Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukea (mielenterveyden haasteet)

Vierailija
24.07.2024 |

Olen tässä pohtinut mikähän minua mahtaa vaivata.

Elämääni haittaavia tekijöitä:

- Parin vuoden sykleissä olen masentunut, painoni nousee, vetäydyn kuoreeni, olen alivireinen ja sitten taas saan energiaa, laihdun, ramppaan joka paikassa ja olen ylivirittynyt.

- Olen aina kuitenkin introvertti.

- Energisinä kausina vedän vastakkaista sukupuolta puoleeni ja ajaudun kummallisiin selkkauksiin ihmissuhteissa.

- Masentuneina kausina en siedä ihmisiä.

- Elämäntilanne on ollut raskas pitkään, vuosikausia, johtuen läheisteni ongelmista.

- Kestohaaveeni on, että saisin asua yksin metsässä ja olla puhumatta kenellekään.

Olen taas menossa lääkäriin, koska masennus nostaa päätään. Minulla ei ole tällä hetkellä mitään lääkityksiä mielenterveyden haasteisiin. Aiemmin oli (viimeksi kun olin masentunut ja ahdistunut) ja ne auttoivat kyllä pahimman yli. Onko minun vain hyväksyttävä, että joudun syömään näitä lääkkeitä loppuelämäni vaikken haluaisi :(

Siis joudun syömään lääkkeitä, koska en jaksa tätä elämäntilannetta. Masentavaa. Muiden takia joudun syömään lääkkeitä. Läheisteni hylkääminen ei ole vaihtoehto. Voihan se myös olla, että minulla on joku diagnoosi riippumatta elämäntilanteestani ja syytän jaksamattomuudestani turhaan läheisiäni.

Olen työelämässä melko vaativassa työssä ja masentuneena pärjääminen on vaikeaa.

Minulla on aika paljon ääriajattelua. Masentuneena haluan kuolla, iloisena sinkoilen kumipallon lailla kaikkialle ja elämä pitää minua öisinkin hereillä kun olen niin innoissani.

Olen tosi herkkä. Minulla on ihana harrastus ja olen siinä hyvä, mutta se vie minut vielä tuhoon, koska se menee niin ihon alle ja saa minut pois tasapainosta. Siis ihanasta asiasta "toipuminen" kestää liian pitkään ja verottaa kohtuuttomasti jaksamistani. Tuo harrastus on kuitenkin ainoa asia, joka minut on pitänyt ns. pinnalla vaikeina aikoina.

Voiko kyse olla vaihdevuosista. Olen 4-kymppinen.

Saiko tästä mitään selvää, olen niin finaalissa taas. Mikä tahansa vinkki, vertaistuki, ajatus voisi auttaa minua löytämään punaisen langan, että saisin elämäni jotenkin tasapainoon. En keksi enää mitään ratkaisuja.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/11 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selkeä kaksisuuntainen, sano siellä lääkärissä että tekee tutkimukset tän osalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lievä bibo varmaan olet. 

Vierailija
4/11 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan selkeä kaksisuuntainen, sano siellä lääkärissä että tekee tutkimukset tän osalta. 

Tämä tuli minullekin mieleen. 

Vierailija
5/11 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00378

Tämä todennäköisesti. Mahdollisesti tyyppi 2 eli lievemmät maniat termiltään hypomania. Paskaa silti. Suosittelen hoitamaan, bipon vuoristoradasta harvemmin hyvää seuraa.

T. Bipo tyyppi 2 + ADHD

Vierailija
6/11 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/11 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on sanottu, että se ei ole tuo kaksisuuntainen. Diagnoosina on ollut masennus ja ahdistus. Ehkä minä otan esille tämän asian uudestaan sitten kuitenkin. Tapasin kerran kaksisuuntaisen kanssa elävän ja ajattelin silloin, että missään nimessä meillä ei voisi olla sama diagnoosi. Hän oli ihan omissa sfääreissä. Minulla on kuitenkin jokseenkin elämä hallinnassa ja perusasiat ok. Mutta alan olla uupunut näihin vaihteluihin ja tilanteeni miettimiseen.

Lääkärissä tuntuu siltä, että itse pitäisi tietää mikä on. Yritän valmistautua mahdollisimman hyvin, että saisin apua./ Ap

Vierailija
8/11 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun ajattelen niin ymmärrän, ettei minulla ole koskaan kausia, että asiat olisivat ihan perus ja ok. Minulla tosiaankin on joko todella kurja olla tai todella iloinen, euforinen. Joko tai. Ei ihme, että olen lopussa./ Ap

Vierailija
9/11 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on sanottu, että se ei ole tuo kaksisuuntainen. Diagnoosina on ollut masennus ja ahdistus. Ehkä minä otan esille tämän asian uudestaan sitten kuitenkin. Tapasin kerran kaksisuuntaisen kanssa elävän ja ajattelin silloin, että missään nimessä meillä ei voisi olla sama diagnoosi. Hän oli ihan omissa sfääreissä. Minulla on kuitenkin jokseenkin elämä hallinnassa ja perusasiat ok. Mutta alan olla uupunut näihin vaihteluihin ja tilanteeni miettimiseen.

Lääkärissä tuntuu siltä, että itse pitäisi tietää mikä on. Yritän valmistautua mahdollisimman hyvin, että saisin apua./ Ap

Voi olla epävakaa persoonallisuus myös mahdollista. Esimerkiksi ADHD, kaksisuuntainen ja epävakaa jakavat keskenään monta oirekuvaa. 

Tässä havaintokuva mikäli englannin ymmärrys sujuvaa:

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2F4wmyat639m2c…

Vierailija
10/11 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00378

Tämä todennäköisesti. Mahdollisesti tyyppi 2 eli lievemmät maniat termiltään hypomania. Paskaa silti. Suosittelen hoitamaan, bipon vuoristoradasta harvemmin hyvää seuraa.

T. Bipo tyyppi 2 + ADHD

Jos tämä henkilö vielä huomaa viestini ja haluaa vastata. Kiinnostaisi miten kaksisuuntainen sinun elämässä näkyy, miten se huomattiin, millaisia oireita?

Voihan tähän tietysti joku muukin kirjoitella kokemuksiaan jos haluaa. Kiinnostaisi kuulla!/Ap

Vierailija
11/11 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla epävakaa persoonallisuus myös mahdollista. Esimerkiksi ADHD, kaksisuuntainen ja epävakaa jakavat keskenään monta oirekuvaa. 

Tässä havaintokuva mikäli englannin ymmärrys sujuvaa:

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2F4wmyat6

Kiitos tälle vastaajalle! Olen aiemmin googlannut tuota epävakaata, mutta en oikein tunnista itseäni siitä. Tunne-elämä kyllä heilahtelee, mutta esimerkiksi minulla ei ole mitään hylkäämisen pelkoa. En silti sulje tätäkään pois./Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan