Herneet 7,49€ kilo. Missähän todellisuudessa kauppias elää?
En osta yhtään palkoa tuohon hintaan. Puoletkin tuosta on liikaa.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikat, mustikat, herneen kaikki maksaa nykyään älyttömästi. Niistä(kin) on tullut premium-tuote
Yhtä vaikuttava elementtinä varmaan on alipalkattujen poimijoiden vähyys. Se miten terveellä pohjalla toiminta on aiemmin ollut on toisen keskustelun paikka. Oma mutu on, että lähivuosina kotimaisen ruuantuotanto tulee hiipumaan. Työstä saatava korvaus ei tee toiminnasta kannattavaa. Tämä ei ole mitenkään suomalainen juttu, vaan saman asian kanssa taistellaan monessa länsimaassa. Tulemmeko näkemään jatkossa yhä enemmän EU:n ulkopuolelta tulevaa ruokaa tarjolla kaupoissamme? Miten käy sitten kriisitilanteessa?
Mekin haluamme tänne samanlaisen systeemin kuin edullisessa Espanjassa eli kiertävät maatyöläiset, joiden palkka on alle 2 e/h. Siten saisimme halpaa, kotimaista hernettä, mansikkaa ja tomaattia. Jo
Eiköhän kyse ole kauppiaiden ja myyjien ahneudesta. Mikään ei riitä. Katteet ovat valtavat.
Kauppa ja katteet on se mikä kannattaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikat, mustikat, herneen kaikki maksaa nykyään älyttömästi. Niistä(kin) on tullut premium-tuote
Yhtä vaikuttava elementtinä varmaan on alipalkattujen poimijoiden vähyys. Se miten terveellä pohjalla toiminta on aiemmin ollut on toisen keskustelun paikka. Oma mutu on, että lähivuosina kotimaisen ruuantuotanto tulee hiipumaan. Työstä saatava korvaus ei tee toiminnasta kannattavaa. Tämä ei ole mitenkään suomalainen juttu, vaan saman asian kanssa taistellaan monessa länsimaassa. Tulemmeko näkemään jatkossa yhä enemmän EU:n ulkopuolelta tulevaa ruokaa tarjolla kaupoissamme? Miten käy sitten kriisitilanteessa?
Mekin haluamme tänne samanlaisen systeemin kuin edullisessa Espanjassa eli kiertävät maatyöläiset, joiden palkka on alle 2 e/h. Siten saisimme halp
Miten lasket eri kauppojen katteet? Tiedätkö mihin hintaan kauppias ostaa myytävän tuotteen tai millaisia kuluja kauppiaan liiketoimintaan kohdistuu?
Meillä oli K-kaupassa 13€/kg ja S-marketissa 7€/kg. Noin viikon päästä K-kauppias oli laskenut hintaa noin 10 euroon. Aivan älytön ero noiden kahden puljun välillä.
Meidän kaupassa 12,45 e/kg, ostin pakasteherneitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä hintaa tuotteita myydään millä niitä menee kaupaksi. Jos tuotteita esim. herneitä ei kukaan ostaisi 7,49€/kg, niin viljelijöiden pitäisi laskea hintaa, jotta saisivat tuotteensa myytyä.
Tiesithän, että viljelijä saa hernekilosta alle 2 e. Paljonko haluat hänen laskevan hintaa, jotta sinä saat herneesi edullisesti?
Tiesithän ettei se viljelijä saa hernekilosta kuin muutaman sentin. Minä tiedän.
Hernekilosta noin, mutta nyt keskustellaankin herneenpalkojen hinnasta.
Menehän takaisin sinne ala-asteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin haluamme tänne samanlaisen systeemin kuin edullisessa Espanjassa eli kiertävät maatyöläis
Alkutuotannossa on suurin työ, joten sen kuuluu saada suurin kate, ei kauppiaan joka kaataa herneet laariin ostettavaksi.
Miten pakasteherneet voi olla niin halpoja. Nehän kerätään puhdistetaan pakataan ja pakastetaan.
Eikä ne käsitellyt kuivaherneetkään maksa paljon mitään. Herneenpalot ei tarvitse kuin kerätä ja myydä.
Vierailija kirjoitti:
Miten pakasteherneet voi olla niin halpoja. Nehän kerätään puhdistetaan pakataan ja pakastetaan.
Eikä ne käsitellyt kuivaherneetkään maksa paljon mitään. Herneenpalot ei tarvitse kuin kerätä ja myydä.
Siinäpä sitä on vähän osviittaa kauppiaan katteista kun myy palkoja kympillä kilo...
Vierailija kirjoitti:
Mun kaupassa maksaa yli kympin ja silti laarilla on aina kuhinaa. Olen itsekin ostanut.
Tarkoittaa 5 €/ litra ja hinta on pysynyt samana vuosia. Alle 8€/kg on edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä sitä on vähän osviittaa kauppiaan katteista kun myy palkoja kympillä kilo...
no tuskin se kauppias niitä itse viljelee ääliö, kyllä silläkin tukkuhinta on ja laittaa siihen päälle oman katteensa 30-40%
Olen huomannut, että herneet ja muut tuoreet kesäherkut ovat kalliimpia ulkomyynnissä. Kaupoissa ne ovat edullisempia. Esimerkiksi Lidlissä herneet ja kirsikat ovat yleensä olleet kohtuuhintaisia. Myös paikallinen K myy esimerkiksi herneitä paljon halvemmalla kuin sen pihassa olevassa kesämyynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no tuskin se kauppias niitä itse viljelee ääliö, kyllä silläkin tukkuhinta on ja laittaa siihen päälle oman katteensa 30-40%
300-400% kusilaari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaupassa maksaa yli kympin ja silti laarilla on aina kuhinaa. Olen itsekin ostanut.
Tarkoittaa 5 €/ litra ja hinta on pysynyt samana vuosia. Alle 8€/kg on edullinen.
Oliko tosiaan 30mk/litra? Epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no tuskin se kauppias niitä itse viljelee ääliö, kyllä silläkin tukkuhinta on ja laittaa siihen päälle oman katteensa 30-40%300-400% kusilaari.
öyhöti öyhöti, ei se kauppias ilmaiseksi töitään tee. Sulle varmaan tuttua että Kelasta tippuu rahaa tilille vaikka makaat sohvalla. Yrittäjien täytyy tehdä töitä ja laskea katteita että pystyvät nostamaan itselleen palkkaa. Mutta mitäs se sossupummi tästä tietäis, kun kuukauden kokokohta on kirjoittaa kelan lappuun työtön
Torilla herneenviljelijä myi 3 eurolla litra ja toinen 4 eurolla. Eivät hekään ilmaiseksi näytä tuotettaan myyvän vaikka ahne kauppias puuttuu ketjusta.
Minä ostan paljon herneitä, kun tulevat kauppaan kilohinnoilla. Etenkin, jos on alle 8 e kilo. Litroittain en raaski montaa litraa ostaa. Yhden litran punnitsin, oli vähän reilu 260 g. Ja hintaa 6 e...
Eli porukalla on kasvimaan kokoiset parvekkeet joissa kasvattavat herneitä??