Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?
En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.
Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.
Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.
Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.
Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.
Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?
Kommentit (727)
Nyt on muotia haukkua lihavia. Ihmiset on hölmöjä laumaeläimiä. Tekevät sitä mikä on muotia
Yhteiskunnassa on nykyään yhtäkkiä paljon erilaisia vastakkainasetteluja: hoikat/fitness-tyypit toisessa ääripäässä ja toisessa ylilihavat,joiden elämäntehtävä on maistella erilaisia makuja. Kumpikin ääripää on huono, koko jakolinja on huono. Ääripäät ärsyttävät ha provodoivat toisiaan ja eriytyvät toisistaan entistä kauemmas.
Keskitie, normaali terveellinen ruoka, treenaaminen terveyden vuoksi, itsensä aito arvostaminen, kilpailun lopettaminen, itsensä vertaamisen muihin lopettaminen jne. Keskivartalolihavuuden välttäminen, aito liikunnasta saatava ilo jne.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on muotia haukkua lihavia. Ihmiset on hölmöjä laumaeläimiä. Tekevät sitä mikä on muotia
Nykyään tuntuu olevan muotia haukkua myös tavallisia hoikkia tai normaalipainoisia laihaläskeiksi. Ei tuokaan kommentti saanut alapeukkuja, yläpeukkuja vain. Erässä toisessa ketjussa siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ylipaino sinällään ole se määrittävä ominaisuus vaan enemmänkin se on seurausta tietyistä ominaisuuksista ja luonteenpiirteistä joista esim itselleni iso osa on turn off.
Ne siis on turnoffeja vaikka ihminen olisi normipainoinen tai hoikkakin, mutta useimmille ne kerryttää ylimääräisiä kiloja.
Mutta kykenetkö näkemään ylipainoisessa mitään muita ominaisuuksia? Pystytkö esimerkiksi pitämään häntä älykkäänä, vai yllätytkö kun ylipainoinen tietääkin muistakin asiista kuin sipsimerkeistä?
Tietenkin pystyn! Hassu ajatus että ylipaino kertoisi jotain ihmisen älykkyydestä. Piittaamattomuudesta omaa terveyttään kohtaan se sen sijaan yleensä kertoo ihan samalla tavalla kuin vaikkapa runsas alkoholilla lotraaminen joka sekin näkyy päällepäin.
Koska se kertoo paljon ihmisestä ettei osaa syödä oikein.
Moni juoppokin on älykäs, halveksutteko heitäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä en pysty ymmärtämään ylipainoisia naisia.
Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä?
Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena?
Miten ihmeessä se roskaruoka voi olla tärkeämpää kuin, että näyttää hyvältä ja on terve?
Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta?
Koska miesten mielipiteet eivät ole tärkeitä.
Älä vaan, pinnalisuus huipussan..
Vierailija kirjoitti:
Lihavuutta pitäisi paheksua samalla tavalla kuin huumeiden käyttöä, alkoholin liika käyttöä ja tupakointia. Ei suinkaan hyväksyä ja ymmärtää epäterveellistä elämää ja joka maksaa veronmaksajille aivan tolkuttomia summia.
Mitä se selität, enemmä tääl paheksutaan lihavuutta ku mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska läskivihan oman mutu-tuntumani mukaan kohdistuu lähinnä naisiin, olen tullut siihen tulokseen että kyse on jonkinasteista - todennäköisesti tiedostamattomasta - naisvihasta. On miehiselle egolle suuri loukkaus, että nainen laiminlyö tärkeintä tehtäväänsä eli näyttää seksikkäältä :D
Tämä! Paino on inhokki numero yksi.
Toisella sijalla lyhyet hiukset tai kananpersetukka ja kolmannella tatuoinnit.Ihan kuin naisen tehtävä olisi miellyttää ulkonäöllään miehiä. Tai juuri sitä kyseistä miestä.
Tottakai, olemme näemmä vain esineitä joita voi esitellä ylpeästi muille.
No tämäkin on erittäin kahtiajakoista. Olen kaiken kaikkiaan laihduttanut 40 kiloa. Viimeisimmän kolmen kuukauden aikana 12 kiloa ja ympäristön sekä kanssaihmisten asenne on, että ei riitä. Liiku enemmän, syö terveellisemmin, älä koskaan edes silloin tällöin juo light-colaa, mutta makeutusaineet proteiinirahkassa olisivat kyllä okei.
Toisaalta vastapainona, että älä laihduta ja hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. En kuitenkaan vahdi kenenkään elintapoja tai ole patistamassa laihdutuskuurille. Kyllä minulla oma terveys menee edelle ajatuksesta itsensä hyväksymisenä lihavana. Ei jokaisella ylipaino vaikuta terveyteen samalla tavoin. Kohdallani on kuitenkin sukurasitetta kakkostyypin diabetekseen, enkä ehdoin tahdoin viitsisi hankkia kyseistä sairautta vain, jotta toteuttaisin kehopositiivisuuden ideaa.
Sen kyllä olen huomannut, että minua arvioidaan painon perusteella jopa siinä määrin, että painon oletetaan olevan yhteinen tekijä ihmissuhteiden osalta.
Jos on obeesi, niin kyllä se lisää sydän- ja veritautien riskiä.
Kyllä te ihmiset osaatte puhua inhottavasti toisista! Omien faktojenne pohjalta puhutte kuin koulukiusaajat. Siitäkö saatte hyvän mielen, että saatte päteä, sen sijaan että edes yrittäisitte tajuta aloituksen pointin?
Tämä palsta on vähän huono paikka tällaiselle kysymykselle koska ylipainoiset ottavat sen henkilökohtaisena loukkauksena. Pitäisi osata jääviyttää itsensä pois keskustelusta jossa on niin tunteella mukana. Annetaan normaalipainoisten vastata.
🙋🏻 syön liikaa, kahden edestä. Syön ahdistukseen kuin alkoholisti. Tämä ei normaalisti syöminen on nyt korjausvaiheessa. Saatan syödä pullapitkon kerralla. Kunnes kaikki makea loppuu kaapeista. Jne. En oksentelu enää. Syön paljon kasviksia. Täytän niillä mahani ennemmin kuin pulkalla. Ahmiminen on ällöä. Moni lihava tunnustaa tämän, mutta ei tunnusta syömisiensä määrää. 💝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska läskivihan oman mutu-tuntumani mukaan kohdistuu lähinnä naisiin, olen tullut siihen tulokseen että kyse on jonkinasteista - todennäköisesti tiedostamattomasta - naisvihasta. On miehiselle egolle suuri loukkaus, että nainen laiminlyö tärkeintä tehtäväänsä eli näyttää seksikkäältä :D
Tämä! Paino on inhokki numero yksi.
Toisella sijalla lyhyet hiukset tai kananpersetukka ja kolmannella tatuoinnit.Ihan kuin naisen tehtävä olisi miellyttää ulkonäöllään miehiä. Tai juuri sitä kyseistä miestä.
Tottakai, olemme näemmä vain esineitä joita voi esitellä ylpeästi muille.
Hiuksista ja leimoista ei tule miljardilaskua valtiolle mutta ylipainoisista tulee.
Pulkka ei mahaan mahdu, mutta pullaaa
Vierailija kirjoitti:
Moni juoppokin on älykäs, halveksutteko heitäkin?
Vain jos hän on lihava nainen.
Sitähän sä kysyit?
Nuorisossa on jo niin huonokuntoisia, että hirvittää mikä on heidän paino ja kävelykyky 5-10 vuoden kuluttua?! Tulee olemaan kallis tikki heitä "kuntouttaa".
Ei mitään väliä , kunhan on hyvä Bärsse 🍑🤗
Opittua. Jopa mun siskon tytöt on nelivuotiaasta asti haukkuneet telkkarissa nähtyjä iso kokoisia ihmisiä. Ei sen ikäiset hauku ellei oo saanu vaikutteita muualta.