Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieni eläkekertymä nelikymppisellä - vinkkejä?

Vierailija
19.07.2024 |

Olen 42- vuotias, joka työllistyy osa-aikatöissä. Vuosituloni ovat 18 000€ luokkaa.

Menin ensimmäiseen vakituiseen palkkatyöhöni kun täytin 18 vuotta, mutta kuulun siihen ikäluokkaan, jolle alkoi kertyä eläkettä vasta 23-vuotiaasta eteenpäin. Työurani on katkonainen - olen kyllä työskennellyt lähes jatkuvasti, mutta työurani koostuu lähinnä matalapalkka-alan pätkätöistä. Sekaan mahtuu kyllä kaksi lyhyttä ammattitutkintoa, joiden ansiosta nyt olen työllistynyt, mutta niihin käytetyn 5 vuoden aikana en tietenkään tienannut sitäkään vähää. Yhdestä kahden vuoden työsuhteesta ei kertynyt eläkettä ollenkaan, koska kyseinen yritys meni konkurssiin ja vuosi sen jälkeen minulle selvisi, ettei palkastani pidätettyjä eläkemaksuja oltu suoritettu koko työsuhteen aikana kertaakaan. On ollut siis sekä huonoa onnea että huonoja valintoja.

Tilanne on nyt se, että eläkettä minulle on kertynyt noin 200€/kk ja mikäli tuloni pysyvät eläkeikään asti samoina, kokonaistyöeläke jää n. 800€/kk. Haen toki jatkuvasti kokoaikatyötä, mutta mitä mahdollisuuksia minulla vielä on vaikuttaa omaan eläketurvaani? Olen toki erittäin säästäväinen, eikä minulla ole velkoja vaan olen sopeuttanut elämäntyylini käytettävissä oleviin varoihin, mutta tiedostan että jotain tässä seuraavan 25 vuoden aikana tulisi tehdä, jotta tilanne eläkkeellä ei olisi ihan katastrofaalinen.

Kumpi olisi tilanteessani kannattavampaa, eläkerahastoon säästäminen vai tyyliin jonkinlainen indeksirahasto tai muunlainen sijoittaminen? Tai onko jotain muita vinkkejä?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla