Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suhtautuminen ystävän vaihdevuosien käytöshäiriöön

Vierailija
23.07.2024 |

Pitkäaikainen ystävä on muuttunut vaihdevuosioireiden myötä muille räyhääväksi. Kaikki normaalit keskustelunaloitukset muutaman hengen tiiviissä kaveriporukassa kommentoidaan töksäyttäen "mitäpä luulisit" -tyyliin, tärkeillään tai esimerkiksi koiralenkillä käydessä ystävä saattaa räyhätä ohikulkijoille koirien sijaan. Äksyilyä tai tulkutusta täysin tuntemattomillekin ihmisille. Ymmärrän, että meneillään on uusi tilanne ja vaihe, jossa minuutta haetaan jälleen. Tämä ei kuitenkaan oikeuta olotilan purkamista ympäristöön. Miten etenisitte asian kanssa niin, että ystävä ymmärtää nykyisen käytöksensä asiattomuuden muita ihmisiä kohtaan? Olen jo useamman kerran tästä sanonutkin tuloksetta ja muut em. kaveriporukassamme ovat luonteeltaan sellaisia etteivät nosta kissaa pöydälle. Olen myös itse hämilläni siitä kuinka suhtautua ystävääni.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä tällainen henkilö. Pieni firma ja tuntuu että siellä hiippaillaan tämän henkilön ehdoilla.

Vierailija
2/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos hänen luonteensa vain on muuttunut aikojen saatossa tuohon suuntaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet eivät aiheuta törkeää käytöstä. Tuossa on takana jotain muuta.

Vierailija
4/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän voi paljoa sille että hormonit aiheuttavat tuollaista. Minulle itkukohtauksia vaikka tiesin järjellä että en ole oikeasti surullinen. Silti itku ei loppunut. Ehkä jokin lääkitys auttaisi.

Vierailija
5/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään hormonihäiriö ei oikeuta huonoon käytökseen, aiheutti sen sitten vaihdevuodet, raskaus tai kuukautiset. Pistäisin välit poikki.

Vierailija
6/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hän voi paljoa sille että hormonit aiheuttavat tuollaista. Minulle itkukohtauksia vaikka tiesin järjellä että en ole oikeasti surullinen. Silti itku ei loppunut. Ehkä jokin lääkitys auttaisi.

Hormonit eivät aiheuta tuollaista. Edes PMS, joka saa naisen ärtymään, ei aiheuta tuollaista. Huono käytös on valinta.

Vierailija
7/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi on aikuinen nainen ja vastuussa käytöksestään. Jos hänellä on todellakin noin pahat vaihdevuosioireet, niin hänen tehtävänsä on hakea niihin apua. Ei vaihdevuosilla voi oikeuttaa törkeää ja aggressiivista käytöstä. Lopeta yhteydenpito ystäväsi kanssa ainakin väliaikaisesti. Ehkä välien katkaisu saa hänet havahtumaan siihen, ettei hänen käytöksensä ole normaalia eikä hyväksyttävää.

Vierailija
8/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sitä ei tajua itse olevansa hermosaha. Sano se hänelle, ja ehdota hoitoa tai välien laittamista tauolle, kunnes hän saa paikkansa kasaan. Ellei taustalla ole muuta. Törkeästi käyttäytyville saa ja pitää sanoa  eivät ne muuten opi.

Vierailija
9/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huonoa käytöstä selitellä hormoneilla muutenhan jokainen väkivaltainen ukko selittäisi että kun testo sitä ja tätä. 

Vierailija
10/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu naiseuteen. 

Vierailija
11/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettei ole joku alkava muistisairaus. Todistin paikallisliikenteen bussissa juuri ilmiötä missä keski-ikäinen nainen näytti kaikille keskaria. Ihan outoa käytöstä. Kukaan ei ollut sanonut hänelle mitään eikä ottanut kontaktia. Tunki sitä keskaria vain kaikille, jo bussipysäkillä näytti kuskille keskaria noustessa bussiin.

Vierailija
12/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on taas tuo vaihe. Oli monta vuotta väliä ja taas itkettää kaikki. Noloa.

Vierailija
13/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvinkin johtua hormoneista. Kaveri oli myös vähän tuollainen raivohullu ja toinen kaveri mainitsi asiasta et ootko huomannut ja gyneltä vois saada apuja. Kuten sitten kävi. Kissa pöydälle vain, kaveri varmaan kärsii tilanteesta myös.

Vierailija
14/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet eivät aiheuta törkeää käytöstä. Tuossa on takana jotain muuta.

Voi aiheuttaa pahoja mielialanvaihteluita

Vierailija
15/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huonoa käytöstä selitellä hormoneilla muutenhan jokainen väkivaltainen ukko selittäisi että kun testo sitä ja tätä. 

No mutta niinhän ne selittää. Vai kuinka monen ukon olet nähnyt ottavan vastuun omasta käytöksestään?

Vierailija
16/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttanut hormonikorvaushoito ja mielialalääkitys. Näillä pysyn normaalina eikä tee mieli enää vetäistä jokaista vastaantulijaa kuonoon. Mut toki ois hyvä jos ystävä huomaisi itse tämän ja hakisi apua.

Vierailija
17/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei oikeuta huonoon käytökseen, eikä sinun tarvitse sitä sietää.

Kuitenkin sellainen näkökulma, että voisiko olla mahdollista että ystävälläsi on diagnosoimaton ADHD? Estrogeenin väheneminen pahentaa ADHD:n oireita ja on tavallista, että ne räjähtävät naisilla käsiin juuri vaihdevuosien alkaessa. Tämä sitten voi puolestaan aiheuttaa mitä tahansa.

Ja, ei, myöskään ADHD ei oikeuta huonoon käytökseen, mutta ajattelin vain tuoda tällaisen vähemmän tunnetun asian esiin, jos siitä olisi jollekin iloa. 

Vierailija
18/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu naiseuteen. 

Sittenhän sinun ja kavereiden pitää käyttäytyä hyvin livenä ja netissä. Mies on aina juuri päinvastainen.

Vierailija
19/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa taas. Ehkä joku lääkitys auttaisi? No voisko se olla hormonikorvaushoito! Eikä hän "etsi minuuttaan uudestaan" tai muuta psykohöpöä, vaan kärsii estrogeenin puutteesta. Vaihdevuodet aiheuttavat noin kolmasosalle naisista todella vaikeita oireita, jotka yleensä korjaantuvat hormonikorvaushoidolla. Osa oireista leimataan mt-ongelmiksi, mutta niillä on aivan selkeä fyysinen syy. Nämä "mielenterveyspulmat" katoavat useimmilla kuin tuhka tuuleen, kun he saavat riittävästi estrogeenia. 

Monet naiset kärsivät rajuista mielialaoireista ennen kuukautisia hormonaalisista syistä. Sekään ei ole minuuden etsimistä tai mielenterveysongelma. 

Vierailija
20/39 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain jäänyt huomaamatta. Isku päähän frontaalilohkon alueelle muuttaa käytöksen estottomaksi, arvaamattomaksi ja aggressiiviseksi. Onko kalauttanut päänsä tai tippunut pää edellä rappuset alas, kaatunut skuutilla, polkupyörällä, tms. viimeaikoina. Koko etuaivolohko saattaa olla pelkkää velliä, joten kuvantaminen pikaisesti olisi paikallaan.