Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa! Kuka perii aikanaan isäni, kun hän menee nyt uusiin naimisiin?

Vierailija
04.02.2007 |

Olen ainoa lapsi ja asia mietityttää. Saako tuleva vaimo osuuden isäni omaisuudesta (tai kenties kokonaan) jos avioehtoa ei tehdä. Entä vaimon lapset edellisestä avioliitosta?

Suuret kiitokset, jos jollain on asiasta tietoa.

T. Ainokainen

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi suoraan puhua asiasta?

Mitäs kesämökille käy nyt kun menit uusiin naimisiin?

Vierailija
42/48 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen perinnönjakoa tehdään aviopuolisoiden kesken ositus, jossa tasotaan aviopuolisoiden välistä varallisuuseroa siten ettei elävä koskaan maksa tasinkoa vainajan perikunnalle. Mahdollisella aviohdolla voidaan vakuttaa ositukseen.

Perintö menee rintaperillisille eli vainajan lapsille tai näiden jo kuoltua lapsenlapsille. Uuden vaimon lapset perivät tietysti omat vanhempansa. Testamentilla voidaan perintö osoittaa muulle henkilölle, esim leskelle ja/tai tämän lapsille. Rintaperilliset perivät tällöin lakiosan, eli puolet perinnöstä. Lakiosaa täytyy kuitenkin vaatia, muuten perintö menee kokonaisuudessa testamentissä mainutuille edunsaajille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hommasta rahat maksaa perintöverot

Vierailija
44/48 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP siis kyttäsi isovanhempiensa perintöä 19 vuotta sitten. Ei jukolauta, onko ahneudella mitään rajaa... 

Vierailija
45/48 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on vielä aviolesken asumispykälä eli isäsi kuollessa ensin leski saa irtaimiston kanssa jäädä asumaan isäsi asuntoon tai muuhun vastaavaan asuntoon, jonka hänelle osoitat. Edellyttäen että et itse omista osaa asunnosta eikä muukaan ulkopuolinen henkilö. Leski maksaa käyttömenot, sinä maksat korjaus- tai remppakulut.

Vierailija
46/48 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni tulee perimään huomattavan arvokkaan kiintestökokonaisuuden omilta vanhemmillaan. (On kulkenut ns. suvussa.) Itselläni paikkaan liittyy paljon muistoja lapsuudesta ja olen nyt huolissani, joudunko ehkä jatkossa jakamaan paikan isäni tulevan vaimon sekä tämän lapsien kanssa. Avioliittouutinen kun tuli ihan puun takaa ja olen nyt ihan hoomoilasena täällä. Enkä usko, että isäni kehtaa / uskaltaa edes mainita mitään avioehtoasioita puolisolleen. :( 

T. Ap

Siis isovanhempasikaan ei ole vielä kuollut?! 

Vau, tuon sun aloituksen on pakko olla sitä ylisukupolven ahneutta. 

Vierailija
47/48 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOS TEIDÄN LAPSELLANNE ON RENTTU PUOLISO, MUISTAKAA TEHDÄ HYVISSÄ AJOIN TESTAMENTTI, JOKA ILMOITTAA YKSISELITTEISESTI, ETTÄ PERINTÖNNE MENEE VAIN JA AINOASTAAN LAPSELLENNE. NÄIN OLLEN RENTTU EI VOI MILLÄÄN VAATIA LASTANNE LUOVUTTAMAAN PENNIÄKÄÄN PERINNÖSTÄ ITSELLEEN. EI VAIKKA OLISI NAIMISISSA LAPSENNE KANSSA.

Minä tein tällaisen testamentin ennen kuin kenelläkään lapsista oli ollut yhtään puolisoehdokasta. Eipähän tarvi sitten sanoa, että jotakuta tiettyä puolisoa olisi syrjitty. 

Vierailija
48/48 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni tulee perimään huomattavan arvokkaan kiintestökokonaisuuden omilta vanhemmillaan. (On kulkenut ns. suvussa.) Itselläni paikkaan liittyy paljon muistoja lapsuudesta ja olen nyt huolissani, joudunko ehkä jatkossa jakamaan paikan isäni tulevan vaimon sekä tämän lapsien kanssa. Avioliittouutinen kun tuli ihan puun takaa ja olen nyt ihan hoomoilasena täällä. Enkä usko, että isäni kehtaa / uskaltaa edes mainita mitään avioehtoasioita puolisolleen. :( 

T. Ap

Isovanhempasi voisivat tehdä testamentin, jossa suljetaan pois puolison avio-oikeus testamentilla saatuun omaisuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme