Miksi jotkut haluavat häävalssikseen Rakkaus on lumivalkoinen?
Ns. häävalssikseen eli kappaleeksi jonka hääpari tanssii yksin. Sehän kertoo erosta tai vielä pahemman tulkinnan mukaan itsemurhasta.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kyllä ajatellut aina että Kun Suomi putos puusta on selkeä lama-ajan kuvaus :D se nyt vaan oli aika surkeaa aikaa
Mulla on kyllä ollut ihan erilainen mielikuva siitä kappaleesta, mutta johtuisiko lama-mielikuva siitä että monissa ajankohtaisohjelmissa sitä käytettiin silloin tunnarina ja sen jälkeen alkoi aina se jumalaton itku siitä lamasta
#20, se biisi valmistui laman alla. Oli hiljaista kuin myrskyn silmässä, ennen kuin rysähti. Sanat osui ja upposi ilmapiiriin täydellisesti.
Asian vierestä heräsi kysymys? Kuinka moni on edelleen aviossa, eli häävalssi/ laulu oli liimana.
Kertokaa mikä oli häävalssi ja ei pitänyt yhdessä/ piti?
Mun mielestäni se on paras kappale, mikä jostain syystä hääpariin parhaiten uppoaa. Esimerkiksi joku kappale joka soi silloin kun tutustuttiin tai muuten vaan erityisen merkityksellinen kappale, oli se sitten vaikka metal dethia
Kondomi versiona rakkaus on kumi talkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Yksi hienoimmista häälauluista on Balladi elokuvasta Klaani. Päivi Portaankorva.
On hieno kappale, mutta siinäkin on jotain kaihoa ja odottavaa. Semmonen fiilis, että onkohan kuitenkin epävarma koko suhde..
"Aamuyössä aistein auennein.
Eilispäivät kaikki talteen vein
Ne kätkin sydämeen ja jos niillä jotain teen
Ne kertoo, niin ne kertoo rakkautein"
.. En itse valitsisi hääbiisiksi, vaikka on tää nyt huomattavasti parempi kuin Rakkaus on lumivalkoinen. En käsitä sitä valintaa millään mittarilla.
Rakkaus on lumivalkoinen tuntuu hyvin romanttiselta kappaleelta kuitenkin, riippumatta sen sanojen merkityksestä, ja sen takia ehkä sopii hääjuhliin.
Eiköhän se ole hääparin valinta ja toivon mukaan aloittaja ei arvostele kenenkään tuttunsa häitä.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä ei kuuntele laulujen sanoja kovin hyvin. Tämä näkyy muun muassa tässä, sekä lukuisien satiiribiisien uppoamisesta täysillä.
Eilen uusitussa rock suomi dokkarissa ylellä ismo alanko kertoi, että hän teki suomi putos puusta biisin kertomaan kulttuurin muutoksesta, mutta hänelle on tultu kiittelemään, että hienosti kuvattu lamaa biisissä. Että näin.
Tulkinta on jokaisen oma asia. Eikös tämä ole peruste miksi monet lauluntekijöistä kieltäytyvät kertomasta mistä laulu kertoo. Joskus eräs lauluntekijä, en muista kuka, kertoi miten tajusi itse myöhemmin, että jonkun muun tulkinta oli oikein. Hän itse oli kirjoittanut laulun ajatellen sen kertovan jostain mutta kun aikaa kului, ymmärsi sanoman tulleen alitajunnasta ja kertovan asiasta jota ei halunnut ajatella.
Pitäisikö valita kappale ra iskaus on patamusta?
Vierailija kirjoitti:
Yksi hienoimmista häälauluista on Balladi elokuvasta Klaani. Päivi Portaankorva.
Komppaan👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli Akselin ja Elinan häävalssi.
Se on ihana, oikein perinteinen ja _suomalainen_ häävalssi. Minusta kaikkein kaunein.
Tanssia se häissään, juuri ennen kuin mies yrittää kapinan jälkeen paeta venäjälle ja lapset ovat teloituskoppanian ammuttavana? Eikö pohjan tähden mielleyhtymät haittaa tuossa yhtään?
Ei. Se on musiikkikappale kauniista rakkaudesta. Se että se esitetään traagisessa elokuvassa, ei pilaa sitä millään tavalla.
Pidätkö sinä sitä sitten taikauskoisesti jonain huonona enteenä?
Se on tehty tuota elokuvaa varten, ja nimi viittaa Suomen tunnetuimpaan fiktiiviseen punikki
Oletko jotenkin sekaisin, kun jaksat jankuttaa siitä,mitä muut valitsevat häävalssikseen. Se,mistä laulu sinun mielestäsi kertoo,ei ole absoluuttinen totuus.
Et sinä mikään diktaattori ole, joka sanelee, mitä muut saavat soittaa. Ja jonka mielipide on ainoa oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kuunnellaan vaan se kertsi ja sillä sitten mennään.
Kun ei kuunnella edes kertsiä. "NIIN PIENEN HETKEN rakkaus on...", sitten haaveillaan tästä rakkaudesta joka "... illan tullen KATOAA ja TUMMUU AINA POIS".
Ilmeisesti monet siis keskittyvät siihen osaan kertoasäettä jossa kuvaillaan minkälainen rakkaus on tuhoon tuomittua lauluntekijän mielestä, mutta kaikki sen ympäriltä jää hämärän peittoon.
Entä sitten? Jos se on hääparille tärkeä kappale, he haluavat sen häälaulukseen. Lauluhan on itsessään kovin kaunis, eikä sanoja nyt kirjaimellisesti tarvitse omaan elämäntilanteeseen sovittaa.
Koko aloitus on kuin jostain vuosituhannen vaihteessa, ukaan tuskin nykyään valitsee rakkaus on lumivalkoinen häätanssikseen. Sen jälkeenkin on ollut monia suosittuja kappaleita, kuten lupaan olla sun, ja mitähän kaikkia muita hittejä on ollut, jotka on olleet häissäkin suosittuja.
Toiset ihmiset ei oikeasti kuuntele biisien sanoja tai mieti niiden sanomaa ja merkitystä.
Itse olen lapsesta asti aina pohtinut laulujen sanoja ja kysellyt niistä vanhemmiltani, niin että heillä meni hermo.
Tykkään pohdiskella merkityksiä mitä sanotaan tai halutaan ilmaista.
Eri asia sitten nämä "olet todella kaunis" on tehty kaljapullosta .. tms... mitä ei oikeasti voi päätellä sanoista ellei tekijä avaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kyllä ajatellut aina että Kun Suomi putos puusta on selkeä lama-ajan kuvaus :D se nyt vaan oli aika surkeaa aikaa
Ai? Kyllä se minusta on aina kertonut siitä kun suomi sivistyi ja nousi pois metsäläisyydestä nykymaailmaan ja miten se tapahtui suhteellisen lyhyessä ajassa ja kuinka kaksijakoista on vieläkin.
Ei se minusta lamasta kerro.
Suomalaiset rakkauslaulut nyt yleensäkin ovat tahtilajista riippumatta melko surullisia. Kuunnelkaapa vain tarkemmin mitä niissä lauletaan. Joko muistellaan päättynyttä rakkautta tai sitten kaikki päättyy laulun lopussa. Jos ei halua vartavasten häävalssiksi tehtyä (valikoima on aika pieni ja loppuunkulutettu), ei ole paljon vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Toiset ihmiset ei oikeasti kuuntele biisien sanoja tai mieti niiden sanomaa ja merkitystä.
Itse olen lapsesta asti aina pohtinut laulujen sanoja ja kysellyt niistä vanhemmiltani, niin että heillä meni hermo.
Tykkään pohdiskella merkityksiä mitä sanotaan tai halutaan ilmaista.
Eri asia sitten nämä "olet todella kaunis" on tehty kaljapullosta .. tms... mitä ei oikeasti voi päätellä sanoista ellei tekijä avaa niitä.
Täällä toinen joka vanhempieni sanoilla pilasin heiltä monta hyvää kappaletta. Tai kuten minä sanoisin haukuin niiden surkeat tai typerät sanoitukset. Esim. Matin ja tepon mä joka päivä töitä teen. Siinähän lauletaan suuresta ikä erosta jossa nainen on tietenkin nuorempi. Huomatkaa tämä biisi oli suht tuore silloin kasarilla. Mutsi tykkäsi oikein hyvää kun mietin ääneen kuinka paljon nuorempi naisen pitäisi olla?
Yksi ihan lapsuus muisto on kun istun auton takapenkillä ja c kasetilta soi jotain mitä vanhemmat kuunteli. Tokaisen ihan muina miehinä oletteko huomanneet kuinka paljon kierto ilmaisuja on seksille näissä lauluissa. Ajoivat tien sivuun kun nauroivat liikaa. Vaihtui se kasettikin. Joululaulut olisi oma lukunsa. Surullisempaa musiikkia ei ole edes hautajaisissa. Kiva juhla lapsille ja silleen.
Jep... naurattaa aina kun joku luulee että "Rakkauden ammattilainen" kertoo prostituutiosta.