Statiinit, syötkö vai et tule ikinä syömään?
Kommentit (38)
Totta kai jos rasva-arvot ovat koholla ja aivo- tai sydäntapahtuman riski on riskilaskurien mukaan huomattavasti noussut.
No en varmasti tule syömään kolesterolin tuotannon estäjiä. Kolesteroli on elintärkeä osa ihmiskehon toimintaa. Elintavat ja ruokavalio kuntoon
En aio syödä. Yksi infarkti on kärsitty, kai ne seuraavat sitten tekevät lopun.
Ehkä olen väärässä, mutta minusta se ei ole paha asia, jos kolesteroli on veressä eikä verisuonissa. Jälkimmäistä ei statiinit estä.
Vierailija kirjoitti:
No en varmasti tule syömään kolesterolin tuotannon estäjiä. Kolesteroli on elintärkeä osa ihmiskehon toimintaa. Elintavat ja ruokavalio kuntoon
Heikkilä-uskoivaisella on jäänyt huomaamatta, ettei lääkkeillä ole tarkoitus poistaa kolesterolia kokonaan, vaan laskea se turvalliselle tasolle.
Elintapojen muutos on oleellisin asia, jos se ei riitä niin statiinit käyttöön.
Syön. Isän suvussa kaikki jotka eivät ole syöneet ovat kuolleet sydän ja verisuonitauteihin, ne jotka käyttävät lääkkeitä ovat näiltä säästyneet. Tiukkakaan ruokavalio ja liikunta ei autanut - testattu on ja lopputuloksena oli pahemman luokan syömishäiriö ja ylikunto jonka lääkäri lopulta vihelsi poikki järjettömänä tutkittuaan ruokapäiväkirjaani ja liikuntadataa (terveydenhoitajat ruoskivat minua vuosia kuinka en syö oikein ja kuinka en ole rehellinen vaan "piilorasvat"). Nyt voin merkittävästi paremmin ja olen tänään kesänä syönyt yhden jäätelönkin vuosien tauon jälkeen.
Toistaiseksi ei ole tarvetta, mutta tietenkin syön jos tarve tulee. Geneettistä alttiutta liialliselle huonolle kolesterolille on molemmin puolin suvussani, mutta viisikymppiseksi olen selvinnyt ilman, joten voihan olla, että en tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkityksellä ei ole mahdollista pudottaa rasva-arvoja liian matalalle. Esim perinnöllistä rasva-aineenvaihdunna sairautta sairastavat (joita on Suomessa paljon) eivät pysty ruokavaliolla arvojaan pudottamaan.
Vierailija kirjoitti:
En aio syödä. Yksi infarkti on kärsitty, kai ne seuraavat sitten tekevät lopun.
Ehkä olen väärässä, mutta minusta se ei ole paha asia, jos kolesteroli on veressä eikä verisuonissa. Jälkimmäistä ei statiinit estä.
Kyllä sinä olet ihan satavarmasti väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi ei ole tarvetta, mutta tietenkin syön jos tarve tulee. Geneettistä alttiutta liialliselle huonolle kolesterolille on molemmin puolin suvussani, mutta viisikymppiseksi olen selvinnyt ilman, joten voihan olla, että en tarvitsekaan.
Suurimmat riskivuotesi ovat vielä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Syön. Isän suvussa kaikki jotka eivät ole syöneet ovat kuolleet sydän ja verisuonitauteihin, ne jotka käyttävät lääkkeitä ovat näiltä säästyneet.
Onkohan paskapuhetta?
Mulla on diabetes. Viimeksi lääkäri (kandi) sai valehtelemalla mut syömään statiineja. Joka tapauksessa statiinien puolesta puhuvat sanovat, että on aivan slvä, että diabetestä sairastavat tarvitsevat statiineja, eivätkä kriitikotkaan sitä kiellä. Asia on vaan niin, että en ole kriitikoiden puhuvan asiasta, mutta keskittyvät kyllä ei-diabeetikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on diabetes. Viimeksi lääkäri (kandi) sai valehtelemalla mut syömään statiineja. Joka tapauksessa statiinien puolesta puhuvat sanovat, että on aivan slvä, että diabetestä sairastavat tarvitsevat statiineja, eivätkä kriitikotkaan sitä kiellä. Asia on vaan niin, että en ole kriitikoiden puhuvan asiasta, mutta keskittyvät kyllä ei-diabeetikkoihin.
Tietääkö joku diabeetikkojen tilanteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku diabeetikkojen tilanteesta?
Minulla kakkosdiabeetikkona lääkäri asettanut tavoitteet paljon terveen ihmisen rajoja alemmas. Ne on nyt laihduttamalla ja ruokavaliolla ja statiineilla saatu alas. Alunperinkin kokonaiskol oli vain jotain 5.
Diabetekseen liittyy verenkierron heikkous, etenkin jaloissa. Diabetes ei ole "sylt sokeria liikaa" vaan oikea sairaus.
Meidän suvussa kaikilla tuntuu olevan kohonnut kolesteroli. Epäilen näin olleen jo ennen statiinien keksimistä, mutta kummasti ovat porskuttanut monet heistä yli kahdeksankymppisiksi. Tätini kokeili statiineja, mutta tuli niistä niin kipeäksi, että hänen oli pakko jättää ne pois. Yli kahdeksankymppiseksi eli hänkin, eikä edes kuollut sydän- tai verisuonitautiin, vaan tapaturman vuoksi tehdyn leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin.
En syö enkä aio syödä. Koska arvot eivät ole koholla, ei ole tarvetta syödä. Sivuvaikutukset näyttävät olevan pahempia kuin infarktiuhka.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö ylipäänsä kukaan asiasta? Minusta on paskapuhetta, kun ei ole KENENKÄÄN kriitikon puhuvan diabetestä jo sairastavista...
Isäni alkoi syödä vasta ensimmäisen aivoinfarktin jälkeen. Nyt sitten syö statiineja ja toivoo, ettei toisenkin käden toiminta katoa uuden infarktin myötä.