Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun aina suositellaan ja kehutaan linssikeittoa hyvänä halpana arkiruokana niin mitä te siihen keittoon laitatte? Onko vaikeaa?

Vierailija
17.07.2024 |

Kun on niin halpa ja terveellinen niin mitä siihen tulee?

Punaisia vai vihreitä linssejä ja kuivattuna vai tölkistä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on täynnä ohjeita. Linssikeittoa voi tehdä varmaan miljoonalla tavalla. 

Vierailija
2/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuullotan sipulia ja valkosipulia öljyssä. Hyvää tomaattimurska pari tlk ja vähän vettä myös. Kuivia punaisia linssejä sekaan kun liemi kiehuu. Timjamia, basilikaa, kasvis/lihafonfi. Pippuria, ehkä hiukan chilihiutaleita. Keitän kunnes linssit kypsiä ja keitto sakea. Kermaa, kiehautus ja sauvasekottimella hienoksi. Jos teen lihaversion, lisään paistettua jauhelihaa lopuksi tai esim paistettuja chorizoviipaleita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein kerran muistaakseen sellasella reseptillä johon tuli punaisia kuivattuja linssejä, niitä liotettiin sit, ja tuli tomaattimurskaa ja kookoskermaa (vai kookosmaitoa?). Oli tosi hyvää, mutta sen kookoksen kyllä korvaisin vaikka tavallisella ruokakermalla ja sulatejuustolla, oli jotenkin imelää tai äitelää, mutta kyllä se oikein hyvä ja helppo ruoka on, suosittelen!

Vierailija
4/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuullotan sipulia ja valkosipulia öljyssä. Hyvää tomaattimurska pari tlk ja vähän vettä myös. Kuivia punaisia linssejä sekaan kun liemi kiehuu. Timjamia, basilikaa, kasvis/lihafonfi. Pippuria, ehkä hiukan chilihiutaleita. Keitän kunnes linssit kypsiä ja keitto sakea. Kermaa, kiehautus ja sauvasekottimella hienoksi. Jos teen lihaversion, lisään paistettua jauhelihaa lopuksi tai esim paistettuja chorizoviipaleita. 

Tuon täytyy pierettää järjettömästi.

Vierailija
5/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaisia linssejä, tomaattisosetta, paistettua sipulia, kasvisliemikuutio.

Vierailija
6/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan siihen vain punaisia linssejä, sipulia, valkosipulia, kasvislientä, juustokuminaa ja tomaattipyrettä. Lisäksi päälle sitruunalla ja valkosipulilla maustettua turkkilaista jugurttia. Ohjeen olen joskus ottanut Mathemilta.

https://www.mathem.se/se/recipes/688-mia-troberg-rod-linssoppa-med-sval…

Vierailija
7/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? No palkokasvit pierettää joitakin järjettömästi. Ja maitotuotteet. Ja liha. Jos on taipumusta, en suosittele tätä soppaa. Jos sietää, tuo on hyvää

Vierailija
8/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin muka, linssit kypsyy nopeasti!

Vierailija
9/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linssit on vatsaystävällisempiä kuin muut papujutut.

Vierailija
10/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen Vanhan Jerusalemin linssikeittoa, bongasin joskus tämän ohjeen googlaamalla ja en ole sen jälkeen mitään muuta linssikeittoa tehnytkään. Lisään aina 2 dl kookosmaitoa, se mainitaan vähän hassusti tuolla ohjeessa vasta viimeisenä, mutta mun mielestä se kruunaa tuon ruuan. 

https://viimeistamuruamyoten.com/vanhan-jerusalemin-linssikeitto-v-gf/

Vierailija
12/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei piere kukaan (olen eri), ei hernekeitosta eikä mistään muustakaan. Tollasiin keittoihin laitetaan ruokalusikallisen verran fenkolin siemeniä joukkoon ja ei pieretä. Hapankaaliin pätee sama. 

Vierailija
13/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein kerran muistaakseen sellasella reseptillä johon tuli punaisia kuivattuja linssejä, niitä liotettiin sit, ja tuli tomaattimurskaa ja kookoskermaa (vai kookosmaitoa?). Oli tosi hyvää, mutta sen kookoksen kyllä korvaisin vaikka tavallisella ruokakermalla ja sulatejuustolla, oli jotenkin imelää tai äitelää, mutta kyllä se oikein hyvä ja helppo ruoka on, suosittelen!

Punaisia linssejä ei tarvi liottaa.

Vierailija
14/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keitto. Punaisia linssejä S-Marketista suoraan pannulle? Hetken kuumennus ja lautaselle.

Vierailija
15/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssikeitto on kyllä hyvää, meillä lähinnä talviruoka, kesällä kevyempaa apetta. 

Vierailija
16/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta maailman paras linssikeitto. Laitan joko kookosmaitoa tai ihan kermaa. 

Vierailija
17/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten varmaan puhutaan kuivatuista punaisista linsseistä. Ne vähän hajoaa ja saostaa soppaa, vihreät pysyy sellaisina kokonaisina ja irtonaisina liemessä.

Muuten mahdollisuudet on rajattomat. Voi tehdä sosekeittoa, voi tehdä yrttistä ja tomaattista keittoa, voi tehdä kermaista curry keittoa, voi tehdä kasvis-linssikeittoa.. . 

Vierailija
18/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

halpuudesta en välttämättä tiedä. Itse teen tyypilliseeti tällaista,

pilkotaan kolmen litran kattilan pohjalle litran verran perunoita, porkkanoita ja mitä muuta juureksia kaapissa tai kaupassa sattuu mukaan tarttumaan sekä yksi isohko sipuli. Kuullotetaan niitä hetki öljyssä. Lisätään tetrallinen tomaattimurskaa ja puolitoista litraa vettä (tai kasvislientä) ja 3 desiä punaisia kuivattuja ja huuhdeltuja linssejä. Mausta mustapippurilla, teelusikallisella hunajaa, chilillä ja mitä vahvahkon makuisia yrttejä sattuu olemaan, sekä suolalla (jos käytit kasvislientä, ota se huomioon suolan määrässä). Makua voi vääntää espanjalaiseen, italaialaiseen tai meksikolaiseen suuntaan eri maustevaihtoehdoilla, Mausteeksi voi laittaa myös pussillisen tacomaustetta, mutta se ei ole enää kovin edullinen ratkaisu. Anna porista parikymmentä minuuttia. Muista sekoittaa, sillä aluksi linssit laskeutuvat pohjaan.  Lopussa voi lisätä esim pakasteherneitä tai pakastemaissia, jos kattilaan mahtuu ja kaapissa on. Tarjoa esim juustoraasteen tai smetanan kanssa.

Tästä syö kolmihenkinen perhe pari päivää ja joku 1-2 hengen hetipitiannos jää vielä pakastettavaksikin.

Vierailija
19/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivattuja punaisia linssejä, on helppoa.

Näin minä teen: kuorin 2-3 valkosipulin kynttä, kuorin ja pilkon pieneksi pari porkkanaa, jos on jotain kurpitsaa, niin paloittelen senkin.

Kattilaan öljyä, valkosipulisilppu ja mausteita, esimerkiksi garam masalaa ja chiliä, tai sitten kurkumaa, paprikajauhetta, chiliä, juustokuminaa tai tavallista kuminaa, inkivääriä jne. Kuumennan, mutta en käräytä. Sit sekaan ne porkkanapalaset, kurpitsa tms. Kääntelen kuumassa öljy-mausteseoksessa jonkin aikaa, ja kaadan mukaan tomaattimurskaa purkin. Huuhtelen sen purkin ja ne huuhdevedet kattilaan myös. Lisään vettä jonkin verran. Jos porkkananpalat on isoja, niin annan kypsyä heyken. Sitten sekaan linssit 2-3 dl, ja annan kiehua kevyesti poreillen, liki hauduttaen noin 30-30 min. Lisään suolan, sekoitan, annan hautua hetken ja maistan, onko suolaa tarpeeksi.

Jos on sosekeittofiilis, niin soseutan sauvasekoittimella kattilassa. Yleensä en viitsi.

Vierailija
20/24 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punaisia linssejä ei tarvi liottaa.

Ei siitä haittaakaan ole tosin, kypsyvät sitten vaan vähän nopeammin. 

Mutta ei tosiaan tarvitse liottaa, huuhdella vain. 

Itse yleensä eka huutelen linssit ja jätän sitten likoamaan siksi aikaa kun paistan sipulit jne.