Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulusta ei todellakaan saa kaikkia väluneitä

Vierailija
24.07.2024 |

Ostakaa lapsillenne kynlä, värikynät, terotin jne. Koulusta saa vain 2 kynää, kumin, yhden viivottimen ja harpin. Uutta ei voida antaa hukkuneen tilalle.

Kunnat ja kaupungit eivät anna rahaa enrmpään. 

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien hommia vastata tällaisista.

Peruskoulu on lain mukaan maksuton.

Se heikohko perustaso on, mutta jos haluaa lapselle parempaa voi jättää parit sidukan ja tupakat ostamatta ja sijoittaa niitänrahoja parempiin opiskelutarvikkeisiin. Peruskoulu vaikuttaa kuitenkin jatko-opiskelupaikkaan ja sinne ei päästä ja siellä ei pärjää välttämättä valittamalla ja * mussuttamalla*.

Ei ole, kun edes sitä terotinta tai viivotinta ei saa. Jostain harpista nyt puhumattakaan, tai nokkahuilusta.

Sitä nokkahuilua käytetään vuoden aikana 2-3 kertaa. Meinaatko ihan oikeasti, että sellainen pitäisi jokaiselle lapselle antaa henkilökohtaiseksi? Miksi ihmeessä?

Meillä hygieniasyistä suosittelivat ostamaan oman huilun. Ei se paljon maksanut ja käyttivät huomattavasti useammin kuin 2-3 kertaa. Jos ei hankkinut omaa, niin sitten sai käyttää koulun yhteiskäytössä olevia nokkahuiluja.

Vierailija
62/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsesi tavarat hukkuvat? Sanot lapselle, että niitä ei viedä veden äärelle, jotta eivät huku.

just niin, toisilla hukkuu,toisillakatoaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesta koulusta saa myös hiihtoon ja luisteluun tarvittavat välineet kuin muihinkin urheilu juttuihin. Yläaste tarjosi fillareita kulkemiseen liikuntapaikkojen välillä.

Aika kivasti kuitenkin on asiat.

Ei todellakaan nykyään saa.

Missä saa, missä ei. Täällä ei suksia ole tarvinnut vuosikausiin. Kaupungista löytyy useimpina talvina vain yksi toimiva latu. Sen yhteydessä on kaupungin suksivuokraamo ja koululaiset saavat sieltä sukset ja monot. Lapsen on hyvä tietää kengän kokonsa sinne mennessä.

Missä kaupungissa on kaupungilla oma suksivuokraamo? Jossakin kaupungissa on Suomen Latu, joka on yhdistys, mutta sielläkin välineistä peritään maksu. 

Yleensä ovat yksityisiä yrittäjiä ja perivät niistä vuokr

https://www.turku.fi/kulttuuri-ja-liikunta/ulkoilualueet/polut-reitit-j…

Vierailija
64/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa kaiken, kouluilla on jopa urheiluvälineitä, joita voi käyttää, jos omia ei ole. Välineet ovat laadukkaita, ne on aktiivinen urheiluseura tempauksia järjestämällä hankkinut. Ilmaisia tai erittäin edullisia harrastuksiakin on joka lähtöön, luokkakoot ovat pieniä ja koulut uusia. Eikä ole mammmmuloita lainkaan. Jaa, onhan muutama ukranalaisperhe, joista lapset osaavat jo suomea, ja vanhemmatkin auttavasti, kaikki vanhemmat ovat töissä. Eräs paikallinen tehdas työllisti heti ukranainalaismiehet, potkivat persut ulos, persuista ei ole työntekoon, läpilaiskoja ovat. Onneksi persut ajoivat lain, että irtisanominen on helppoa. 

Meillä saa myös, ainoa riesa tosiaan ovat persut, niitten penskoja ei pitäisi päästää kouluun oikeitten ihmisten joukkoon.  

Vierailija
65/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin tulee huomautus Wilmaan jos ei ole sisäpelikenkiä sisäliikuntatunnilla. Nekin ovat aika kalliita, eikä kumpikaan lapsista tarvitse niitä omissa harrastuksessaan, joten ärsyttää joka vuosi ostaa uudet. Ekaluokkalaisen tuli valitus jopa kuravaatteiden puuttumisesta, enkä todellakaan ollut laittamassa useampaa kymppiä sellaisiin, kun ei ollut mitään käyttöä. Lapsella oli kyllä muuten vedenpitävät ulkovaatteet. Myös sisäkengät on koulussa pakolliset.

Useampaan kertaan vuodessa täytyy myös olla omat eväät koulussa, jos on jotain retkiä. Omassa lapsuudessa retkille tuli eväät koululta, mutta täällä ne on tuotava kotoa. Samaten kumisaappaat tarvitaan pari kertaa vuodessa. 

Ei ole koululla myöskään suksia tai luistimia ja ymmärrän kyllä, jos joku ei niitä voi ostaa, jos niille ei muuten ole tarvetta. Viime talvena esimerkiksi tasan yhden kerran kävivät hiihtämässä ja luistelemassa, aika kallis kertainvestointi yhtä kertaa varten ja pienillä koululaisilla välineet jäävät helposti vuodessa pieniksi.

Tänä keväänä oli koulun ympäristön siivouspäivä ja jopa roskapussit piti tuoda kotoa. Tietysti niitä varmaan jokaisen kodista löytyykin, mutta minusta tuo oli huvittavaa. Siivouspäivään toki piti ostaa puutarhakäsineet tai vastaavat lapselle, jos ei sattunut kotoa valmiiksi löytymään.

Vierailija
66/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on taas tärkeä periaatekysymys, että lapseni näkevät kuinka minä arvostan heidän koulutyötään ja sivistystään. Mutta jokainen voi toki valita mihin kohdistaa periaatteensa.

Se että Suomi on hyvinvointivaltio, jossa kaikilla on mahdollisuus koulutukseen on erittäin tärkeä yhteiskuntapoliittinen asia.

Minä en periaatteesta suostu siihen, että jos koulussa on liikuntatunnilla uintia minä maksaisin lapseni uimahallin pääsymaksun. Vaikka minulla on siihen varaa, eikä esimerkiksi se, että kuukaudesa menee sitten liki 20 euroa sellaiseen, josta olen jo veroja maksanut niin kaikilla äideillä ei sitä rahaa ole.

Olen myös mm. valittanut opetusvirastoon asti siitä että koulusta ei saa enää oppikirjoja, vaikka itse olenkin koko peruskoulun ajan ostanut ne omilleni.

Sivistysmaissa koulujen alumnit hankkivat varoja kouluille, koska katsovat sen moraaliseksi velvollisuudekseen. Suomessa aktiivit käyttävät voimansa valittaakseen eri virastoille, miten kouluilla ei ole rahaa. Noh, valitukset on pakko käsitellä, ja siinäpä sitä yhteistä rahaa kuluukin.

Vierailija
67/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin tulee huomautus Wilmaan jos ei ole sisäpelikenkiä sisäliikuntatunnilla. Nekin ovat aika kalliita, eikä kumpikaan lapsista tarvitse niitä omissa harrastuksessaan, joten ärsyttää joka vuosi ostaa uudet. Ekaluokkalaisen tuli valitus jopa kuravaatteiden puuttumisesta, enkä todellakaan ollut laittamassa useampaa kymppiä sellaisiin, kun ei ollut mitään käyttöä. Lapsella oli kyllä muuten vedenpitävät ulkovaatteet. Myös sisäkengät on koulussa pakolliset.

Useampaan kertaan vuodessa täytyy myös olla omat eväät koulussa, jos on jotain retkiä. Omassa lapsuudessa retkille tuli eväät koululta, mutta täällä ne on tuotava kotoa. Samaten kumisaappaat tarvitaan pari kertaa vuodessa. 

Ei ole koululla myöskään suksia tai luistimia ja ymmärrän kyllä, jos joku ei niitä voi ostaa, jos niille ei muuten ole tarvetta. Viime talvena esimerkiksi tasan yhden kerran kävivät hiihtämässä ja luistelemassa, aika kallis kertain

Juuri siitä syystä, että niille suksille ja monoille ja sisäpelikengille kertyy vain muutama käyttökerta, niitä on käytettyinä todella hyväkuntoisina tarjolla. Hullua ostaa uutena, etenkään jos perheessä on vain yksi lapsi.

Vierailija
68/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti on jokin muotijuttu elämöidä peruskoulun maksuttomuudesta. Rikkain kaverini, johtaja joka on naimisissa toisen johtajan kanssa, urputtaa aina miten periaatteesta ei suostu maksamaan mistään kouluun liittyvästä tai anna koulun mitenkään vaikuttaa perheen hankintoihin. Suksia ei osteta ollenkaan jne. 

Itse olen tavallinen palkansaaja ja minulla on useampia lapsia. Mutta ajattelen, että se on kuitenkin tietynlainen signaali lapsille, että vanhemmat pitävät heidän koulunkäyntiään tärkeänä. Kuinka voisin vaatia lapsilta hyvää koulumenestystä jos en itse huolehtisi, että heillä on kaikki tarvittavat välineet ja perustaidot. Esimerkiksi uima- ja lukutaito täytyy hankkia omalla ajalla. 

Se on erittäin tärkeä periaatekysymys.

Mulle on taas tärkeä p

Teet vanhempi hienosti. Olen jo reilusti yli kolmekymppinen ja muistan vieläkin, miten syvästi hävetti kun ei ollut koskaan mitään sopivia välineitä koulun liikuntatunneilla. Muutenkin monessa lajissa kömpelönä se korvaavan lajin harrastaminen tai huonoilla, yleensä väärän kokoisilla lainavälineillä liikkuminen vielä oikein maksimoi kurjuuden. Olen luvannut itselleni että ikinä en tee omalle lapselleni samaa ja anna lapseni kärsiä oman jääräpäisyyteni vuoksi.

Vierailija
69/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon enemmän olet valmis maksamaan veroja?

Vierailija
70/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on taas tärkeä periaatekysymys, että lapseni näkevät kuinka minä arvostan heidän koulutyötään ja sivistystään. Mutta jokainen voi toki valita mihin kohdistaa periaatteensa.

Se että Suomi on hyvinvointivaltio, jossa kaikilla on mahdollisuus koulutukseen on erittäin tärkeä yhteiskuntapoliittinen asia.

Minä en periaatteesta suostu siihen, että jos koulussa on liikuntatunnilla uintia minä maksaisin lapseni uimahallin pääsymaksun. Vaikka minulla on siihen varaa, eikä esimerkiksi se, että kuukaudesa menee sitten liki 20 euroa sellaiseen, josta olen jo veroja maksanut niin kaikilla äideillä ei sitä rahaa ole.

Olen myös mm. valittanut opetusvirastoon asti siitä että koulusta ei saa enää oppikirjoja, vaikka itse olenkin koko peruskoulun ajan ostanut ne omilleni.

Sivistysmaissa koulujen alumnit hankkivat varoja kouluille, koska katsov

Myös Suomessa vanhemmat keräävtä koko ajan kouluille rahaa ja maksavat ties mitä, vaikka laki määrää muuta.

Vierailija
71/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opeta lapsias olemaan hukkaamatta tavaraa. 

Tämä on kyllä hyvä neuvo, mutta miten onnistuu käytännössä, kun lapsi on toivoton taivaanrannan maalari ja huithapeli. Ihan kaikki aina hukassa. 

T. Epätoivoinen

Vierailija
72/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, laki ei tosiaan myöskään pakota peruskoululuokkaa pääsemään minnekään ulkomaille leirikouluun vaan se on ihan luokanvalvojasta ja vanhemmista kiinni. Omina kouluaikoina leirikoulu Italiaan on yksi kouluvuosien parhaista muistoista mutta vaati toki usean vuoden panostusta niin meiltä luokalta kuin vanhemmilta. Yhdessä tehtiin töitä yhteisen päämäärän hyväksi.

Vierailija
73/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat, ei ole ikinä ollut. Me muut maksetaan hitosti veroja siitä että teidän kakarat siellä olisivat ja ehkä oppisivatkin jotain muuta kuin pahantekoa. 

Vierailija
74/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole iso asia ostaa lapselle koulutarvikkeita. Se vain osoittaa, että olet kiinnostunut lapsesi koulunkäynnistä. Ne ovat myös lapsen omia valitsemia ja siten myös hänelle mieluisia.  Kotonakin tarvitaan kaikenlaista kynää ja vihkoa. Ei kai niitä kyniä tarvita vain koulussa. Koulusta lainataan myös koulupäivän aikana esim. kyniä. Ja totta kai niitä pitää ostaa, jos koulussa katkotaan kynät ja pilkotaan pyyhekumit pieneksi silpuksi viivottimella. 

Vierailija
75/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu on lain mukaan maksuton. Paha juttu vaan kun koulu ei tule avuksi esim. kaikille ala-asteikäisille koulukengät jakoon. Varattomien lapset sukkasillaan kouluun.

Kai se sun lapses tarvii kenkiä muulloinkin, kuin koulussa? Mihin olet kaikki tuet hassannut, kun et edes kenkiä saa hankittua.

Vierailija
76/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat, ei ole ikinä ollut. Me muut maksetaan hitosti veroja siitä että teidän kakarat siellä olisivat ja ehkä oppisivatkin jotain muuta kuin pahantekoa. 

Sinun aikanasi on ruoka ollut laadukkaampaa ja koulussa on ollut kirjat.

Ja kuvitteletko sinä, aivokääpä, että koululaisten vanhemmat ei muka maksaisi veroja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi