Muistatteko ajan 1980-luvulla kun kioskin täti myi pikkulapsillekin 2,2 prosenttista siideriä ja ykkösolutta!??
se oli normaalia, ostin aina kerran viikossa siiderin ja kaveri osti ala-ikäisenä ykkösolutta
sitä ei pidetty alkoholina
Kommentit (43)
Muistan, että kaikki myyjät eivät tunnistaneet merkkiä ja alkoholia. Esim. joku vappusima. Joltain myyjiltä saa lapsetkin ostettua, toiset kielsi myymästä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ollut paitsi ehkä sun wt- perheessä
Höpöä. Mulla absolutistiperhe, mutta kyllä tykkäsin juoda tuota siideriä, sehän oli alkoholitonta. Ei siitä tule känniin
Vierailija kirjoitti:
1970-luvun alussa sai jopa lapset ostaa laillisesti keskiolutta kaupasta. Itse hain isälle monesti saunakaljat. Tilanne muuttui joskus 1970-luvun puolivälissä.
Samoin.
En muista. Meillä ja lasten kaveripiireissä ei lapsille kuulunut ollenkaan nuo asiat.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että kaikki myyjät eivät tunnistaneet merkkiä ja alkoholia. Esim. joku vappusima. Joltain myyjiltä saa lapsetkin ostettua, toiset kielsi myymästä.
Nykyään kassajärjestelmä hälyttää aina jos on K30-tuote eli esim. alkoholia sisältävä. Kassan ei siis tarvitse enää katsoa itse pakkausselosteesta, että onko kyseessä lasten sima vai aikuisten sima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkösolut on vaarallinen päihde.
Ennen vanhaan sitä pidettiin virvoitusjuomana.
Niin se on lainsäädännössä edelleen tänä päivänä.
Kuka tahansa saa ostaa ykkösolutta kaupasta. Koska se ei lain määritelmän mukaisesti ole alkoholijuoma. Joten sitä ei koske mikään alkoholijuomia koskeva ikäraja.
Kauppa toki saa rajoittaa kenelle haluaa myydä. Kuten moni kauppa tekee. Vaikka laki sinänsä antaisi mahdollisuuden myydä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vappusiman ostamista ikinä ole rajoitettu. Siinä on merkityksettömän vähän alkoholia.
Vielä tänäkin päivänä saa myydä. Mutta monet kaupat eivät myy edes alkoholittomia oluita alaikäisille.
Me pidettiin kaverin kanssa alakouluiässä leffailtoja ja juotiin lonkkua. Siis olin alle 10v ja ostin itse lähikaupasta 2,6% lonkeroa. Usein. Ihan oikeasti. Näin aikuisena on huvittanut ja vähän kauhistuttanutkin tuo asia.
Vierailija kirjoitti:
Me pidettiin kaverin kanssa alakouluiässä leffailtoja ja juotiin lonkkua. Siis olin alle 10v ja ostin itse lähikaupasta 2,6% lonkeroa. Usein. Ihan oikeasti. Näin aikuisena on huvittanut ja vähän kauhistuttanutkin tuo asia.
Tämä oli 90-luvulla. Olen syntynyt -84. Mun kaveri oli -82 ja oltiin molemmat alakoulussa, kun tehtiin tätä. Me vähän erkaannuttiin, kun hän meni yläkouluun ja sai uusia kavereita. Siksi olen varma, että olin 9-10v.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri oli erilainen siihen aikaan. Silloin katsottiin enemmän juomisen de facto -vaikutuksia eikä alkoholi ollut samalla lailla totaalinen kauhistuksen lähde niin kuin nykyään. Nykyäänhän suurin osa ihmisistä pöyristyy jo siitä, jos lapsi juo alkoholitonta olutta tai siideriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri oli erilainen siihen aikaan. Silloin katsottiin enemmän juomisen de facto -vaikutuksia eikä alkoholi ollut samalla lailla totaalinen kauhistuksen lähde niin kuin nykyään. Nykyäänhän suurin osa ihmisistä pöyristyy jo siitä, jos lapsi juo alkoholitonta olutta tai siideriä.
Mikä on aika huvittavinta kun samaan aikaan kukaan ei välitä tupakan vaaroista tai kannabiksen vaaroista jota halutaan laillistaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkösolut on vaarallinen päihde.
Valvira: Alkoholilaissa alkoholipitoisella aineella tarkoitetaan sellaista ainetta ja tuotetta, joka sisältää enemmän kuin 1,2 tilavuusprosenttia .
Ykkösolut on siis alkoholijuoma, simat eivät ole eikä muutkaan sellaiset, jossa on alkoholia vähemmän kuin 1,2%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aika huvittavinta kun samaan aikaan kukaan ei välitä tupakan vaaroista tai kannabiksen vaaroista jota halutaan laillistaa!
Ei siihen aikaan ollut kannabista eikä muitakaan huumeita yleisessä käytössä kaikella kansalla ja kakaroillakin niin kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
vai oisko se prosentti silti ollut 0,5?
0,8-2,25% pystyi ostamaan alaikäisenä, sen muistan. Eli keppanaa miedompia. Tuo 2,25% löytyi mm. Herljungan yhdestä siideristä jota ostelin. Nykyään K. Simojoen mielestä olin varmasti n. 10-vuotias rappioalkoholisti.
Vierailija kirjoitti:
En muista. Meillä ja lasten kaveripiireissä ei lapsille kuulunut ollenkaan nuo asiat.
Niin siis mitkä asiat?
70-luvun lopulla ettei tupakkaa saanut myydä alaikäisille.
En muista, kun ei tullut lapsena mieleenkään ostaa siideriä tai ykkösolutta. Mielummin ostin jäätelön tai karkkia.
Vierailija kirjoitti:
No voi hellanlettas sentään.