Elvense pienellä annoksella ADHD-oireiden hoitoo
Onko kenelläkään kokemusta, että Elvanse auttaisi 20mg tai 30 mg annoksella?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 30 ja auttaa hyvin puoli päivää, kuten pitääkin. Nuo on niin voimakkaita lääkkeitä että suuremmilla annoksilla saa olla todella tarkkana.
Miten isommat annokset ovat toimineet sinulla? Itselleni tulee välillä tosi tarmokas ja aikaansaava olo 30-40 mg:llä mutta helposti tulee myös ahdistusta/hermostuneisuutta
Eli sinulla ei ole edes adhd
Elvansea ei saa ilman diagnoosia. Kyse on lääkkeestä eikä väärinkäytöstä
Ei se väärinkäyttöä estä, että siinä purkin tarrassa lukee sun nimi ja muuta tekstiä.
Elvanse on niin kallis lääke, että sitä ei kyllä edes Kela korvauksen jälkeen kukaan huvikseen popsi.. on myös nimenomaan lääke joka ei aiheuta riippuvuutta jonka voi lopettaa ihan koska tahansa. LoL. N istit ja muut haaveilee näistä, mutta ei oikea ADHD saa näistä edes yli 70mg annostuksella tai edes alkoholin yhteiskäytössä yhtikäs mitään. Tulee vain fiksuksi ja rauhalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lemmy Kilmisterilläkin oli vyöllinen ampulleja, joissa ADHD-lääkettä
ADHD lääkkeet eivät ole smpulleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 30 ja auttaa hyvin puoli päivää, kuten pitääkin. Nuo on niin voimakkaita lääkkeitä että suuremmilla annoksilla saa olla todella tarkkana.
Miten isommat annokset ovat toimineet sinulla? Itselleni tulee välillä tosi tarmokas ja aikaansaava olo 30-40 mg:llä mutta helposti tulee myös ahdistusta/hermostuneisuutta
Ei se väärinkäyttöä estä, että siinä purkin tarrassa lukee sun nimi ja muuta tekstiä.
Kyse on ADHD:n hoidosta ja siihen sopivimman annoksen löytämisestä. Ei tulisi mieleenkään käyttää lääkkeitä väärin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella yksilöllinen asia mikä lääke sopii ja millä annoksella. Siks mä neuvon uhotaa kokonaan nää kyselyt. Rohkeasti vaan koittaa sitä lääkitystä mitä oma lääkäri suosittelee.
Harmillista tosiaan, että kannabis on suomessa huume, mutta apteekista saa amfetamiinia ja opiaatteja "lääkkeenä"
Tilannehan on aivan naurettava ja absurdi
Jäbähän puhuu aivan asiaa!! 🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemmy Kilmisterilläkin oli vyöllinen ampulleja, joissa ADHD-lääkettä
ADHD lääkkeet eivät ole smpulleissa.
novittu lemmyl oli perrkelee!! eik siin mitää väärää ole heii!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella yksilöllinen asia mikä lääke sopii ja millä annoksella. Siks mä neuvon uhotaa kokonaan nää kyselyt. Rohkeasti vaan koittaa sitä lääkitystä mitä oma lääkäri suosittelee.
Kokeilemistahan tämä on ja sen jälkeen lääkärin kanssa keskustelua. Kyllä vertaisten kokemuksista on hyötyä
Vertaistuki ei suoranaisesti tarkoita lääkkeiden ja annosten vertailua. Sun itse pitää tunnustella mistä sä koet hyötyvän.
On ihmisiä joille sopii eka lääke mitä kokeillaan, on ihmisiä joille ei sovi lääkkeet ollenkaan.
Vertaistukea taas kannattaa ehdottomasti käyttää siihen että löytyy arkeen keinoja sen lääkkeen lisäksi, että miten hallita aikaa, miten saada työt tehtyä ajoissa yms.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut että aloituksessa toimii jopa pieni annos, mutta parin kk päästä pitää nostaa ns. Lähelle painon mukaan tai sen painon suhteessa mikä sun ihanne paino on esim. 160cm pitkä niin Max annos 50-60mg. Pienemmät annokset toimii vain silloin jos et tarvitse joka päivä esim. Olet vain osan viikossa töissä tms. Mutta kyllähän tämä eniten ärsyttää oikeita aakkosia, ettei meitä hyväksytä yhteiskunnan jäseniksi ilman lääkkeitä ja meidän tapaamme toimia ja ajatella ei ymmärretä vaikka välillä olemme jopa meitä kiinnostavissa asioissa tehokkaita jne.
Vanhanaikainen tapa määrätä painon mukaan. Pienetkin annokset voi toimia päivittäin ja pitkässä käytössä, vaikka sinulla niin ei tekisi. Lääkkeistä ei myöskään pitäisi saada mitään erityisiä oloja, vaan se auttaa keskittymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla metyylifenidaatti alkoi tuntua tuolta muutaman vuoden jälkeen ja nyt vaihdettiin elvanseen. Paljon tasaisempi hoitovaste taas ilman ikäviä sivuoireita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut että aloituksessa toimii jopa pieni annos, mutta parin kk päästä pitää nostaa ns. Lähelle painon mukaan tai sen painon suhteessa mikä sun ihanne paino on esim. 160cm pitkä niin Max annos 50-60mg. Pienemmät annokset toimii vain silloin jos et tarvitse joka päivä esim. Olet vain osan viikossa töissä tms. Mutta kyllähän tämä eniten ärsyttää oikeita aakkosia, ettei meitä hyväksytä yhteiskunnan jäseniksi ilman lääkkeitä ja meidän tapaamme toimia ja ajatella ei ymmärretä vaikka välillä olemme jopa meitä kiinnostavissa asioissa tehokkaita jne.
Ei ADHD tarkoita että on pakko syödä lääkkeitä. Työ kannattaa valita omien vahvuuksien mukaan. Yhteiskunta nykyään vaatii jokaiselta paljon, mutta niiden vaatimusten mukaisesti ei aina kannata elää.
Kumha homha joshei she vhiina rhiitha perrkhele saathana mhe tääla lapisha vejelhhähän korhvillehe pherkhele
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan, joskus näitä lääkkeitä myydään eteenpäin tai potilas ottaa niitä huomattavasti isompia määriä kuin on määrätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä samat kokemukset noista Elvanseannoksista vanhana pirinarkkarina.
Ai että sinä rauhoitut ja sun ajatukset toimii keskittyneesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut. Vei yöunet vain.
Yllättävää, että amfetamiini vie yöunet.
Monesti adhd ihmisillä se auttaa nukkumaan. Aamulääke se joka tapauksessa on. Jos annos liian kova ja/tai ei ole kunnollista rutiinia ja elämänrytmiä, niin kyllä se lääkitys samalla tavalla ihmisen rikkoo kuin pirin veto.
Elvanse (lisdeksamfetamiini) ei metabolisoidu alkoholin kanssa niin kuin muut adhd lääkkeet joten sen väärinkäyttöpotentiaali on paljon pienempi.
En oo kuullut bilekansan näitä käyttävän, mutta raksamiehen yms, raskaiden urakoiden tekijät saattaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut. Vei yöunet vain.
millä annoksella kävi näin?
20
Mun mielestä ADHD.ta nykyään läääkitään liikaa. Parhaimmillaan ADHD on voimavara. Lääkkettömät keinot ois aina hyvä kokeilla ennen lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Elvanse on niin kallis lääke, että sitä ei kyllä edes Kela korvauksen jälkeen kukaan huvikseen popsi.. on myös nimenomaan lääke joka ei aiheuta riippuvuutta jonka voi lopettaa ihan koska tahansa. LoL. N istit ja muut haaveilee näistä, mutta ei oikea ADHD saa näistä edes yli 70mg annostuksella tai edes alkoholin yhteiskäytössä yhtikäs mitään. Tulee vain fiksuksi ja rauhalliseksi.
Ei noista oikein nistitkään haaveile, korkeintaan joku viihde- ja ongelmakäytön rajalle keikkuva pieni porukka. Kun on tottunut "oikeisiin aineisiin", elvasense on kuin keskikalja kovan luokan alkoholistille. Menee paremman puutteessa ja vaikutus on lähinnä pieni psykologinen helpotus.
Ja juuri tuo, jos sinulla on ADHD, ei toivoakaan saada näistä mitään huumevaikutuksia, kun eihän ADHD-ihminen sitä saa puhtaasta amfetamiinistakaan. Itse oivalsin oman nepsyilyni ihan sillä, että päätin kerran kokeilla piriä kun sitä oli tarjolla. Jengillä ympärillä oli täysi vauhtipäällä ja itse olin aivan rauhallinen ja ihmettelin miksi päässäni on vain yksi ajatus kerrallaan. Ja uni tuli aikaisessa sinä iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ADHD tarkoita että on pakko syödä lääkkeitä. Työ kannattaa valita omien vahvuuksien mukaan. Yhteiskunta nykyään vaatii jokaiselta paljon, mutta niiden vaatimusten mukaisesti ei aina kannata elää.
Heh, työ kannattaa valita omien vahvuuksien mukaan. Monilla ei ole etuoikeutta tällaiseen valintaa ja nepsy-ihmisillä vielä harvemmin.
Ehkä näin olisi ideaalimaaillmassa, missä jokaisella olisi tasapainoinen koti ja jo varhaiskasvatuksesta lähtien alettaisiin vahvistamaan lapsuuden luontaisia vahvuuksia. Totuus on kuitenkin se, että sekä diagosoitujen että varsinkin diagnosoimattomien pitää vaan väkisin mahduttaa itsensä siihen yhteiskunnan vaatimaan ahtaaseen muottiin mihin läheskään kaikki neurotyyppilisetkään eivät meinaa sopia.