Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia hormonikierukasta kiitos

04.02.2007 |

Hei siskot.

Minulle asennettiin hormonikierukka lokakuussa. tiputtelua kesti pari kuukautta enkä tiennyt oliko mulla siinä välissä kuukautisia vai ei. No nyt on tiputtelu loppunut ja odottelen menkkoja. Olo on kamala. Vatsa on turvoksissa, tekee mieli syödä koko ajan ja mielialat on mitä sattuu. Olen kuitenkin kuullut että hormonikierukan myötä kuukautiset voi loppua kokonaan. Kiva kiva, ennen vanhaan tiesi, että kun kuukautiset alkaa, niin turvotus on ohi ja olo on kuin maailmanvaltiaalla, mutta nyt pelottaa että tämä tukkonen olo jatkuu niin kauan että otan kierukan pois.

Mitä tilalle? Pillerit? Minulla on kaksi lasta ja kierto ollut aina säännöllinen.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlaisia kokemuksia, vaikutti pääkoppaan sen pienikin hormoonimäärä, ja vaihdoin sen kuparikierukkaan. Siitä vasta helvetilliset kuukautiset alkoi, vuotoa monta päivää ja krampit supistumaista silkkaa kipua n. 10 päivää!!. Ekat 3kk kuulemma niin onkin, mutta mun kroppa ei ainakaan tottunut tuohon outoon kapineeseen sisälläni, ja yritti joka kauukaisi päästä siitä eroon. (näin lääkäri selitti nämä hirveät krampit, tiedä sitten.) Mutta se kierukka lähti myös lennossa veke. Enpä oikein tiedä mitä sitä voisi sen jälkeen kokeilla, kovasti asiasta etsin tietoa, mutta en löytänyt oikein ratkaisua hormoonittomaan ei manuaalista toimintaa joka kerta vaativaan ehkäisyyn.

voithan tota kupari kierukkaa kokeilla, jos se toimisi sinulla paremmin.

Tsemppiä etsintään!

Vierailija
2/8 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukkaan tottumiseen menee elimistöllä puolisen vuotta, vasta sitten tiedät miten se sinulle sopii.

Minulla on ollut hormonikierukka hieman reilun vuoden ja " menkkojen" tulon tiedän edelleen turvotuksesta ja vatsakivuista, jotka alkavat päivää ennen. Vuotoa tulee joskus sen verran, että vessapaperissa näkyy, yleensä pitää käyttää pikkuhousunsuojaa viikon verran. Sen suurempiin siteisiin en ole joutunut turvautumaan, mutta kokonaan menkat ei minulta lähteneet :(

Voi olla, että tämä lisää turvotusta ja " lihottaa" , mutta säännöllisellä painonhallinnalla ja liikuntaa lisäämällä olen nyt pudottanut kymmenisen kiloa puolessa vuodessa ja tarkoitus olisi pistää toinen mokoma menemään. Ihan kaikkea ei kannata pistää sen kierukankaan piikkiin ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut hormonikierukka nyt 1,5 vuotta enkä enää todellakaan vaihtaisi sitä mihinkään. Alussa tiputteli hetken aikaa, mutta jo 3 kk:n jälkeen jäi kuukautiset/kuukautiskivut kokonaan pois, ja kuka niitä kaipais :). Mitään muitakaan oireita ei ole ollut. Eli voin todella suositella lämpimästi.

Vierailija
4/8 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hormonikierukka laitettiin toukokuussa 2005. Samaan syssyyn lopetin kuopuksen imetystä, joten ihan varma en ole, kumpi painon nousun aiheutti. Mutta painoa tuli parin kuukauden sisällä yli 5 kg.

Mitä mielialaan tuli, niin mies valitti, joskus syksyllä 2005, että olen nykyään tosi kiukkuinen ja huudan helposti. Liekö noilla sitten tekemistä toistensa kanssa.

Vuoto: vuodon määrä väheni huomattavasti. Mutta ilmeisesti minulla on niin vahva hormonitoiminta, että edes hormonikierukka ei saa pidettyä menkkoja pois. Lasten syntymien jälkeen säännöllinen kiertokin on alkanut max 8 vkoa synnytyksestä, vaikka kumpikin oli pitkään täysimetyksellä. Edelleen vuotoa tulee kerran kuukaudessa, reilun viikon verran minimaalista vuotoa ja sitten yhden päivän ajan reiluummin (itse asiassa aika runsaastikin).

Alussa tiputteli lähes joka päivä (noin puolen vuoden ajan) ja parin ekan kuukauden aikana oli niin hirveät vatsakivut, että pelkäsin umpisuolen tulehtuneen. Mutta niitä siis 2 kertaa ja jotenkin ne liittyivät kiertoon, en vain enää muista oliko kivut ovisaikaan vai juuri ennen menkkoja vai niiden jälkeen ...

Mutta edelleen tuo kapistus sisuksissa on, vaikka vuoto ärsyttääkin. En vain tiedä mikä olisi toinen vaihtoehto. Kuparista kierukkaa en uskalla edes kokeilla. Migreeni ei tykkää pillereistä, joten minipillerit olisi ainoat ja nekin täytyy ottaa turhan säännöllisesti. Huoh tätä naisen elämää.

Vierailija
5/8 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alun hankaluuksien jälkeen.

Vuotoa kesti aika kauan ja minullakin tuli noita kramppeja aluksi, tosin kierukka laitettiin aika nopeesti synnytykssen jälkeen et sekin tietysti vaikuttaa. Minulta o jäänyt menkat sillee pois et läheskään joka kuukausi ei niitä näy. Väliin saattaa tulla sit normaalit kuukautiset. En ole huomannut itsessäni mitään muita oireita kuin että vatsa turpoaa ennen kuukautisten ajankohtaa,mitä se kyllä tekee muutenkin ilman kierukkaakin.

Musta on turhaa syyttää kierukkaa mielialanvaihteluista, koska sen vaikutus on ihan vaan paikallinen eli hormonit jylläävät kohdussa ja sen limakalvoilla. Pillerit on asia erikseen. Hermot voi enemmänkin olla kirellä just niiden turvotusten ja kramppien vuoksi ja alkaa pelottaa ym. mut aina niitä ei edes itse tiedosta.

Olen tähän asti ollut tyytyväinen kapistukseen, joka asennettiin 1,5v sitten.

Vierailija
6/8 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukkanukka:

alun hankaluuksien jälkeen.

Vuotoa kesti aika kauan ja minullakin tuli noita kramppeja aluksi, tosin kierukka laitettiin aika nopeesti synnytykssen jälkeen et sekin tietysti vaikuttaa. Minulta o jäänyt menkat sillee pois et läheskään joka kuukausi ei niitä näy. Väliin saattaa tulla sit normaalit kuukautiset. En ole huomannut itsessäni mitään muita oireita kuin että vatsa turpoaa ennen kuukautisten ajankohtaa,mitä se kyllä tekee muutenkin ilman kierukkaakin.

Musta on turhaa syyttää kierukkaa mielialanvaihteluista, koska sen vaikutus on ihan vaan paikallinen eli hormonit jylläävät kohdussa ja sen limakalvoilla. Pillerit on asia erikseen. Hermot voi enemmänkin olla kirellä just niiden turvotusten ja kramppien vuoksi ja alkaa pelottaa ym. mut aina niitä ei edes itse tiedosta.

Olen tähän asti ollut tyytyväinen kapistukseen, joka asennettiin 1,5v sitten.

Piti vielä lisätä että painonnousuakaan ei ole kierukan takii ollut.

Vierailija
7/8 |
10.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle hormonikierukka laitettiin viime kesänä ja edelleen hirvee turvotus...

Muutenkin kaikkia ihme tuntemuksia mahassa!

Välillä tuntuu kuin olisin raskaana ja jossain vaiheessa tein jo raskaustestinkin, mutta onneksi näytti negaa.

Myös kuvottava olo jatkuvasti ja kaikenlaisia muitakin " raskaus-oireita" ...

Ennen pillerit sopi tosi hyvin, muttei enää!

5 pilleri-merkkiä kokeiltu sekä ehkäisyrengasta.

Kaikista tosi pahat sivuvaikutukset!

Lapsia en enää halua lisää ja olenkin miettinyt sterilisaatiota...

Onko muuten tietoa maksaako se? Hoidetaanko se päivystyksenä vai joutuuko sairaalassa olemaan yötäkin?

Mitä vaatimuksia on, että sterilisaation saa?

Vierailija
8/8 |
12.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollu pessaari käytössä pari vuotta enkä vaihtas pois. Käytetään kuten kumia eli tarpeen mukaan asetetaan paikoilleen. Voi laittaa pari tuntia ennen aktia ja poistetaan 3 tuntia aktin jälkeen. Samalla laitetaan geelimäistä spermisidiä. (tarkemmat ohjeet lääkäriltä)

Ei niitä kammottavia hormonihäiriöitä eikä kaikenmaailman tiputteluvuotoja. Kun luen noita kirjoituksia, ihmettelen suuresti, kuinka naiset _viitsivät_ kärsiä noin paljon ehkäisyn takia.

Mietin vaan, kuinka moni liitto purkautunut kemiallisista hormoneista johtuen. Itselläni kokemusta pillereistä (monta vuotta, menetteli aluksi, myöhemmin lihomista?) Rinkula aiheutti hirveitä itkukohtauksia, hyvä ettei nyt upea suhde loppunut silloin. Sekä tietysti kumi, josta en pidä. Tekee tunnottomaksi. Pessaari ei tunnu käytössä, mieskään ei sitä huomaa mitenkään. Menkkojen aikana homma on siistiä, kun pessaari suojaa veren roiskumiselta. Käyttö helppoa ja huoletonta. Pessaarin saa omalta gyneltä, joka tilaa sen Ruotsista (siellä monet tutut kätilökollegani käyttivät sitä). Olen iki onnellinen kun olen löytänyt minulle täydellisen tavan ehkäistä. Lisäksi ekologinen ja edullinen (ehkä n.50e?/2v , en muista)

Itse pelaan sen käytössä niin, että käytän noin 10 päivää kuukaudessa kun tunnen kiertoni ja raskaaksitulo ei olisi mikään katastrofi, sekä joskus menkkojen aikana. Mutta tietysti varmanpäälle eläjät käyttävät sitä joka kerta. Olen kuullut, että usean lapsen synnyttäneillä saattaa olla paikat laskeutuneet sen verran, ettei pessaari pysy enää paikoillaan. Yksi kätilö sanoi, että viidennen jälkeen ei enää pysyny paikoillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme