Imukuppisynnytys takana
Olen miettinyt viime aikoina sitä, mikä johti kohdallani imukuppisynnytykseen. Kätilön teoria oli se, että supistukset eivät olleet tarpeeksi vahvoja. Itse myös allekirjoitan tämän.
Ihmettelen kuitenkin kätilön toimintaa synnytyksessäni. Hän esimerkikis kielsi minulta muut kuin selällään makaamisasennon. En saanut siis liikkua ollenkaan missään viaheessa synnytystäni vaan minua pidettiin makuulla. Sanoin ennen ponnistusvaihetta, että haluan nousta ja liikkua ja kokeilla synnytystä myös muissa asennoissa. Kätilö ei suostunut. Olen kuitenkin lukenut, että ennen imukupin käyttöä PITÄISI kokeilla erilaisia synnytysasentoja.
Ihmettelen myös, miksi imukuppi otettiin käyttöön kohdallani vasta niin myöhään. Mieheni snaoi, että kätilö arveli jo ennen ponnistusvaihetta, että taitaa tulla imukuppisynnytys. Silti sain kärvistellä kipujeni kanssa lähes puolitoista tutia, ennen kuin imukuppi otettiin käyttöön.
Pyysin myös ennen ponnistusvaihetta jo hyvissä ajoin kivunlievitystä, mutta kätilö vain tokaisi, että ponnistusvaiheeseen ei saa ottaa kivunlievitystä. Vei pois myös ilokaasun.
Sen lisäksi kätilön toiminta oli koko synnytyksen ajan mielestäni epäempaattista ja vaikutti muutenkin todella tylyltä ihmiseltä. Kielsi minulta esimerkikis huutamisen ja tosiaan en koko puolentoista tunnin ponnistusvaiheen aikana huutanut kertaakaan.
Toivottavasti joku asiantunteva ihminen jaksaisi vastailla. Pyydän, että vastaatte vain, jos tiedätte asiasta oikeasti jotakin. En halua arvailuja enkä sitä, että synnytystäni aletaan mitenkään spekuloimaan. Olen kokenut jo aika paljon tuskaa, enkä haluaisi sitä enää enempää.
Kiitos.
Kommentit (44)
Aina voi tehdä valituksen hoitovirheestä
Aina voi ottaa sektion.
Mielummin arpi vatsalla kun runneltu alapää, se on herkkää aluetta!!!!
Noinhan on juurihoidossakin kun tulehtunut hammas ei puudu mikä ei ole harvinaista. Potilaan on vain kestettävä kun porataan hampaan läpi hermoihin. Eikö noissa tilanteissa voisi antaa vaikka nopea vaikutteisen annoksen morfiinia tms niin vahvaa kipulääkettä joka vie kivun.
Soimoin synnytyksessä on potilaan halveksimista että äärimmäisen kova kipu pitää vain kestää ilman lievitystä.
Kätilön työ on kyllä kauhea ammatti. OIkeesti. En pystyisi. Minulla kaikki synnytykset menneet ilman mitään kivunlievitystä, koska siitä on jo aikaa. Kauheita kokemuksia vaikka ei mitään erityistä tapahtunutkaan. Nyt synnytysmäärät onkin romahtaneet, ymmärrän, ettei kukaan halua olla raskaana 9 kk ja sitten kauhea synnytys siihen päälle. Sen jälkeen vähintään 18 vuotta sidottuna lapseen ja kaikki rahat menee lasten elättämiseen. Huolta ja murhetta, usein vielä avioerotappelut ja yksinhuoltajuus.
Nykyään synnytyssairaaloita on vähennetty ja silti esim.meidän alueen sairaalassa syntyy vain 1-3 vauvaa vuorokaudessa.