Eikö tukien leikkaamisen pitänyt tuoda 100'000 uutta työpaikkaa? Yle: Työttömyys kasvaa nyt huolestuttavasti
Työttömyys kasvaa nyt huolestuttavasti - asiantuntija: "Heikko suhdanne on syventynyt ja pidentynyt"
Asiantuntijat näkevät tuoreissa työllisyysluvuissa käänteen merkkejä, mutta myös huolestuttavaa kehitystä.
Työmarkkinatuen suojaosan poisto esimerkiksi, oliko mitään järkeä?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti hallitus varautui työttömyysaaltoon leikkaamalla etuuksia :o
Totta, aika ovelaa. Leikkaavat tuet ja samalla ajavat enemmän ihmisiä tuille. Jotenkin tämävarmaan toimii, en vain tajua miten.
Tarkoitus on tappaa, ei vain ajaa työttömäksi..
Ja miettikää että Riikka Purra huutaa jossain torilla, että menkää töihin. Yleensä hänen asemassaan oleva päättäjä olisi miettimässä päänsä puhki miten niitä töitä saataisiin.
Pelkästään valtiolla olevaan vuorotteluvapaasijaisuuteen haki 500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja. Ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Kela vaatii koko perheen tiliotteet 2 edeltävältä kuukaudelta.
Sinä spämmäät erityisesti tuon ensimmäisen lauseen joka ikiseen keskusteluun!
Kohta saa irtisanoa helposti ja menetät omaisuutesi ja voi jäädä ulosottovelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään valtiolla olevaan vuorotteluvapaasijaisuuteen haki 500.
Kohta saa irtisanoa helposti kenet tahansa myös julkiselle, tervetuloa kilpailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun en vaan jaksa tehdä täyttä 8h työpäivää. 6h on ihan maksimi. Muuten olen aivan loppu ja fyysisesti todella kipeä, enkä jaksaisi kuin maata sängyssä työpäivän jälkeen siihen asti, että seuraavana päivänä taas herään töihin. Ei kaikilla ole sellaisia energiatasoja, että kykenisivät täyteen työaikaan ja kun mun keho ei vaan kertakaikkiaan jaksa, vaikka näennäisesti olen ihan hyvässä fyysisessä kunnossa ja liikun päivittäin. En tiedä onko piilevä sairaus vai luonnollinen ominaisuus. Miksei anneta ihmisille vaihtoehtoa tehdä lyhyempää työpäivää? Moni olisi varmasti paljon kykenevämpi ja tuotteliaampi esimerkiksi tuolla kuuden tunnin työpäivällä.
Mulla on toi sama eikä siihen ole löydetty 30 vuodessa syytä mistä johtuu. Onneksi sain tk eläkkeen. Pari viikkoa jaksaa vajaata päivää tai katkonaista työviikkoa, sen jälkeen täytyy levätä seuraavat 3 viikkoa. Ensiksi menee kroppa ja sen jälkeen sekoaa pää sen verran, että alkaa tulla onnettomuuksia ja mennä asiat rikki kun kohellan uupuneena.
Ulosottovirasto myi tuttavan asunnon ja jäi velkaa.
Vauvasta ja muista lapsista ei saanut lisäpisteitä.
Ihmiset kuvittelevat, että sossu maksaa, kun irtisanotaan töistä, ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Ja miettikää että Riikka Purra huutaa jossain torilla, että menkää töihin. Yleensä hänen asemassaan oleva päättäjä olisi miettimässä päänsä puhki miten niitä töitä saataisiin.
Millainen työhistoria Riikka Purralta löytyy? Onko hänellä varaa kehottaa ketään menemään töihin?
Petteri Orpo (Kok.) ei ole tehnyt päivääkään rehellistä oikeaa palkkatyötä, jolla maksetaan laskut ja kustannetaan oma ja perheen elämä. Siihen nähden Petteri Orpo huutelee oudon kovaan ääneen työntekoon ja verotukseen liittyviä näkemyksiään. Ettei Riikka Purran tilanne olisi samanlainen kuin Petteri Orpon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun en vaan jaksa tehdä täyttä 8h työpäivää. 6h on ihan maksimi. Muuten olen aivan loppu ja fyysisesti todella kipeä, enkä jaksaisi kuin maata sängyssä työpäivän jälkeen siihen asti, että seuraavana päivänä taas herään töihin. Ei kaikilla ole sellaisia energiatasoja, että kykenisivät täyteen työaikaan ja kun mun keho ei vaan kertakaikkiaan jaksa, vaikka näennäisesti olen ihan hyvässä fyysisessä kunnossa ja liikun päivittäin. En tiedä onko piilevä sairaus vai luonnollinen ominaisuus. Miksei anneta ihmisille vaihtoehtoa tehdä lyhyempää työpäivää? Moni olisi varmasti paljon kykenevämpi ja tuotteliaampi esimerkiksi tuolla kuuden tunnin työpäivällä.
Mulla on toi sama eikä siihen ole löydetty 30 vuodessa syytä mistä johtuu. Onneksi sain tk eläkkeen. Pari viikkoa jaksaa vajaata päivää tai katkonaista työviikkoa, sen jälkeen täytyy levätä seuraavat 3 viikk
Minulla sama. Olen menossa tekemään 8 h työpäivää.
Ostan ruoat valmiina lapsille, kun en jaksa mitään työpäivän jälkeen.
Voiko oikeasti päästä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Ulosottovirasto myi tuttavan asunnon ja jäi velkaa.
Vauvasta ja muista lapsista ei saanut lisäpisteitä.
Ihmiset kuvittelevat, että sossu maksaa, kun irtisanotaan töistä, ei maksa.
Omistusasuminen on riski.
Se kannattaa muistaa.
Sossu ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpon (Kok.) hyvä hallitusohjelma on tuottanut konkurssiaallon, työttömyyden kasvua, ennen näkemättömän suuren valtionvelan, kahtiajakautuneen Suomen, kansalaisten luottamuksen katoamisen politiikkaa kohtaan ja Suomelle huonon maineen ulkomaisissa uutisvälineissä.
👏👏👏👏👏 Juuri näin!
Ihmiset kuvittelevat, että jos heidät irtisanotaan niin he maksavat asuntolainaa työttömyyskorvauksella ja saavat toimeentulotukea ruokaan lapsille.
No, ei se noin mene pösilöt. Jos menisi niin ei täällä kukaan valittaisi.
Työmarkkinatuki on 595 netto, mutta sitä vähentää vuokra-,metsä-,korko- ja osinkotulot, myös osakesäästötili.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuvittelevat, että jos heidät irtisanotaan niin he maksavat asuntolainaa työttömyyskorvauksella ja saavat toimeentulotukea ruokaan lapsille.
Jos et maksa laskuja niin ulosottovirasto vie asuntosi myös siitä huolimatta, että sinulla on lapsia ja voi jäädä vielä velkaa.
Orpo petti vaalilupauksensa opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Jos asia menisi noin niin ei kukaan asuisi vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! En ole koskaan oikein kyennyt kokopäivätyöhön. Niinpä teen 60% työviikkoa 60% palkalla. Sairaslomapäiviä on näin ollut noin 2-4 vuodessa viim. 8 vuodelta ja työnantajan mukaan saan aikaan yhtä paljon kuin täyspäiväiset kollegat ja jopa enemmän kuin jotkut.
Tunnen itseni, 100% työviikko aiheuttaisi burn outin. Toista vuotta kokeilin ja kävi todella karmivasti. Vuoden sinnittelin onnettomana jo, kävin töissä ja nukuin, jäi sosiaalinen elämä ja ihan kaikki muu. En jaksanut vastata puhelimeen tai viesteihin. Masennuin enkä jaksanut oikein mitään muuta kuin maata sängyssä, kun paukut meni töihin ihan kaikki. Toisen vuoden aikana tapahtui totaalinen romahdus.
Riskiä en enää ota, vaikka näin tulee taloudellisesti takkiin.. Kohta vielä enemmän, kun asumistuki laskee yli 200€/kk. Alkaa olla tienestit tuon jlk. toimeentulotuen luokkaa. Ei oo mitään järkeä, että Orpon hallitus ei tunnista osa-aikatyökykyä. Mullakin työkavereita ollut vuosien varrella useita, jotka nostaneet 100% palkkaa, mutta käyneet töissä yhtä paljon kuin minä 60% työajalla. En moiti heitä yhtään, en sitä tarkoita, mutta tahdon vain sanoa että meitä jotka täyspäiväiseen työviikkoon ei kykene syystä tai toisesta, on monia. Ihmistä ei voi pistää samaan muottiin. Ja vaikka ei ole työkyvytön, voi olla kokopäivätyökyvytön.
Mulla on siis mahdollisuus tehdä osa-aikaista viikkoa, mutta kyllä hieman ärsyttää, että leikkausten jälkeen en työstäni enää juuri mitään kostu. Saman saisin toimeentulotukena. Kiitos vaan leikkauksista! On myös mahdollista, että jaksaisinkin 100% työviikkoa taas, mutta pelottaa alkaa leikkiä tulella, kun viime kerrasta toipuminen kesti niin kauan. Lupasin silloin itselleni, että kun kerran hengissä selvisin, menen niin kuin hyvältä tuntuu.. Ja näin on hyvä, vaikka köyhäily tulee jatkumaan loppuelämäni. Sain paniikkikohtauksen, kun näin somessa sen Orpon puheen pätkän, että 'tehdään työttömistä osa-aikatyöläisiä, osa-aikatyöläisistä kokopäiväisiä ja pistetään kokopäivätyöntekijät tekemään enemmän töitä'. ARGH. Vieläkin toivon, että se oli AIn luoma trollivideo, vaikka pahoin pelkään että Orpo on just noin pihalla ja näkee kansakunnan pelkkinä lukuina paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan sen tiesi ettei tuo.
Paitsi oikeistolaiset ja edelleen uskovat tuohon ajatukseen, että työllisyys ja talous saadaan nousuun köyhiä kurjistamalla..