Paliskunta ei rakenna poroaitaa
Porot tulee tontille ja tekee yhtä sun toista tuhoa. Jotkut on jopa vaarallisia kun on vasoja mukana. Paliskunnalle kuuluu rakentaa asianmukainen mutta ollaan puhuttu niille yli kaksi kuukautta ilman mitään tulosta. Viimeksi eilen tuli punaista luuria. Tontti on kuitenkin melko iso ja aidasta tulisi aivan liian kallis meille.
Kommentit (49)
Onpa outoa. Mitä sanovat syyksi? Kokeilisin soittaa vielä eri henkilöille.
Eikö ne opi sähköön? Kokeilisin hevosaitaa. Saa vaikka kilometrin matkalle.
Ei meille kukaan aitoja maksa, itse joudutaan aitaamaan sekä hevoset pihaan että pedot ulkopuolelle. Nämä on valintakysymyksiä, missä haluaa asua ja miten elää.
Vierailija kirjoitti:
Ei meille kukaan aitoja maksa, itse joudutaan aitaamaan sekä hevoset pihaan että pedot ulkopuolelle. Nämä on valintakysymyksiä, missä haluaa asua ja miten elää.
Ei. Ap puhuu poroisäntien velvoitteista https://paliskunnat.fi/py/porovahingot/pihaporot/ t. 3
Laita viesti että vielä jos eksyvät sun maille niin käristyksenä nautitaan sit ne....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se aitaaminen kuuluu poronomistajille = paliskunnalle. Muutaman kerran tutkintapyyntö poliisille ja korvausvaatimus porojen aiheuttamista vahingoista, niin ehkä aita löytyy. Sähköaidasta eivät piittaa, mutta tavallinen paliskuntien rajalla käytettävä verkkoaita on aika halpaa.
Vaaralliset porot kuuluu selättää sarvista kiepauttamalla. Vanhaa kansanperinnettä.
Disney-sukupolvelle: porot ei ole mitään jättimäisiä superhirven kokoisia monstereita.
Vierailija kirjoitti:
Lappi on paska paikka
Ei poroja pelkästään Lapissa ole, on niitä Kainuussakin
Lappi on paska paikka
Näin on siksi paska valuukin suomen pärsereikään eli hesaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se aitaaminen kuuluu poronomistajille = paliskunnalle. Muutaman kerran tutkintapyyntö poliisille ja korvausvaatimus porojen aiheuttamista vahingoista, niin ehkä aita löytyy. Sähköaidasta eivät piittaa, mutta tavallinen paliskuntien rajalla käytettävä verkkoaita on aika halpaa.
On vastuullisia poronomistajia ja piittaamattomia. Se on ikävää, kun pihaan tunkee niitä välinpitämättömien omistajien poroja, sähköaidalla varustettuun hevostarhaankin. Kun pyydettiin hakemaan pois, eivät voineet viedä, kun eivät saaneet kiinni. Siihen meillä oli neuvo "ootappa ku mie haen kolmenollakasin tuolta kaapista niin jo vain alamma saamhan niitä kiini".
Ampukaa ne porot. Poromiehethän itse ammuskelevat toisten lemmikkieläimiä joten eivät voi mussuttaa tuosta mitään.
Meillä sama homma. Poroisäntä ensin lupasi aidata meidän yksityispihan, mutta toisin kävi.
Porot raapii irti kaiken minkä saa. Paskovat läjiä. Tallaavat porkkana ja perunapenkit. Repii marjapensaat.
Nyt aitasimme itse koko tontin. Kieroihin poroisäntiin ei voi luottaa. Pskan puhujia vaan ovat.
Ei mitään uutta tämä show on jatkunut jo vuosisatoja.
Oletetaan että syy liittyy hintaan. Aita maksaisi kymmeniä tuhansia euroja.
Vierailija kirjoitti:
Lappi on paska paikka
Ei oo, just poimittiin pojan kans puoli litraa mustikoita mridän omakotitalon tontilta. Rauhallista, mukavaa... ja halpa oli muuten okt. Vaikka työt loppuis, elelisin leppoisasti työttömänäkin tässä ilman asumistukea. Säästöjä ja pääomatuloja on meinaan kertynyt halvan asuntolainan ja hyvin palkatun asiantuntijatyön myötä oikein mukavasti. Vapaa-ajalla luontoretkiä, kalastusta, metsästystä kauden aikaan ja talvisin rinteeseen lumilautailemaan.
Vanhat kaverit ja lapsen isovanhemmat tässä lähistöllä myös. Parempaa elämää en voisi kuvitella eläväni.
T. Opiskeluaikoina Helsinkiäkin isommassa kaupungissa asunut (ja en tykännyt, en pidä kaupungeista. Koulutus ja pätevyydet piti kuitenkin suorittaa)
Kokeile käydä vaikka naapurista kysymässä, pariskunnalta, jos ne vaikka sitten alkaisi sen tekemään.
Kokeile käydä vaikka naapurista kysymässä, pariskunnalta, jos ne vaikka sitten alkaisi sen tekemään.
Hesasen tyyppi olet vai??
Pariskunta, ei paliskunta.