Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen hotellit anmottavat tyhjyyttään

Vierailija
24.07.2024 |

Eikös niitä ulkomaan turisteja pitänyt tulvia tänne viileään kun kuumuus on "ihmisille kestämätöntä" etelässä? Samaan aikaa hotellit pullistelee niistä "kauhean kuumissa" turistikohteissa jopa niin että espanjassa on mielenosoituksia turismin vähentämiseksi. Mm egyptissä ennätys määrät turisteja. Täällä ihmetellään mihin nekin vähät turistit on kadonneet.

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin joudun järjestään ulkomaillakin maksamaan yli 100 euroav vrk yhtään kunnollisesta hotellihuoneesta. Ei se majoitus paljon halvemmaksi tule muuallakaan. Toki ulkona syömiset ja kaupassa käynnit tulee hieman halvemmaksi. Toisaalta se hyöty kuolettuu monesti sitten lentomatkan hinnassa. 

Vierailija
122/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika paljon välimeren maissa kierrellyt, mutta 33 eurolla yö en ole koskaan löytänyt hotellia, jossa olisi myös oma wc ja suihku. Ainakaan missään sellaisessa paikassa, jossa olisi alle 10km matka siihen meren rantaan. Muut maat on tullut koluttua, paitsi välimeren Afrikan maat ja Albania. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin ravintolassa kaljatuoppi voi maksaa kymmenen euroa ja pizza kaksikymppiä. Hotelliyö helposti sataviisikymppiä. 

Viikko Helsingissä tulee lomailijalle kalliimmaksi kuin kolme viikkoa vaikkapa Välimerellä lentoineen päivineen.

Juuri noin. Siksi myös minä lähden kuun lopussa espanjaan. Lennot oli vain 120€.

Espanjalaiset eivät tykkää turisteista. Törmäät "go home tourist" -kyltteihin joka paikassa.

No et kyllä törmää. Just olin Sevillassa, Salamancassa ja Bilbaossa. Missään noissa paikoissa en nähnyt yhtäkään tuollaista kylttiä. Turisteille oltiin ihan kilttejä ja hyväkäytöksisiä. Kyllä meidän rahat kelpasi ja palvelua sai. 

Vierailija
124/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinäkuun toiselle viikolle ei saatu mistään kelvollisesta paikasta majoitusta Savonlinnan alueelta. Joitain mökkejä olisi ollut tarjolla Punkaharjulla tai muualla, mutta ei kelvollista hotellimajoitusta. 

Niinpä Savonlinna jäi väliin tänä kesänä. Myöskin Vaasasta emme saaneet majoitusta haluamallemme ajankohdalle. Myös Vaasan reissu jäi väliin.

Vierailija
125/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko markkinat voimat taustalla, liian korkeat hinnat syö hotellien katetta. Turistien haastatteluissa ovat kauhistelleet Suomen hinta tasoa.

Minäkin olen suomalaisena kauhistellut hotellien hintatasoa kun se on yli tuplattu 10 vuodessa. Ei houkuttele lähtemään minnekään edes kotimaassa noilla hinnoilla.

Tarkistin tilaston. Kymmenessä vuodessa hotellien hintataso on noussut 19,01%. Hinnat nyt ovat samalla tasolla kuin ennen koronaa. 2014 - 2019 oli ripeää hinnannousua, sitten romahti ja vuoedesta 2022 ollaan oltu likimain tässä.

Ei anneta tämän tiedon häiritä hyvää keskustelua. Tämä on aivan arvoton ja ilmaisesti saatavissa oleva tieto, jonka ei kannata antaa vaikuttaa mielipiteisiin.

Voit hyvin olla oikeassa. Mutta se ei m

Ruuan hinta on raketoinut ja kokonaisuus ratkaisee eli ostovoima on helvetin huono suomalaisilla. 

Vierailija
126/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heinäkuun toiselle viikolle ei saatu mistään kelvollisesta paikasta majoitusta Savonlinnan alueelta. Joitain mökkejä olisi ollut tarjolla Punkaharjulla tai muualla, mutta ei kelvollista hotellimajoitusta. 

Niinpä Savonlinna jäi väliin tänä kesänä. Myöskin Vaasasta emme saaneet majoitusta haluamallemme ajankohdalle. Myös Vaasan reissu jäi väliin.

Savonlinnassa hinnat moninkertaistuu heinäkuussa oopperajuhlien vuoksi. Kaikki muut kuukaudet siis edullisempia siellä. 

Vierailija
127/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomareissulla itä-suomessa olivat ainakin halvat motellityyppiset yöpymispaikat aivan täynnä, ei meinannut paikkaa löytää seuraavaksi yöksi, kun aamulla yritti varata. Ehkä oikeissa hotelleissa on eri juttu, mutta en ala pelkästä yöpymispaikasta kahdeksaakymppiä enempää maksamaan. No, ehkä ihmiset ovat siirtyneet halvempiin vaihtoehtoihin kaikki.

Vierailija
128/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mahdollisuus on yöpyä autossa. Farkkuperäisessä autossa pystyy mainiosti nukkumaan. Käy sitten vaikka uimahallissa tai järvessä peseytymässä.

Vierailija
129/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika paljon välimeren maissa kierrellyt, mutta 33 eurolla yö en ole koskaan löytänyt hotellia, jossa olisi myös oma wc ja suihku. Ainakaan missään sellaisessa paikassa, jossa olisi alle 10km matka siihen meren rantaan. Muut maat on tullut koluttua, paitsi välimeren Afrikan maat ja Albania. 

Mulla on kakkosasunto italiassa. En tarvitse kuin lentoliput. 

Vierailija
130/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu menisi Suomessa hotelliin muuten kuin työnantajan laskuun, ei Suomen hotellihinnoilla kukaan ala niistä itse maksamaan.

Vierailija
131/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu menisi Suomessa hotelliin muuten kuin työnantajan laskuun, ei Suomen hotellihinnoilla kukaan ala niistä itse maksamaan.

Mä oon niin hullu, että maksan ihan itse. Kipuraja itselleni on 300 euroa vrk. Sen yli en suostu maksamaan. 

Vierailija
132/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mahdollisuus on yöpyä autossa. Farkkuperäisessä autossa pystyy mainiosti nukkumaan. Käy sitten vaikka uimahallissa tai järvessä peseytymässä.

Ei toi onnistu perheen kanssa. Enkä muutenkaan uskaltaisi missään autossa nukkua. 

Vierailija
133/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ammota. Vaikealta tuntuu saada majoitusta mistään suuremmasta kaupungista näin kesällä. Ehkä touko-kesäkuun alussa voi olla hiljaisempaa. 

Vierailija
134/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas niin tätä että suomalaiset luulee, ettei muualta haluta tänne tulla. Ensinnäkin serkkuni tuli Etelä-Ruotsista 8 hengen seurueella ja niiden oli tosi vaikea saada enää kunnon hyttejä laivalta kun toukokuussa varasivat, siis autojen kanssa tulivat ja toiveissa oli ikkunalliset hytit, että näkee merelle. Toinen juttu, että majoitukset heinäkuulle oli jo tosi täynnä. Hangossa olivat 3 päivää ja majoitus tosi kaukana uimarannoilta. Yrittivät myös löytää Sipoo-Porvoo-suunnalta mökkiä/hotellia, sellaista missä on myös palveluita (ei mitään metsän keskellä olevaa). Lopulta löysivät 4 vrk, läheltä Helsinkiä, muttei sieltä suunnastakaan, mistä olisi ollut tarve.

Ystäväni tuli lentäen heinäkuun alussa Alicantesta ja hänellä mukana mies ja pieni lapsi. Hän ihmetteli samaa kuin tässä ketjussa joku mainitsi aiemmin, kun ei ole tarjontaa hotelleista, joissa kunnon jääkaappi ja heille myös olisi tarvittu mikroa mielellään pienen lapsen takia. Kyllä sellaisia on, mutta varattua. Ja jos on Suomessa viikon, kukaan ei viitsi alkaa vaihtaa huoneistoa/hotellia kesken loman. Heille löytyi airbnb ja niissä nyt on omat haasteensa (omat lakanat raahattava mukana ja loppusiivoukseen menee usein tunteja. Onko se sitten sen arvoista, että viimeisenä lomapäivänä siivoaa koko aamun. Mietin vaan itse, että kun lapset oli pieniä, kyllä sitä mahdollisimman helpon loman halusi, etenkin jos ulkomaille lähti.

Vierailija
135/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savonlinnassa hinnat moninkertaistuu heinäkuussa oopperajuhlien vuoksi. Kaikki muut kuukaudet siis edullisempia siellä. 

Mitä sitten? En ole sama ihminen, mutta kyse ei ole majoituksen hinnasta vaan siitä, ettei ole tarjolla! Meillä asuu mummo Savonlinnassa, yksiössä ja mielellään lomalla kävisin täältä pk-seudulta käsin, mutta kun minun lomani on aina heinäkuussa, kun meidän toimisto kiinni, ja Savonlinnasta on ihan turha etsiä mitään majoitusta. Olen valmis maksamaan vaikka 150€ yöltä, jos on kävelymatkan päässä keskustasta. Minnekään korpimökkiin en lähde.

Vierailija
136/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesän tilastot ei ole vielä valmiit virallaisesti, mutta muuten nuo viralliset tilastot ei näytä kummoista muutosta suuntaan tai toiseen viime vuoteen verrattuna. Tai no on niin että Lapin alkukesän käyttöaste on noussut 50%, mutta siis Helsingissä käytännössä sama kuin vuosi sitten.

Oliko nyt siis tarkoitus väittää, että ilmastomuutos olisi vuodessa vaikuttanut Suomen houkuttelevuuteen?

Uutisten mukaan on ns. heikkoja signaaleita, että sopivasta lämpötilasta on tulossa Suomelle vetovoimatekijä kesällä. AP ei ehkä ymmärrä, mitä se tarkoittaa. Heikot signaalit ovat asioita, joilla pyritään ennakoimaan tulevia trendejä.

Siihen kannattaisi tarttua ja alkaa tehdä lomia, joita turistit haluaa. Nythän markkinoinnin ongelma on se, että se keskittyy Helsinkiin ja tiettyihin lapin kohteisiin.

Oltiin perheen kesken 10 vrk Saariselållä, mielettömän hieno paikka ja yötön yö. Oli paljon, siis todella paljon turisteja mm. Saksasta ja Sveitsistä, busseilla heidät sinne kuljetetaan. Se vaan että ne palvelut on vähän sitä sun tätä. Keskikesällä kiinni olevia ravintoloita! Mekin mietittiin missä ja mitä syödään kun ei olla hampurilaisihmisiä, ja pitsaa ja hampurilaista kaikkialla tarjolla. Sitä paitsi kun eräässä suht kalliissa hotellin ravintolassa tilattiin hampurilaiset, ne oli kyllä aika perus, siis juuri sellaisia mitä on joka paikassa ravintoloissa ja maku on mitäänsanomaton. Sitten kun toisena iltana tilattiin toisessa ravintolassa ruoka-annokset, olihan ne hienon näköiset, mutta nälkä jäi, niin mitättömän pieniä annoksia. Kala on näyttävästi esillä, mutta sitä raaskitaan laittaa liian vähän annokseen. Niin, ja jälkiruokahinnasto 10-15 euroa. Minä otin 12 euron hintaisen sitruunatortun, joka oli niin pieni annos, että ei siitä 6 euroa enempää oikein voisi pyytää.

Muista Lapin palveluista, niin joku turistinainen kyseli hotellin respassa kampaamoa. Joissain maissa vanhemmat naiset ihan käy pesettämässä ja laitattamassa kampauksen, ei tarvitse olla edes juhlapäivä . Mistä jostain Saariselältä löytyy siihen hommaan kampaamo, en tiedä. Se on vähän niin, että tilaa aika netistä viikkoa ennen ja sekin aika on keskellä päivää. Siis suomalainen palvelu. Klo 17 alkaen paljon mitään missään ole. Siis jos ei paikallista pubia lasketa.

Lapissa on todella kallista myös tehdä mitään. Me naurettiin katketaksemme hinnoille, mitä maksaa, jos opas lähtee viemään erämaahan. Siis siellähän kulkee ilmaiset, hyvin merkityt reitit, joilla pääsee vaikka kansallispuistoissa erämaahan ilman oppaita. Lemmenjoen kansallispuistossa esimerkiksi on hyvät reitit siihen tarkoitukseen ja todella saa vaeltaa erämaassa. Jos nuo opaspalvelut olisi halvempia, varmaan käyttäjiä olisi enemmän. Tai  pienet risteilyt vesistöissä, vaikka Lemmenjoella tai Inarijärvellä. Vai mitä sanotte hinnasta, kun jokiveneristeily maksoi 4 tunnista 85€ per henkilö. Ei sisällä bussikuljetuksia tai takseja lähtöpaikalle, pelkkä veneristeily ja lautasellinen porokeittoa ja jälkiruokakahvi. Ja huskytarhavierailu 1,5 tuntia maksaa 75€/hlö, on kallis tuntihinta koirien katsomisesta, ei sisällä rekiajelua tai vastaavaa.  Ei sikäli, etteikö ole hieno elämys, mutta kun kaikki tekeminen on hinnoiteltu niin kalliiksi.

Vierailija
137/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä että silmät avautuu. Täällä ei ole mitään mielenkiintoista eurooppalaisille turisteille. Venäläiset kävi täällä maantieteellisistä syistä. Kuka tänne tulisi nyt ja miksi? 

Suomi ei pärjää mitenkään Ruotsille ja Norjalle. Jos joku tänne pohjolaan haluaa lomalle niin noissa maissa on paljon Suomea enemmän nähtävää ja koettavaa. 

Vierailija
138/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? En ole sama ihminen, mutta kyse ei ole majoituksen hinnasta vaan siitä, ettei ole tarjolla! Meillä asuu mummo Savonlinnassa, yksiössä ja mielellään lomalla kävisin täältä pk-seudulta käsin, mutta kun minun lomani on aina heinäkuussa, kun meidän toimisto kiinni, ja Savonlinnasta on ihan turha etsiä mitään

Voi voi, kun hotellien hinnat ei taivu sinun mielesi mukaan heinäkuussa! Vuokraa asuntoauto tutulta ja nuku parkkiksilla teiden varsissa, kuten moni tekee. Tai mikset nuku mummun kanssa? Ostat varavuoteen kaupasta.

Vierailija
139/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotellien hinnat Helsingissä eivät ole sen kalliinpia kuin Pariisissa, Roomassa, Barcelonassa, Lontoossa, Tukholmassa. Ei turistit hotellien hintoja kavahda.

Helsinkiä on aivan turha verrata metropoleihin kuten Lontoo tai Rooma. Helsinki on tuppukylä

Helsingissä on myös paljon kalliimmat hotellihinnat kuin esimerkiksi Roomassa. Roomaan en kyllä lähtisi näin keskikesällä vaan mieluummin syksyllä tai keväällä.

Talvellakin Roomassa on kiva käydä, hotellin keskeiseltä paikalta voi saada 30 €/yö ja jonottaa ei tarvitse missään.

Vierailija
140/198 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin muutama viikko sitten kaupunkilomalla Suomessa ja hotellin aamiaissali oli ainakin aika täynnä, erityisesti lapsiperheitä. Joten jossakin on ainakin asiakkaita. 

Huomasin saman mutta 90% oli suomalaisia

Meinaatko, että suomalaiset ovat niissä ilmaiseksi. Sama kai se on minkä maalaiset ne hotellit täyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän