Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni nainen elää äidin varjossa?

Vierailija
17.07.2024 |

Minä aloin tässä miettimään, että olen elänyt koko elämäni todella vaativan äidin vaikutuspiirissä. 

Teini pyysi koiraa ja minä vastaisin, että ei osteta koiraa vasta kun isovanhemmista aika jättää. En siis vieläkään osaa elää itselleni vaikka olen melkein 50-v.

Äiti ei antanut minun mennä lapsena balettiin, olin hänestä liian lihava. Ajatella lapsena!

En saanut mennä 18 vuotiaana festareille. Oli oltava nimet ja numerot selvillä minne menen ja häne soittanut vierailupaikan äidille. 

Ei tullut minun ooiskelija-asuntoa katsomaan kuin vuosien päästä ja sanoi ensin että lattia on hirveä. 

Ja lista jatkuu ja jatkuu.

Mitä tällä kirjoituksella haen. Haluaisin vapautua tästä taakasta ja elää vihdoinkin itselleni ja lapsilleni. Hitto ostan sen koiran ja hoidan sen. Hitto aloitan varmasti vatsatanssin ja lähden reppureissaamaan. Ennen kuin täytän 50. 

Mitä ajattelette? 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toi syyllistäminen. Itse matkusteli ympäri maailmaa kunnes ikä teki siitä lopun, mutta nyt  minun lyhyetkin kotimaan lomamatkat on hänelle katkeraa kalkkia ja jos käyn ulkomailla on muori suorastaan vihamielinen. Pitäisikö minun raahata häntä mukanani vai lopettaa matkustelu? Ja minun matkusteluni on hyvin vähäistä verrattuna siihen mitä hän on reissannut eli  4 ulkomaanmatkaa per vuosi ja kotimaankeikat päälle. 

Vierailija
22/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita?

Miten sitten kun vanhemmista aika jättää, onko sitten vapautta elää? 

Ap

Äitini on kontrolloija, samoin oli ex-mieheni.

Kyllä edelleen välillä täytyy muistuttaa itseäni, että teen ihan itse valintani, ja ennen kaikkea saan niitä tehdä oman pääni mukaan. 

Ja olen jo yli 50.

Tosin äitini perseili sen verran pahasti, että nyt on välit poikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kirjoja aiheesta. Romskuissa puretaan piilevää äitivihaa. Onneksi olen jo vanha. Mutta tajuan kuinka paljon tuo on vaikuttanut elämääni. Olisi kannattanut katkaista välit jo nuorena. 

Vierailija
24/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laittaisin välit poikki äitiini, mutta en vaan voi kun hän on jo vanha ja hauras. 

Vierailija
25/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laittaisin välit poikki äitiini, mutta en vaan voi kun hän on jo vanha ja hauras. 

Terapeuttini kertoi minulle jo aikoja sitten, että voin aivan hyvin valita oman elämän. En valinnut. Äitini sairastui sitten ja olin tukena. Hänen kuoleman jälkeen romahdin. Valitse oma elämä, se ei ole väärin. Äitiäsi voi hoitaa "joku muu". Katkaise ketju. Vapaudu omaan elämään.

Vierailija
26/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ilkeää äitiä tarvitse kunnioittaa! 

Vierailija
27/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta. Mutta tsemppiä sinulle ja hyvä että alat elää omannäköistä elämää viimeinkin! 

Vierailija
28/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikki, halusivat tai eivät. Itse en uskalla esim. Seurustella, vaikka olen lisääntymisikäinen, koska äiti on osoittanut mustasukkaisuutta jos minulla on mies ja hänellä ei. Sitten hakeutuu todella dramaattisiin suhteisiin, masentuu, jne. Ei jotenkin ymmärrä luonnon dynamiikkaa, että joskus se valta vaan vaihtuu. Ajautuu helposti katkeruuteen ja "spiteful" käytökseen, on negatiivinen. Arvostan häntä monissa asioissa, mutta seisoo monella tapaa blokkina elämälleni. Olisi varmaan tyytyväinen, jos en koskaan lisääntyisi tai saisi onnea, kun oma avioliittonsa kariutui. Hän itse menee tähän vertailumoodiin ja asettaa itse itsensä kaverikseni jatkuvasti, mikä ahdistaa

Vierailija
29/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukutatte? 

Vierailija
30/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kaikki, halusivat tai eivät. Itse en uskalla esim. Seurustella, vaikka olen lisääntymisikäinen, koska äiti on osoittanut mustasukkaisuutta jos minulla on mies ja hänellä ei. Sitten hakeutuu todella dramaattisiin suhteisiin, masentuu, jne. Ei jotenkin ymmärrä luonnon dynamiikkaa, että joskus se valta vaan vaihtuu. Ajautuu helposti katkeruuteen ja "spiteful" käytökseen, on negatiivinen. Arvostan häntä monissa asioissa, mutta seisoo monella tapaa blokkina elämälleni. Olisi varmaan tyytyväinen, jos en koskaan lisääntyisi tai saisi onnea, kun oma avioliittonsa kariutui. Hän itse menee tähän vertailumoodiin ja asettaa itse itsensä kaverikseni jatkuvasti, mikä ahdistaa

Pitäisin tuollaiseen äitiin etäisyyttä ja eläisin omaa elämää. Äitisi ei ole pääkopastaan ihan normaali.

Vierailija
31/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli kaunotar joka jaksaa muistuttaa etten ole samanlainen. 

Äidilläsi on joku persoonallisuushäiriö. Eihän kukaan kohtele lastaan noin.

Vierailija
32/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukutatte? 

Juuri noin. En pidä äidistäni, mutta hänellä on vain minut kun sisaruksensa ovat kuolleet, hänellä ei ole ystäviä, isäni on kuollut ja olen ainokainen. Toki voisin ignoorata hänet, mutta omatuntoni ei sitä salli sillä hän tarvitsee apua monessa asiassa, enkä todellakaan voi lykätä häntä hoitokodin armoille. Pitää vain purra hammasta ja yrittää unohtaa kaikki p*ska jota olen niskaani saanut. 

Vierailija
33/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että joku on jo tuon ikäinen ja on omia lapsia, mutta silti pelkää omaa äitiä.

Vierailija
34/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli kaunotar joka jaksaa muistuttaa etten ole samanlainen. 

Äidilläsi on joku persoonallisuushäiriö. Eihän kukaan kohtele lastaan noin.

Narsisti hän on. 

Vierailija
35/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa irroittautua niin kauan kuin äiti on vielä voimissaan. Ehtii saada oman elämän vaikka auttaisikin sitten vanhana.

Vierailija
36/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukutatte? 

Juuri noin. En pidä äidistäni, mutta hänellä on vain minut kun sisaruksensa ovat kuolleet, hänellä ei ole ystäviä, isäni on kuollut ja olen ainokainen. Toki voisin ignoorata hänet, mutta omatuntoni ei sitä salli sillä hän tarvitsee apua monessa asiassa, enkä todellakaan voi lykätä häntä hoitokodin armoille. Pitää vain purra hammasta ja yrittää unohtaa kaikki p*ska jota olen niskaani saanut. 

Tämä. Täytyy kohdella toista niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan. Ties millaisiksi pissapäiksi itse vanhemmiten muututaan jos sitä ei vielä olla. 

Vierailija
37/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että joku on jo tuon ikäinen ja on omia lapsia, mutta silti pelkää omaa äitiä.

Jännä? Laitoitko itse välit poikki äitiisi jo nuorena?

Vierailija
38/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä? Laitoitko itse välit poikki äitiisi jo nuorena?

Miksi ne välit pitäisi laittaa poikki jos ei kuuntele äidin mielipidettä ja ostaa koiran?

Vierailija
39/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Rinnallakulkija ohjelmasarjan keskustelua, jossa psykoterapeutti ja kirjailija Saara Kinnunen vieraana, ilmaiseksi voi kuunnella podcast palvelusta https://deiplus.fi/

Hae yläkulmasta sarjan nimellä siis Rinnallakulkija.

Vierailija
40/43 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa elämää pitää elää, ei vanhempien toiveiden mukaan. Omat lapset on toki laitettava etusijalle, mutta kun he aikuistuvat, niin ei enää heidänkään toiveiden ja tarpeiden mukaan. Auttaa ja tukea aina voi, mutta päätökset omasta elämästä saa ja kuuluu tehdä itse. Ei kannata elää elämätöntä elämää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi