Millaista on matkustaa business luokassa lentokoneessa, eroaako business luokka riippuen eri maiden koneista?
Kommentit (17)
Mutta jos vertaa lippujen hintoja, aika kalliiksi se ilmainen samppanja tulee.
Lentolipun siirtämisessä on kyllä edeullisemmat ehdot kuin turistiluokassa.
Lyhyellä reittilennolla ei saa oikeasti mitään erityisempää etua, muuta kuin siis loungen käyttöoikeuden. Istuimetkin ovat ihan samat kuin economy- luokassa, välissä on verho.
Mutta noin pääsääntöisesti ruoka on parempaa ja palvelu nopeampaa.
Kaukoidän tms. pitkät lennot ovat sitten ihan toinen maailmansa. Pääsee ihaniin isoihin tuoleihin, saa esim. jonkin kosmetiikkalahjan tms. Voi tilata ruokalistasta gourmet-ruokaa (siis oikeasti hyvää, ei mitään kamalaa turistiluokan mössöä), viiniäkin listalta. Aaaaaah...
Mutta oikeasti: bisnes-luokan SUURIN etu on se, että lipun voi vaihtaa ilmaiseksi, jos lento ei sovikaan. Siitä joustavuudesta siinä maksetaan, ei oiheispalveluista.
Ilmeisesti matkaatte busineksessa työmatkoilla? Mitkä teillä on kriteerit sille, että saa matkustaa busineksessä? Meillä on kokoajan kiristetty ja alkaa olla aika kauheaa, siis pitää olla yli 11 h lento jne. Edes silloin kun se viimeinen kone on jo jättänyt kun matkatoimisto on varannut Kennedyn kentällä 45 min vaihtoaikaa, ei lippua saa ottaa businekseen. Viimeksi olen lentänyt busineksessä Santiagoon kolme vuotta sitten, silloin kriteerit täyttyivät juuri ja juuri :(
Ja työnantaja suuri suomalainen pörssiyhtiö...
Samoin monilla lentoyhtiöillä esim. Lufthansa, British Airways, KLM, Air France jne. on oma telkkariruutu kaukolennoilla myös turistiluokassa. Minä en ainakaan ala maksamaan turhaan siitä bisnesluokasta, aivan turhaa rahanmenoa. Kyllä turistiluokassakin on ihan hyvät oltavat.
Mutta kun on uutistyössä, niin aina joskus ainoa lippu, jonka saa äkkiä heti jonnekin ON se bisnesluokan lippu. En minä bisneksessä kamalan montaa kertaa ole päässyt istuskelemaan, laskelmieni mukaan vain 4 krt...
Onneksi kuitenkin lounge-palvelut ovat käytettävissä myös turistiluokkalaiselle kun on kultakortti. Mutta voi olla, että menetän senkin, kun pointseja kertyy niin vähän turistiluokkalipulla.
Laatu on noin keskimäärin mennyt alaspäin kuin lehmän häntä.
Kiva, jos sulle on sattunut parempi mäihä.
Tullessa jo kuuma pyyhe & shampanjaa. Eikä edes ollut kun 4,5 h lento, mutta omista maksettiin (upgreidattu lippu).
Ykkösessä en ole ollut koskaan.
mutta ei me saatu mitään kummempaa hyötyä siittä... oli ihan " laskennallinen" juttu vaan. En siksi edes laske sitä bisneslennoksi.
onko se jokin rentoutumispaikka? pääsekö sinne jos on finnair-clubin kortti?
Vierailija:
Samoin monilla lentoyhtiöillä esim. Lufthansa, British Airways, KLM, Air France jne. on oma telkkariruutu kaukolennoilla myös turistiluokassa. Minä en ainakaan ala maksamaan turhaan siitä bisnesluokasta, aivan turhaa rahanmenoa. Kyllä turistiluokassakin on ihan hyvät oltavat.
Jos ette itse maksa lippujanne niin tiedättekö paljon ne kuitenkin maksaisi?
pitää olla Plus Platinum, Gold- tai Silver-kortti.
Katsoin juuri kaksi esimerkkiä Finskin sivuilta.
Berliiniin pääsee Helsingistä bisneksessä 787 eurolla, economyssa 669 eurolla - siis jos pitää lähteä just nyt, eikä hyödynnetä tarjouksia.
Bangkokiin pääsee economyssa arkena 2328 eurolla, viikonloppuna 2653 eurolla - mikä on tismalleen sama hinta kuin bisneksessäkin!
Hintaero syntyy siinä, että normaalisti, kun lentoliput voidaan varata hyvissä ajoin, varauksissa hyödynnetään tarjoukset ja mahd. pakettimatkojen halvat lennot. Kuka hullu nyt esim. lomalle lähtisi Thaimaahan varaamalla kalliita reittilentoja...
Mannertenvälisillä pitkillä lennoilla ero on huikea, bisnesluokan istuimet voi säätää vaakatasoon ja jokaisella on oma telkkari. Lyhyemmillä lennoilla ei luokkia erota kuin ohut verho. Toki bisneksessä ruokatarjoilu on parempaa ja lehtivalikoima laajempi.