Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietin onkohan minullakin tuo kaksisuuntainen?

Vierailija
26.07.2024 |

Tullut jo aiemminkin mieleen ja nyt taas, kun asia pinnalla. Olen tosin saanut jo yli kymmenen vuotta sitten diagnoosin epävakaasta p-häiriöstä. Nykyään vain alkanut muutaman kuukauden välein tulemaan ihme vauhdikkaita ja taas sen jälkeen masennus jaksoja, joiden välillä aina suht normaali. Epävakaana en esim. koskaan sekoillut päihteiden kanssa, enkä ole ns. päihdeihminen  ollut koskaan. Nykyään vauhdikkaat jaksot alkaa niin, että mieliala ja itsetunto nousee kohisten, virtaa löytyy yhtäkkiä 24/7  ja teen leikiten luovalla alalla vaikka useamman ihmisen työt. Samalla olen kärsimätön ja kiukustun helposti. On kuin kävelisi pilvien päällä, kaikki tuntuu mahdolliselle, meikkaus ja pukeutumistyyli muuttuu rohkeammaksi, olen niin vauhdikas, etteivät muut pysy mukana ja sitten kiukkuisena moitin heitä hitaiksi. Alkoholia tekee yhtäkkiä mieli päivittäin ja menen vaikka kaupan vessaan juomaan, kun alkoa on saatava. Olen super sosiaalinen, puhua pulisen vauhdikkaita juttuja joka paikassa ja flirttailen joka puolelle ( olen varattu) ja olen jopa lähtenyt ihan vieraiden miesten matkaan vaikka suoraan kauppa keskuksesta ja se on tuntunut silloin ihan oikealta, juominen ja vieraat suhteet.  Puolisoani kohtaan muutun ylimieliseksi ja valehtelevaksi, kylmänviileäksi, mikä ei ole ollenkaan oikeaa minua. Kaupoissa ravaan silloin monia kertoja päivässä, kun on pakottava tarve ostella lähes ihan mitä vain ja taju siitä mitä ostan ja kuinka paljon käytän rahaa katoaa. Tätä kestää ehkä kuukauden ja sitten alkaa yhtä nopeasti, kuin alkoikin vauhti hiipua, mieliala laskea, väsyttää, masentaa, itsetunto romahtaa, koko tuo vauhdikas jakso tuntuu täysin epätodelta, kuin se ei olisi edes tapahtunut minulle. Alkon juonti ja vieraat suhteet loppuu siihen ja tunnen aivan käsittämättömäksi, että olen niin käyttäytynyt. Paha olo syvenee ja makaan siellä kuopassa, kunnes selviän siitä  taas normaali jaksoon, jolloin olen oma itseni ja elämä normaalia, kunnes taas ehkä parin kolmen kuukauden päästä alkaa vauhti kiihtymään. Hävettää päissään sekoilu ja vieraat impulsiiviset s-suhteet vieraisiin ihmisiin. Mietin mitä tuo voi olla? Pelkkää epävakaata persoonaa vai onko puhjennut tuo kaksisuuntainen? 

- N46-

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tyypilliseltä kaksisuuntaiselta. Miksi et käy lääkärissä?

Vierailija
2/5 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä siihen ei löydy diagnoosia, sun täytyy käydä lääkärissä ja keskustella sun tilanteesta. Mutta hyvä kun tunnistat oireet itsessäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi liittyä myös epävakaaseen, mutta kannattaa mennä juttelemaan psykiatrille. Kaksisuuntaisen hoidossa on tärkeää päihteettömyys ja säännöllinen elämänrytmi, kohtuullinen kuormitus ja unet.

Vierailija
4/5 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi liittyä myös epävakaaseen, mutta kannattaa mennä juttelemaan psykiatrille. Kaksisuuntaisen hoidossa on tärkeää päihteettömyys ja säännöllinen elämänrytmi, kohtuullinen kuormitus ja unet.

Varsinkin naisilla ylidiagnosisoidaan tuota epävakaata vähän kaikkeen. Trauma? Ei, se on epävakaa. Kaksisuuntainen? Ei, se on epävakaa. Koulukiusattu? epävakaa! 

Musta tuntuu, että AP:n tapauksessa on se kaksisuuntaisen sijaan läppästy epävakaa. 

Vierailija
5/5 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-