HS: Thaimaan ulkoministeriö esti 43 marjanpoimijan lennot Suomeen - "Yksi suurimmista ihmiskaupan riskimaista Euroopassa"
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010583548.html
Sellainen neuvostoperiferia-maine meille muodostuu. Töitä ei ole, tai jos niitä on, niissä riistetään armottomasti ja palkka on olematon tai sitä ei välttämättä edes makseta kun latomajoituksesta ja soppamuonasta veloitetaan koko poimintapalkka.
Myös Ukrainan ulkoministeriö on huolestunut Suomen ihmiskauppa-maineesta ja pyrkii estämään kansalaistensa työskentelyä mm. suomalaisilla maatiloilla, jossa työntekijöitä on riistety törkeästi ja jopa jätetty palkkoja maksamatta:
https://tekijalehti.fi/2021/04/14/mieluummin-kuolen-kuin-menen-takaisin…
Kommentit (235)
Jos tarvitaan työvoimaa, silloin palkataan työvoimaa, eikä yhteiskunta saa luoda mitään orjareserviä, mistä työnantajat saavat lähes ilmaista työvoimaa.
Näin sen pitäisi mennä. Työmarkkinat alkoivat samantien vääristyä kun tuo paarialuokka keksittiin. Miksi helppoihin töihin palkkaisi ketään, jos kerran ilmaiseksikin saa?
Ja matalapalkka-aloilla ei ole oikeastaan väliä onko henkilöllä osaamista tai ammattiylpeyttä siihen tekemiseen. Sitä tekee ne palkatut ihmisetkin ihan työnä, ei intohimona tai siksi että haluaisi kehittyä. Eli ei tule edes sitä "Pitkään ollut työntekijä on parempi kuin määräaikainen" mikä sitten taas koulutusta vaativissa töissä tulee usein esteeksi sille, ettei 9e päiväläisiä kannata pitää kovin montaa kerralla.
"Ukrainalaiset ja thaimaalaiset olivat tyytyväisiä työoloihinsa ja palkkaan ennen kuin joku loukkaantui heidän puolestaan. Saivat koko vuoden tulot josta riitti koko suvunkin elämiseen vuodeksi. Nyt thaimaalaiset eivät pääse töihin ja Suomessa elelevät ukrainalaiset eivät viitsi kun vastiikketonta rahaa saa riittävästi leveään elämään, lomailuun ja sukulaisillekin kotiin lähetettäväksi.
Ja kuka tästä saa haukut? Suomalaiset marjanviljelijät.
Joskus luulen että tätä palstaa pyöritetään paljolti ukrainalaisten toimesta tai että muutama suomalainen on seonnut."
Niin. Ihmiset ovat tyhmiä kun valittavat orjatyövoiman käytöstä Suomessa. Miksi? Orjilla saadaan halvemmalla marjat meidän jokaisen pöytään. Tuota konseptia pitäisi vaan laajentaa. Esimerkiksi kehitysmaista voisi tuoda palvelusväkeä, joille maksetaan ruoka-annoksina. Tuo noistaisi meidän hyvinvointia, eikä palvelusväki kuolisi nälkään kuten ehkä kotimaassa olisi kuollut. Kaikki voittaa. Saisi instaankin siistiä, monikulttuurillista sisältöä.
No mädäntykööt mustikat metsään ei ole mun ongelma. Mulla on jo marjat pakkasessa. Mun puolesta marjafirmat saavat mennä konkkaan
Vierailija kirjoitti:
No mädäntykööt mustikat metsään ei ole mun ongelma. Mulla on jo marjat pakkasessa. Mun puolesta marjafirmat saavat mennä konkkaan
Juuri näin. Ostamme todella vähän tuotteita missä on kotimaista marjaa ja nekin on helppo korvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa riistoa halutaan nyt kaikille työntekijöille, paikalliset sopimiset, lakko-oikeuden rajoitukset, työkokeilut, ansiosidonnainen porrastettuna jne. Kaikki heikennykset mitä on tehty on suunniteltu tätä riistoa varten ihan kaikille, etenkin matalapalkka -aloille. Hallitus onnistui ryssimään Suomen maineen maailmalla vuodessa! Vuosikymmeniä oli hyvä maine kunnes tuli oikeistohallitus ja tuhosi kaiken vuodessa.
Niinpä! Kehitysmaatkin menevät ohi ihmisoikeukisissa. Surkeaa menoa on ja kolme vuotta vielä edessä, mitä kaikkea ehtiikään vielä tapahtua. En ymmärrä hallituspuolueiden kannattajia.
Onko tämä teistä hyvää ja kestävää politiikkaa, jossa katsotaan asioita kokonaisuutena ja huomioidaaan kerrannaisvaikutukset?
Ja se että menettyä mainetta ei saa koskaan takaisin. Kaikki vain ahneuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 20 vuotta sitten, kun erehdyttiin yhtenä kesänä lähtemään mansikanpoimintaan kaveriporukan kanssa, oli tämä sama riistomeininki. Oltiinkohan kaksi yötä ja soitettiin kaverin isä hakemaan meidät helvettiin sieltä.
Samalla mansikkatilalla oli venäläisiä, joita yrittäjäukkeli piti panttivankinaan. Oli ottanut just passit haltuunsa, eikä päästänyt heitä lähtemään. Ryhmästä vain yksi puhui englantia. Käsitin, että palkkoja ei ollut maksettu sovitusti. Olisivat halunneet kotiinsa sieltä. En tiedä mitä heille kävi. Neuvoimme soittamaan poliisille, mutta en tiedä riittikö heillä kielitaito.
Tuollainen ala, joka tekee rahaa ihmiskaupalla on hirveä häpeätahra ja puolestani voitaisiin laittaa ikuiseen toimintakieltoon kaikki tuollaiset yrittäjät, joista on epäilystäkään työntekijöiden riistosta. Osa joutaisi suoraan telkien taakse.
Iso osa näistä
Vaikkei noissa selvää ihmiskauppaa olisikaan, eipä ne enää mitään varteenotettavia duuneja ole nuorisolle.
Jo kymmenkunta vuotta sitten alkoi kasvihuoneilta ja mansikkapaikoista kuulua viestiä, etteivät enää edes ota suomalaisia työntekijöitä, kun köyhien maiden ulkkarit tekee ahkerammin ja halvemmalla ilman "mulla on oikeus" -mentaliteettia.
Toinen iso ongelma suomalaisten kannalta on se, että siellä alkoi olla omat ulkomaalaisten kantaporukat mm. Valko-Venäjältä, Ukrainasta tms. ja työnjohtajatkin alkoivat olemaan sieltä. Nämä jakoivat tietty kaikki parhaat apajat omilleen ja suomalaisteineille jäi räippeiden keräys, siivoushommat ja muu, josta ei juuri riliä tule.
Vierailija kirjoitti:
"Ukrainalaiset ja thaimaalaiset olivat tyytyväisiä työoloihinsa ja palkkaan ennen kuin joku loukkaantui heidän puolestaan. Saivat koko vuoden tulot josta riitti koko suvunkin elämiseen vuodeksi. Nyt thaimaalaiset eivät pääse töihin ja Suomessa elelevät ukrainalaiset eivät viitsi kun vastiikketonta rahaa saa riittävästi leveään elämään, lomailuun ja sukulaisillekin kotiin lähetettäväksi.
Joskus luulen että tätä palstaa pyöritetään paljolti ukrainalaisten toimesta tai että muutama suomalainen on seonnut."
Niin. Ihmiset ovat tyhmiä kun valittavat orjatyövoiman käytöstä Suomessa. Miksi? Orjilla saadaan halvemmalla marjat meidän jokaisen pöytään. Tuota konseptia pitäisi vaan laajentaa. Esimerkiksi kehitysmaista voisi tuoda palvelusväkeä, joille maksetaan ruoka-annoksina. Tuo noistaisi meidän hyvinvointia, eikä palvelusväki kuolisi
Ja vltut. Samasta duunista samalla teholla tehtynä sama palkka kaikille. Mikään muu ei ole reilua. Ja jos ei peli ole reilua, homma saa loppua.
Maassa asuvat ukrainalaiset tai thaikut toimivat aivan kuten suomalaisetkin. He myyvät marjansa itse koska silloin maksetaan paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitää paikkansa, toisin kuin Marin ex viisikko hallinto kertoi progandaansa Suomen onnellisuudesta niin Suomi on maailman onnellisin nimenomaan ihmiskauppiaille ja rikollisille...
Marin Marin ja Marin, etkö muuta osaa jauhaa? 😂
Ihan oikeassa tuo kommentoija on. Sullekin olisi pitänyt jo selvitä.
Ei ole. Olette avun tarpeessa.
Marjatilanpitäjät on oikeistolaisia.
Juu nyt kannattaa lopettaa koko työperäinen m**hän muutto. Suomalaiset työttömät vaan töihin ja valtion tukea palkkoihin. Niinhän tähänkin saakka on toimitettu työpaikoilla tänne tulijoiden kanssa.
Ennen thaimaalaisia marjastajat houkuteltiin Virosta. Heitäkin kohdeltiin kuin orjia. Kiinnostiko se koskaan mediaa, ammattiyhdistyksiä tai yhtään ketään ihmisoikeustaistelijaa? Ei tietenkään. Sama meno vuosikymmenestä toiseen ja edelleen suomalinen uskoo olevansa maailman rehellisin, onnellisin ja vaikka mitä. Helvetti tämä maa on jokaiselle muualta tulevalle.
Ukrainalaiset ja thaimaalaiset olivat tyytyväisiä työoloihinsa ja palkkaan ennen kuin joku loukkaantui heidän puolestaan. Saivat koko vuoden tulot josta riitti koko suvunkin elämiseen vuodeksi. Nyt thaimaalaiset eivät pääse töihin ja Suomessa elelevät ukrainalaiset eivät viitsi kun vastiikketonta rahaa saa riittävästi leveään elämään, lomailuun ja sukulaisillekin kotiin lähetettäväksi.
Joskus luulen että tätä palstaa pyöritetään paljolti ukrainalaisten toimesta tai että muutama suomalainen on seonnut.