Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastensuojelun kirjaukset lannistavia ja negatiivisia. Onko kyseessä kulttuuriin liittyvä hapan suhtautuminen elämään? Pitkä teksti!

Vierailija
24.07.2024 |

Olemme lastensuojelun asiakkaita lapsen diagnoosin ja voimavarojeni vähentymisen takia. Diagnoosi on suht tuore ja siihen liittyy paljon viranomaistapaamisia eri tahojen kanssa, paperityötä ja hakemuksia. Itselläni voimavarat ovat olleet pitkään miinuksella kuormituksen takia, ja asioiden järjestelmällinen ja nopea hoitaminen yksin on ollut uuvuttavaa. Olen siis totaali yh joka käy kaikenlisäksi töissä. Työvuorojen ja vapaa-ajan puitteissa olen paahtanut hakemuksia moneen eri suuntaan ja palaveerannut siellä täällä. Autottomana myös välimatkat vievät aikaa. Asiat ovat hoituneet yksi kerrallaan ja tulevaisuus näyttää valoisammalta. 

Sain perhetyön yhteenvedon kuukauden työskentelyn päätteeksi ja se oli lannistavaa ja masentavaa luettavaa. En pysty palaamaan tuohon yhteenvetoon yhden lukemisen jälkeen. Monta sivua negatiivista ongelmakeskeistä kirjaamista jossa missään kohdin ei löydetty positiivista mainittavaa elämästämme. Kertomuksen lukeminen antaa kuvan minusta puoliksi kehitysvammaisen ihmisen tasolla olevasta surkimuksesta joka ei ole oikein missään onnistunut.

Missään ei lue, että kuormittavasta tilanteesta huolimatta äiti on yrittänyt parhaansa ilman tukiverkostoa, elättänyt yksin perheen, käyny töissä ja hakeutunut kaiken keskellä vielä korkeakouluun jotta työssäkäynti mahdollistaisi kevyemmän työn esim etätyönä. Lapsella on siisti koti, harrastus jota yksin tuen, on ruokaa ja puhtaat vaatteet, on yhteistä tekemistä, suhteet on lämpimät ja avoimet. Että olen läpikäynyt lapsen kanssa pitkän hoitopolun diagnoosin varmistamiseksi ja kulkenut pitkiä matkoja sairaaloiden ja muiden hoitotahojen välillä. 

Tietysti olen epätäydellinen ihminen ja olen avoimesti hakenut apua tullaksesi paremmaksi. Olen ottanut ihan kaiken tarjotun avun vastaan ja tehnyt yhteistyötä. Yhtäkään poikkipuolista sanaa en ole sanonut, ja olen kiittänyt avusta usein. Tästä huolimatta olen törmännyt jatkuvaan epäilyksen alla olemiseen. Ihan kuin minusta haluttaisiin kaivaa jotain salaisuuksia joihin tarttua. En käytä päihteitä tai ole rikollinen tai väkivaltainen. En ole mielisairas. Olen pärjännyt pitkään yksin ja sinnitellyt eteenpäin, onnistunut monessa sellaisessa asiassa mikä olisi kelle tahansa vaikeaa, jopa mahdotonta. Näistä ei mitään mainintaa kuitenkaan ole, ei minkäänlaista tsemppiä tai kannustusta tai tunnustusta. 

Ihmetyttää ja surettaa tällainen suhtautumistapa. 

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kuuluu kirjata ongelmalähtöisesti, koska ongelmiin haetaan apua. Jos kaipaat kannustusta ja pään silitystä siitä että hoidat ihan perusasiat jotka vanhemman minimissään pitää hoitaa, kysy muualta.

Vierailija
22/31 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kuuluu kirjata ongelmalähtöisesti, koska ongelmiin haetaan apua. Jos kaipaat kannustusta ja pään silitystä siitä että hoidat ihan perusasiat jotka vanhemman minimissään pitää hoitaa, kysy muualta.

Jos positiivisia asioita ei kirjata, luullaan että ne asiat on vaan ihan ok. Se antaa huonomman kuvan perheen/lapsen tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sä olet?

Vierailija
24/31 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimavaraisi voi olla se että kehoitat valehtelijoita ja nipottajia vetämään itsensä....

Vierailija
25/31 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se on samankaltainen analyysi kuin lääkärin kirjoittama lääkäritodistuskin. Se ottaa kantaa ongelmiinne, ei teidän vahvuuksiinne. Vai oletatko, että lääkärin papereissa, jossa kuvataan vaikka syöpääsi, otetaan kantaa, että potilaalla on muuten todella hyvä iho.

Oikeastaan lastensuojelussa pitäisi olla myös voimavara keskeinen aspekti eli kyllä se vähän oudolta kuulostaa jos yhteenvedossa ei yhtään positiivista sanaa löydy . asiakassuunnitelmassa ( vaikkei tässä nyt siitä puhuttu ) pitää ihan lainkin mukaan olla voimavarat/vahvuudet nimettynä. 

T. Sossu 

Jäävät useimmiten kirjaamatta. Osaksi näin tapahtuu siksi, että tarvittaessa hallinto-oikeudessa on helppoa näyttää esim. huostan tarpeellisuus toteen, mikäli asia riitautuu. Fabrikointi on myös valitettavan yleistä. Itse kirjasin aina voimavaralähtöisesti ja sain tästä negatiivista palautetta kollegoilta. Onneksi en enää työskentele lastensuojelussa. Mies sos.tt.

Vierailija
26/31 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelua aiheesta.

Vierailija
27/31 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, se on samankaltainen analyysi kuin lääkärin kirjoittama lääkäritodistuskin. Se ottaa kantaa ongelmiinne, ei teidän vahvuuksiinne. Vai oletatko, että lääkärin papereissa, jossa kuvataan vaikka syöpääsi, otetaan kantaa, että potilaalla on muuten todella hyvä iho.

Täh?  Kyllä minun erikoissairaanhoidon kanta-teksteissäni, jotka ovat pitkiä ja yksityiskohtaisia, on kirjatti auki myös normaalit ja terveyden kannalta positiibiset asiat... Eri

Vierailija
28/31 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ottaa asia kevyemmin. Nauhoita jatkossa keskustelusi ja tapaamiset. Videoi kotisi ja öapsen elinympäristö. Säilö nämä todisteiksi, jos joskus tarvitset.

Muista että minkään tietyn ammatin edustaminen ei itsessään automaationa tarkoita ko. henkilön hyvää soveltuuutta siihen. Joukkoon mahtuu monenlaisia. On ollut vakavia rikoksia tehneitä poliiseja, huumemyyjälääkäreitä, myrkkyhoitajia, lastensuojelussakin joitain joiden kasvatustyö omien lapsiensa suhteen on täysin epäonnistunut jne. jne.

Vierailija
29/31 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle on hyötyä tuosta kirjauksesta. Mitä tarkemmin avun tarve tulee esiin, sen paremmin saat apua. Kerroinkin, että asiat alkaneet selvitä.  Apu perustuu lakiin, joten nuo on kirjattava ylös. Apua ei saa ellei ole lainmukaisia perusteita

Vierailija
30/31 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimi sen jo kertoo millaisen tahon kanssa olet tekemisissä ja millä asenteella.

Neuvola=olet neuvottavana

Lastensuojelu=lapsi on suojeltavana perheeltään

Lasta itseään ja muita ihmisiä suojellaan omalta perheolosuhteista kumpuavalta käytökseltään ja rajattomuudeltaan.

Vierailija
31/31 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te nyt tajuatte, että lasun tarkoitus on kerätä ylös kaikki pienetkin ongelmakohdat mihin voi tarttua. Ei niiden ole tarkoitus perhettä auttaa, vaan etsiä syitä huostaanottaa lapsi, koska vain tällöin voidaan kupata valtiolta rahaa lapsen laitoskierteeseen.