Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurten ikäluokkien vaikeus puhua

Vierailija
25.07.2024 |

Suurten ikäluokkien vaikeus puhua kuolemasta. Luuleko ne, että sillä minä minä asenteella pärjätään myös kuolemalle?

Olen 52-vuotias ja aloin järjestellä asioita, että ne olisivat lapsilleni mahdollisimman helppoja kun kuolen.

Äitini ei kestä sanaa kuolema, vaan lällättää kuin pikkulapsi ettei halua kuulla.

Muuten on kyllä todella tarkka ja skarppi vaatimuksissaan. Joten ei ole mitään vanhuuden höperyyttä.

Mummoni oli viisas ja rauhallinen kun kuolema lähestyi. Kuten muutkin sen ikäpolven vanhukset.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl kai trauma tulisi jos lapset käydessään hokisivat, kohta äiskä kuolet, onko öljyä lampussa ja paperit järjestyksessä ja rahat meiän tilillä.

Niin on tehty muttei siitä tarvitse koko ajan jauhaa. Kuolema voi tulla yht' äkkiä vaikka minulle, joku kituu sukulaisyen harmina 30 vuotta käänneltävänä laitoksessa.

Minusta tuntuu ettei äiti rarvitse psykiatria vaan kuolema-ajatuksissa viihtyvä tytär 

Vierailija
22/34 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi väkisin tyrkytät ja ahdistat äitiä jollain kuolema asialla? Anna olla. Minuakin ahdistaisi, jos siinä iässä joku alkaisi kysellä asiaa. Nuorena on helpompi sanoa siitä jotain.

Väkisin tyrkytän ja ahdistan kuolemalla?

En minä sellaista ole tehnyt.

Eli onko nyt oikeasti niin, että äitini kuvittelee, että kuolema ei koske häntä?

Muista muistuttaa, soita vaikka kaksi kertaa päivässä, tajuatko että kuolet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vanhus on herttainen kun huokailee kädet ristissä, kohta pääsen taivaan kotiin.  Kaikesta tavarasta ja elämästä luopuneena.

Keskustelijat eivät hyväksy  74- 80- vuotiaita jotka vielä elävät täysillä elämäänsä?

Miksi sie kommentoit asiaa, mistä et selkeästi mittään tajua.

Aloittaja puhui siitä, että on 52-vuotiaana järjestänyt asiat mahdollisimman helpoksi lapsilleen, kun hän kuolee

Äitinsä taas ei ole tätä maata. Ei edes pysty puhumaan kuolemasta. Jättää perinnöksi talon, romukasan, epäselviä omistuskirjoja jne.

Mikä on epäselvä omistuskirja? Jokaiselta tuppaa tavarat jäämään jälkeen. 

Vierailija
24/34 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvempi terve jää reilu viiskymppisenä kiikkustuoliin kuolemaa odottamaan.

Vierailija
25/34 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi väkisin tyrkytät ja ahdistat äitiä jollain kuolema asialla? Anna olla. Minuakin ahdistaisi, jos siinä iässä joku alkaisi kysellä asiaa. Nuorena on helpompi sanoa siitä jotain.

Eli onko nyt oikeasti niin, että äitini kuvittelee, että kuolema ei koske häntä?

En mie kerkiää soittaa. Se on jatkuvasti luurissa kiinni. Häntä pitää kuljettaa kampaajalle. Myös kauppoihin pitää kuljettaa. Jos on liikaa väkeä, niin äiti viedään takaisin kotiin ja yritetään uudelleen.

Kerran viikossa soitti mulle itkien, että kukaan ei käy.

Kerroin, että kävin viikko sitten.

Niin mutta sen jälkeen ei ole kukaan käynyt.

Pikkuveljeni kävi leikkaamassa ruohon sen jälkeen.

Meni hiljaiseksi riidankylväjä.

Vierailija
26/34 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvempi terve jää reilu viiskymppisenä kiikkustuoliin kuolemaa odottamaan.

Minäkin olen 52 vuotias, en ole mitään kuolinsiivouksia enkä mitään papereita tehnyt, onhan tässä aikaa vielä melkein 50 vuotta. Kyllä äitini on 84-vuotias ja hänen äidin sisaret elivät noin 100 vuotiaiksi, äidin äiti kuoli 82 vuotiaana kun baarit reissulla ryöstettiin. Mutta äitini ei käy baareissa 

Vierailija
27/34 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mie kerkiää soittaa. Se on jatkuvasti luurissa kiinni. Häntä pitää kuljettaa kampaajalle. Myös kauppoihin pitää kuljettaa. Jos on liikaa väkeä, niin äiti viedään takaisin kotiin ja yritetään uudelleen.

Kerran viikossa soitti mulle itkien, että kukaan

Minä en ymmärrä teidän perheen kaltaista rähinää ja kuoleman toivomista .  Minä elän elämääni, lapset omaansa , kukaan ei roiku kenessäkään.  

Jos äitisi on muistisairas, hankkikaa hänelle palveluja, sehän selittää aloituksesikin.

Vierailija
28/34 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi terve 52 -vuotias "uhkailee" lapsiaan kuolemallaan?  Joku hallitsemiskeino reilu parikymppisiä kohtaan, käykää nyt joka viikonloppu, kohtahan minä kuolen.  

Vierailija
29/34 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49. Lapseni on vuoden ollut toisessa kaupungissa opiskelemassa. Kyllä hän käy joka vkl kotona, soittelemme kahdesti päivässä. Olen näyttänyt kaikki paperini ja tarkat ohjeet kuolemani varalle, muistuttanut häntä kuolemastani. Isänsä ei saa hautajaisiini tulla.  Huono omatunto sinulle jää jos et käy kotona ja kuolen. Kaikkeni olen sinulle antanut. 

Minäkin ihmettelen vanhempiani, liki 80, ei mitään vanhuuden tasaantumista, käyvät ulkomailla, ajavat mökilleen autolla, pelkään jatkuvast milloin jotain sattuu. Eivätkö he itse  ajattele ?

Vierailija
30/34 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti suuret ikäluokat ovat aivan vinksahtaneita. Hankittiin helposti omakotitalo ja lapsiakin siihen.

Talosta ja muustakin materiasta pidettiin huolta, mutta lapsista ei.

Taidat puhua suulla suuremmalla.

Eikös se ole nämä nuoremmat, jotka menevät sokkiin, kun läheinen kuolee, tarvitsevat sairaslomaa, kun menee toimintakyky.

Eikä tarvita kuolemaakaan, kun he jo saava sokin pienestäkin vastoinkäymisestä. Näin ainakin itse kirjoittavat.

Suuret ikäluokat ovat pystyneet ja pystyvät edelleen toimimaan vaikeissakin tilanteissa, heillä on kestokykyä. Pitäkää te nuoremmat huoli itsestänne älkääkä syyttäkö aina vanhempia.

Vierailija
31/34 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti suuret ikäluokat ovat aivan vinksahtaneita. Hankittiin helposti omakotitalo ja lapsiakin siihen.

Jep. Itse kiirehtivät perinnöt omilta vanhemmiltaan jo vuosikymmenen ennen kun nämä edes kuolivat. Itse eivät aio edesnperintöä jättää, muutakin mitä  yt sattuu jäämään. Miten joku ikäluokka voi olla inhimillisesti ottaen niin paska.

Vierailija
32/34 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurilla ikäluokilla olikin suurella osalla isot perinnöt. Pienviljelystila jossain maaseudulla, lapsia 5 -15.

Vierailija
33/34 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat puhua suulla suuremmalla.

Eikös se ole nämä nuoremmat, jotka menevät sokkiin, kun läheinen kuolee, tarvitsevat sairaslomaa, kun menee toimintakyky.

Eikä tarvita kuolemaakaan, kun he jo saava sokin pienestäkin vastoinkäymisestä. Näin ainakin itse kirjoittavat.

Suuret ikäluokat ovat pystyneet ja pystyvät edelleen toimimaan vaikeissakin tilanteissa, heillä on kestokykyä. Pitäkää te nuoremmat huoli itsestänne älkääkä syyttäkö aina vanhempia.

Joo onhan teillä suurilla ikäluokilla muilta kusettama hyvä taloudellinen turva puskurinanne. Stanan elätti

Vierailija
34/34 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä ja kurjia ovat suurten ikäluokkien lapset. Onneksi isoista eläkkeistä maksetaan veroja, on valtiolla mistä jakaa heille rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän