Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te maan tasalla asuvat tai asuneet!

Vierailija
19.07.2024 |

Kuinka paljon teillä käy luvattomia vieraita tuosta noin vaan? Enkä tarkoita tuttuja, vaan randomeita tulee ovesta sisään pyytämättä? Ohikulkija rikkoo ikkunan ja tulee...?

Äitini on ihan mahdoton. Hän haaveilee pois muutosta kerrostalosta. Sais oman talon ja pistettyä kädet multaan, kasvatettua omat perunat ja porkkanat, ryytimaa.

Hän vaan ei uskalla ostaa omakotitaloa tai edes rivarin pätkää, kun "kuka tahansa voi tulla sisään".

Mä olen perheeni kanssa asunut kohta 20 vuotta omakotitalossa. Eikä tänne ole ketään vielä tullut. Eikä ole naapureille tai tutuillekaan. Joskus äiti tulee pyytämättä, mutta se saakin tulla.

Hänen pelkonsa ei ole mitenkään ajankohtainen. Ei häntä pitäisi kenenkään uhata tai näin sanoi kun kysyin. Murtomiehet hiippailee kaiken aikaa, kuulemma.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan ole mitään ongelmia ollut, ja olen lähes koko elämäni asunut rivitalossa. Mutta tämä onkin rauhallista seutua.

Vierailija
2/39 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pidetään ovet lukossa, joten ei täällä ole kutsumattomia vieraita käynyt. Rivitalossa asutaan. Terassilla käy joskus vieraita kissoja ja ovat ihan tervetulleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lähi-itä-keskuksen läheltä Helsingistä ostaa ok talon niin sitten näin voi käydä, mutta ei oikein muualla.

Vierailija
4/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa, maan tasalla, kerran kävi joku jäbä mutta oli väärällä parvekkeella. Tuttuja käy mut niiden tiedänkin tulevan. 

Vierailija
5/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä ei ole vielä käynyt, mitä tässä olen asunut yli 30 vuotta. Sitä en tiedä, onko käynyt ennen sitä. Joitakin kaupustelijoita ei nyt lasketa eikä niitä, jotka ovat poikenneet tieltä taloon muuten vaan.

Ovi ei ole ollut edes lukossa muulloin kuin silloin, kun minä tai joku lapsista on ollut yksin kotona ja silloin, kun ollaan kokonaan poissa jossakin kauempana.

Vierailija
6/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radon on ongelma

Vierailija
7/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeastaan koskaan ollut ongelmia. Yhden kerran joku yritti oikaista talon toiselle puolelle tekemääni polkua pitkin talvella, mutta tajusi polun päättyvän asunnon takaovelle.

Nykyisessä ei kulkijoita ole, kun ei tätä asuinpaikkaa oikein näy Google mapsissa eikä kunnan virallisissa kartoissakaan. Lähimmät kerrostalotkin taitaa olla 30km päässä, melkein yhtä kaukana kuin lähikauppakin...

Vierailija
8/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terassilla käy joskus vieraita kissoja ja ovat ihan tervetulleita.

KISSOJA EI SAA pitää vapaana!

https://vieraslajit.fi/lajit/MX.53004

Kissa

Felis catus

Ilmoita havainto

Yleiskuvaus

Lemmikkinä elävä kotikissakin on vieraslaji, mutta haitalliseksi vieraslajiksi katsotaan vain villiintynyt kissa (1). Kissa on villiintynyt, kun se saa kaiken ravintonsa luonnosta (2).

Vierailija
9/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on tullut mieleen muutto joko maan tasalle tai ainakin ensimmäiseen kerrokseen. Rappujen ravaaminen ottaa koville jo näillä kymmenillä. Haluaisin ostaa saman kokoisen kaksion kuin missä nyt asun, mutta aina niissä on sauna, jota en tarvitse.

Vierailija
10/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalo. Yhden kerran kävi keskellä päivää joku soittamassa ovikelloa. Tilanne oli kauhistuttava, koska tosiaan oli aivan ennenkuulumaton tilanne! :D Olin yövuoron jäljiltä nukkumassa enkä sitten pöllämystykseltäni mennyt avaamaan, joten mysteeriksi jäi oliko paha-aikeinen hiippari vai naapuri aikeissa tuoda mansikoita.

Alkuaikoina olin itsekin vähän vainoharhainen ja laittelin piiloon kaiken rosvoja kiinnostavan, mikä olisi voinut ikkunasta näkyä, mutta kukapa tänne katselee. Kuistillakin on saaneet kukat olla rauhassa ja kaikki mitä sinne on unohtunut.

Kerrostalossa kyllä murtauduttiin häkkivarastoihin useammankin kerran, eli siellä ei ylimmissä kerroksissa asuminen turvannut mitään.

Vierailija
11/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole semmoisia ongelmia, en asu slummialueella. Ovet pidetään kyllä lukossa mutta täällä ei randomkulkijoita edes näe.

Vierailija
12/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut aina okt- tai rivitalossa ja kaksi vuotta kerrostalossa maan tasalla. Vain siellä kerrostalossa oli joskus haastetta, että ihmiset olivat uteliaita pihaterassistani. Kurkkivat.

Vierailija
13/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maan alla, olen myyrä.

T. Myyrä

Vierailija
14/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alueesta. Jos on pk-seutu tai itä-suomi, vaikea sanoa miten on murtautujia. Mutta eikös talot voi aidata ja naapureita on, murtosuojaus? Entä jos on paniikkihuone, punainen nappi ja pakokäytävä? Ja lisäksi jotain isoja koulukelloja ripustettavaksi, naru päähän ja hälyttää naapurit. Entä jos talo olisi maasta kohotettu malli, jolloin ikkuna ei ole ihan alhaalla. Ja toisaalta kulkuesteetön jos joskus tulee vanhaksi.

Vierailija
15/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on tullut mieleen muutto joko maan tasalle tai ainakin ensimmäiseen kerrokseen. Rappujen ravaaminen ottaa koville jo näillä kymmenillä. Haluaisin ostaa saman kokoisen kaksion kuin missä nyt asun, mutta aina niissä on sauna, jota en tarvitse.

Vinkki: Katso ettei ulko-ovi ja siihen menevä käytävä ole asuntosi vieressä. Talvella kun hakataan niitä kengänpohjia lumista pois ennen sisääntuloa ja vielä käytävässäkin, niin se todellakin kuuluu asuntoon sisälle. Jopa 2014 rakennetussa. Rappukäytävä oikein kaikuu siitä tamppauksesta.

Vierailija
16/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi sattua kaikenlaista, eikä kaikesta voi suojautua millään. Maan tasallahan tässä elellään, kunnes taivaaseen päästään. Anteeksi, tuli vain mieleen erään mummon tokaisu, kun hänet kunnon heikettyä siirrettiin palvelutalossa kerrosta ylemmäksi asumaan. Tokaisi, että olen nyt lähempänä taivasta.

Itse en muuttaisi paikkaan jossa ei lähimaillakaan ole asukkaita, turvatonta. Kun kunto heikkenee avun saanti vaikeaa. 

Enkä kaupungissa ekakerrokseen, jopa kakkoskerrokseen kiipeillään. 

Tuttava kertoi, että patiolla hiippaillaan ja kaikki mikä irti lähtee viedään. Kukat, ovikranssit ja kauniit kukkaruukut ovien pielestä. Ikkunaa ei voi pitää auki, yöllä eikä päivällä.

Vierailija
17/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsytti nykyinen asunto jo ajatuksena, kun sauna löytyy ja en terveyssyistä tosiaankaan voi saunoa. Noh, toimiihan se hyvin varastona, kun on turvallisuussyistä sulakkeet pois päältä ja kiukaan töpseli pois seinästä. Silti vastaavan kokoinen tila toimisi vielä paremmin, jos siellä ei olisi niitä kiukaita ja lauteita.

Vierailija
18/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä saunaa vaatehuoneena tms. Nykyasunnoissa on olemattomat säilytystilat.

Vierailija
19/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki: Katso ettei ulko-ovi ja siihen menevä käytävä ole asuntosi vieressä. Talvella kun hakataan niitä kengänpohjia lumista pois ennen sisääntuloa ja vielä käytävässäkin, niin se todellakin kuuluu asuntoon sisälle. Jopa 2014 rakennetussa. Rappukäytävä oikein kaikuu siitä tamppauksesta.

Jostain luin aikoinaan, että ulkomaalaiset ihmettelee tuota kenkien lumesta karistelua. Luulivat, että se on joku rituaali ennen sisälle menoa. 🙂

Vierailija
20/39 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi sattua kaikenlaista, eikä kaikesta voi suojautua millään. Maan tasallahan tässä elellään, kunnes taivaaseen päästään. Anteeksi, tuli vain mieleen erään mummon tokaisu, kun hänet kunnon heikettyä siirrettiin palvelutalossa kerrosta ylemmäksi asumaan. Tokaisi, että olen nyt lähempänä taivasta.

Itse en muuttaisi paikkaan jossa ei lähimaillakaan ole asukkaita, turvatonta. Kun kunto heikkenee avun saanti vaikeaa. 

Enkä kaupungissa ekakerrokseen, jopa kakkoskerrokseen kiipeillään. 

Tuttava kertoi, että patiolla hiippaillaan ja kaikki mikä irti lähtee viedään. Kukat, ovikranssit ja kauniit kukkaruukut ovien pielestä. Ikkunaa ei voi pitää auki, yöllä eikä päivällä.

2. kerrokseen asti kiipeää vain aloittelijat. Ammattilaiset kiipeää 9. kerrokseen asti, ainakin Hesoissa.

https://yle.fi/a/3-12394829

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme