Koirahyökkäyksistä
Ihan vain uteliaisuudesta ja kun en sattunut mistään löytämään. Onko siis Suomessa tehty mitään tilastoa siitä, mitkä koirarodut olisivat kaikista aggressiivisimpia ihmistä kohtaan. Amerikassa tuota tilastoa johtaa pitbullit, mutta osa selittyy silläkin, että ihmiset hylkäävät niitä paljon kadulle, kun huomaavat, etteivät pärjääkkään kyseisen rodun kanssa. Ja onhan sekin ihan totta, että jossain peräkylillä tämä rotu on hyvin edustettuna koiratappeluissa, jolloin varmasti saadaan koirasta pelokas ja aggressiivinen. Onko tämän tueksi mitään dataa vai onko ihmisten pelko näitä voimarotuja kohtaan aivan perusteetonta?
Kommentit (6)
Jossakin tilastossa oli agressiivisimpien joukossa chihuahua. Mutta se ei paljon vahinkoa saa aikaan. Pelko taistelukoirarotuja kohtaan ei ole perusteetonta, se saa yhdellä purulla luut murskaksi ja sen lisäksi se on jalostettu pitämään otteensa, mikä aiheuttaa lisävahinkoa.
Ei ole mitään tilastotietoa olemassa Suomesta, eikä sellaista ole varmaan tulossakaan. Pelkästään sekarotuisia voimarotumixejä on niin paljon, että olisi mahdotonta kerätä luotettavaa dataa.
Ikävä kyllä jatkuvasti kasvava voimarotujen suosio ei ole missään suhteessa siihen, kuinka paljon oikeasti vastuullisia ja järkeviä omistajia on. Ihmisten pelko ei ole minusta tyystin perusteetonta, vaikka tilastotietoa ei olekaan. Jokaista voimakoiraa ei tietenkään tarvitse pelätä hysteerisesti, ja suuri osa niistä on hyvin ihmisrakkaita ja tolerantteja. Tietyntyyppisillä koirilla on suurempi riski aiheuttaa vakavaa vahinkoa, jos omistajan osaaminen on puutteellista. Itselläni on ollut voimakoiria yli 20 vuotta, ja kohdatessani sellaisen teen aina riskiarvion koiran ohjaajan tai omistajan, en niinkään koiran mukaan. Jos omistaja on tilanteen tasalla, koirasta ei ole vaaraa. Jos omistaja ei ole tilanteen tasalla, koirasta voi olla merkittävästi suurempi vaara, kuin muuntyyppisestä koirasta.
Ihmisen pelko sutta kohtaan pitäisi olla geeneissä. Siispä koiran pelkääminen on täysin luonnollinen reaktio. Mietin mikä on sellaisen ihmisen puolustusjärjestelmässä pielessä, joka ei pelkää koiria. Eikö ymmärrä niiden vaarallisuutta.
Yleensä pieni koira puree kunnolla ja iso näykkäisee koska tietää voimansa. Mutta mikä tahansa koirarotu jota ei ole sosiaalistettu eikä koulutettu, on arvaamaton. Mä en pelkää koiria koska olen ollut niiden kanssa aina ja kouluttanut, osaan lukea käytöstä. Olen 40v aikana tavannut kaksi koiraa joilla oli oikeasti päässä vikaa, ne olikin "väärin paritettu". Piikille lähetin. Mulle koira on hyvin koulutettu kumppani johon voi luottaa. En pelkää susiakaan, mökillä kulkee lähes joka ilta pihan poikki, ja olen lapsesta asti kulkenut metsissä, karhujen kanssa hilla/karpalosuolla, villieläimet väistävät kunhan pitää meteliä mennessään.
Sillä on eniten väliä mitkä rodut ovat tappavimpia. Saahan ilmakiväärejäkin ilman aselupia kaupasta.
Olen todistanut saksanpaimenkoiran hyökkäystä naista vastaan. Omistaja lyllersi hidastetusti paikalle