Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulusta ei todellakaan saa kaikkia väluneitä

Vierailija
24.07.2024 |

Ostakaa lapsillenne kynlä, värikynät, terotin jne. Koulusta saa vain 2 kynää, kumin, yhden viivottimen ja harpin. Uutta ei voida antaa hukkuneen tilalle.

Kunnat ja kaupungit eivät anna rahaa enrmpään. 

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesta koulusta saa myös hiihtoon ja luisteluun tarvittavat välineet kuin muihinkin urheilu juttuihin. Yläaste tarjosi fillareita kulkemiseen liikuntapaikkojen välillä.

Aika kivasti kuitenkin on asiat.

Ei todellakaan nykyään saa.

Kyllä saa. Ei ne mitään huippuvälineitä ole, mutta ei liikuntatunti välineiden puutteen takia jää suorittamatta. Lapsesi taitaa valehdella sinulle. 

Vierailija
42/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien hommia vastata tällaisista.

Peruskoulu on lain mukaan maksuton.

Se heikohko perustaso on, mutta jos haluaa lapselle parempaa voi jättää parit sidukan ja tupakat ostamatta ja sijoittaa niitänrahoja parempiin opiskelutarvikkeisiin. Peruskoulu vaikuttaa kuitenkin jatko-opiskelupaikkaan ja sinne ei päästä ja siellä ei pärjää välttämättä valittamalla ja * mussuttamalla*.

Ei ole, kun edes sitä terotinta tai viivotinta ei saa. Jostain harpista nyt puhumattakaan, tai nokkahuilusta.

Sitä nokkahuilua käytetään vuoden aikana 2-3 kertaa. Meinaatko ihan oikeasti, että sellainen pitäisi jokaiselle lapselle antaa henkilökohtaiseksi? Miksi ihmeessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesta koulusta saa myös hiihtoon ja luisteluun tarvittavat välineet kuin muihinkin urheilu juttuihin. Yläaste tarjosi fillareita kulkemiseen liikuntapaikkojen välillä.

Kyllä saa. Ei ne mitään huippuvälineitä ole, mutta ei liikuntatunti välineiden puutteen takia jää suorittamatta. Lapsesi taitaa valehdella sinulle. 

Ei saa. Se uimamaksukerjuukirje tulee suoraan vanhemmille, kuten kaikki muutkin maksuvaatimukset.

Ja sieltä saa yhden kynän, puolikkaan kumin ja vihkoja niukalti.

Itse olen yläkoulun ope, joten kyllä minä tiedän.

t. äiti ja ope

Vierailija
44/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se heikohko perustaso on, mutta jos haluaa lapselle parempaa voi jättää parit sidukan ja tupakat ostamatta ja sijoittaa niitänrahoja parempiin opiskelutarvikkeisiin. Peruskoulu vaikuttaa kuitenkin jatko-opiskelupaikkaan ja sinne ei päästä ja siellä ei pärjää välttämättä valittamalla ja * mussuttamalla*.

Ei ole, kun edes sitä terotinta tai viivotinta ei saa. Jostain harpista nyt puhumattakaan, tai nokkahuilusta.

Sitä nokkahuilua käytetään vuoden aikana 2-3 kertaa. Meinaatko ihan oikeasti, että sellainen pitäisi jokaiselle lapselle antaa henkilökohtaiseksi? Miksi ihmeessä?

Sehän riippuu vuodesta ja opettajasta. Mun esikoiseni ei soittanut nokkahuilua kertaakaan koko alakoulussa (musiikkiluokka) ja kuopukseni on soittanut sitä koko ajan ja esiintynytkin sen kanssa (musiikkiluokka myös).

Mutta käytettiinpä sitä paljon tai vähän, aikuisen kannattaa kysyä itseltään että kåyttäisikö itse koulun nokkahuilua vai haluaisiko oman.

Vierailija
45/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan koululla voisi olla ne nokkahuilut noita 2-3 kertaa varten.

Vierailija
46/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä ei ole edes pesäpalloräpylöitä tarpeeksi eikä yhden yhtä vasenkätiselle. Ostin lapselleni sitten oman, koska ei sitä voi pelata ilman räpylää.

Vierailija
47/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä soittaa 2-3 kertaa vuodessa nokkahuilua. Joko sitä soitetaan kunnolla, harjoitellaan kotona ja pidetään koe, tai sitten soitetaan sen sijasta vaikka bändisoittimia.

Ja jokainen voi tosiaan miettiä, haluaisiko itse koululta käytetyn nokkahuilun.

Vierailija
48/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan koululla siivoamassa ja se roinan määrä lattioilla on uskomaton. Jos kynä tms putoaa lattialle niin joku muu eli siivooja nostaa sen. Nostaa sen joka päivä kunnes se menee roskiin. Mekin kerättiin isossa koulussa näitä lattioille tippuneita kyniä,kumeja, terottimia yms talteen ja niitä oli aika paljon. Eivät kuitenkaan kelvanneet kenellekään uusiokäyttöön. Ja kun oli eliittikoulusta kyse niin olisihan se ollut noloa käyttää toisen vanhoja kyniä.

Vierailija
49/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu on lain mukaan maksuton. Paha juttu vaan kun koulu ei tule avuksi esim. kaikille ala-asteikäisille koulukengät jakoon. Varattomien lapset sukkasillaan kouluun.

Vierailija
50/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsesi tavarat hukkuvat? Sanot lapselle, että niitä ei viedä veden äärelle, jotta eivät huku.

Ei niitä välttämättä hukata, vaan kynät ja pyyhekumit kuluvat käytössä. 

Meillä jouduttiin ostamaan peruskouluun tehtävävihkotkin, kun ne kierrätetään ties kuinka monta kertaa ja vihkossa näkyi edellisten oppilaiden valmiit vastaukset, eikä niitä pyyhekumilla saatu pois. 

Vierailija
51/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti on jokin muotijuttu elämöidä peruskoulun maksuttomuudesta. Rikkain kaverini, johtaja joka on naimisissa toisen johtajan kanssa, urputtaa aina miten periaatteesta ei suostu maksamaan mistään kouluun liittyvästä tai anna koulun mitenkään vaikuttaa perheen hankintoihin. Suksia ei osteta ollenkaan jne. 

Itse olen tavallinen palkansaaja ja minulla on useampia lapsia. Mutta ajattelen, että se on kuitenkin tietynlainen signaali lapsille, että vanhemmat pitävät heidän koulunkäyntiään tärkeänä. Kuinka voisin vaatia lapsilta hyvää koulumenestystä jos en itse huolehtisi, että heillä on kaikki tarvittavat välineet ja perustaidot. Esimerkiksi uima- ja lukutaito täytyy hankkia omalla ajalla. 

Vierailija
52/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti on jokin muotijuttu elämöidä peruskoulun maksuttomuudesta. Rikkain kaverini, johtaja joka on naimisissa toisen johtajan kanssa, urputtaa aina miten periaatteesta ei suostu maksamaan mistään kouluun liittyvästä tai anna koulun mitenkään vaikuttaa perheen hankintoihin. Suksia ei osteta ollenkaan jne. 

Itse olen tavallinen palkansaaja ja minulla on useampia lapsia. Mutta ajattelen, että se on kuitenkin tietynlainen signaali lapsille, että vanhemmat pitävät heidän koulunkäyntiään tärkeänä. Kuinka voisin vaatia lapsilta hyvää koulumenestystä jos en itse huolehtisi, että heillä on kaikki tarvittavat välineet ja perustaidot. Esimerkiksi uima- ja lukutaito täytyy hankkia omalla ajalla. 

Se on erittäin tärkeä periaatekysymys.

Vierailija
53/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on erittäin tärkeä periaatekysymys.

Mulle on taas tärkeä periaatekysymys, että lapseni näkevät kuinka minä arvostan heidän koulutyötään ja sivistystään. Mutta jokainen voi toki valita mihin kohdistaa periaatteensa.

Vierailija
54/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa kaiken, kouluilla on jopa urheiluvälineitä, joita voi käyttää, jos omia ei ole. Välineet ovat laadukkaita, ne on aktiivinen urheiluseura tempauksia järjestämällä hankkinut. Ilmaisia tai erittäin edullisia harrastuksiakin on joka lähtöön, luokkakoot ovat pieniä ja koulut uusia. Eikä ole mammmmuloita lainkaan. Jaa, onhan muutama ukranalaisperhe, joista lapset osaavat jo suomea, ja vanhemmatkin auttavasti, kaikki vanhemmat ovat töissä. Eräs paikallinen tehdas työllisti heti ukranainalaismiehet, potkivat persut ulos, persuista ei ole työntekoon, läpilaiskoja ovat. Onneksi persut ajoivat lain, että irtisanominen on helppoa. 

Vierailija
55/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koulut sitten joka syksy pyytää vanhemmilta materiaalia yms. opetukseen?

Harrastan ompelua ja neulomista ja  joka kangastilkun säästän ja niillä on kova kysyntä koulussa joka syksy, samoin lankajämät, kun koulussa ei ole määrärahoja niiden ostamiseen. Esim. kankaiden ja lankojen hinnat ovat huimasti nousseet, mutta ei samassa suhteessa määrärahat. 

Ja monessa koulussa tilanne on katasrofinen, kun nykyinen hallitus leikkaa entisestään määrärahoja. 

Samoin lahjoituksena kouluille kelpaa sukset, monot ja luistimet, kun kaikilla ei ole vara ostaa niitä. Joku suksipaketti maksaa helposti 150-200€. 

Vierailija
56/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä saa, missä ei. Täällä ei suksia ole tarvinnut vuosikausiin. Kaupungista löytyy useimpina talvina vain yksi toimiva latu. Sen yhteydessä on kaupungin suksivuokraamo ja koululaiset saavat sieltä sukset ja monot. Lapsen on hyvä tietää kengän kokonsa sinne mennessä.

Missä kaupungissa on kaupungilla oma suksivuokraamo? Jossakin kaupungissa on Suomen Latu, joka on yhdistys, mutta sielläkin välineistä peritään maksu. 

Yleensä ovat yksityisiä yrittäjiä ja perivät niistä vuokran ja se jää vanhempien maksettavaksi. 

Vierailija
57/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin sellainen piti ostaa omaksi, vaikka sitä tosiaan käytettiin vain 2-3 kertaa. Koululla oli joitain huiluja, mutta silloin oli koronaa vielä, käskettiin ostamaan omat. 

Vierailija
58/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on taas tärkeä periaatekysymys, että lapseni näkevät kuinka minä arvostan heidän koulutyötään ja sivistystään. Mutta jokainen voi toki valita mihin kohdistaa periaatteensa.

Se että Suomi on hyvinvointivaltio, jossa kaikilla on mahdollisuus koulutukseen on erittäin tärkeä yhteiskuntapoliittinen asia.

Minä en periaatteesta suostu siihen, että jos koulussa on liikuntatunnilla uintia minä maksaisin lapseni uimahallin pääsymaksun. Vaikka minulla on siihen varaa, eikä esimerkiksi se, että kuukaudesa menee sitten liki 20 euroa sellaiseen, josta olen jo veroja maksanut niin kaikilla äideillä ei sitä rahaa ole.

Olen myös mm. valittanut opetusvirastoon asti siitä että koulusta ei saa enää oppikirjoja, vaikka itse olenkin koko peruskoulun ajan ostanut ne omilleni.

Vierailija
59/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä väännetään jokaikinen syksy kättä siitä, että koulu ei voi maksattaa jumppatuntien uimahallikäyntejä vanhemmilla.

Miten se maksattaa? Jos ei ole uimapukua, oppilas ei osallistu uintiin. Yksinkertaista.

MAKSUN sinne uimahalliin. Joka syksy lähetetään sama viesti, että vanhempien pitäisi laittaa se pääsymaksu mukaan lapselle, vaikka opetuksen kuuluu olla maksutonta.

Missä tuollaista tapahtuu?

Helsingissä. Joka vuosi.

Helsinkiläinen opettaja vastaa: 

Ei TODELLAKAAN pyydetä oppilailta uimahallimaksuja. Oma uimapuku ja puuhe kuitenkin pitää olla.

Vierailija
60/76 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä väännetään jokaikinen syksy kättä siitä, että koulu ei voi maksattaa jumppatuntien uimahallikäyntejä vanhemmilla.

Miten se maksattaa? Jos ei ole uimapukua, oppilas ei osallistu uintiin. Yksinkertaista.

MAKSUN sinne uimahalliin. Joka syksy lähetetään sama viesti, että vanhempien pitäisi laittaa se pääsymaksu mukaan lapselle, vaikka opetuksen kuuluu olla maksutonta.

Missä tuollaista tapahtuu?

Helsingissä. Joka vuosi.

Helsinkiläinen opettaja vastaa: 

Ei TODELLAKAAN pyydetä oppilailta uimahallimaksuja. Oma uimapuku ja puuhe kuitenkin pitää olla.

Kyllä TODELLAKIN sama episodi jokaikinen syksy. Vanhemmille tulee kirjallinen ohje laittaa lapselle pääsymaksurahat mukaan, sitten siitä riidellään ja lopulta koulu maksaa. Tämä toistuu JOKA SYKSY. Kokeillan kepillä jäätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän