Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakottaako isoäiti lasta halaamaan? ( Tästä juttu HS:ssä)

Vierailija
20.07.2024 |

Minusta oksettavaa. 

Kommentit (320)

Vierailija
41/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohalaajamummot ei yleensä halaile omia aikuisia lapsiaankaan. Miksi yhtäkkiä lastenlasten pitäisi olla halattavana? Onko ne lastenlapset yhtäkkiä läheisempiä kuin omat lapset?

Vierailija
42/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole isoäiti--ikäinen vielä. 

Juuri luin tutkimuksesta, jossa kerrottiin, miten hyvältä ystävällinen kosketus tuntuu ja jokainen tarvitsee niitä kymmeniä kertoja päivässä. 

Mummot rakastaa lapsenlapsiaan ja on varmaan ihanaa halata heitä. 

Väkisin koskeminen ei ole ystävällistä eikä kukaan tarvitse sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ketään pidä väkisin halata - jos lapsi ei halua tulla halatuksi, kai hänellä siihen syynsä on, nepsyjuttuja tai jotain.

Mutta kummallista jotenkin tässä ketjussa verrata mummoa halaamassa lapsenlastaan siihen johonkin ällöttävään isosetään joka tulee halaamaan teinityttöjä sukujuhlissa. Onko nykyään siis oletuksena, että kaikki läheisetkin ihmiset ovat tavalla tai toisella epäilyttäviä?

Ei isosedän halauksessa ole mitään epäilyttävää. 

Ihan ok on isosedänkin halaus. 

No niitä "isosetiä" on monenlaisia. Kaikki naispuoliset täällä varmasti muistavat lapsuudestaan/nuoruudestaan jonkin oudon miespuolisen sukulaisen, josta tuli pelottavat fiilikset.

Nyt ei kuitenkaan ollut kyse niistä, vaan läheisistä.

Kuka sen määrittää että joku on läheinen? Ei kaikki isoäidit ole sellaisia.

Vierailija
44/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kasvattaa sitten lapsi sosiaalisuuteen jos jotkin vierailut menisi sitten johonkin nurkassa kyhjöttämiseen ja sitten mitään kanssakäymistä muiden kanssa?

Juuri näin. Suomessa ei olla sosiaalisia eikä lapsista sellaisia kasvateta.

Vierailija
45/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinatkin kuolee pieninä, jollei ene saa hyväksyvää kosketusta. 

Vierailija
46/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kasvattaa sitten lapsi sosiaalisuuteen jos jotkin vierailut menisi sitten johonkin nurkassa kyhjöttämiseen ja sitten mitään kanssakäymistä muiden kanssa?

Juuri näin. Suomessa ei olla sosiaalisia eikä lapsista sellaisia kasvateta.

Pakkohalailu on nimenomaan epäsosiaalista käytöstä.

Vierailija
47/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohalaajamummot ei yleensä halaile omia aikuisia lapsiaankaan. Miksi yhtäkkiä lastenlasten pitäisi olla halattavana? Onko ne lastenlapset yhtäkkiä läheisempiä kuin omat lapset?

Monelle on! Ex terapeuttini sanoi että joidenkin on lapsenlapsiin helpompi suhtautua silleen rakastavasti ja empaattisesti ilman kaikenlaisia ärsytyksen yms tunteita. 

Vierailija
48/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoäiti ei automaattisesti ole lapselle tuttu ja turvallinen läheinen. Ja ettekö itse muista lapsuudesta kaikennäköisiä päällekäyviä sukulaisia juhlissa? Joista ei lapsena edes tiennyt, keitä he olivat, mutta oli pakko halata, kun vaadittiin. Inhottavaa se oli.

Läheistä sukulaista lapsi halaa ihan vapaaehtoisesti, ei tarvitse pakottaa.

Minä olen ratkaissut tämän niin, että kysyn lapselta haluaako antaa mummille/papalle/sedälle/kummille/tädille halin. Yleensä antaa, mutta jos ei anna, ei kukaan loukkaannu. Lapset 3v ja 2v. Se on se kysymyksen muotoilu, ei vaadita vaan jätetään pallo lapselle.

Seurustelu-uteluista en vielä tiedä, mutta muistan kyllä kun itseltä niitä kysyttiin, eikä se ole minusta mitään ahdistelua, vaikka voikin tuntua ujosta teini-ikäisestä ahdistavalta. On ihan normaalia kysellä miten menee, miten opiskelut menee, onko kumppania ja myöhemmin missä olet töissä jne. Aika järjetöntä, että näistä pitäis loukkaantua, mutta nykyään kun jo puhelimeen vieraaseen numeroon vastaaminen aiheuttaa täyden paniikin ja omia tietoja ei uskalleta antaa edes viranomaiselle, kun ei haluta että kukaan tietää itsestä mitään, ei ehkä pitäisi yllättyä että tästäkin on saatu neuroottinen käytösmalli aikaan.

Vierailija
49/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaaminen on hyvä tapa ja se kannattaa opettaa niille lumihiutaleille.

Vierailija
50/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnevammaiset suomalaiset. Ei saa halata, ei puhuta kenellekään jne.

Niin ja sitten ihmetellään että on paljon mielenterveys ongelmia...

Vierailija
51/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltäytynyt hoitamasta lapsenlasta juuri näitten nykyajan vouhotusten takia. Meilläkin miniä vaatii jatkuvasti hoitamaan, olen sanonut, että sinulla on mies, hoidata sillä, jos et itse osaa. En halua lukea muualta kuinka teen kaiken väärin. Hoitakaa penikkanne itse, kiitos. 

Pojalle ilmoitimme kun alkoi seurustelemaan, ettemme ole hoitoautomaatteja, jos teet lapsia, hoida ne itse.

ÄLKÄÄ RIKKOKO ISOVANHEMPIEN RAJOJA!

Sama meillä, en hoida, olen niin kyllästynyt jatkuvaan arvosteluun ja neuvomiseen, miten kaikki pitää tehdä. Neuvojalla, siis tyttärelläni, on koti kuin sikolätti, ja siltikin koko ajan esitelmöi kaikille muille, ei yksin minulle, myös sisarelleen, anopilleen ja ystävilleen. Ei ole kauan kun taas ilmoitti, että hönellä on meno, voinko tulla lasten kanssa. Ilmoitin, että minulla on meno, en voi. Noista tärkeilijöistä on parasta pysyä hyvin kaukana, pysyy oma elämä rauhallisempaan. Toista tytärtäni autan mielelläni, maanantaina haemme heidän lapset meille mökille, lähtevät neljäksi päiväksi kahdesti lomalle. Räyhäkkä nousee nuoremman kanssa, mutta minua se ei haittaa, en vastaa puheluihin enkä viesteihin.

Opetelkaa isovanhemmat laittamaan ruotuun nämä riehujat. 

Vierailija
52/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei aikuisena tarvitsekaan olla mikään nepsy, jos ei halua ketä tahansa halailla. Mutta lapsi, joka ei halua halata läheisiään, on kyllä aika suurella todennäköisyydellä nepsy. Lapsen normaaliin kehitykseen kun kuuluu se turvallisten aikuisten kosketus. Lapset, jotka kasvavat ilman tuollaista kosketusta esim. orpokodeissa, tulee tutkitusti häiriintyneitä"

Kun sinä sanot turvallisen aikuisen kosketus, kysytkö lapselta miten hän kokee kenetkin? Miltä hänestä tuntuu? Miltä tuntuu kun x haluaa halata? Ei minun isoäitini ollut aina turvallinen. Eikä varsinkaan se todella vanha isoisoäiti, joka oli todella ilkeä akka.

Juhlissa oli kaikenmaailman sukulaisia, ja meitä vähiä alle kouluikäisiä lapsia muutama. Kaikki tuntee apinan, mutta apina ei ketään? Tuleppa halaamaan, tuleppa tänne. Rutisteltiin poskia ja siliteltiin tukkaa. Olo oli kuin sirkusapinalla, olin ujo lapsi, vaikka nyt aikuisena hyvin sosiaalinen ja ulospäin suuntautunut.  Minä aina kysyn tuttavien lapsilta, hei haluutko halata? Enkä koskaan pahastu jos ei tee mieli! Ihan sama aikuisilla, uusien ja tuttujen kanssa. Pikainen ele halaukselle, mutta jos siihen ei vastata, ei ole pakko.

Vierailija
53/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäiti ei automaattisesti ole lapselle tuttu ja turvallinen läheinen. Ja ettekö itse muista lapsuudesta kaikennäköisiä päällekäyviä sukulaisia juhlissa? Joista ei lapsena edes tiennyt, keitä he olivat, mutta oli pakko halata, kun vaadittiin. Inhottavaa se oli.

Läheistä sukulaista lapsi halaa ihan vapaaehtoisesti, ei tarvitse pakottaa.

Minä olen ratkaissut tämän niin, että kysyn lapselta haluaako antaa mummille/papalle/sedälle/kummille/tädille halin. Yleensä antaa, mutta jos ei anna, ei kukaan loukkaannu. Lapset 3v ja 2v. Se on se kysymyksen muotoilu, ei vaadita vaan jätetään pallo lapselle.

Seurustelu-uteluista en vielä tiedä, mutta muistan kyllä kun itseltä niitä kysyttiin, eikä se ole minusta mitään ahdistelua, vaikka voikin tuntua ujosta teini-ikäisestä ahdistavalta. On ihan normaalia kysellä miten menee, miten opiskelut menee, onko

Olet hullu. Kysyt lapselta, haluaako hän antaa halin? Kuvottavaa. Aikuisen kysymys on lapselle käsky. Halaaminen on ok vain jos lapsi luonnostaan, ilman kysymyksiä, tulee aikuisen luo ja halaa.

Vierailija
54/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri julkaistiin tutkimus, kuinka tavattoman tärkeää perheen ja etenkin lasten hyvinvoinnille on, että on hyvät välit isovanhempiin, varsinkin lapsen äidinäitiin. Moni nuori äiti tekee kaikkensa tuhotakseen tuon suhteen. Sitten ihmetellään kun isovanhemmat lähtevät mielummin talveksi Espanjaan kuin jäävät avuksi koti-Suomeen. 

Vierailija
55/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kieltäytynyt hoitamasta lapsenlasta juuri näitten nykyajan vouhotusten takia. Meilläkin miniä vaatii jatkuvasti hoitamaan, olen sanonut, että sinulla on mies, hoidata sillä, jos et itse osaa. En halua lukea muualta kuinka teen kaiken väärin. Hoitakaa penikkanne itse, kiitos. 

Pojalle ilmoitimme kun alkoi seurustelemaan, ettemme ole hoitoautomaatteja, jos teet lapsia, hoida ne itse.

ÄLKÄÄ RIKKOKO ISOVANHEMPIEN RAJOJA!

Sama meillä, en hoida, olen niin kyllästynyt jatkuvaan arvosteluun ja neuvomiseen, miten kaikki pitää tehdä. Neuvojalla, siis tyttärelläni, on koti kuin sikolätti, ja siltikin koko ajan esitelmöi kaikille muille, ei yksin minulle, myös sisarelleen, anopilleen ja ystävilleen. Ei ole kauan kun taas ilmoitti, että hönellä on meno, voinko tulla lasten kanssa. Ilmoitin, että minulla on meno, en voi. Noista tärkeilijöistä

Olet sairas.

Vierailija
56/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halaaminen on hyvä tapa ja se kannattaa opettaa niille lumihiutaleille.

Jos mummo ei ole omia lapsiaan oppinut halaamaan, ei voi odottaa halaamista lastenlapsiltakaan. Kun hyvät tavat jättää opettamatta omille lapsille, sillä on seurauksia seuraavaan sukupolveen.

Vierailija
57/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lapset ja lapsenlapset sitten tentata vanhempia sukulaisiaan? Mites vaihdehuodet, pukkaako paljonkin hikeä? Seisooko papalla vielä? Onko muistiongelmia, entä virtsankarkailua? Oletpa ryppyyntynyt sitten viime näkemän ja tukkakin niin ohentunut!

Mutta halataas nyt taas pitkästä aikaa!

Vierailija
58/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri julkaistiin tutkimus, kuinka tavattoman tärkeää perheen ja etenkin lasten hyvinvoinnille on, että on hyvät välit isovanhempiin, varsinkin lapsen äidinäitiin. Moni nuori äiti tekee kaikkensa tuhotakseen tuon suhteen. Sitten ihmetellään kun isovanhemmat lähtevät mielummin talveksi Espanjaan kuin jäävät avuksi koti-Suomeen. 

Pakkohalailu nimenomaan rikkoo välit. Se kertoo täydestä kunnioituksen puutteesta.

Vierailija
59/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle on! Ex terapeuttini sanoi että joidenkin on lapsenlapsiin helpompi suhtautua silleen rakastavasti ja empaattisesti ilman kaikenlaisia ärsytyksen yms tunteita. 

Ihmissuhteet vaan on molemminpuolisia. Niistä aikuisista lapsista tuntuu yleensä vieraalta opettaa omia lapsia halailemaan mummoa, jolta he ei ole itse mitään hellyydenosoituksia saaneet. Se tuntuu keinotekoiselta ja lapsetkin sen vaistoaa eikä halua halata mummoa.

Vierailija
60/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ketään pidä väkisin halata - jos lapsi ei halua tulla halatuksi, kai hänellä siihen syynsä on, nepsyjuttuja tai jotain.

Mutta kummallista jotenkin tässä ketjussa verrata mummoa halaamassa lapsenlastaan siihen johonkin ällöttävään isosetään joka tulee halaamaan teinityttöjä sukujuhlissa. Onko nykyään siis oletuksena, että kaikki läheisetkin ihmiset ovat tavalla tai toisella epäilyttäviä?

Ei isosedän halauksessa ole mitään epäilyttävää. 

Ihan ok on isosedänkin halaus. 

No niitä "isosetiä" on monenlaisia. Kaikki naispuoliset täällä varmasti muistavat lapsuudestaan/nuoruudestaan jonkin oudon miespuolisen sukulaisen, josta tuli pelottavat fiilikset.

Nyt ei kuitenkaan ollut kyse niistä, vaan läheisist

Eikä meille isoäidille kaikki miniät ole läheisiä, en voi sietää kumpaakaan miniääni, ilmoitin heti,kun olivat hetken seurustelleet, pojilleni, etten suostu olemaan miniän kanssa missään tekemisissä. Jatkuva käskeminen ja arvostelu minun kotonani minua ja miestäni kohtaan, ei kiitos. Onneksi ei ole pakko. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän