Ovatko hautajaiset muuttuneet pienemmiksi, että enää ei pyydetä mukaan kaikkia tätejä ja setiä tai edes serkkujakaan?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat. Jos sukulaiset eivät ole tekemisissä keskenään silloin kun ovat elossa, miksi heidät pitäisi kutsua hautajaisiinkaan. Hautajaiset ovat kallis juhla.
Eikö Suomessa ole tapana edes kirkkoon ja haudalle tulla, vaikkei olisi kutsuttu? Kutsutut voivat sitten mennä pitämään peijaisiaan pitopöytään mikä on kai tämä "kallis juhla". Hautajaiset ovat siis "juhla"? Olen ollut niin kauan ulkosuomalainen, etten näet tajua? Täällä Euroopassa saa mennä hautajisiin - kirkkoon ja haudalle - kuka ikinä haluaa heittää vainajalle viimeisen tervehdyksen. Lähipiiri sitten kokoontuu mihin kokoontuu. Mieheni kuoli ja hautajaisissa - kirkossa ja haudalla - oli 150 ihmistä, työkaverit, naapurit, tuttavat, ystävät ja sukulaiset. Tarjoiluun osallistuivat he, jotka oli kutsuttu sinne hautajaisten jälkeen. Heitä oli sitten parikymmentä.
Kyllä näin voi edelleenkin tehdä. Se vaan edellyttää, että saat jotain kautta tiedon, missä ja milloin hautajaiset ovat, jotta osaat osua juuri oikeaan aikaan juuri oikeaan kirkkoon. Ja tosiaan läheskään kaikille ei ole edes kirkossa mitään siunaustilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
On monestakin syystä. Sitä myöten kun suku vieraantuu niin eihän heidän yhteystietojakaan monella ole.
No näinpä. Jos mun siskoni kuolee mua ennen, todellakin toivon, että siskoni lapsilla on kaikkien mun ja siskoni serkkujen yhteystiedot. Mulla ei ole, joten mua on turha pyytää ilmoittamaan sen enempää kuolemasta kuin hautajaisten ajankohdasta ja paikastakaan serkuille.
Isivainaan toive oli että tammiarkku eikä sukulaisia. Se toteutettiin, kirkossa oli pappi, äitini, veljeni ja mää. Tarjoilut nautimme kotona kotihinnoilla.
YMMÄRRÄ AP, kuka tyhmä nyt pyytää hautajaisiin serkut , tädit ja sedät, joiden kanssa ei ole muutenkaan tekemisissä. Hautajaiset ja muistotilaisuus on niin herkkä asia, ettei sinne vieraaksi jäänyttä sukua kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pitopalveluiden hinnat alkaa olla 40€/ henkilö, niin kyllä siinä monessa perhessä varmasti mietitään aika tarkkaan ketä kutsutaan muistotilaisuuteen ja ketä ei.
Muistotilaisuuden kulut maksetaan vainajan kuolinpesälle jättämästä omaisuudesta, joten on silkkaa ahneutta laskea, että jos kutsutaan Antti-setä ja Maija-täti, niin saadaan 80 e vähemmän perintöä.
Taidat olla kultalusikka suussa syntynyt. Kaikilta ei jää euroakaan perillisille arkun ja muiden hautauskulujen jälkeen ja kuolinpesän osakkaat maksavat itse muistotilaisuuden tarjoilut.
Aina on ollut pieniä ja isoja hautajaisia.
olen jo sopinut järjestelyt 9 olen ollut kantamassa minut viedään sairaalasta suorraan polttoon ilman mitään turhia vaivaannuttavia lätinöitä. sisko sirottelee tuhkat omalle maalle koiran kaveriksi.
Riippuu pitkälti vainajan iästä ja statuksesta miten paljon on velvollisuuskutsuttavia.
Mikä velvollisuus on syöttää ja juottaa sukua, jonka kanssa ei muutoin olla missään tekemisissä? Aivan turhaa touhua.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se sääli, että ihmiset eivät tunne enää sukulaisiaan, eivätkä tutustu koska ei ole sellaisia tilaisuuksiakaan. Silti en haluaisi omiin hautajaisiini ketään kenestä ei ole mitään jälkeä puhelimessani; ei puheluja, tekstareita, meilejä, wa-viestejä, ei mitään viimeisen vuoden aikana.
Mikä siinä on sääli. Ei mielestäni lainkaan. Evvk sukulaiset. Olen seitenkymmpinen mummu.
Niin moni ei edes tulevaisuudessa halua mitään hautajaisia tai siunaustilaisuuksia. Varsinkin jos ei kuulu kirkkoon niin on tekopyhää .
Minä kutsui äitini hautajaisiin hänen sisaruksensa ja näiden lapset perheineen. Yhden serkun kutsuin, sen, jonka kanssa olivat säännöllisesti yhteydessä.
muut kutsutut olivat ystäviä.
Mitä oikein horiset? Kirkkoon kuuluminen ei vaikuta hautajaisten kokoon mitenkään.