Miksi kuvaat puhelimella PYSTYASENNOSSA?
Olin viikonloppuna Särkänniemessä ja järkytyin tästä nykyajan ilmiöstä. Näin ainoastaan yhden ihmisen joka kuvasi puhelimella asianmukaisesti vaaka-asennossa! Onko ihmisillä silmät päällekäin päässä ja TV:kin pystyasennossa vai mikä tässä oikein on ideana?
Miksi esim. leveästä huvipuistolaitteesta halutaan näyttää vain kapea pystysuikale? Onko ihmisiltä oma järki kadonnut nykyään aivan täysin?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että ap:lla on jotain tärkeää mitä askarrella päässään. Mieti vielä miten et sitä ymmärräkään voi että ja kyllä on vaikeaa ja järkyttävää suorastaan.
Hyva Ap! Onko joku ongelma? Kun olen ottanut älypuhelimella kuvia ja lähettänyt niitä niin olen havainnut että operaattori saattaa heittää ne miten päin tahansa - esim kuva täysin ylösalas enkä yhtään ymmärrä miten kuva pitäisi ottaa.
Otan paljon kuvia Nokia C2-01 ja Nokia 113 tavispuhelimilla joita rakastan. Kun olen liikenteessä niin minulla on vain nämä ihanat ikivanhat mukana koska älypuhelimet ovat hankalia koska käteni liian pieni niitä varten. En tiedä miten päin niillä pitäisi kuvat ottaa jotta vastaanottaja saisi hyvät kuvat ja varmaan riippuu vastaanottajan laitteestakin. Entä sitten jos haluaa tulostaa jonkun kuvan - miten ne sitten pitäisi lähettää? ONKO TÄÄLLÄ OIKEA LAITESEKAMELSKAKIN? Näillä pienillä laitteilla koko Galleria-osio on paljon helpompi käsitellä kuin älypuhelimilla...Sori kovasti jos olen aiheuttanut TURHAA ongelmaa - en tiedä mitä tehdä tässä asiassa. Tykkään noista pienistä ja yksinkertaisilta jotka sopivat minulle. Pankkiasiat hoidan älypuhelimella. Uutiset luen sun muut ja palstailun teen tietokoneella.
Makuulla tulisin likaiseksi, jos kuvaan ulkona.
Minä kuvaan niin perinteisellä kameralla kuin puhelimellakin sommittelun mukaan pysty- tai vaaka-asennossa. Siihen vaikuttaa se, mitä kuvaa ja minkä muotoisen kuvan tahtoo. Esim. jos kuvaan puuta tai ihmistä, niin kuvaan mieluummin pystykuvan, koska se näyttää paremmalta niin, tai jos kuvaan auringonlaskua järvellä, niin vaakasuunnassa.
Asia erikseen on sitten se, että nykypäivän ihmiset kuvaavat ja videoivat someen ja somealustat tukevat pystysuunnassa kuvattua sisältöä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videoiden ottaminen pystyssä on myös asia mitä en vain voi ymmärtää.
Vain imbesillit kuvaa videoita puhelin pystyasennossa
Mua huvittaa tää sama ilmiö, kun käyn rock-konserteissa. Siis eturivistä ymmärrän pystykuvaamisen kahdestakin syystä: 1. Kuvaaja on usein niin lähellä, että artistilta puuttuisi joko jalat tai pää, jos koittaisi ottaa vaakakuvaa 2. Niin läheltä otettuja otoksia onkin joku järki julkaista instassa tmv.
Sen sijaan jostain 10. rviltä taaksepäin on koomista, kuinka jengi vain kuvaa pystyssä, vaikka saavat kuvaan kapeamman alan lavasta ja hervottoman määrän kattoa tai edessä olevien käsiä ja päitä (tai puhelimia).
Mutta kai hekin sitten haluavat laittaa jotain instaan, muuten en tuota ymmärräkään (esim. omaksi iloksi kuvaamisessa).
Instaankin toki voi laittaa myös vaakatasossa kuvattua videokuvaa.
Ja lisäksi tietty tää että kun videolla tapahtuu jotain mielenkiintoista niin kuvaaja rupeaa kuvaamaan taivasta tai varpaitaan kun ei kykene keskittymään siihen kuvaamiseen.