Mitkä Tampereella ovat akateemisen keskiluokan asuinalueita?
Muutetaan töiden perässä Etu-Töölöstä ja mietittiin mikä olisi Tampereella vähän vastaavanlainen asuinalue. Palvelut lähellä ja naapurit akateemista keskiluokkaa.
Kommentit (299)
Olen asunut useassa osoitteessa Tampereen keskustassa. Narkit tunkevat talvella öisin rappukäytäviin. Asuessani ylimmässä kerroksessa tulivat nukkumaan oveni taakse. Kusivat rappukäytävään. Itse en päästänyt yhtä ja tämä kävi päälleni mutta jäi toiseksi nujakassa. Samalla uhkasi henkeäni..
Pyynikki, Tahmela, Pispala, Ranta-Kaarila, Ratina.
Vierailija kirjoitti:
Älä tänne muuta. Ihan hirveä kaupunki. Ihmisetkin ihan hirveän tylyjä toljottavia juntteja, jotka kävelee kaupungilla päin naama norsunveellä, suojateiden yli ei päästetä jalankulkijaa, pyöräilijät myös ajaa kuin pullopersesiat välittämättä jalankulkijoista, muista pyöräilijöistä jne. Ei yhtä ankeaa porukkaa varmasti asu missään muualla, kuin täällä. Koitan pikkuhiljaa järjestellä elämääni niin, että pääsen pois tästä paikasta.
Juu, mulla sama. Toiseen kaupunkiin lähivuosina muutto. Toivottavasti.
Liikenteessä on myös iso ero Helsinkiin; ihmiset eivät jarruta liittymiin tullessa ja anna tilaa toiselle autoilijalle vetoketjuperiaatteella, vaan painavat kaasua eivätkä päästä ohi.
Myös jalankulkijana olen meinannut jäädä monesti auton alle suojatiellä. Autoilijat ovat aggressiivisia monet.
Koirat pidetään aivan liian pitkässä liekassa, ne tulevat pyörän alle ja jalkoihin, kun on juoksulenkillä.
Täällä ihmiset ajattelevat itseään.
Bussissa on uhkaavia humalaisia, ja esimerkiksi bussipysäkillä uhataan henkeä. :(
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut useassa osoitteessa Tampereen keskustassa. Narkit tunkevat talvella öisin rappukäytäviin. Asuessani ylimmässä kerroksessa tulivat nukkumaan oveni taakse. Kusivat rappukäytävään. Itse en päästänyt yhtä ja tämä kävi päälleni mutta jäi toiseksi nujakassa. Samalla uhkasi henkeäni..
Taloja on erilaisia. Hyväosaisten kerrostaloihin et pääse mitenkään. Ihan sama kuinka monessa olet asunut.
Tampere oli 20 vuotta sitten kiva. Koko ajan muuttuu "hienommaksi", mutta todellisuudessa täällä ei ole enää niin hyvä asua kuin aiemmin. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tänne muuta. Ihan hirveä kaupunki. Ihmisetkin ihan hirveän tylyjä toljottavia juntteja, jotka kävelee kaupungilla päin naama norsunveellä, suojateiden yli ei päästetä jalankulkijaa, pyöräilijät myös ajaa kuin pullopersesiat välittämättä jalankulkijoista, muista pyöräilijöistä jne. Ei yhtä ankeaa porukkaa varmasti asu missään muualla, kuin täällä. Koitan pikkuhiljaa järjestellä elämääni niin, että pääsen pois tästä paikasta.
Liikenteessä on myös iso ero Helsinkiin; ihmiset eivät jarruta liittymiin tullessa ja anna tilaa toiselle autoilijalle vetoketjuperiaatteella, vaan painavat kaasua eivätkä päästä ohi.
Myös jalankulkijana olen meinannut jäädä monesti auton alle suojatiellä. Autoilijat ovat aggressiivisia monet.
Koirat pidetään aivan liian pi
Asut huonolla alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös jalankulkijana olen meinannut jäädä monesti auton alle suojatiellä. Autoilijat ovat aggressiivis
Ei pidä paikkaansa.
Ei pidä siis paikkaansa että asuisin ns. huonolla alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olette muuttamassa, jos kävelymatka balettiin, Amos Rexiin ja Ateneumiin ja monipuolinen ravintolatarjonta ovat noin tärkeitä? Ei noita ole Suomessa muualla kuin Helsingissä.
Ei tietenkään ollut kyse juuri noista vaan lähinnä ne toimivat esimerkkeinä minkälaisista palveluista olemme kiinnostuneita. Oopperaa ei tietenkään ole, mutta luulisi nyt Tampereen kokoisessa kaupungissa olevan balettiesityksiä, kun Helsingissäkin niitä on monessa paikassa. Toki junalla pääsee aina helposti Oopperaan, se ei ole ongelma. Ehkä tuo ravintolapuoli on se tärkeämpi. Kumpikaan ei oikein innostu kokkailusta, joten syödään mieluusti ulkona.
Ap
On Tampereella kulttuuria, sen tietää kun harrastaa. Melkein kaikilta keskustaa ympäröiviltä asuinalueilta löytyy akateemista ja keskiluokkaista porukkaa, mutta monissa näistä on monenlaista muutakin, ja se on Tampereen hyviä puolia. Ehkä Lapinniemi on näistä keskiluokkaisin, ja sieltä on kyllä kävelymatka keskustaan. Itse pidän Kalevasta, koska pidän 50-luvun tilavista taloista, täällä on ravintoloita, kirjasto ja Tampere-talo (missä konsertteja) lähellä, keskustaan ja museoihin pääsee ratikalla hetkessä.
Nalkala ja Kyttälä ovat ydinkeskustaa, missä asuu eniten ehkä opiskelijoita ja muita vuokralaisia, sekä muutamia arvoasuntoja, ei niinkään keskiluokkaa.
Ei kannata kaikkia näitä ottaa tosissaan esim. kun ehdotetaan Hervantaa. Sekin aivan erityisesti korostuu köyhien ja syrjäytyneiden asuinalueena.
Tampereella asuu eri yhteiskuntaluokkia aika lailla sekaisin. Sanoisin, että eriytyneitä alueita on aika vähän. Tietenkin on kalliimpia ja halvempia alueita, mikä vähän jakaa, mutta vuokrataloja kuitenkin myös kaikkialla.
Itä-Tampereella on paljon siistejä omakotialueita, Vehmainen, Atala, Linnainmaa jne. Keskustan tuntumassa on paljon siistejä kerrostaloalueita, niin paljon etten jaksa edes luetella. Riippuu preferensseistä, että haluaako ihan ydinkeskustasta vai läheltä järveä, puistoaluetta tms.
Vierailija kirjoitti:
Pyynikki, Tahmela, Pispala, Ranta-Kaarila, Ratina.
Tahmela ja Pispala kokonaisuudessaan on kaunis, mutta ei siellä ole kyllä mikään lähellä. Ranta-Kaarila vielä kauempana, ja sopii paremmin lapsiperheille. Pyynikki jo lähempänä ap:n listaamia toiveita. Ratina on kyllä keskustassa, ja uusia asuntoja, ja mikäs siinä jos tykkää pihallaan ostoskeskuksista ja niissä pyörivistä narkeista.
No riippuu täysin miten elää. Jos tinkii neliöistä ja asuinmukavuudesta niin keskiluokkainen voi elää millä tahansa alueella Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Muuta Pirkkalaan
Jos haluaa asua palveluiden äärellä, niin Pirkkala ei ole ihan se ykkösvalinta.
Ap mainitsi Ratinan. Voisin muuttaa ehkä muutamaan asuntoon, jotka on suojaisella sijainnilla ja lähellä järveä. Itse en tykkää yhtään siitä, että talot on rakennettu tiiviisti riviin toisiaan vasten ja 95 % asuntojen akvaarioparvekkeilta avautuu näkymät vastapäisen talon sadalle parvekkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere on mutkaton ja mukava kaupunki, ainakin ollut. Viime vuosina se on kasvanut liian kovalla vauhdilla ja valitettavasti kaikilla alueilla ja joka taloyhtiössä asuu nykyään mellastajia. Nuoria kovaäänisiä juhlivia ihmisiä, jotka valtaavat piha-alueet ja yhteiset tilat ja keksivät kutsua yhteiset ystävänsä illanviettoihin sinne.
Aikoinaan oli tapana ottaa pohjia kotosalla ja mennä sitten baariin tai yökerhoon. Nykyään fiilistelijät mellastavat koko yön taloyhtiössä. Joko pihalla tai yleisissä tiloissa. Tällainen muutos nuorissa aikuisissa.
Olen viihtynyt Tampereella 30 vuotta, mutta nyt on aika alkaa miettiä minne täältä muuttaisi. Häiriötä on niin paljon. Mutta jos on pakko jotain aloittajalle suositella, niin ehkä Kaakinmaa ja Pyynikki. Varmaan sielläkin nuoria aikuisia on mellastamassa, mutta asiasta voi kysyä ennen asunnon ostamista/vuokraamista.
Itse asun alueella missä ei ole koskaan mitään häiriöitä.
Mikä tämä alue on?
Sallikaa minun nauraa. Naapurit akateemisia. Pitääkö näyttää lopputyöt ja muukin koulutus ... AP voi pudota maahan tasajalkaa....
Löytyykö sellaista aluetta Suomesta, jonne haluttaisiin "Etu-Töölöläiset"?