Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opet hei; millaisista asioista äidinkielen esitelmän arvosana määräytyy?

Vierailija
04.02.2007 |

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tekisin itse selkeän systeemin, jonka myös kertoisin oppilaille.

Esim. näin:

75 % arvosanasta määräytyy esitelmän sisällöstä ja rakenteesta.

25 % arvosanasta määräytyy esitelmänpitotaidosta, yleisön huomioimisesta ja " ottamisesta" .

ope

Vierailija
2/5 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yleisö ' otetaan' ? Onko kirjaesitelmässä plussaa kuvat tai videot? Otatko huomioon, ettei videotallenteita ole saatavilla kaikista kirjoista? Otatko huomioon lapsen persoonallisuutta (ujot/ulospäinsuuntautuneet)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei esim. sen pohjalta tehtyä elokuvaa. Toki voi mainita, jos elokuva on tehty ja sen on itse nähnyt, mutta ei se ole mikään arviointiperuste.

Itse arvostelisin seuraavat asiat:

-oliko pitäjä perehtynyt (lukenut ja ymmärtänyt lukemansa) kirjaan

-kuinka huolellisesti esitelmä oli valmisteltu

-vastasiko yleisön kysymyksiin

-kuinka luonteva oli yleisön edessä (voi olla ujokin, se ei tietenkään haittaa, mutta äänen pitää kuulua myös luokan taakse saakka)

Ja lisäksi, pitikö esitelmän ajallaan, eli silloin, kun se oli sovittu pidettäväksi (olettaen, ettei sairaus yms. hyvä syy ole muuttanut aikataulua).

Opeopiskelija

Vierailija
4/5 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miten yleisö ' otetaan' ?

Meinaan tällä sitä, että joku oikein taitava lapsi osaa pitää esitelmänsä siten, että luokkakaveritkin jaksavat paneutua asiaan, jopa kiinnostua. Oletan, että tässä iässä (5.-6.-luokkalaiset) vielä harjoitellaan esitelmänpitoa. Mutta joukossa saattaa olla joku todella taitava tyyppi, joka ns. ottaa yleisönsä. Tällaiselle oppilaalle voisi napsahtaa se kymppi tai vastaava...

Onko kirjaesitelmässä plussaa kuvat tai videot?

Kyllä, mikäli ne kuvat ja videot ovat siinä tolkullisessa asiayhteydessä, sopivassa kohtaa ja suht pienessä roolissa. Videonpätkiä en pitäisi kovin tärkeinä, kuvat voisivat olla hyviä.

Otatko huomioon, ettei videotallenteita ole saatavilla kaikista kirjoista?

Totta kai eivätkä nämä av-meiningit olisi suinkaan mikään must. Hyvä esitelmä ei välttämättä edes kaipaa videoa vaikka sellaisia löytyisikin kirjastoista. Ja toisaalta irrallinen, aihetta sivuava videonpätkä ei automaattisesti vie esitelmää eteenpäin. Videoilla, kuvilla yms. pitäisi olla selvä tarkoitus. Viestintäväline ei milloinkaan itsessään ole viesti.

Otatko huomioon lapsen persoonallisuutta (ujot/ulospäinsuuntautuneet)?

Tottakai. Koska luokanopena tuntee kaikki oppilaansa, on helppo myös suhteuttaa esitelmätilanne oppilaan persoonaan. Ehkäpä pitäisin kaikkein arvokkaimpana asiana sitä, että oppilas on tosissaan valmistautunut esitelmäänsä eikä vedä sitä lonkalta. Ahkeruus palkitaan. Lahjakkuus toki sekin.

Vierailija
5/5 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kirjaesitelmässä arvostellaan kirjaa, ei esim. sen pohjalta tehtyä elokuvaa. Toki voi mainita, jos elokuva on tehty ja sen on itse nähnyt, mutta ei se ole mikään arviointiperuste.

jossa esim verrataan kirjaa ja elokuvaa/elokuvia. Se lisää pisteitä minun arviossani, mutta on yleensä liikaa odotettu 5-6-luokkalaiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi