Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran pitämiseen liittyvät kulut?

Vierailija
20.07.2024 |

Olen ajatellut, että ostaisin koiran. Minä olen ollut sinkku nyt 10 vuotta. En usko että miestä enää löytyy, siksi haluaisin koiran, jolle osoittaa rakkautta ja jonka kanssa lenkkeillä, leikkiä ja puuhata.

Olen valmis säästämään koiran hinnan. Jonkun 2000-3000e.

Isäni sanoi, että äiti kun käytti koiraa lääkärillä niin aina oli lasku 1000-1500e. Onko tämä totta, millaisia kustannuksia koira tuo? Miten työttömilläkin on varaa koiraan, jos laskut on tuollaisia? Ottaisin koiraa varten vakuutuksen.

Laittakaa kaikkea koiratietoa tähän ketjuun. 

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi 20 000 euroa koiran elämän aikana pitänee aika hyvin paikkansa, jollei mitään suurempia eläinlääkärikuluja tule.🤔

Äkkiä laskisin meilläkin 100 euroa ruuat kuussa, jos nameja ja luitakin ostelee, koirankakkapussit, koirashampoo, kynsienleikkaus Mustissa&Mirrissä kerran kuussa, kun ei viitsi itse koiran kanssa temppuilla, koiran hammastahna ja harjat. Punkkilääkekin 70 euroa/3kk. Jotkut ostaa lelujakin, koiralle vaatteita, trimmauksia, eläinlääkärikulut pelkät rokotukset ym. 

Harrastaminenkin koiran kanssa maksaa ja koiran kuljettaminen. 

Eipä 100 euroa/kk taida riittääkään eli yli 20 000 taitaa mennä rikki koiran elinaikana. 

Kannattaa miettiä, mitä muuta saisit elämääsi 20 000-30 000 eurolla? 

Vierailija
22/71 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on ollut joka euron arvoista. Toinen koira menossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi koira, sen sairaampi. Eli jalostetumpi. Hampaat on kallein kulu erä, mahd allergiaruoat, lonkka/polvinivelten operoinnit.  Tervein koira on keskikoinen, ei lyttykuonoinen, sopusuhtainen. Googlesta löytyy kennelit, sukutaulut kannattaa tutkia tarkoin, perinnölliset sairaudet emän, isän ja niiden vanhempien tulokset.  Ota myös huomioon että olet kotiin sidottu, koulutus maksaa myös jos et itse osaa kouluttaa heti kun pentu tulee kotiin, onko tarvittaessa hoitajaa sille, oletko valmis 2h välein viemään ulos noin vuoden ajan kunnes on sisäsiisti, käytkö vähintään 4 krt pv säässä kun säässä lenkillä..  Ja kaiken joudut tekemään yksin. Vaikka kuinka nukuttais, tai kaverit tahtoo johonkin niin koira tulee aina ensin, se on kun pikku vauva.. 

Vierailija
24/71 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te työssäkäyvät ihmiset hoidatte koiranne? Minun on käytävä töissä, en pääse kesken työpäivän ulkoiluttamaan  koiraa. Vuosiko siinä menee että oppii sisäsiistiksi, no ompa hidasta. Kysyn vaan..

Ap

Vierailija
25/71 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut hankkia labradorinnoutajan. Eikös se ole aika terve rotu. Haluaisin harrastaa lenkkeilyä ja mahdollisesti kadonneiden etsintää.

Ap

Vierailija
26/71 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäsiistiksi oppimiseen menee parista viikosta muutamaan kuukauteen. Työttömillä maksavat eläinlääkärit lainaamalla rahaa ja maksamalla osamaksulla. Usein he myös pyytävät avustusta fb ryhmissä kun rahat ovat menneet eläinlääkäriin.

Koira oppii olemaan työpäivän yksin kotona mutta se vaatii aikaa ennen töihin lähtöä ja muun ajan työajan ulkopuolella. Eli olet koiran kanssa aina. Lenkkeilyä pitääkin harrastaa jos noutajan ottaa. Mitä isompi koira sen pidemmät lenkit.

Vierailija
27/71 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että oppisin kävelylenkkien pituuteen koiran kanssa. Asun myös lähellä metsää jossa voisin käyttää koiraani. 

Minulla ei ole miestä ja kaksi iltaa viikossa menee harrastukseen, jonne koira voi lähteä mukaan.

Ap

28/71 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain oli tutkimus, että koira tulee maksamaan noin 20 000 euroa elämänsä aikana.

Mulla oli sekarotuinen, eli itse koira maksoi niin 300 euroa (tästä aikaa 15 vuotta, joten hinnat nousseet). Koiralle otin vakuutuksen, joka oli vuodessa vähän vajaa 300 euroa(vastuuvakuutus ja sairaskulu). Sinänsä kävi tuuri, koska koira paljastui myöhemmin moniallergiseksi yms.  Eläinlääkärikulut oli valtavat, kun testattiin, mutta meni vakuutuksen piikkiin. 

Ruokavalio oli tarkka, joten siitä tuli extrakuluja. Koiran rokotukset, niihin menee muutamia satasia.  Madotukset, ja punkkipannat vuosittain, menee ehkä noin 100e/vuosi. Uroskoira, joka oli niin tyttöjen perään, että piti laittaa hormonikapseli. Oli silloin reilun 100e. Sitten lopulta sterilointi oli muistaakseni pari sataa. Reissun ajaksi hoitopaikka 300e/reilu viikko. 

Sitten hampaanpoisto sattui kohdalle. Ne ei mene vakuutukseen. Poskihammas 850e poisto. Kaverin koira

Ei jumalation noita kuluja!

Vuonna kivi porukoilla oli koira. Ei vakuutuksia (olikohan niitä edes about 30 vuotta sitten tarjolla ?) . Ei rokotettu, ei sirutettu. Madotus, seksikapseli - ei oltu kuultukaan tällasista.

Ei matkusteltu mihinkään. Jos olisi lähdetty johonkin, niin olisi varmaan viety koira naapuriin. Oltaisiin sitten autettu heinänteossa tms.

Ja ps, lapsen kääpiömarsu sairastui, vietiin se piikille. Vihasin elukkaa, kun - menee aika umpeen

Vierailija
29/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Vakuutus koiralle

2. Pentukurssi ja muut harrastuskurssit 45-100e/kk

3. Ruoka 40-150e/kk (riippuen koiran koosta ja mitä syöttää)

4. Pannat ja hihnat (ei joka vuotinen ostos)

5. Lelut ja luut 20-50e/kk

6. Lääkkeet 15-25e

7. Rokotukset 

Vierailija
30/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneehän sitä rahaa melko paljon kahteen koiraan, mutta minulle tämä on myös harrastus. Ja tietenkin ne ovat meille rakkaita perheenjäseniä.

Vakuutusta itse pidän tärkeänä. Kaikkea sekään ei silti korvaa. Meillä vakuutukseen sisältyy maksuton etäeläinlääkäripalvelu, josta saa esimerkiksi kotihoito-ohjeita, jolloin aina ei välttämättä tarvitse viedä koiraa vastaanotolle.

Varusteita ei tarvitse koko ajan olla hankkimassa. Kannattaa miettiä tarkkaan mitä oikeasti tarvitsee, panostaa laatuun ja hyödyntää tarjoukset sekä koiratarvikekirppikset. Myynnissä on vaikka mitä sälää koirille, mutta oikeastaan aika vähälläkin pärjää rodusta riippuen. Meidän koirat tarvitsee kylmällä säällä takkeja. 

Laadukas ruoka on tärkeää. Sekä myös huolehtia että ruuan määrä ja liikunta on sopivassa suhteessa. Vääränlainen ruokinta ja ylipaino altistaa monille sairauksille. 

Pennulle kannattaa heti opettaa niin kynnenleikkuut kuin säännölliset hammaspesut. Siinäkin voi säästää vuosien mittaan ison summan. 

Itse en ole koskaan laskenut minkä verran rahaa on mennyt. Pakollisten kulujen lisäksi meillä menee rahaa esimerkiksi treenimaksuihin ja näyttelyihin. Mutta kuten sanoin jo aiemmin, niin tämä on myös minun harrastukseni. 

Vierailija
31/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

noutaja: voi laskea 120e/kk + pari lisää vuodessa juokseviin kuluihin budjetoi 1600e/v niin sen verran se koira keskimäärin kustantaa elämänsä aikana. Pienempi koira syö tietenkin vähemmän. 

Vierailija
32/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te työssäkäyvät ihmiset hoidatte koiranne? Minun on käytävä töissä, en pääse kesken työpäivän ulkoiluttamaan  koiraa. Vuosiko siinä menee että oppii sisäsiistiksi, no ompa hidasta. Kysyn vaan..

Ap

Ei se ole oppimisesta kiinni, vaan pidätyskykyä ei pennulla ole.. Kestää 6-9kk että koira pystyy pidättelee pitemmän aikaa. Ja jos tietää, että koira joutuu olemaan päivittäin yksin 9-10h niin kannattaa miettiä tarkoin. Kipeä koira ei käytä vessaa Hätä ei katso paikkaa Turhautunut koira ei ole enää se kiva koira. 

Vierailija
33/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kääpiömarsu. Olet aika pihalla, ei ole olemassa mitään kääpiömarsuja. 🤣

Vierailija
34/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pienempi koira, sen sairaampi. Eli jalostetumpi. Hampaat on kallein kulu erä, mahd allergiaruoat, lonkka/polvinivelten operoinnit.  Tervein koira on keskikoinen, ei lyttykuonoinen, sopusuhtainen. Googlesta löytyy kennelit, sukutaulut kannattaa tutkia tarkoin, perinnölliset sairaudet emän, isän ja niiden vanhempien tulokset.  Ota myös huomioon että olet kotiin sidottu, koulutus maksaa myös jos et itse osaa kouluttaa heti kun pentu tulee kotiin, onko tarvittaessa hoitajaa sille, oletko valmis 2h välein viemään ulos noin vuoden ajan kunnes on sisäsiisti, käytkö vähintään 4 krt pv säässä kun säässä lenkillä..  Ja kaiken joudut tekemään yksin. Vaikka kuinka nukuttais, tai kaverit tahtoo johonkin niin koira tulee aina ensin, se on kun pikku vauva.. 

Tämä ei ole totta. Pienistä koirista löytyy ne terveimmät ja pitköikäisimmät, esim mäyräkoirat ja kääpioövillakoirat. Ja kaikkein isoimmista sairaimmat ja lyhytikäisimmät, esim Tanskan doggi. Hieman keskikokoista pienempi ja pitkäkuonoinen on tervein. 

Eläinlääkärikulut ovat räjähtäneet eri syistä viime vuosina, mutta niissäkin säästää kun ottaa selvää eri eläinlääkäriasemista, eikä tupsahda evidensiaan kun se on lähellä ja vielä ilman ajanvarausta. Ei meillä ole mennyt koskaan sitä tonnia useamman koiran kanssa. Hyvään ruokaan kannattaa satsata, mutta kun tilaa Peteltä ja seuraa alennuksia, ei mene lähellekään satasta kuussa. 

Kynnet ehdottomasti opetellaan leikkaamaan itse, ja turkki trimmaamaan, jos ei selkävaivaa tms ihmisellä ole. On tärkeää, että omaan koiraan on sellainen suhde, että hoitotoimet onnistuu. 

Koiran pitäminen on kallista nykyään. Yksi syy on se, että koirasta on tullut perheen lapsi, jota hoidetaan ja johon satsataan. Sairaan koiran lopetus oli ennen luonnollinen ratkaisu, (vaikka aina surullinen), nykyään moni koira käy syöpähoidot ja monet leikkaukset elämänsä aikana. Tavallaan ymmärrän. Tavallaan säälin niitä koiria, jotka eivät ymmärrä, miksi niillä on paha olla. 

Vierailija
35/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytäkoira on edullisempi, eikä ehkä pure paikkoja rikki, jos hampaat ovat vaihtuneet. Luonteen tietää paremmin, eikä tule yllätyksenä. 

Sijoituskoiran voi saada edullisemmin kasvattajalta. 

Vierailija
36/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Vakuutus koiralle

2. Pentukurssi ja muut harrastuskurssit 45-100e/kk

3. Ruoka 40-150e/kk (riippuen koiran koosta ja mitä syöttää)

4. Pannat ja hihnat (ei joka vuotinen ostos)

5. Lelut ja luut 20-50e/kk

6. Lääkkeet 15-25e

7. Rokotukset 

Lelut ja luut 50 € kuussa? Missä todellisuudessa? Nuori koira ei tarvitse lääkkeitä, noita tulee sitten kun koira on 10+ v. Toki joku nuori koira on sairas, mutta harva. Kursseja saa halvemmalla, eivätkä ne ole pidemmän päälle välttämättömiä. Moni rotuseura järjestää ilmaista kivaa ja myös esim harjoituksia koirille. Rokotukset on alle satasen aikuisella koiralla 1-3 vuoden välein. Ei kannata liioitella. 

Vierailija
37/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan kaksi mäyräkoiraa, isoin säännöllinen kulu on nuoremman vakuutusmaksu neljässä erässä/vuosi. Koirat syö kuukaudessa noin kymmenen euron edestä (nappula ja raakalihat), lisäravinteet maksaa toisen kympin verran. Nameihin menee ehkä vitonen keskiverrosti kuussa. Puruluihin ei mene rahaa kun saadaan sukulaiselta. Lisäksi tarvikkeisiin menee ehkä vuodessa n. 300€ (valjaat, hohnat, takit, shampoot, hoitoaineet yms mahdollinen). 

Sanoisin että keskiverrosti koiriini menee kuukaudessa n. 100€, jos jakaisin kaikki kulut jokaiselle kuulle takaisin. Eläinlääkärilaskut olleet mitä tahansa 50-700€ välistä. Isoin ja kallein mitä vakuutus ei korvaa, on hammashoito ja siihen kannattaa panostaa säännöllisesti välttyäkseen isolta laskulta.

Vierailija
38/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain oli tutkimus, että koira tulee maksamaan noin 20 000 euroa elämänsä aikana.

Mulla oli sekarotuinen, eli itse koira maksoi niin 300 euroa (tästä aikaa 15 vuotta, joten hinnat nousseet). Koiralle otin vakuutuksen, joka oli vuodessa vähän vajaa 300 euroa(vastuuvakuutus ja sairaskulu). Sinänsä kävi tuuri, koska koira paljastui myöhemmin moniallergiseksi yms.  Eläinlääkärikulut oli valtavat, kun testattiin, mutta meni vakuutuksen piikkiin. 

Ruokavalio oli tarkka, joten siitä tuli extrakuluja. Koiran rokotukset, niihin menee muutamia satasia.  Madotukset, ja punkkipannat vuosittain, menee ehkä noin 100e/vuosi. Uroskoira, joka oli niin tyttöjen perään, että piti laittaa hormonikapseli. Oli silloin reilun 100e. Sitten lopulta sterilointi oli muistaakseni pari sataa. Reissun ajaksi hoitopaikka 300e/reilu viikko. 

Sitten hampaanpoisto sattui kohdalle. Ne ei mene

30 v sitten madotettiin koiria, nykyään nimenomaan ei. Nykyään suositellaan testaamista, mikäli epäilee jotain, muuten aikuista koiraa ei kuulu madottaa. 

Vierailija
39/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee ruoka-allergioita, niin ruoka voi maksaa yli 200 euroa kuussa. Tietysti sekin riippuu koiran koosta.

Miten niin maksaa ? Minulla on tietyille ruoka-aineille allerginen koira, syö kotiruokaa esim risottoa, riisipuuroa laktoosittomaan maitoon tehtynä johon sekoitan lihaa. Koiralle on helppo ottaa ruokaa ennen maustamista. Koiran puuro on myös edullista ja helppoa tehdä 

Vierailija
40/71 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koira oli alle viiden kuukauden kun oli jo sisäsiisti 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi