Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko ajan 1980-luvulla kun kioskin täti myi pikkulapsillekin 2,2 prosenttista siideriä ja ykkösolutta!??

Vierailija
25.07.2024 |

se oli normaalia, ostin aina kerran viikossa siiderin ja kaveri osti ala-ikäisenä ykkösolutta

sitä ei pidetty alkoholina

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykkösolut on vaarallinen päihde.

Ennen vanhaan sitä pidettiin virvoitusjuomana.

Vierailija
22/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että kaikki myyjät eivät tunnistaneet merkkiä ja alkoholia. Esim. joku vappusima. Joltain myyjiltä saa lapsetkin ostettua, toiset kielsi myymästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ollut paitsi ehkä sun wt- perheessä 

Höpöä. Mulla absolutistiperhe, mutta kyllä tykkäsin juoda tuota siideriä, sehän oli alkoholitonta. Ei siitä tule känniin 

Vierailija
24/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1970-luvun alussa sai jopa lapset ostaa laillisesti keskiolutta kaupasta. Itse hain isälle monesti saunakaljat. Tilanne muuttui joskus 1970-luvun puolivälissä.

Samoin.

Vierailija
25/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Meillä ja lasten kaveripiireissä ei lapsille kuulunut ollenkaan nuo asiat. 

Vierailija
26/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, että kaikki myyjät eivät tunnistaneet merkkiä ja alkoholia. Esim. joku vappusima. Joltain myyjiltä saa lapsetkin ostettua, toiset kielsi myymästä.

Nykyään kassajärjestelmä hälyttää aina jos on K30-tuote eli esim. alkoholia sisältävä. Kassan ei siis tarvitse enää katsoa itse pakkausselosteesta, että onko kyseessä lasten sima vai aikuisten sima.

Vierailija
27/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se on lainsäädännössä edelleen tänä päivänä.

Kuka tahansa saa ostaa ykkösolutta kaupasta. Koska se ei lain määritelmän mukaisesti ole alkoholijuoma. Joten sitä ei koske mikään alkoholijuomia koskeva ikäraja.

Kauppa toki saa rajoittaa kenelle haluaa myydä. Kuten moni kauppa tekee. Vaikka laki sinänsä antaisi mahdollisuuden myydä.

Vierailija
28/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vappusiman ostamista ikinä ole rajoitettu. Siinä on merkityksettömän vähän alkoholia.

Vierailija
29/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tänäkin päivänä saa myydä. Mutta monet kaupat eivät myy edes alkoholittomia oluita alaikäisille. 

Vierailija
30/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidettiin kaverin kanssa alakouluiässä leffailtoja ja juotiin lonkkua. Siis olin alle 10v ja ostin itse lähikaupasta 2,6% lonkeroa. Usein. Ihan oikeasti. Näin aikuisena on huvittanut ja vähän kauhistuttanutkin tuo asia.

Vierailija
31/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me pidettiin kaverin kanssa alakouluiässä leffailtoja ja juotiin lonkkua. Siis olin alle 10v ja ostin itse lähikaupasta 2,6% lonkeroa. Usein. Ihan oikeasti. Näin aikuisena on huvittanut ja vähän kauhistuttanutkin tuo asia.

Tämä oli 90-luvulla. Olen syntynyt -84. Mun kaveri oli -82 ja oltiin molemmat alakoulussa, kun tehtiin tätä. Me vähän erkaannuttiin, kun hän meni yläkouluun ja sai uusia kavereita. Siksi olen varma, että olin 9-10v.

Vierailija
32/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulttuuri oli erilainen siihen aikaan. Silloin katsottiin enemmän juomisen de facto -vaikutuksia eikä alkoholi ollut samalla lailla totaalinen kauhistuksen lähde niin kuin nykyään. Nykyäänhän suurin osa ihmisistä pöyristyy jo siitä, jos lapsi juo alkoholitonta olutta tai siideriä.

Vierailija
33/43 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuuri oli erilainen siihen aikaan. Silloin katsottiin enemmän juomisen de facto -vaikutuksia eikä alkoholi ollut samalla lailla totaalinen kauhistuksen lähde niin kuin nykyään. Nykyäänhän suurin osa ihmisistä pöyristyy jo siitä, jos lapsi juo alkoholitonta olutta tai siideriä.

Mikä on aika huvittavinta kun samaan aikaan kukaan ei välitä tupakan vaaroista tai kannabiksen vaaroista jota halutaan laillistaa!

Vierailija
34/43 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valvira:  Alkoholilaissa alkoholipitoisella aineella tarkoitetaan sellaista ainetta ja tuotetta, joka sisältää enemmän kuin 1,2 tilavuusprosenttia .

Ykkösolut on siis alkoholijuoma, simat eivät ole eikä muutkaan sellaiset, jossa on alkoholia vähemmän kuin 1,2%.

Vierailija
35/43 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aika huvittavinta kun samaan aikaan kukaan ei välitä tupakan vaaroista tai kannabiksen vaaroista jota halutaan laillistaa!

Ei siihen aikaan ollut kannabista eikä muitakaan huumeita yleisessä käytössä kaikella kansalla ja kakaroillakin niin kuin nykyään.

Vierailija
36/43 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vai oisko se prosentti silti ollut 0,5?

0,8-2,25% pystyi ostamaan alaikäisenä, sen muistan. Eli keppanaa miedompia. Tuo 2,25% löytyi mm. Herljungan yhdestä siideristä jota ostelin. Nykyään K. Simojoen mielestä olin varmasti n. 10-vuotias rappioalkoholisti.

Vierailija
37/43 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista. Meillä ja lasten kaveripiireissä ei lapsille kuulunut ollenkaan nuo asiat. 

Niin siis mitkä asiat? 

Vierailija
38/43 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lopulla ettei tupakkaa saanut myydä alaikäisille.

Vierailija
39/43 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, kun ei tullut lapsena mieleenkään ostaa siideriä tai ykkösolutta. Mielummin ostin jäätelön tai karkkia.

Vierailija
40/43 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hellanlettas sentään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän