Oliko tämä perheväkivaltaa?
Toinen vanhempi sai raivokohtauksen, roikotti lasta käsistä ilmassa ja repi yläkertaan. Lapsi itkee kauhuissaan. Toinen vanhempi menee väliin ja lapsi juoksee tämän luo turvaan. Häntä lyödään.
Tämä väkivaltaa käyttänyt oli äiti, uhrina lapsi ja isä. Isä on täysin äidin tossun alla eikä taatusti tee asialle mitään.
Onko tässä aihetta toimenpiteisiin vai suljenko silmät ja olen puuttumatta asiaan? Mitä sinä tekisit? Mikä on oikein? Isällä ei ole mitään sananvaltaa yhtään mihinkään.
Netissä kehotetaan puuttumaan, mutta uskallanko puuttua muiden asioihin?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus myös.
Uhri vai voi tän tehdä.
Itseasiassa ei ole totta. Perheväkivaltaan puuttuminen on jokaisen asia. Uhri ei välttämättä itse uskalla ilmoitusta tehdä. Lisäksi perheväkivalta on asianomistajarikos eli "syyttäjällä on oikeus nostaa syyte yleisen edun nimissä, vaikka asianomistaja ei vaatisikaan rikoksesta epäillylle rangaistusta".
Ei pidä paikkaansa, musta on tehty lasu, kun raivostuin vaimon pitkään jatkuneesta henkisestä väkivallasta. Olen ns tossun alla. Jos olen eri mieltä, alkaa riita joka ei lopu vasta kun minä luovutan. Nyt ulkopuolinen taho teki lasun. Ollaan oltu pariterapiassa aikaisemmin ja naisen henkistä väkivaltaa ei jotenkin vain nähdä ja syy on minussa. Minä yritän välttää riitoja, koska vaimolla lähtee niissä mopo käsistä. Todennäköisesti minua syytetään taas. Haluan olla naimisissa sen takia, ettei lapsia kohdella kuin minua kohdellaan. Lasussa kai arvioidaan sitten miten homma jatkuu. Uskon etten saa syytettä, koska en käyttänyt fyysistä väkivaltaa.
Lasun voi tehdä kuka vaan. Syyte on eri asia.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi on? Pienten lasten kohdalla apua saa myös neuvolan kautta. Myös neuvola voi tehdä tarvittaessa lastensuojeluilmoituksen.
Hei, lapsi on 32v ja asuu vielä kotona.
Lain mukaan lastensuojeluilmoituksen tekoa ei saa delegoida eteenpäin. Jos sinä olet nähnyt tilanteen,pitää sun itse tehdä ilmoitus eikä käskeä neuvolaa tai ketään muuta tekee .
Ei pidä paikkaansa. Lasun voi tehdä ihan kuka vaan
Lastensuojeluilmoitus tehdään lapsesta. Ei vanhemmasta. Jos on väkivaltaepäily kyseessä, mutta tekijää ei ilmoituksessa mainita, oletus on, että tekijä on isä. Näin ei tietenkään automaattisesti pitäisi olla, mutta koska lastensuojelun työntekijöistä suurin osa on YH-äitejä, heidän näkökulmastaan lapsen isä on lähtökohtaisesti pahis.
https://www.suomi.fi/kansalaiselle/oikeudet-ja-velvollisuudet/turvallis…
Mitä teen jos epäilen jonkun pahoinpitelevän lasta?
Hätätilanteessa soita numeroon 112. Jos sinulla on kuulo- tai puhevamma ja olet etukäteen rekisteröitynyt hätätekstiviestin lähettäjäksi, lähetä hätätekstiviesti numeroon 112.
Jos epäilet, että lapsi on joutunut pahoinpidellyksi tai esimerkiksi seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi, ilmoita asiasta viipymättä poliisille tai lastensuojelun päivystykseen. Epäilyn syynä voivat olla fyysiset jäljet tai lapsen tai jonkun muun kertomukset. Ilmoitus tulee tehdä, vaikka kyseessä olisi pelkkä epäily tai väkivallan tai hyväksikäytön uhka.
Tee lastensuojeluilmoitus myös, jos tiedät tai epäilet, että lapsiperheessä on parisuhdeväkivaltaa tai lapsen laiminlyöntiä. Ilmoituksen voi tehdä nimettömänä.
Miten se mopo karkaa? On vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä, mikä kenellekin on mopon karkaamista, kun riitakin voi jollekin tarkoittaa yhtä terävämmin esitettyä lausetta tai sekunnin pitempää katsetta. Riitojen välttely voi toisaalta auttaa osallisia pysymään hengissä tai sitten se voi olla omanlaistaan henkistä väkivaltaa, jossa kieltäydytään keskustelemasta siitä, mistä toinen haluaa puhua, ja johtaa pitkittyessään kamaliin asioihin. Ei sekään ihan hyvältä kuulosta, jos sinua on kritisoitu, mutta et näe mitään syytä itsessäsi ja kaikki vika on toisessa, mitä taas muut eivät näe. Onko mahdollista, ettet tunnista omaa osuuttasi tilanteeseen?
Lain mukaan lastensuojeluilmoituksen tekoa ei saa delegoida eteenpäin. Jos sinä olet nähnyt tilanteen,pitää sun itse tehdä ilmoitus eikä käskeä neuvolaa tai ketään muuta tekee .