Kävin Alkossa täysi-ikäisen lapseni kanssa
Myyjä kysyi minulta juomia maksaessani kassalla, että juothan sinä nämä itse?
Kuinka Alko on myyjiä ohjeistanut seuralaisten suhteen?
Kommentit (29)
Eikö vieraillekaan saa tarjota? Itse pitää kaikki juoda, huh.
Vierailija kirjoitti:
Että heidän pitää kysyä papereita silloin, jos epäilevät ostettavan alaikäiselle. Joskus olin alaikäisen lapseni kanssa, niin kysyi meiltä molemmilta papereita.
Myi kuitenkin, kun häkellyin ja sanoin, että tää on mun lapsi ja en nyt tietenkään hälle anna juotavaa. Kertoi, että kysyttävä on
Mulla on käynyt sama :D Myyjä meni niin sekaisin, että pojalta ei mitään henkkareita sitten kyseltykään. Luuli siis, että ollaan pariskunta..
Olisin sanonut että tuu vahtimaan.
Ettekö te dillet voi jo ymmärtää, että henkkareiden kysyminen alkoholioston yhteydessä ei ole mitään kiusantekoa? Jos ostoksilla on nuoria mukana, heiltä on myös kysyttävä paperit. Jos niitä ei ole esittää, niin ei saa myydä. Pelkkä vakuuttelu siitä, että juomia ei anneta nuorelle ei vain riitä. Se myyjä on itse vastuussa tästä, joten räyhääminen ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te dillet voi jo ymmärtää, että henkkareiden kysyminen alkoholioston yhteydessä ei ole mitään kiusantekoa? Jos ostoksilla on nuoria mukana, heiltä on myös kysyttävä paperit. Jos niitä ei ole esittää, niin ei saa myydä. Pelkkä vakuuttelu siitä, että juomia ei anneta nuorelle ei vain riitä. Se myyjä on itse vastuussa tästä, joten räyhääminen ei auta.
En huomannut, että kukaan olisi räyhännyt..
Vierailija kirjoitti:
Dillet? Olisi nyt ko. myyjä kysynyt ne paperit, mutta ei. Ja hei, kukaan ei ole tässä räyhännyt. Taidat olla se kyseinen myyjä Alkosta? Ymmärrän närkästyksesi kehnon palkatasonne vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vieraille ei todellakaan tarjota mitään. Tuokoot omat juomansa jos jotain haluavat. Jotain rajaa nyt sentään.
Vierailija kirjoitti:
No vien lapset sitten autoon odottamaan ja tulen yksin hakemaan. Nou hätä. Miten se myyjä nyt sitten on vakuuttunut siitä, että se juoma on varmasti minulle, kun ne lapset nyt istuu siellä autossa sen sijaan että ne oli äsken mukana?
Olisihan sille myyjälle voinut sanoa, että saatan tarjota tälle täysi-ikäiselle lapselleni (joka olisi sitten saanut esittää henkkarinsa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraille ei todellakaan tarjota mitään. Tuokoot omat juomansa jos jotain haluavat. Jotain rajaa nyt sentään.
Kyllä yleensä teetä keitän.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin lukion jälkeen hetken töissä kassalla. Kerran siihen tuli röökiostoksille kaksi sen ikäistä naista, että olivat luultavasti jo 30, mutta vielä siinä rajoilla, että oli hyvä kysyä paperit. Toisella ei papereita ollut, joten he tivasivat ja vänkäsivät, että minäkö siis naaman perusteella vaan teen arvioita toisten iästä mielivaltaisesti. Tämä henkkarillinen kysyi, että voisiko hän ostaa tupakkaa, jos olisi yksin ostoksilla. Sanoin, että joo, ja mimmit lähtivät pois. Pian tämä paperillinen tuli takaisin, ja sanoi, että on nyt yksin, joten voin myydä hänelle tupakkaa, ja eipä siinä muuta voinut. Minulle ei maksettu tarpeeksi, että olisin lähtenyt vääntämään kättä hänen kanssaan sen enempää.
Kun olin myynyt, niin tämä ilman papereita ollut nainen tuli nurkan takaa virnuillen siihen viereen, että tadaa, olin täällä koko ajan! Ähäkutti gotcha lolololol jymäytin minimipalkalla puurtavaa nuorta! Vautsi mikä pränkki! Mitäs nyt sanot lmaoo?!
En voinut muuta, kuin pyörittää silmiä. Saivat varmaan näpäytys- ja kapinoinninhalunsa siltä päivältä tyydytettyä, kun pääsivät uunottamaan itseään kymmenen vuotta nuorempaa tyttöä, joka vain teki työtään ja noudatti annettuja käskyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En huomannut, että kukaan olisi räyhännyt..
Edellinen tarkoittanee, että miksi tällaista keskusteliua edes käydään päivänselvissä asioissa. Luulisi jopa lapsettomien tietävän säännöt.
On nähty ihan ruoka kaupassa. Kun nuoret ovat ostaneet. On koko porukalta kysytty henkkarit. Myös niiltä 2 jotka eivät ostaneet. Koska kaikilla oli paperit. En tiedä mikä olisi ollut käytäntö, jos papereita ei niillä kahdella olisi ollut.
Mut jos myyjä epäilee ostettavan alaikäiselle. Ei ole pakko myydä.
Ihan normaali kysymys ja näin toimitaan kaupoissakin.
Onhan tuo aika hölmöä, jos se ei riitä, että ikärajoitetut ostokset maksavalla on paperit. Kukaan ei ole vahtimassa kenelle ne liikkeestä poistumisen jälkeen päätyvät. Lähinnä kiusantekoa kysellä koko seurueen paperit. Ymmärrän kyllä, että noin toimitaan, jos se on ohje. Seuraavaksi voitaisiin vaatia allekirjoittamaan paperi, jossa ostaja vakuuttaa tarkistavansa kaikkien paperit, joille esim. ostettua viiniä tarjoaa.
Mä jätin mun 15v lapsen Alkon ulkopuolelle ja hain pullon ni myyjä ei myynyt kun luuli, että ostin sen mun pojalle. Näki meidät siis yhdessä.En ihan ymmärtänyt, mutta ei ollut kynnyskysymys vaikka jouduin lähtemään tyhjin käsin.
Jos käydään kaupassa ja olen Alkoon menossa ja lapsi mukana, niin kysyn aina onko sillä papereita mukana. Jos ei ole, niin lapsi jää odottamaan ulkopuolle, koska en jaksa jäädä tiskille säätämään, jos myyjä kysyy lapseltakin paperit. Lapsi siis 19-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Milloin, dille, ymmärrät, että Alko on edellisen vuosituhannen tapa kyykyttä kansalaisia? Tänään Alkoa käyttävät vain oman elämänsä luuserit ja muut kädettömät.
Että heidän pitää kysyä papereita silloin, jos epäilevät ostettavan alaikäiselle. Joskus olin alaikäisen lapseni kanssa, niin kysyi meiltä molemmilta papereita.
Myi kuitenkin, kun häkellyin ja sanoin, että tää on mun lapsi ja en nyt tietenkään hälle anna juotavaa. Kertoi, että kysyttävä on