Onko noloa jos lukee oikeita kirjoja eikä kuuntele äänikirjoja?
Kommentit (22)
Tykkään lukea ihan fyysisesti kirjaa. Kuuntelen sitten podcasteja kun on aikaa kuunnella. Ei kiinnosta mitä joku ajattelee. Ennen ainakin ajateltiin että kirjan lukeminen on fiksua.
N34
Käyn lukupiirissä, jossa luetaan ihan oikeita kirjoja. Se on ihan mukavaa. On ällistyttävää miten johonkin asiaan löytyy monta näkemystä. Kirjaa voi selata lukiessaan edestakaisin. Selaamismahdollisuus on välttämätöntä myös lukupiirissä. Äänikirjassa selaaminen ei ole helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Höh. Mitä sillä on ihan oikeasti väliä mitä muut on mieltä?? Ihan oikeasti??🙄
Itse en ainakaan jaksa kuunnella jotain nykyajan hölynpölyä, vaan luen mieluiten jotain vanhaa, mielenkiintoista kirjaa.
Entisaikaan maailma oli oikeasti hyvin mielenkiintoinen paikka, nykyään kaikki on pilattu, ihmiset ovat kovia, kylmiä ja kaksinaismoralisteja.
Useimmista heistä ei puutu mitään vikaa nykyään.
Ei tietenkään ole noloa. On hyviä tietokirjoja kuvineen, karttakirjaa ja jos jaksaa tutkia muuta. Vähän kerrallaankin se onnistuu ja joku ottaa enemmän. Suodattaa sitä.
Noloa? - En ymmärrä, mitä noloa on kirjojen lukemisessa. Ja tosieksi hämmästelen hieman, jos arvottaa kirjojen kuuntelemisen korkeammalle kuin niiden lukemisen. - Lukeminen kun on mielestäni yksistään vaativampi "puhtaana suorituksena"..
Sinkkumies
Pidän kirjan lukemisesta huomattavasti enemmän kuin sen kuuntelusta. Lukijan ääni ja eläytyminen voi pilata hyvän kirjan 😑
Lukemattomuus tyhmentää
Jos olet heikkonäköinen, näkövammainen tai alle 2-vuotias, äänikirjat on kivoja.
Ihan oikeita kirjoja ne äänikirjatkin ovat, vaikka eliitti niitä parjaa koko ajan mahdollisuuksien mukaan. Itse kuuntelen äänikirjoja ja luen e-kirjoja, koska ne ovat vain kätevämpi vaihtoehto. Kirjat, joita luen eivät yleensä ole edes esim fyysisten kirjakauppojen tai kirjastojen valikoimissa. Tärkeämpää on lukea sitä mikä itseä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeita kirjoja ne äänikirjatkin ovat, vaikka eliitti niitä parjaa koko ajan mahdollisuuksien mukaan. Itse kuuntelen äänikirjoja ja luen e-kirjoja, koska ne ovat vain kätevämpi vaihtoehto. Kirjat, joita luen eivät yleensä ole edes esim fyysisten kirjakauppojen tai kirjastojen valikoimissa. Tärkeämpää on lukea sitä mikä itseä kiinnostaa.
Utelaisuuudesta mitä luet tai siis kuuntelet? - eli millaiisista kirjoista löytyy kuunnelma ("äänikirja") muttei "perinteistä kirjaa"?
miksi se noloa olisi? Itse sekä kuuntelen että luen paljon e-kirjoja, mutta kyllä ihan oikean kirjan lukeminen on omalla tavallaan ihanaa sekin. Sanoisin, että molempi parempi, noista jokaisessa on omat hyvä puolensa :).
Itse esim. kuuntelen usein silloin, kun teen samalla jotain, johon en välitä keskittyä täysillä vaan mielelläni keskityn kuunteluun (esim. lenkillä tai kävelyllä, kun kelit on sellaiset ettei niistä nauti tai en muuten vaan jaksa omia ajatuksiani), tai illalla ja yöllä, jos herään enkä saa heti nukahdettua uudestaan.
E-kirjaa on kiva lukea esim. silloin, kun valaistus ei ole ihan paras, ja muutenkin näin ikänäköisenä on kiva, kun saa tekstiä tarvittaessa suurennettua, lisäksi saatavuus on ihan eri luokkaa kuin fyysisten kirjojen.
Toisaalta ihan oikea, fyysinen kirja antaa ihan erilaisen fiiliksen kuin kuuntelu tai e-kirja, ehkä johtuu siitä että vuosikymmeniä ehdin niitä ahmia ja nauttia lukemisesta. Lisäksi olen huomannut Bookbeatissa yms. palveluissa, että kun valinnanvaraa on niin paljon, niin on välillä vaikea päättää, mitä lukea/kuunnella, ja sitten tuntuu ettei oikein mitään kiinnostavaa löydy (mutta onneksi aina sitten kuitenkin löytyy). Vähän sama kuin Netflix ym. suoratoistopalvelut, kun on tarjontaa niin valtavasti, ei saa valittua mitään.
Lukeminen on hyväksi. Tutkimusten mukaan kehittää aivoja. Esimerkiksi luetun ymmärtäminen paranee. Itse olen sitä mieltä, että oma kirjallinen viestintä esimerkiksi sähköpostitse ei olisi samalla tasolla ilman lukemista. Auttaa myös työelämässä huomattavasti. Vanhemmiten olen huomannut, ettei osa ihmisistä ymmärrä lukemaansa tai ei osaa edes lukea kunnolla. Tämä on jo huolestuttavaa.
Ei kai, mutta nykyään on coolia olla nolo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Utelaisuuudesta mitä luet tai siis kuuntelet? - eli millaiisista kirjoista löytyy kuunnelma ("äänikirja") muttei "perinteistä kirjaa"?
Äänikirja ei ole kuunnelma. Kannattaa nyt hieman sivistää itseään ja ottaa asioista selvää. Monet kirjailijat julkaisevat yksinoikeudella esim kindlessä teoksiaan ja niitä et sitten saa mistään muualta. Mutta jos luet sitä mitä kaikki lukee niin hyvin sulla on asiat
Äänikirjojen kuunteleminen kertoo paljon henkilön lukutaidosta.
Ihan v itun noloa. Tiesithän ton jo kysyessäsi. Kömmi vihdoin sieltä öljytuikkujen aikakaudelta nykyaikasn.
Pelkään, että tämä on ikäkysymys. On noloa lukea kirjaa, vain vanhat toopet lukevat kirjoja ja hankkivat jopa kirjahyllyn.
Itse en tykkää pitää korvanappeja, koska minulla on ahtaat korvakäytävät ja korvat tulehtuvat helposti muutenkin Erityisesti kesällä uidessa, kuulo on tärkeä kun kaihiakin pukkaa.
Tämä lukemisraivo on toivottavasti ohi menevä ja lukeminen nousee taas arvoon arvaamattomaan. Nyt lapset ja nuoret eivät osaa lukea eikä laskea, surkeaa.
Höh. Mitä sillä on ihan oikeasti väliä mitä muut on mieltä?? Ihan oikeasti??🙄
Itse en ainakaan jaksa kuunnella jotain nykyajan hölynpölyä, vaan luen mieluiten jotain vanhaa, mielenkiintoista kirjaa.