Mahdollista vain yltäkylläisissä hyvinvointivaltioissa; Ella ei pysty syömään kasviksia (!)
Kommentit (27)
Onhan sitä itselläkin inhokkiruokia. Vielä en ole lehteen haastattelupyyntöä jättänyt saatika nettiin kuvannut miten menee lusikka suuhun. Ja arvatkaa miksi?!?! Siksi koska en tee siitä ylimääräistä showta, jos on joku ruoka joka ei maistu tai en voi allergian takia syödä. Emäntää/isäntää kohtaan voi olla kohteliaskin, ja sivuuttaa ikävät ruokatilanteet nopeasti eikä käyttäytyä kuin uhmaikäinen taapero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkosyötettiin lapsena tiettyjä ruokia, hakattiin ja pakotettiin pysymään pöydässä. Mikä helvetin pakko mulla olis nyt aikuisena ikinä syödä niitä ruokia? Ei todellakaan yhtään mikään... keskittykää vaan kaikki ihan siihen omaan lautaseenne
Pula-aikana söisit mitä vaan. Sellainen voi vielä tulla. Vai kuolisitko mieluimmin nälkään itsepäisyytesi tähden?
Hakkaaja ilmoittautui.
Näitä allergisia on tullut nyt pilvin pimein,en saa tai ahalua syödä sitä ja tätä.Kysyttäessä onko jo todettu ja testattu esim ruoka-allergia niin ei ole,mutta kun musta tuntuu niin...huoh:)Joku muoti-ilmiö niikuin kaikki höpö muunsukupuolisetkin:)
Aha, kehitysmaa-Suomen tekee "yltäkylläiseksi hyvinvointivaltioksi" sen kun joku ei pysty syömään kasviksia. Sinulla on logiikka hyvin hallussa, heittelet varmaan myös muihin asioihin mielenkiintoisia mielipiteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun jo aikuinen lapsi ei ole ikinä pystynyt syömään persikoita tai vastaavia hedelmiä kuin soseutettuna. Sanoi, että limaisuus niissä paloissa ällöttää, ei maku. Aistiyliherkkyyttä on ollut muutenkin, pienenä kauhistus oli vaatteissa pesulaput, karhea pinta ja vetoketjut. Sisäänrakennettu juttu, johon ei auta pakotus eikä tuputus.
Tuon tytön kokemat ulkopuolisten reaktiot voi rinnastaa allergiaan. Itse olen allerginen usealle ruoka-aineelle ja monen mielipide on, että ei kai se haittaa jos vähän maistaa. Ihan huvikseni sitä epipeniä mukana raahaan ja päivystykseen menen henkitoreissani. Joku kerta se henki voi lähteä epipenistä huolimatta. Jotkut loukkaantuu kun kieltäydyn tarjoiluista tai kysyn edes, onko niissä esim pähkinää. Voin kuvitella loukkaantumisen määrän, jos kyse ei ole edes allergiasta vaan siitä että ei muusta syystä voi syödä jotain tarjottua.
Jokaisella on v
"MIten näitä "aistiyliherkkyyksiä" ei koskaan esiinny primitiivisissä oloissa, kuten alkuperäiskansojen parissa tai kehitysmaiden slummeissa?"
Koska ne lah dataan siellä heti kuten noissa primitiivisissa kulttuureissa on tapana?
Minun on henkilökohtaisesti vaikea ymmärtää näitä, kun itse pystyn ihan hyvin vähän syömään niitäkin ruokia, joista en erityisesti pidä, ihan kohteliaisuudesta. Mutta joillakin asia ei selvästi ole näin, vaan reaktiot ovat vahvempia, ja heille se sallittakoon. Kieltämättä vähän loukkaannun, jos joku ei tarjoamaani ruokaa suostu maistamaan, jos syy ei ole allergia, mutta nielen loukkaantumiseni kiltisti kuin sukulaisen tarjoaman limaisen sillipalan.
MIten näitä "aistiyliherkkyyksiä" ei koskaan esiinny primitiivisissä oloissa, kuten alkuperäiskansojen parissa tai kehitysmaiden slummeissa?