Itkettää huonot hampaat, vaikka hoidan niitä hyvim
Oon vasta 25 ja jo toinen hammas sai poistotuomion. Harjaan laadukkaalla sähköhammasharjalla kahdesti päivässä (en jätä hammaspesua koskaan väliin) pyrin lankaamaan joka päivä, vältän sokerisia syötäviä ja juotavia ja muita tuotteita jotka ovat hampaille vahingollisia
Yksi takahammas poistettu jo joitain vuosia sitten. Ei siinä mitään, kun ei näy ulospäin. Mutta tämä hammas on etuhammas ja sen tuleva poistaminen kyllä harmittaa ja raskaasti.
Tuntuu niin epäreilulta, kun joillakin on niin hyvät hampaat, vaikka hoito on olematonta. Ja itse kun satsaa aikaa ja rahaa, niin siltikään niitä ei saa pitää suussa. Pelottaa, että olen kohta hampaaton.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Jos ongelmana reikiintyminen, niin jokin fluorilisä olisi hyvä, esim. fluoripurskutteluaine.
Ientulehdus pahentaa tilannetta. Vuosittainen hammaskivenpoisto suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Merkitystä on myös sillä mitä harjausten välisenä aikana syö ja juo. Joillakin vaan on heikompi hammasluusto.
implantilla puutos korjautuu, tosin jonkin verran maksaa.
Implantti on erittäin huono idea, jos on parodontitti, narskuttelua tai puutteellista harjasta ja lankausta. Tulehtunut implantti on vakava asia.
Minulla varmaan niin täydelliset hampaat kuin vain voi olla... ikää 75+... Kun ostin sähköhammasharjan niin en tykännyt ja luovuin sen käytöstä koska tuntui että se hajottaa mun hampaita. Sama lastan kanssa jonka sain niskajännitysten vuoksi.
65 v poistettiin MAITOhammas joka oli rämä kuin mikä. Jotkut hampaat aika takana on aika paikattuja. Hyvät paikkaukset tehnyt isoisäni siskontytär, hammaslääkärivastaanotto Mikonkadulla ja Porvoossa...
Vierailija kirjoitti:
Öljypurskuttelu neitsytkookosöljyllä.
Huuhaata. Hammashoitolasta saat oikeat ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä hammaslääkäriltä/suuhygenistilta ohjausta siihen miten sähköhammasharjalla harjataan. Lisäksi kannattaa kysyä hammasväliharjojen käytöstä. Jotain sä teet väärin, jos lopputulema on tuo.
Ei ole saanut geenilotossa hyviä ja kestäviä hampaita. En minäkään. Se tulee kalliiksi.
Itse olen 52-vuotias ja sain ihan julkisen terveydenhuollon puolella etuhampaisiini teetettyä keraamiset kruunut. Yhteensä 4 etuhammasta maksoi noin 2000 € eli 500 €/hammas. Tästä on nyt aikaa kolmisen vuotta. Eikö sinulle ole tarjottu sellaista mahdollisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko se hammaspesu kestää? Hanki ajastin ja pese vähintään se, mitä tarvitaan. Kaksi kertaa joka päivä.
Tunnen ihmisiä, jotka ihmettelevät kun hampaat on hyvästä hoidosta huolimatta huonossa kunnossa. Yksi juo päivittäin energiajuomia ja yölläkin janojuomaksi limppareita! Hammaspesu kestää noin puoli minuuttia ja unohtuu usein, vaikka periaatteessa tapahtuu aamuin illoin: käytännössä ei edes joka päivä. Ksylitoli ei maistu. Hammasharja unohtuu kotiin, kun lähdetään matkalle...
Mulla vanhemmat laiminlöi hampaiden hoidon, kun olin lapsi. Oli reikiä ja tuli paikkoja, monta. Aikuisena hoidan hampaani oikeasti hyvin. Syön makeaa joka päivä, mutta käytän ksylitolia aina sen jälkeen. Aikuisena ei ole tullut reikiä, hampaat on puhtaat ja hyvät.
Meillä oli tiukkaa, että hammaspesu kesti sen 2 min, oli ajastin käytössä ja ä
Minulle suositteli. Yksityinen hammaslääkäri. Korkeafluorista saa apteekista (Duraphat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öljypurskuttelu neitsytkookosöljyllä.
Huuhaata. Hammashoitolasta saat oikeat ohjeet.
Jännä juttu että uskot joidenkin juomien vahingoittavan hampaita muttet ymmärrä että jotkin ovat hyväksi. Kuten tuo öljy.
Vältä happamia ja makeita ruokia ja juomia. Ja ota tavaksi aina hurlutella suu puhtaalla vedellä, kun syönyt tai juonut muuta, erityisesti, jos happamia tai makeita. Ja älä pese heti syönnin jälkeen, vaan odota mieluiten 30-60 min. Hampaidenpesu heti herätessä. Syö ravitsevasti, monipuolisesti.
Täällä kun on joka alan asiantuntijoita, niin kertokaahan sekin että voiko kivennäisvesi vahingoittaa hampaita? Siis tietysti sellainen jossa ei mitään sokeria tms. ole kuitenkaan. Onko hiilihappo jotenkin pahasta? Mulla on tosi huonot hampaat kuten ap:lla, vaikka hoidan ne hyvin enkä syö karkkeja tai mitään. Vichy on se mun ainoa heikkous enkä siitä raaskisi luopua, pelkkä vesi kun ei maistu ja juoda pitää kuitenkin riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun on joka alan asiantuntijoita, niin kertokaahan sekin että voiko kivennäisvesi vahingoittaa hampaita? Siis tietysti sellainen jossa ei mitään sokeria tms. ole kuitenkaan. Onko hiilihappo jotenkin pahasta? Mulla on tosi huonot hampaat kuten ap:lla, vaikka hoidan ne hyvin enkä syö karkkeja tai mitään. Vichy on se mun ainoa heikkous enkä siitä raaskisi luopua, pelkkä vesi kun ei maistu ja juoda pitää kuitenkin riittävästi.
Maustamaton vichy on ok, pelkkä vesi + hiilidioksidi ei rasita hampaita. Maustettujen vissyjen kanssa kannattaa olla tarkkana, koska ne sisältävät erilaisia happamia makuaineita ym. ainesosia, jotka yhdistettynä hiilihappoon voivat käydä kiilteen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos ongelmana reikiintyminen, niin jokin fluorilisä olisi hyvä, esim. fluoripurskutteluaine.
Apteekista löytyy kotimainen Vitabalansin maustamaton valmiste, joka on myös vahvin. Maksaa alle kympin pullo. Minä syön suuta kuivattavaa lääkitystä ja hammaslääkäri neuvoi purskuttamaan ruokailujen jälkeen kun olen ensin katkaissut happohyökkäyksen kaylitolipurkalla, viimeistelemään toimituksen purskuttamalla fluoriliuosta 30-60 sekuntia suussa.
Minä tiedän, miten voit pelastaa hampaasi, vaan en kerro. Saatte maistaa omaa lääkettänne pirulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin voisin antaa hyvän neuvon, vaan en anna. En pelasta teitä, koska te pilkkasitte minua. Nyt saatte maksaa siitä.
Mulla ei aikuisiällä ole ollut tarvetta yhteenkään paikkaan, mutta synnyin ilman kahta rautahammasta. Toinen edessä alhaalla, se viimeinen ennen poskihammasta (tyhjä aukko ei näy ulkoisesti kovinkaan hyvin kun puhun) ja toisella puolella alhaalla yksi poskihammas on vielä paikallaan vaikka maitoposkihammas onkin. Tämä hammas on lohjennut ja kerran paikattu mutta murenee pikkuhiljaa. Viisi vuotta sitten julkisella ei enää suostuttu tätä hammasta paikkaamaan hampaan muotoon, koska juuret melkein kuolleet. Siinä se vielä kumminkin nököttää, enkä voi tällä puolella mitään kovaa syödä jottei hammmas rupea liikkumaan. Ei ole varaa laittaa implanttia tämän tilalle ja odotan ja pelkään vaan sen pois lähtöä. Harmittaa asia joka päivä. Kokeilen paikkausta ehkä ensi vuonna yksityisellä, kun ne kela-korvaukset tulevat yksityisestä hammashoidosta mahdollisiksi. Ikää +40v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ientulehdus pahentaa tilannetta. Vuosittainen hammaskivenpoisto suositeltavaa.
Käyttäkää AMKissa hammashygienistiopiskelijoiden palveluita! Siellä opettajat vahtivat, että tehdään hyvää jälkeä. On surku, etteivät harjoitusasikkaat riitä aina kaikille, koska ihmiset eivät ymmärrä käyttää opiskelijoiden palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Hiilihappo ei vaikuta mitenkään. Sitruunahappo liuottaa hampaat pois suusta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei aikuisiällä ole ollut tarvetta yhteenkään paikkaan, mutta synnyin ilman kahta rautahammasta. Toinen edessä alhaalla, se viimeinen ennen poskihammasta (tyhjä aukko ei näy ulkoisesti kovinkaan hyvin kun puhun) ja toisella puolella alhaalla yksi poskihammas on vielä paikallaan vaikka maitoposkihammas onkin. Tämä hammas on lohjennut ja kerran paikattu mutta murenee pikkuhiljaa. Viisi vuotta sitten julkisella ei enää suostuttu tätä hammasta paikkaamaan hampaan muotoon, koska juuret melkein kuolleet. Siinä se vielä kumminkin nököttää, enkä voi tällä puolella mitään kovaa syödä jottei hammmas rupea liikkumaan. Ei ole varaa laittaa implanttia tämän tilalle ja odotan ja pelkään vaan sen pois lähtöä. Harmittaa asia joka päivä. Kokeilen paikkausta ehkä ensi vuonna yksityisellä, kun ne kela-korvaukset tulevat yksityisestä hammashoidosta mahdollisiksi. Ikää +40v
No jopas. Tätä juuri tarkoitin, kun sanoin että kaikilla on jotain geneettistä vikaa. Joillakin se tulee ilmi varhain toisilla vasta myöhemmällä iällä, mutta myös menestyjillä jotka kehuskelevat geeneillään on vialliset geenit kuitenkin, mutta sitä ei välttämättä pystytä nykyteknologialla osoittamaan.
Merkitystä on myös sillä mitä harjausten välisenä aikana syö ja juo. Joillakin vaan on heikompi hammasluusto.
implantilla puutos korjautuu, tosin jonkin verran maksaa.