Sille äidille joka pyöritteli silmiöän
Sulla joku pieni alle 1v ja kehtaat pyöritellä silmiäsi. Tervetuloa uhmaikäsen vanhemmaks. Tervetuloa 7v- uhman, esiteinin ja lisäks murrosikäisen äidiksi kaksi viikkoa ennen koulun alkua. Ai joo ja vähän perhekriisiä muuttoineen päälle, Kokeile päivä hermoja ja tule sit uudelleen arvostelemaan. Ylireagoinko? Häh?
You know _nothing_. Eipä mulla muuta.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jäänyt mieleen, kun olin oman eskarilaiseni kanssa puistossa talvella. Oli pari pakkasastett ja lapsella päällä toppahaalari, talvikengät, toppahanskat, talvipipo ja sisävaatteet alla toki, mutta kaulahuivia ei siihen aikaan suostunut käyttämään. Siinä jotkut 1-vuotiaan vanhemmat keskenään päivittelivät, miten kauhean näköistä on, kun on kaula paljaana ja pitäisi pukea lapset kunnolla. Olisi tehnyt mieli sanoa, että oottakaa vaan, te ette tiedä vielä mitään. Mutta tyydyin olemaan hiljaa ja keskittymään lapseeni. Koskaan muulloin lapsiani tai vanhemmuuttani ei ole kommentoitu negatiivisesti sivusta tai suoraan, mutta tuo on mielessä yhä, vaikka tapahtuneesta on jo vuosia. Lähinnä siinä mielessä, että miten syvällä osa onkaan omassa "täydellisyydessään" ja miten vähän sympatiaa joiltain löytyy.
Nuo ensimmäisen lapsen kanssa operoivat on sympaattisia. Ne ovat niin ideologisia siinä omassa täydellisyydessään. Ja varmaan olisin itsekin jos olisi vain se superhelppo esikoinen.
Meidän keskimmäinen ei esim suostunut pienenä kävelemään niin että pitäisi kiinni rattaista tai kädestä. Lähti aina vetämään ja sellainen pikkukäsi on vaikea pitää kädessä, jos se lapsi ei halua pitää kiinni (ei voi puristaa, kun menee rikki). Ostin valjaat ja niiden kanssa lapsi käveli heti kuin unelma. Sai sitä "omaa vapautta" mutta oli turvassa.
Mutta ne sivullisten kommentit. Silloin tultiin ihan päin naamaa kertomaan miten hirveä äiti olen ja miten he eivät ainakaan ikinä voisi. Joskus olen miettinyt moniko on sittenkin päätynyt niihin valjaisiin, koska se lapsi haluaa kävellä itse ja rattaiden kanssa ne ovat helpommat kuin jatkuva neuvonpito.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin meinasi joku äiti tulle melkein kiinni, kun mulkoilin häntä ja hänen huonosti käyttäytyvää lastaan joka oli juuri juoksemassa työntämieni vaunujen alle.
Ihan tiedoksi, että vaunuissa nukkui kolmas lapseni.
Kaksi vanhempaa eivät ole koskaan käyttäneet kuten sinun, eikä nuorinkaan, nyt jo 9-vuotias.
En kyllä ymmärrä, miksi pitää mulkoilla pientä lasta. Olisi voinut ojentaa vaikka sanoen "varopas, ettet jää alle" tai "rauhoitutaanpa, riehumisesi herättää lapseni", mutta mulkoilu on kyllä raivostuttavan passiivisagressiivista. Eikä se mitään opeta lapselle tai hänen vanhemmalleen. Puuttumalla käytökseen vanhempi olisi voinut kompata, että joo, nyt otetaan muut huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin meinasi joku äiti tulle melkein kiinni, kun mulkoilin häntä ja hänen huonosti käyttäytyvää lastaan joka oli juuri juoksemassa työntämieni vaunujen alle.
Ihan tiedoksi, että vaunuissa nukkui kolmas lapseni.
Kaksi vanhempaa eivät ole koskaan käyttäneet kuten sinun, eikä nuorinkaan, nyt jo 9-vuotias.
En kyllä ymmärrä, miksi pitää mulkoilla pientä lasta. Olisi voinut ojentaa vaikka sanoen "varopas, ettet jää alle" tai "rauhoitutaanpa, riehumisesi herättää lapseni", mutta mulkoilu on kyllä raivostuttavan passiivisagressiivista. Eikä se mitään opeta lapselle tai hänen vanhemmalleen. Puuttumalla käytökseen vanhempi olisi voinut kompata, että joo, nyt otetaan muut huomioon.
Ei ihmiset uskalla sanoa mitään muiden lapsille. Itse olen useinkin puuttunut muiden lasten perseilyyn eikä kertaakaan ole kukaan tullut urputtamaan.
En huuda tms vaan vain sanon että pitäisi tehdä tavalla x syystä y. Huutaminen on asiatonta ja varsinkin tuo passiivisaggressiivinen mulkoilu ja tuhahtelu, kun kantti ei kestä avata sitä suuta.
Taitaisin kyllä itsekin pyöritellä silmiä jos tapaisin kaltaisesi ihmisen.
Siis heität ipanat susille?