Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ottaa vastaan kohteliaisuudet? Hävettää kun alan selittelemään ja alentamaan itseäni. Mitä hittoa?

Vierailija
28.07.2024 |

Todella noloa ja se tulee siis ihan tuolta mielen perukoilta suoraan, että alan selittämään, että pöhpah en ole (esim jos kehutaan fiksuksi, ahkeraksi, kauniiksi, etc.). 

Heti alan selittelemään jotain ja vaivun kuoreeni. 

Olisi helppoa jos voisi vain todeta jotain hyvin neutraalia tai sitten hyvällä maulla heittää jotain takaisin. Mutta en vain kestä palautetta itsestäni. Helpompi kestää huonoa palautetta kuin hyvää, ainakin face to face. 

Ei hitsi. Se tulee niin automaationa että tajuan vasta kun olen sen tunnelatauksen käynyt läpi. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä minulla on oikeastaan sellainen fiilis, että ei kukaan tarkoita kuitenkaan ja olen oikeasti aivan paska, että täytyy heti antaa ymmärrys, että tiedän kyllä, että minua nyt yritetään vedättää. -ap

Vierailija
2/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen ihan opettelemalla opetellut vastaamaan vaan että "ai, kiitos".

Se on vaikea uskoa niihin, mutta toisaalta se on toisen ihmisen mielipide susta ja olisi todella epäkohteliasta epäillä sitä. Ja siitä tulee sille toisellekin vaivaantunut olo jos pitää alkaa vielä vakuuttelemaan.

Kai säkin tarkoitat asioita mitä suustasi päästät?

Mä oon myös koittanut kirjata noita pieniä kohteliaisuuksia ylös ja lueskelen niitä myöhemmin, pientä itsetunnon kohotusta. Kaikki ei tosiaankaan ajattele vaan pahaa susta vaan joku voi ajatella myös todella hyvin ja kauniisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kauniista sanoistasi. 

Suomalainen harvemmin sanoo mitään positiivista tai kehuu/kiittää toista. Turha miettiä kunkin vaikuttimia. Ajatelkaa tuota normaalien ihmisten välisenä sananvaihtona. Kun toinen antaa lahjan niin yllättä hänet antamalla vastalahja (sanojen muodossa).

Vierailija
4/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää vain opetella. Alat vastata aina kiitos, olipa kiva kuulla, ja se riittää. 

Vierailija
5/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ruvennut mitään selittelemään, ei siinä selittelyä pyydetä jos joku kehaisee jotain sinussa/minussa. Ei siihen tartte vastata kuin "kiitos". Mitä sit jos joku vaan imartelee eikä välttämättä tarkoita viimeisen päälle totta.. kiitos on ainoa vastaus eikä muu hölötys kuulu asiaan, ei ainakaan itsensä alentaminen. 

Vierailija
6/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko harvoin kukaan kehuu. Yleensä tottunut saamaan haukkuja. 

Vierailija
7/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä selität, sano vaan kiitos. Minua kehuttiin just töissä, kuinka olen nopeaälyinen ja hoksottimet pelaa. Sanoin vaan kiitos ja sillä sipuli. 

Vierailija
8/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi kestää huonoa palautetta kuin hyvää? Siis mitä ihmettä? No kuinka usein saat huonoa palautetta? Itse en ainakaan haluaisi mitään huonoa palautetta. 

Vierailija
9/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä et ainakaan itsellesi ylennyksiä osaa puhua, kun on noin huono itsetunto. 

Vierailija
10/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee terapiaan. 

Vierailija
11/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on suomalaisissa vähän vikana, kun ikinä ei saisi ajatella, saati sanoa, itsestään mitään hyvää. Aina pitäisi pyydellä anteeksi olemassaoloaan ja nöyristellä. Ei pääse syntymään minkäänlaista tervettä itsetuntoa.

Tuo on sille sanojalle myös aika raskasta. Varsinkin jos joku oikeasti tykkää susta ja sä laitat vastaan kaikin voimin ja joka kohteliaisuuteen vastaat suunnilleen "no enhän oo kun mä oon ihan pska ja ruma ja tyhmä". Ei sitä se sanojakaan jaksa pidemmän päälle.

Koita opetella vastaan ne, edes sanomalla vaan kiitti, vaikka se tuntuu oudolta. Eikö se ilostuta sua yhtään että susta ajatellaan hyvää ja uskalletaan vielä lausua ääneen?

Seuraavaksi sä voit opetella lausumaan jonkin vastakohteliaisuuden.

Vierailija
12/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi, kiva jos ajattelet niin"?

Vierailija
13/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö tehdä ne työt vähän paremmin ettei tule haukkuja?

Vierailija
14/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma sulla on? Kaikki ei liity aina työntekoon. JOS SULLA ON JOLLEKIN SANOTTAVAA NIIN SANO SUORAAN KYSEISELLE HENKILÖLLE  

Vierailija
15/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma sulla on? Kaikki ei liity aina työntekoon. JOS SULLA ON JOLLEKIN SANOTTAVAA NIIN SANO SUORAAN KYSEISELLE HENKILÖLLE  

No justiinsa sanoin kyseiselle henkilölle. Miten tällä palstalla muutetaan sanotaan suoraan kyseille henkilölle? 

Vierailija
16/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ongelmaa. Mikä ongelma sulla on?

Vierailija
17/19 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko kallonkutistaja tähän ongelmaan? 

Vierailija
18/19 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri, mutta ongelma sama. Osaan jo kiittää, mutta silti tuntuu aina että mun pitää keksiä vastakehu. Ja sehän huomataan kyllä heti, jos kehuu toista vain koska sai juuri itse kehuja.

Jos jotain mun omistamaa tavaraa kehutaan, niin päädyn aina selittämään mistä olen sen ostanut. Sekin kuulostaa typerälle.

Vierailija
19/19 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä jo sanottu, yksi sana riittää: "Kiitos". Huomautan vielä, että se on paljon vähemmän egoistista kuin ryhtyä nöyristelemään ja vähättelemään. Sehän vasta onkin loppujen lopuksi itsekeskeistä : "voi voi kun mä vaan on tällainen tavallinen virtanen.. jolloti jolloti."