Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentomelu alueella KaivokselaMalminkartanoKonala

Vierailija
27.07.2024 |

Luoteis-Helsingin lentomelutilanne vaikuttaa pahentuneen pysyvästi.



Helsinki-Vantaan lentoasemalla korjattiin huhtikesäkuussa kiitotietä 3, ja korjausten aikana nousevaa lentoliikennettä alettiin ohjata asutuksen yli reittiä KaivokselaMalminkartano-Konala (Etelä-Kaarela). Jylinä ja pärinä on näissä kaupunginosissa välillä melkoisen voimakasta, kun raskaita koneita lentää jopa parin minuutin välein asutuksen yli. Mielestäni kyse on kansanterveydellisestä ongelmasta.



Korjaukset valmistuivat jo 12.6.2024, mutta lentoja ohjataan yhä Etelä-Kaarelan yli. Tilanne ei siis ole palautunut sellaiseksi, joka vallitsi ennen huhtikuun 2024 puoltaväliä.



Kiitoteitä on korjailtu Seutulassa aiemminkin, ja silloin Pohjois-Helsingin lentomelutilanne on pahentunut, mutta korjausten jälkeen tilanne on palannut normaaliksi.



Olen nyt kannellut melusta Liikenne- ja viestintävirastoon:



http://tinyurl.com/26bz5c7c



Olisi hyvä, jos muutkin alueen asukkaat ilmaisisivat mielipiteensä. Vaikka kanteluasioissa ei ole kyse huutoäänestyksestä, asiaan suhtauduttaneen valvontaviranomaisessa vakavammin, jos siitä napisevat muutkin kuin vain se yksi vakiovalittaja.



Kanteluni tekstiä voi hyödyntää vapaasti ja keksiä parempia perusteluja.



Toinen vastarinnan muoto ovat lentomeluvalitukset. Jokaisesta häiritsevästä ylilennosta täytetään ja allekirjoitetaan lomake, ja kun niitä on kertynyt muutamia kymmeniä, ne postitetaan kerralla Traficomiin:



http://tinyurl.com/mw432zvs



Paperisota voitetaan asiakirjamassalla.



Meillä tilanne on nykyään se, että asunnon ainut hiljainen huone on kylpyhuone, koska siellä ei ole ikkunoita. Olen pari kertaa koettanut tehdä työtä siellä, mutta käytännössä se on kyllä erittäin hankalaa.



Olenko ainut, joka on alkanut miettiä muuttoa muualle?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha. Ajatusviivat katoavat viesteistä. Hienoa tekniikkaa.

Vierailija
2/2 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenne- ja viestintävirasto (lyh. LiiVi) vastasi vihdoin alkuperäiseen kanteluun, kun malttoi lähes 14 kuukautta odottaa. Kuten ounastelin, LiiVi ei ryhdy kantelun johdosta toimenpiteisiin:

http://tinyurl.com/2jzramuh

http://tinyurl.com/m7apdjjz

Hallintolain 53b pykälässä määrätään, että jos kantelun johdosta ei ole aihetta ryhtyä toimenpiteisiin, siitä tulee viivytyksettä ilmoittaa kantelun tekijälle. Koska näin ei tapahtunut, kantelin LiiVistä oikeuskanslerille (dnro OKV/1968/10/2025) -- vasta tämän jälkeen kanteluun vastattiin diaarinumerolla TRAFICOM/431272/07.00.04.00/2024:

http://tinyurl.com/2t5skjcs

http://tinyurl.com/mepktt42

Pari hassua juttua:

(1) Lentomelu on ollut sangen runsasta reitillä Kaivoksela--Malminkartano--Konala myös tänä vuonna. Kesällä 2025 oli pitkäkestoinen "kiitotieremontti", jonka aikana kiitotie 2 oli poissa käytöstä. "Pahoittelemme mahdollista haittaa matkustajille", toteaa Finavia, mutta lähiseutujen asukkaille koituvaa haittaa ei pahoiteltu. (No, mehän emme ole Finavia Oyj:n emmekä Fintraffic Lennonvarmistus Oy:n asiakkaita.)

http://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2025/helsinki-vantaan-kiitotie-2n-p…

http://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2025/helsinki-vantaan-kiitotie-2n-r…

Vaikka remontti siis "valmistui" 30.8.2025, ylilennot jatkuivat Etelä-Kaarelassa seuraavalla viikolla entiseen tapaan. Ehkä valmistumisesta unohdettiin kertoa Fintraffic Lennonvarmistus Oy:lle...

(2) Finavia Oyj:n toimitusjohtajaa haastateltiin hiljattain Hesarissa, ja hän kertoi, että Helsinki-Vantaan matkustajamäärät ovat edelleen pienemmät kuin vuonna 2019 eli ennen koronaepidemiaa ja Ukrainan sotaa. Silti vuonna 2019 suuresta "operaatioiden" määrästä selvittiin niin ettei tarvinnut koko ajan lentää päristellä Etelä-Kaarelan yli. Nyt 2025 joudutaan ohjaamaan Etelä-Kaarelaan jopa yli 40 lähtevää lentoa päivässä. Mikä lie muuttunut?

http://www.hs.fi/talous/art-2000011472891.html

(3) LiiVin kirjeessä mainitaan, että LiiVi on vastaanottanut lähettämäni meluvalitukset. Olen lähettänyt niitä touko-syyskuussa 2025 LiiViin useita kiloja, viraston mukaan 1563 kpl. Tämän viikon alussa lähetin vielä yhden kilon -- ajantasaisen määrän voi tarkistaa LiiVin kirjaamosta. Kaikkinensa yhden ja saman valittajan lentomeluvalitusten määrä vuosilta 2010-2025 on siis jo ylittänyt 2500 kpl. Paljonkohan niistä saisi lentopisteitä?

(4) Oletteko huomanneet, että aina kun puhutaan lentomelun aiheuttamista tilapäisistä tai pysyvistä haitoista, silloin mainitaan pienten kaupunginosien nimiä? Kun esimerkiksi aletaan lentää Kaivokselan--Malminkartanon--Konalan yli, kerrotaan häveliäästi, että lentomelu saattaa lisääntyä "Ylästössä". Kun Kaivokselaan perustettiin lentomelun mittauspiste, se sijaitsee "Vaskivuoressa".

(5) LiiVin kirjeessä mainitaan WWW-lomake, jolla voi ilmoittaa ilma-aluksen aiheuttamasta häiriöstä. Sinne täytyy kuitenkin tunnistautua. Jos pitää tehdä kerralla esim. 200 lentomeluvalitusta, tuo lienee työläämpi kuin PDF-lomake? Paljonko menee aikaa ja vaivaa per 1 ilmoitus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan