Hei te maan tasalla asuvat tai asuneet!
Kuinka paljon teillä käy luvattomia vieraita tuosta noin vaan? Enkä tarkoita tuttuja, vaan randomeita tulee ovesta sisään pyytämättä? Ohikulkija rikkoo ikkunan ja tulee...?
Äitini on ihan mahdoton. Hän haaveilee pois muutosta kerrostalosta. Sais oman talon ja pistettyä kädet multaan, kasvatettua omat perunat ja porkkanat, ryytimaa.
Hän vaan ei uskalla ostaa omakotitaloa tai edes rivarin pätkää, kun "kuka tahansa voi tulla sisään".
Mä olen perheeni kanssa asunut kohta 20 vuotta omakotitalossa. Eikä tänne ole ketään vielä tullut. Eikä ole naapureille tai tutuillekaan. Joskus äiti tulee pyytämättä, mutta se saakin tulla.
Hänen pelkonsa ei ole mitenkään ajankohtainen. Ei häntä pitäisi kenenkään uhata tai näin sanoi kun kysyin. Murtomiehet hiippailee kaiken aikaa, kuulemma.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on tullut mieleen muutto joko maan tasalle tai ainakin ensimmäiseen kerrokseen. Rappujen ravaaminen ottaa koville jo näillä kymmenillä. Haluaisin ostaa saman kokoisen kaksion kuin missä nyt asun, mutta aina niissä on sauna, jota en tarvitse.
Käytä saunaa vaatehuoneena tms. Nykyasunnoissa on olemattomat säilytystilat.
Silloin on liikaa tavaraa jos saunaa pitää käyttää varastona!
Kerro äidille terveisiä, että omakotitalot on nykyään suojattuja sellaisilla alueilla missä liikkuu hiippareita. Jos et ole kotona ja joku avaa oven luvatta, jostain lähtee vartija, joka saa hälytyksen. Sitä myötä kun murrot yleistyy, palvelut paranee.
Taloyhtiöllä voi olla myös omat tallentavat kamerat jne. ja maalla käytetään riistakameroita. Niitä on joka puolella. Meidän nurkilla ei voi ajaa kukaan ilman, että tulee tunnistetuksi.
Nämä ei enää ole mitään kallista luksusta tänä päivänä, vaan kuuluu sarjaan arjen hankinnat.
Maalla riittää koputtelijoita. Jos haluaa olla ihan omassa rauhassa, se onnistunee kerrostalossa paremmin, mutta rosvojen takia ei tarvitse paeta maan päältä!
Olen asunut koko ikäni ok-taloissa eikä kyllä ikinä ole kukaan ulkopuolinen tullut tiirailemaan. Välillä unohdan lukita jonkun ovenkin yöksi. Ulkovarasto on aina auki, eikä sinnekään ole koskaan kukaan mennyt. Naapureita on lähistöllä joten en asu missään korvessa vaan pienessä kaupungissa. Terrassilta pääsee myös portin kautta taloon - sekin portti on usein yön lukitsematta. En tiedä sitten, mitä ihmiset pelkäävät. Ilmeisesti kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Rivitalo. Yhden kerran kävi keskellä päivää joku soittamassa ovikelloa. Tilanne oli kauhistuttava, koska tosiaan oli aivan ennenkuulumaton tilanne! :D Olin yövuoron jäljiltä nukkumassa enkä sitten pöllämystykseltäni mennyt avaamaan, joten mysteeriksi jäi oliko paha-aikeinen hiippari vai naapuri aikeissa tuoda mansikoita.
Alkuaikoina olin itsekin vähän vainoharhainen ja laittelin piiloon kaiken rosvoja kiinnostavan, mikä olisi voinut ikkunasta näkyä, mutta kukapa tänne katselee. Kuistillakin on saaneet kukat olla rauhassa ja kaikki mitä sinne on unohtunut.
Kerrostalossa kyllä murtauduttiin häkkivarastoihin useammankin kerran, eli siellä ei ylimmissä kerroksissa asuminen turvannut mitään.
En säilytä häkkivarastossa mitään arvokasta, jos tyhjentävät siitä vaan 😖
Kalterit ikkunoihin ja nato-lankaa raja-aitojen päälle. Liiketunnistimilla aktivoituvat hälyttimet ja valonheittimet pihoille. Jalkaväkimiinoitteita takapihan kulkureiteille.
Lukko on aika hyvä. Meillä ovi on AINA lukossa ja luonnollisesti avaimet mukana. Jos yläkerrasta kuuluu kolahdus, niin ei tarvitse miettiä menikö joku sillä aikaa sisään, kun itse oli käymässä saunalla tms.
Minä olen useimmiten asunut rivarissa tai ensimmäisessä kerroksessa. Ruotsissa asuin 'rapussa' josta meni ovi vain kolmeen asuntoon ja kerrokseen ja asuin keskimmäisessä.
Kaivarissa asuin sillä tavalla että eka kerros oli sisäpihan puolelta. Kerran joku pultsari tuli sisäpihan puolelta avonaisesta ikkunasta sisälle. Äitini sitten vaan talutti hänet ovelle.
Kerran tuli telkkarimaksutarkastaja. En ymmärrä miksi meillä olisi ollut telkkarimaksu maksamatta. Ehkä oli koska isäni kantoi telkkarin ulos talosta ja äiti osti uuden tilalle. Joka tapauksessa kerran tuli tarkastaja ja äiti selitti sille että ei meillä ole mitään telkkaria ja telkkari paasas täydellä olkkarissa mikä näkyi ulko-ovelle aivan täysin.
Mitään muuta ei ole koskaan tapahtunut. Joskus joku soittanut ovikelloa ja peittäneet naamansa niin että ei ruudusta nää kuka tulossa mutta häipyneet. On voinut olla jotain 'uskontokalastajia tms'.... entisakaan sekä taulu- että pölynimuri- ja ompelukonemyyjiä saattoi ilmestyä taloihin joissa ei lukenut että kerjääminen ja kaupustelu kielletty.
Edellinen:
Tapiola, Lauttasaari ja Kaivari.
Kun muutin nykyiseen asuntooni 12 vuotta sitten niin kaikkialla ympärille kilometrien säteellä oli pelkkää metsää. Nyt ihan rakennettu niin täyteen että ikkunoistani avautuvista kämpistä näkyy suoraan asuntooni. Jokunen taloyhtiön koiranulkoiluttaja ärsyttää kun kävelee jatkuvasti kämppäni ohi. Muut ovat talon porukoita. En tunne että jotakin kiinnostaisi kurkistella kämppääni - ja mitä väliä!
Talossani on kyllä häkkivarastot mutta ne ovat kahden oven takana ja viimeisen oven voi avata vain sinne tarkoitetulla avaimella, edellisen oven voi avata kotiavaimella.
Vierailija kirjoitti:
Asun maan alla, olen myyrä.
T. Myyrä
Minäkin asun maan alla. Täällä on kivaa.
T. Hobitti
Muutaman vuoden asuin maan tasolla olevassa asunnossa jonka ikkunat olivat pääosin torimaiselle aukiolle. Naapuritalon penskat ajelivat pyörillä ja milloin milläkin vehkeillä ikkunat ja ikkunan pellit kolisten, tiirailivat ikkunoista ja juoksentelivat päin seinää. Vanhemmat vaan tollottivat sivussa tekemättä mitään tai sitten heitä ei näkynyt missään. Useasti kävin asiallisesti pyytämässä vanhemmilta että voivatko katsoa ettei heidän lapset ota osumaa meidän taloyhtiön seinään mutta ei sillä ollut mitään vaikutusta. Kerrassaan ihme porukkaa! Onneksi olemme jo muuttaneet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on tullut mieleen muutto joko maan tasalle tai ainakin ensimmäiseen kerrokseen. Rappujen ravaaminen ottaa koville jo näillä kymmenillä. Haluaisin ostaa saman kokoisen kaksion kuin missä nyt asun, mutta aina niissä on sauna, jota en tarvitse.
Käytä saunaa vaatehuoneena tms. Nykyasunnoissa on olemattomat säilytystilat.
Silloin on liikaa tavaraa jos saunaa pitää käyttää varastona!
Eihän uusissa kaksioissa ole kuin suurinpiirtein kaksi vaatekaappia valmiina eikä taloyhtiöllä häkkivarastoa. Miten saat mahtumaan niihin kausivaatteet? Ymmärrätkö sinä edes, mikä on kausivaate?
Älä houkuttele ostamaan, jos äitisi pelkää. Anoppi pelkää myös ja istuu sitten pimennetyssä rivarissaan huonekalut kasattuna oven eteen.
On raskasta elää pelon kanssa. Viljelypalstan voi vuokrata, jos tahtoo viljellä tai muuttaa parvekkeelliseen asuntoon, jossa voi viljellä laatikoissa.
Asun maalla ja kyllä välillä joku tuntematon tulee pihaan vilkkaalta tieltä. Siksi meillä on kahdenlaiset hälytysjärjstelmät nykyään. Naapuritalo tyhjennettiin täysin pari vuotta sitten ja lähistöllä on tultu sisälle myös asukkaiden ollessa paikalla.
Kun olen yksin kotona, niin välillä pelottaa kyllä. En varmaan asuisi tässä, jos ei olisi miestä, harvoin täällä yksin olen. Kerran tänne pyrki mies humalassa, kun olin yksin, siitä jäi vähän traumoja, kun poliisin tulo kesti kauan.
En itse kyllä myöskään asuisi maan tasalla kaupungissa.
Olen asunut Helsingissä kerrostalon maantasalla olevassa kerroksessa 11 vuotta. Kerran on viety kausikoriste pihasta, siinä tähänastiset ongelmat.
Naapurin mummo haki kerran työkalunsa takaisin itselleen kun se oli jäänyt lainaan liian pitkäksi aikaa. Moikkaillaan edelleen ;)
Vierailija kirjoitti:
Entäs hissitalo?
ei ole koskaan ketään yrittänyt tulla luvatta kylään. toisaalta meitin bulli ei ketään laske edes pihalle. ihana koiruus.
No kun usein tulevat maista joissa lunta ei edes ole. Ei se minun ongelma ole jos itse haluavat raahata kaiken sen lumen tuoman paskan sisälle asuntoonsa.