punktion jälkeinen lievä hyperi...
Olin punktiossa pari päivää sitten, 31.1 ja mulla on edelleen aika ikävä olo. Vatsa on tosi pullollaan, se kurkistaa nurkan takaa tullessani paljon ennen rintojani tai nenääni.... Aamulla olo on siedettävä, mutta päivän mittaan, olo kurjenee ja välillä on vähän hankala kulkea ihan suorassa. Rinnat kivistävät myös.
Lueskelin eilen netistä hyperstimulaation oireita, ja mulla lienee lievä sellainen. Se ei vaatine lääkäriin menoa, olen ymmärtänyt, ettei se ole mitenkään harvinaista? Ja yleisempää PCO-naisilla, mulla PCO, mutta aika lievänä ja toispuoleisena.
Mutta mutta, pitkän alun jälkeen pääsen kysymykseen:
Hyperiin auttaa tietojeni mukaan juominen ja juominen. Onkohan tällä palstalla tervhoitoalan ammattilaisia, jotka osaisi selittää mulle sitä fysiikkaa, että miten juominen auttaa hyperiin, kun siinä käsittääkseni on kuitenkin kyse siitä, että munarakkulat täyttyy nesteellä? Maallikkona kuvittelisi äkkiseltään, että nesteytys seis:) Ja vielä, Millä tavoin anatomisesti ne munasarjat hyötyy nesteytyksestä, kun ymmärtääkseni juotu neste ei mitenkään kiertele munasarjojen kautta ennen poistumistaan " pissinä" pois?
Antaisiko joku mulle anatomian lyhyen kurssin tästä? Olen kyllä tankannut vettä, vaikken vielä ymmärräkään miksi. Tässä on kai kyse siitä samasta asiasta, miksei naiset niin innokkaasti hakeudu armeijaan, naisten pitää aina ymmärtää vaatimusten perusteet ja saada vastaus kysymykseen Miksi. Miehet putkiaivoillaan vaan tottelee, vaikka armeijassa ei perusteluihin aikaa tuhlata.
Joopa joo, nyt kyllä kärjistin, taisi olla puujalkavitsi, ja jos joukossa on armeijan käyneitä tyttöjä, pyydän anteeksi ja nostan hattua, itse en siihen kuntonikaan puolesta pystyisi.. :)
Kommentit (2)
puolisoni on terveydenhuollon ammattilainen ja selitti aikoinaan mulle kahdella tavalla: toisaalta se, että juo ihan pirusti, saa kropan hormonipitoisuuden laimenemaan -> ei vaikuta enää niin pahasti. Toisaalta runsas nesteytys myös kiihdyttää omaa aineenvaihduntaa -> turvotus laskee nopeammin. Kai se sit on jompi kumpi näistä :-)
Jos olo tuntuu liian tukalalta töihin, saat hyvin sairaslomaa " alavatsakipujen" takia. Ja nesteitä pitää siis nykiä litratolkulla, muistaakseni nelisen litraa päivässä, eli vesipullo vaan pöydälle.
Hirvittää jo etukäteen että meillä taitaa tuo olla loppukeväästä edessä kun käytetään vielä ne kaksi alkiota jotka pakkasessa on. Eipä paljon ilostuta...
että se nesteytys on sen turvotuksen takia. Siihenhän se auttaa! :)
Toivottavasti olo tokenee pian, inhottavaa on kyllä, tiedän.