Mitä imuja fuzziin?
Teenkö itse, mikä imee tehokkaasti? Frotee, harso, joku muu? Montako kerrosta tarvitaan?
Ostanko valmiita imuja, millaisia?
Bambu ja hamppu on mulle aivan outoja juttuja, onko ne pakollisia tsi-imuissa?
Minttukissus ja poika 8kk
Kommentit (8)
Tuosta materiaalilistasta jäi vielä puuttumaan flanelli ja pellava. Jälkimmäisestä ei ole kokemusta, mutta olen kuullut kehuttavan esim. vanhojen pellavapyyhkeiden imukykyä.
Meillä on muutama flanellineliö käytössä ja olen tykännyt niistäkin froteen tai microinsertin parina. Imevät hyvin, mutta tahtovat vähän koppuroitua narulla.
Kestovaippainfon sivuilla on T(ee)S(e)I(tse)-osio, josta löytyy vinkkejä imujenkin ompeluun ja materiaalien valintaan. Osoite siis: www.kestovaippainfo.fi
-Tintti
Noin keskimäärin? Riittääkö tuo harso todella tuntia pitempää, meillä ei ole megapissijä mielestäni???
Onko järkeä leikata ja ommella froteesta paloja joita taitella harson sisään?
Minulla on tällä hetkellä käytössä melkein pelkästään froteesta leikatut palaset, jotka taittelen neljään kerrokseen Fuzzin sisälle. Ovat siis pituudeltaan n. 25 cm ja leveydeltään n. 40 cm. Hyvin toimivat, vaihtoväli n. 3 tuntia.
Hei,
meillä ei ole sitten ihan vauva-aikojen pelkällä harsolla pärjätty. Harsolla+froteella olen saanut 2-4 tunnin vaihtovälin. Tots Botsin tiimalasin muotoiset froteeimut ovat olleet tosi hyviä, kaksinkertaiset pyyhefroteekankaasta ommellut TSI-imut jäävät selvästi toiseksi. Ilmeisesti tuo kaupan froteekangas on ohuempaa kuin valmisimuissa käytetty, eli jos itse ompelet, suosittelen laittamaan kolme kerrosta päällekkäin. Jos löytyy paksua froteeta, tuo kaksi kerrosta on varmaan riittävä.
-Tintti
ommellut froteesta (aika ohuista vanhoista pyyhkeistä) myös neliöitä (olisiko n.50x50, tai enemmänkin) joita voi sitten taitella tarpeen mukaan lisäimuksi. Meillä pojalla taitan yleensä nelinkerroin ja vielä edestä tämän paketin kaksinkerroin (eli imua tulee 8kerrosta eteen). Neliöiksi olen leikannut ja ommellut siksi että kuivuvat huomattavasti nopeammin kuin jos ompelet pötköksi (kokemusta myös siitä). Ja neliö on siitä mukavapi että siitä saa taiteltua erimallisia imuja eri vaipoihin (meillä on myös fuzzeja huomattavasti kapeampia swaddlebees-vaippoja.).
hamppu on ollut meillä käytössä koko vaipatusajan ja nyt reilu 1,5vuotiaalla se on aivan ehdoton materiaali! Imukyky on uskomattoman hyvä verrattuna froteeseen tms. Ja meillä ei käytetä kuivausrumpua ja hampun käyttö onnistuu aivan hyvin. Narukuivauksessa se menee koppuraiseksi, mutta helppo se on pyöritellä ja " vanutella" pehmeämmäksi. Suosittelen hamppua! Imukyky paranee vain kokoajan. Alussa vie useampia pesuja että alkaa imemään tehokkaasti, joten sitä ei kannata säikähtää. Bambu on meillä vasta kokeiluasteella, mutta vaikuttaa todella imukykyiseltä ja ihanan ohkaiselta ja pehmeältä.
Kiva että laitoitte mittojakin, olen vielä vähän pihalla näiden fuzzien kanssa.
Pitänee kokeilla hamppua, bambua ym. erikoisempaa sitten kun olen päässyt jyvälle näistä arkisemmista imuista.
Niin ja vielä. Tiedän toki että olis kestovaippainfo ja olen siellä käynytkin mutta täältä saa paremmat vastaukset :)
taskun täytteeksihän voi laittaa melkein mitä tahansa. Me on käytetty lähinnä valmiita imuja; harsoja, Fuzzin omia microinserttejä, bambua (sekä taiteltavia imuja että muotoonommeltuja) ja froteeta.
Harsoista käytössä on äitiyspakkauksen harsot, lisäksi olen itse päärmännyt 80x80 cm harsopaloja. Monet eivät tykkää harsoista taskun täytteenä, koska paketista tulee paksuhko. Harsojen plussaa on kuitenkin hyvä imu- ja kosteudenlevityskyky.
Froteella on myös hyvä imu- ja kosteudenlevityskyky. Taskuun voi taitella vaikka pienen pyyhkeen tai muutamasta kerroksesta ommellun lisäimun.
Bambu imee kokoonsa nähden hyvin, mutta levittää kosteutta huonosti. Meillä imut ovat vaatineet vähän sisäänajoa, ennenkuin ovat ruvenneet kunnolla imemään. Bambusta tykkään, kun pysyy narukuivatuksessakin pehmoisena.
Hamppuimuista meillä ei ole kokemusta. En ole uskaltanut hankkia, kun meillä ei rumpua ole. Kovettuu kuulemma narukuivatuksessa. Muuten olen kyllä kuullut paljon kehuja hamppuimujen käyttäjiltä, eli ilmeisesti ihan passeli materiaali.
Imujen määrään vaikuttaa tietysti vaipatettavan tarpeet. Meillä on aika paljon pissaava poika ja kun kokeiltiin jonkun vinkkaamaa Fuzzin microinsert+!bamboo doubler -yhdistelmää (joka oli kyllä ihanan ohut paketti), se ei pitänyt edes yksiä pissoja :-(
-Tintti