Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herneet 7,49€ kilo. Missähän todellisuudessa kauppias elää?

Vierailija
24.07.2024 |

En osta yhtään palkoa tuohon hintaan. Puoletkin tuosta on liikaa.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan pakasteherneitä. Halpaa eikä kuorista maksettava. 

Vierailija
42/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten sisällä vielä niin pieniä herneitä, joita ei voi edes herneiksi kutsua. Maksat kuorista 8€. Helppoa rahaa myyjille. 

Ne kuoretkin on tarkoitettu syötäviksi. Ainoastaan kannat voi jättää pois.

Kuka kumma syö herneiden kuoria?!?!

Ei kukaan, täällä on vaan omasta mielestään niin fiksuja ihmisiä. Mutta ainoastaa omasta mielestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä hintaa tuotteita myydään millä niitä menee kaupaksi. Jos tuotteita esim. herneitä ei kukaan ostaisi 7,49€/kg, niin viljelijöiden pitäisi laskea hintaa, jotta saisivat tuotteensa myytyä.

Tiesithän, että viljelijä saa hernekilosta alle 2 e. Paljonko haluat hänen laskevan hintaa, jotta sinä saat herneesi edullisesti?

Tiesithän ettei se viljelijä saa hernekilosta kuin muutaman sentin. Minä tiedän.

Vierailija
44/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että itse sallimme nämä hinnat. Jos tässä kansassa olisi enemmän tahtoa ja voimaa vois noikin riistäjät saada nenilleen.

Vierailija
45/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa monet puolustaa kauppiasta ja hänen riistohintojaan. Miksi?

Tässä ketään tarvitse puolustella. Voi keskustella asiasta ja katsoa eri näkökulmia. Miten määrittelet jonkin hinnan riistohinnaksi?

Jos kilosta herneistä syötävää on 100-200 grammaa niin sanoisin ketjussa ilmoitettuja hintoja riistohinnoiksi. 

Vierailija
46/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä hintaa tuotteita myydään millä niitä menee kaupaksi. Jos tuotteita esim. herneitä ei kukaan ostaisi 7,49€/kg, niin viljelijöiden pitäisi laskea hintaa, jotta saisivat tuotteensa myytyä.

Tiesithän, että viljelijä saa hernekilosta alle 2 e. Paljonko haluat hänen laskevan hintaa, jotta sinä saat herneesi edullisesti?

Tiesithän ettei se viljelijä saa hernekilosta kuin muutaman sentin. Minä tiedän.

Taidatte puhua eri asiasta. Toinen puhuu liikevaihdosta ja toinen tuotosta.

Vierailija
47/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa että itse sallimme nämä hinnat. Jos tässä kansassa olisi enemmän tahtoa ja voimaa vois noikin riistäjät saada nenilleen.

Oletko sinä riistäjä, kun et pyydä palkanalennusta? Oletko riistäjä, kun kustannusten noustessa haluaisit palkankorotuksen?

Vierailija
48/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mansikat, mustikat, herneen kaikki maksaa nykyään älyttömästi. Niistä(kin) on tullut premium-tuote

Yhtä vaikuttava elementtinä varmaan on alipalkattujen poimijoiden vähyys. Se miten terveellä pohjalla toiminta on aiemmin ollut on toisen keskustelun paikka. Oma mutu on, että lähivuosina kotimaisen ruuantuotanto tulee hiipumaan. Työstä saatava korvaus ei tee toiminnasta kannattavaa. Tämä ei ole mitenkään suomalainen juttu, vaan saman asian kanssa taistellaan monessa länsimaassa. Tulemmeko näkemään jatkossa yhä enemmän EU:n ulkopuolelta tulevaa ruokaa tarjolla kaupoissamme? Miten käy sitten kriisitilanteessa?

Mekin haluamme tänne samanlaisen systeemin kuin edullisessa Espanjassa eli kiertävät maatyöläiset, joiden palkka on alle 2 e/h. Siten saisimme halpaa, kotimaista hernettä, mansikkaa ja tomaattia. Jostain syystä Suomessa halutaan noudattaa lakeja ja EU-säädöksiä, mutta ollaan samaan aikaan valmiita hankkimaan halpaa ruokaa maista, joissa ei tehdä samoin. Kuluttajat ihan itse ovat ajamassa tätä maata siihen, että maanviljely ei ole mahdollista. Pellot eivät heti katoa, mutta niille ei ole viljelijöitä.

Vierailija
49/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa monet puolustaa kauppiasta ja hänen riistohintojaan. Miksi?

Tässä ketään tarvitse puolustella. Voi keskustella asiasta ja katsoa eri näkökulmia. Miten määrittelet jonkin hinnan riistohinnaksi?

Jos kilosta herneistä syötävää on 100-200 grammaa niin sanoisin ketjussa ilmoitettuja hintoja riistohinnoiksi. 

Jos hinta pohjautuu kuluihin ja sisältää kohtuullisen katteen, niin onko sinusta kyse riistohinta? 

Vierailija
50/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Minä ostin jo kun oli 13e/kg. Ei niillä ole pakko täyttää koko vatsaa ja ovat siihen vähän turhan makeitakin. Mutta hyvä korvike vaikkapa suklaapatukalle

Vierailija
51/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernekilosta noin, mutta nyt keskustellaankin herneenpalkojen hinnasta.

Vierailija
52/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko nämä hinnat niitäkin firmoja, jotka käyttävät lapsityövoimaa jollain tienaa parisataa-kampanjalla veronmaksajien piikkiin?

Vierailija
53/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat niitä ilmastonmuutoshintoja, joita kansalaiset ovat ihan itse vaatineet. Luonnonvarojen kulutus, hiilijalanjälki ja elintaso pitää saada laskemaan. Tätähän nimenomaan on haluttu ja taas haluttu, ilmastopuheita pidetty jo ainakin 30 vuotta, ja nyt se viimein tapahtuu.

Vierailija
54/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin hintaan itse myisit jos olisit ne viljellyt?

Ottaisin euron kilolta, ajattelen pienituloisia

Vierailija
55/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellei puolet kata kuluja, niin miten itse hinnoittelisit? Pari vuotta sitten jo oli tiedossa lannoitteiden jne. hinnannousut. Yhdistä tähän muiden tarvikkeiden hinnonnousut, niin käsi ylös jos olet yllättynyt hintojennoususta. Lisätään pakettiin vaatimukset kauppojen hiilijalanjäljen pienentämisestä tai kulut tulevasti alv-muutoksesta.

Kuvitteletko että joku lannoitekulu nostaa hinnan noin älyttömäksi. Ei nosta. Hernettä käytetään kiertoviljelyssä nostamaan maan typpiarvoja välivuosina kun siinä pellossa ei muuta viljellä. Rehukasvi, josta kauppias todennäköisesti ottaa ainakin 10-kertaisen katteen.

Ne on eri lajikkeita. Rehukasvi ei ole sitä samaa, mitä torilla myydään. 

Vierailija
56/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herne on helppo kasvattaa myös itse. Kasvaa hyvin myös parvekkeella. Silloin saa palkoja niin paljon, kuin sielu sietää. 

Jos ei ole valmis toiselle palkkaa maksamaan, niin se työ pitää sitten tehdä itse. Helppoa. 

Vierailija
57/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en erityisemmin edes välitä herneistä.  Mansikoitten ja mustikan hinta sen sijaan harmittaa enemmän. Eikä tähän nyt kannata vastata että kerää itse koska terveydellisten syiden vuoksi ei onnistu. Herkuttelen sitten jäätelöllä mikä ei ole huono vaihtoehto. 

Vierailija
58/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan oli "edullisia". Täällä on ollut 9,90 / kg ja ne oli sellaisia minipieniä, littania ja jotenkin jo aika surkeita eli enemmänkin kompostikamaa. Sitten on ollut niitä pulleita ja isoja palkoja, mutta niiden kilohinta onkin sitten 12,90 eli aivan järjetön. 

Vierailija
59/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herne on helppo kasvattaa myös itse. Kasvaa hyvin myös parvekkeella. Silloin saa palkoja niin paljon, kuin sielu sietää. 

Jos ei ole valmis toiselle palkkaa maksamaan, niin se työ pitää sitten tehdä itse. Helppoa. 

Vai ihanko "niin paljon kun sielu sietää" saa hernettä kun parvekkeella kasvatat😂🤣

Vierailija
60/82 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta herneitä älä palkoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän