Ymmärrätkö lukemaasi? IS:n/Me Naisten testi
Osaatko vastata oikein toiminnallista lukutaitoa mittaavan testin kysymyksiin? Huomaa, että testissä on kolme tasoa.
Kommentit (48)
Kaikki sain oikein. Tällä palstalla olen huomannut, että monella on pahoja vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Olen saanut sen itse kokea useamman kerran tehtyäni aloituksen jossa kirjoitan asiat erittäin selkeästi. Silti joillakin menee täysin ohi mistä kyse ja keksitään suoranaisia valheita mitä muka teen, ajattelen ja tunnen. Sitten kun oikaisen asioita asiallisesti niin saan haukut niskaan ja mä olen se pjaska vaikka toinen ei itse ymmärtänyt mitä kirjoitetaan.
Testi on suunniteltu ei-suomenkielisille. Älytöntä taputella itseään olkapäälle, kun suoriutuu siitä suomenkielisenä.
Osaisiko, joku avata perustason ensimmäisen kysymyksen vastausta? Mielestäni kirjeessä ei oikeastaan kuvata milloin kirje on kirjoitettu, vaan ainoastaan, että Minna ei ole ollut yhteydessä Tarjaan useaan vuoteen. Vai viittaako osoitteen kadottaminen aikaisemman kirjeenvaihdon loppumiseen?
Toisaalta lopputervehdyksessä mainitaan syksy, jolloin kirje voisi olla kirjoitettu viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko, joku avata perustason ensimmäisen kysymyksen vastausta? Mielestäni kirjeessä ei oikeastaan kuvata milloin kirje on kirjoitettu, vaan ainoastaan, että Minna ei ole ollut yhteydessä Tarjaan useaan vuoteen. Vai viittaako osoitteen kadottaminen aikaisemman kirjeenvaihdon loppumiseen?
Toisaalta lopputervehdyksessä mainitaan syksy, jolloin kirje voisi olla kirjoitettu viime vuonna.
Noin minäkin sen tulkitsin mutta se oli testin mukaan väärin. Kaikki muut sain kyllä oikein.
Koska kaikki muut paistattelevat erinomaisuudessaan, niin minä voin tunnustaa, että viimeisen tehtävän jälkimmäinen kysymys oli minulle hieman vaikea. Olen ADHD ja Asperger ja tänään pidän ADHD-lääkkeestä taukopäivää. Minulle sen kysymyksen vastaus ei ollut suoraviivainen ja vaikka palasin lukemaan tekstiä, ei kärsivällisyys riittänyt siihen, että olisin huolellisesti jaksanut katsoa mitä siinä rivien välissä sanotaan.
Minulle on ylipäätään vaikeita kaikki hieman epämääräiset tehtävänannot ja kaikenlainen piiloviestintä, jossa kierrellen ja kaarrellen pyritään 'antamaan ymmärtää' jotain, mitä ei haluta sanoa suoraan. Pystyn helposti näkemään, miksi tuo oli minulle vaikea kysymys ja kärsivällisyys & tarkkaavaisuus ei riittänyt.
Äidinkielestä kuitenkin kirjoitin laudaturin ja pidän suomen kielen taitoani varsin hyvänä.
Ihan paskalla peruskoulu pohjalla/ lukihäiriöllä meni helposti kaikki oikein.
Siis lainaus tältä aloittajalta:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5663845/humpuukki-testit-me-naisissa
(Kaikki pitää selittää)