaa en tajunnut hommata, se on kyllä kätevä- kannattaa kokeilla. Toinen hyvä vinkki oli huutoon se, että pistää itse musan korviin pauhamaan, niin jaksaa paremmin kannella kun ei kuule lapsen itkua. Se kun voi olla niin raastavaa ja voimia vievää- ja välillä hermostuttaa äitinkin! Ei lohduta ajatus, että kyllä se ohi vielä joskus menee- mutta niin se vain on. Mutta sillä hetkellä se kyllä syö voimat. Yritä päästä lepäämään edes yöksi, kun äiti saa levättyä jaksaa paljon paremmin taas ainakin yhden yön. Meillä me miehen kanssa vuoroteltiin valvomisia, ettei kumpikaan mennyt ylikierroksille. Ja kun kuulosti että toinen on pisteessä että kohta ei voimat riitä, vaihtoi toinen kantajaksi. Vaikka mies töissä kävikin- on vain sitä sorttia että osallistuu kyllä edelleen näihin joka yö joku valvoo- touhuihin. Onneksi..
Gallupia oli ainakin kotiin jäämisestä. Aion olla kotona ainakin siihen kun pirpana on kaksi vuotta, ehkä siihen kun kolme. Rahaa silä ei toki tee, mutta kyllä ne rahat saa keskituloisena menemään kaikki. Olin tässä välissä hoitovapaalla ja kyllä sitä menee kun sinnittelee. Lainaa on ja paljon, ollaan otettu sitten lyhennysvapaata väliin niin vähän helppaa. Mies tienaa vähän keskitasoa paremmin, mutta ei nyt mitenkään hurjasti.. Ja meillä nyt myös tämä rintamamiestalo- pientä laittoo se vaatii vaan ;), onneksi on kyllä rempattu 2000-luvulla joten ei just mitään suurempaa! Vauva on meidän viimeinen, joten silläkin tahtoo kotiin jäädä. Ja kolmen hoitomaksu on aikasta suuret, joten lähes plusmiinusnolla on sekin jos töihin menisi. Ja viihdyn kotona...vaikka tämä mitään lomailua ole!
Kävin ottamassa pirpanalle rota-rokotteen eilen. Neljän viikon päästä toisen kerran. Oli että ennen 24 viikon ikää. Olihan se kallis, mutta toivotaan että säästytään taudilta.
Marrastoiveen kanssa sunnuntaina yhdessä kirkossa oltu =). Oli kyllä ihana tilaisuus, aiemmin käytiin tuon keskimmäisen kanssa myös, mukavaa kun järjestävät!
Nyt pitäisi mennä siistimään enimmät lelut lattioilta- on nimittäin joka huoneessa jos mitä. Oli kaveri leikkimässä lastensa kanssa ja nuo isot olivat retkeilemässä joka huoneessa =). No, pääasia kai että kivaa oli.
Niin ja se ehkäisy--meillä on kauppa kiinni. On vähän jo kyllä kaduttanut, mihin mies sanoi että hyvä että on kiinni ja pysyy! Mulla se kolme sektiota ja oma perussairaus vaikutti päätökseen. Mutta olis se neljäs ollut ihan kiva..
Ja opiskelusta oli ollut jotain puhetta (mulla kyllä mennyt ohi aloitus..) mutta minä käyn nyt koko ajan avoimen puolella perusteita ja aineopintoja. Raskasta tuo on kun ei kerkeä lukea vasta kun iltamyöhäällä- mutta vielä on selvitty =0
Nyt siivoamaan...................
Neuvolakuulumiset Remi 3kk... Painoa 6020g (2kk 4880) ja pituutta 61cm (2kk 58). Pipo 41cm.
Tässä lyhykäinen tervehdys, kun poika venkoaa sylissä kakat housussa
= ).
Pikaisesti tuohon ehkäisyasiaan kannan oman korteni kekoon. Minä haluaisin neljännenkin lapsen ja ehkä enempikin. Mutta mies sanoi et nyt ei enää.. Meillä siis kolme lasta. Mutta ehkäisyä ei ole kuitenkaan... Tosin hommatkin on aika harvinaisia, mut eihän raskautuminen vaadi kuin yhden kerran ;). En kuitenkaan usko kovin helposti raskautuvani menkoista huolimatta. Täysimetän ja ennenkin on imetys ehkäissyt... Tiedän, ei luotettava menetelmä! Heti imetyksen loputtua olen aiemmin tullut raskaaksi, noin 10kk synnytyksestä. Ekä meni kesken mut tämä nykyinen vauva on jo vähän niin kuin vahinko... Ihana sellainen! Soisin itselleni toisenkin vahingon vaikkei elämäntilanne olis oikein hyvä. Raksa on kesken, lainaa on paljon, mulla ei ole työpaikkaa mihin palata jne. Mut katsotaan kuin käy. Ei mieskään mitään ehkäsystä ole puhunut, sanoo vaan et enempää kapsia ei tuu. Silti seksi maistuu sillon kun sitä on... Nyt nukkumaan, on niin sekavaa jo!'
Öitä toivottelee JaaSa
helpottaa jaksamista kun laittaa tietokoneen päälle ja samalla kun jalalla keinuttelee vaunuissa vauvaa voi keskittyä johonkin muuhun, kuten vauvan keskustelupalstalle :)
Tänä yönä mies valvoi alkuyön, sekin helpotti. Vyöhyketerapeutti tulee perjantaina meille kotiin. Olen kuullut niin paljon hienoista tuloksista hieronnasta, että toiveet on korkealla. Tämä yö on ollut hiukan helpompi kuin viime yö, koska tyttö ei ole juurikaan itkeskellyt. Uni ei vaan tule silmiin.. Aikakin kuluu yöllä nopeammin kun keksii itselle tekemistä.. Yks huonotapa on syöminen. Herkut kyllä maistuu kun yrittää itseä piristää. Eipä o ihme ettei maha o ohentunut. Pieni murhe tällä hetkellä.
Kerron sitten miten vyöhyketerapia vaikutti, auttoiko vai ei..
Kauniita unia muruset!Nyt neiti alkoi taas huutelemaan syliä..
t.V ja Sofia
Ei muuta kun uutta yritystä vaan...!
Eli siis Rotavirus-rokotuksesta kysymystä. Milloin se pitääkään antaa? En meinaan löytäny rokotus-ajankohtaa tuolta rokotus.fi:stä... Mietin tässä vaan, että jos sen vielä ehtis antaa niin sen vois ottaa tolle meidän pojalle, ikää hänellä on 11 viikkoa.
Piparminttu
Kuullostaa niin tutulta... Mies ei ihan syty enemmille lapsille, mutta ei ole ehkäisyä ja seksi maistuu (silloin kun sitä on), olis raksa alkuvaiheissa, lainaa ja mulla ei ole työpaikkaa, jonne palata... Ja minä haluaisin lapsia enemmänkin kuin nämä kolme. Mutta eroa on se, että me ollaan paljon teitä vanhempia...
Nyt syömään...
Meillä tyttö saa sen 19.2. eli menee pari päivää yli sen 3kk iän, neitihän syntyi 17.11. Ainakaan terkka ei maininnut, että tuolloin olisi liian myöhäistä antaa...se toinen rokotushan pitää antaa neljän viikon kuluessa siitä ensimmäisestä, näin olen ymmärtänyt.
Käypä katsomassa www.ktl.fi sivustolla kohdasta rokotukset, että mitä mieltä Kansanterveyslaitos on. Noilta sivuilta löytyy vaikka ja mitä muuta yleishyödyllistä asiaa.
Kanelisokeri
Tarkistin asian vielä neuvolasta ja ainakin meijän terkan mukaan pitää antaa 4kk ikään mennessä, joten ehtii vielä :)
Piparminttu
Ihana ilma ulkona,pakkasta tosin vielä -15 astetta,mutta aurinko sentään paistaa=)!
Rokotuksista oli viimex neuvolassa puhetta ja nyt päätettiin odotella siihen leikkaukseen asti ettei anneta ennen,saavat sitte Hesassa päättää niiden anatmisen ajankohdasta.
Liikkumisesta sen verran,että meillä ei Jani vielä mene muuta kun napansa ympäri=)! Illalla laitan sänkyyn oikein päin ja kyljelleen ja seuraavalla kerralla on yleensä pää jalkopäätyyn ja selällään,että liikkuu kyllä mutta...=)!
Poika viihtyy hyvin sylissä,mutta myös sitterissä (ottaa siinä päikkäreitäkin) ja lattialla sellasen leikkikehikon(?) alla tuijotellen niitä roikkuvia leluja. Vielä ei pahemmin niitä tavottele, hymyilee vaan niille ja joskus saattaa hiukan jo tulla ääntäkin=)!
Viime yönä Jani piti jotain omaa mölinäänsä, kuulin itkuhälystä (nukkuu siis omassa huoneessaan) jotain mekkalaa ja menin pistämään ihan ekax maidon pulloon valmiix. Sitten menin hakemaan poikaa olkkariin syöttöä varten,niin tää olikin ihan umpiunessa!!! Ihan selvää äidin harhauttamista=)! Heräskin sitten vasta reilun kolmen tunnin päästä ja sitte ruoka maistukin jo kummasti,taisi siis vaan nähdä jotain unta...aika hassua...=)!
Mites kauan me muuten äänestellään sitä treffi-paikkaa?? Tämän kuun loppuun??
Nyt kuuluu kutsu,palaillaan=)!
Tiitiäinen78 ja Jansku
Vastaanpa vielä tähän. Meillä homma hoidettiin eilen ihan kirjaimellisesti. Mies kävi " nipsulassa" eli vasektomiassa. Oli kuulemma helppo juttu, 20 min kesti toimenpide ja muutaman tunnin päästä tulikin jo kotiin. Tänään käyty jo kaupassa ja mies omilla asioillaan joten kovin kipeä ei tunnu olevan. Buranalla on pärjännyt.
Hieno homma, että mies meni ei tarvitse enää syödä pillereitä. Kortsukin oli pannassa kumiallergiani takia (jestas sitä kutinan määrää puuhailujen jälkeen).
Tervehdys vain kaikille marrasmuruille. Mennyt taas viikkoja, että ei ole saanut aikaiseksi kirjoitella, lukemassa käynyt kylläkin. Keskustelua ollut yösyötöistä: meillä neidillä on käytäntö nukkumisesta vakiintunut näköjään onneksemme jo 7 vko:sta lähtien niin, että nukkumaan alkaa klo 22-23 ja nukkuu aamu klo 9-10.00 asti syömättä yöllä kertaakaan, uskomatonta mutta totta! Tiedän kyllä yöheräämiset todellakin, sillä meidän kaksi muuta lastamme ovat kyllä nukkuneet erittäinkin levottomasti aina siihen 2 ikävuoteen asti. Tämä vauvamme on kyllä ollut niin helppo hoidettava, tyytyy vähään ja viihtyy paljon sitterissä tai lattialla.
Olen syönyt loppuraskaudesta lähtien Gefilus-maitohappobakteeri kapseleita 1-2 tbl päivittäin, kun neuvolassa puhuivat siitä jo odotusaikana, että voi välttää vauvan vatsavaivat sillä. Voi olla että osaltaan se auttanut siihen, että yömme olemme saaneet kyllä nukkua. Olen syönyt myös parin vuoden ajan Omega 3 E-kalanmaksaöljykapseleitakin.
Tyttö on hyvin terhakka; kannattelee niskojaan ja kääntyi ekan kerran selältään vatsalleen 2,5 kk:na peräkkäin samana päivänä 5 kertaa! Nyt on laiskuus iskenyt näköjään, sillä ei ole näyttänyt uusintana taitojaan. Meillä oli vielä vieraita tuolloin niin kaippa neiti halusi panna parastaan!
Isoista sisaruksista on kyllä suunnaton apu, sillä voin käydä kauppareissuja ym. heidän kaitsiessa lasta. Isot sisarukset ovat 7 ja 10 v.
Olen ajatellut kans jäädä hoitovapaalle siihen asti kun tyttö täyttää 2 vuotta, kun kerran meinaamme lasten teon jättää tähän, niin haluaisin nauttia tästä kaikin konstein.
Ruoanlaittoon alettava,
palataan t. Travel