Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dementiaan sairastunut isäni selittää koko ajan, että hän on töissä ja hänellä on paljon töitä. Mahtaako olla oikein Alzheimer?

Vierailija
20.07.2024 |

Ikää 75v. Dementia jo todettu.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, dementia on yleisnimitys muistisairauksille. Alzheimer on yksi muistisairauksista. Muita ovat esim Levyn kappale- tauti ja Otsalohkodemwntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Voi myös olla joku muu dementian muoto. Voimia sinne.

Vierailija
4/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tätini kertoo miten on koko päivän siivonnut ja siivonnut vaikkei enää kykene edes siivoamaan.

Vierailija
5/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaa tuossa on omaisille päätellä mitä on oikeasti tehnyt. Äitini sairasti dementiaa ja kertoi siivoavansa ja  pyykkäävänsä. Kun kuoli, selvisi että tunki kaikki likaiset vaatteet kaappiin ja talo oli ääriään myöten täynnä roskia. Asia selvisi kun vanhusten koronakaranteenin jälkeen pääsi vihdoin käymään sisällä. 

Vierailija
6/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta työorientoituneena yhteiskuntana kertoo jotain se kun sairaat vanhuksetkin pätevät vielä "töillään".

Vierailija
7/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten dementia voidaan todeta ilman tarkempaa diagnoosia? Niillä on eri hoitomuodot ja ennusteet ja esim. Levyn kappale -taudissa tietyt lääkkeet ei sovi.

Vierailija
8/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni 75v dementoitui äkkiä. Kaapistaan löytyi monia outoja tavaroita... siis ihan vääristä paikoista. Onneksi pääsi äkkiä hoitokotiin, on omasta mielestään siellä töissä. Selostaa tapahtumia, miten lääkäritkin kysyy häneltä neuvoja. En ole raaskinut käydä kylässä, muistan hänet mielummin omana iloisena itsenään...

Vierailija
9/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin millainen dementia on todettu? Se on yläkäsite ja johtuu eri syistä.

Vierailija
10/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni 75v dementoitui äkkiä. Kaapistaan löytyi monia outoja tavaroita... siis ihan vääristä paikoista. Onneksi pääsi äkkiä hoitokotiin, on omasta mielestään siellä töissä. Selostaa tapahtumia, miten lääkäritkin kysyy häneltä neuvoja. En ole raaskinut käydä kylässä, muistan hänet mielummin omana iloisena itsenään...

Kiva serkulle että hylkäsit hänet. 

Vierailija
11/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tätini kertoo miten on koko päivän siivonnut ja siivonnut vaikkei enää kykene edes siivoamaan.

Samaa sanoo minun alzheimeriin sairastunut äitini, jatkuvasti muka siivoaa, vaikka ei tee mitään. Ja kukaan muu ei kuulemma tee mitään kuin hän vain. 

Vierailija
12/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja isäni olivat 65 v. avioliitossa ja isä sitten joskus vähän ennen 90 v. synttäriään dementoitui. Pakkasi matkalaukkua ja sanoi äidille, että nyt hän lähtee vaimonsa luokse. Äiti laittoi ovet lukkoon ja isä rupesi harjanvarrella huitelemaan. Äiti soitti poliisit paikalle. Pari kertaa kun näin oli käynyt, sai isä hoitopaikan. Vähän päästä ei tuntenut meitä lapsiakaan enää ollenkaan, väitti että hänellä oli vain poikia lapsina ja mukavia poikia olivatkin. 

Vierailija
13/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joe Biden teki sen jo kerran ja tekee vielä uudelleen.

Vierailija
14/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva serkulle että hylkäsit hänet. 

Se mitään niistä tapaamisista muistais, turhaa siellä ois ravata.

Vierailija
15/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisit nyt edes joskus häntä tapaamassa vaikka hän todennäköisesti unohtaa käyntisi heti suljettuasi hänen huoneensa oven. Ymmärrän kyllä hyvin ratkaisusi. En tarkoita syyllistää sinua vaan toivotan voimia.

Vierailija
16/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten dementia voidaan todeta ilman tarkempaa diagnoosia? Niillä on eri hoitomuodot ja ennusteet ja esim. Levyn kappale -taudissa tietyt lääkkeet ei sovi.

Diagnoosi on joskus vaikea tarkemmin tehdä. Lääkityksetkin usein vaikea löytää. Isälläni ei enää edes yritetä lääkitä, kun on jo pitkälle edennyt. Levyn kappale todetaan usein vasta kuoleman jälkeen, jos on ruumiinavaus. Tällä kokemuksella sanoisin, että onko tarkalla diagnoosilla merkitystä. Itse nautin ja jutustelen isän kanssa vanhoista asioista. Ja olen mukana niissä höpö jutuissa. Hänhän ei enää itse ole niin paljon tässä maailmassa, eläköön omassa kuplassaan.

Vierailija
17/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosi on joskus vaikea tarkemmin tehdä. Lääkityksetkin usein vaikea löytää. Isälläni ei enää edes yritetä lääkitä, kun on jo pitkälle edennyt. Levyn kappale todetaan usein vasta kuoleman jälkeen, jos on ruumiinavaus. Tällä kokemuksella sanoisin, että onko tarkalla diagnoosilla merkitystä. Itse nautin ja jutustelen isän kanssa vanhoista asioista. Ja olen mukana niissä höpö jutuissa. Hänhän ei enää itse ole niin paljon tässä maailmassa, eläköön omassa kuplassaan.

Mun isällä myös jonkin sortin muistohäiriötä, ja en pidä yhtään. Hän oli maailman hirvein isä kun asuin kotona, juoppo, heitteli tavaroita, vttuili, uhkaili itsarilla jne. Mut sit toisaalta pyyteli aina anteeksi ja oli vähän aikaa kunnolla kunnes tuli taas viikonloppu. 

Niin nyt kun se osoittaa heikkouden merkkejä tunnen sitä kohtaan lähinnä vihaa, kun olin sen terapeutti jo koko lapsuuteni. 

Vierailija
18/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta työorientoituneena yhteiskuntana kertoo jotain se kun sairaat vanhuksetkin pätevät vielä "töillään".

Isälläni ei viimeisinä vuosinaan diagnosoitu muistisairautta, mutta hänkin oli aina töissä ja oli paljon töitä. Todellisuudessa hän nukahti nojatuoliinsa tai tietokoneen ääreen. Siitä kävin herättämässä ja pyysin siirtymään nojatuoliinsa ettei tippuisi lattialle heiveröisestä tuolista. Kun hän sanoi tekevänsä töitä, aina sanoin vain lempeästi, että sepä hyvä.

Vierailija
19/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi sulle,että alzheimer voidaan todeta vasta kuoleman jälkeen aivokudoksesta. Koko kysymyksenasettelusi on siksi outo. Käytännössä ei ole mitään väliä, muistisairaus, johon kuolee.

Vierailija
20/25 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä alkaa isäsi hidas haurastuminen tyhjäksi ihmiskuoreksi joka tuijottaa elottomalla katseellaan tyhjyyteen kuolan valuessa suupielestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi