Onko lapsen synttäreille pakko kutsua kaikki?
Kaveriporukalla ollaan tavattu viettää lasten kaverisynttäreitä neljän perheen voimin viime vuodet. Meillä on suunnilleen samanikäisiä lapsia. Nyt aion jättää yhden näistä perheistä kutsumatta oman lapseni 4-vuotissynttäreille, ja tästä ei kyllä hyvä seuraa. Loukkaantuvat varmasti, ja ihan kyllä ymmärränkin, eihän se varmasti hyvältä tunnu.
Jätän kutsumatta siksi, etten voi sietää tämän perheen esikoista. Lapsi on aivan järkyttävän huonokäytöksinen, ja vetelee raivareita koko ajan. Täysin pilalle hemmoteltu, ja saa haluamansa huutamalla kurkku suorana jatkuvasti. Aivan kauheaa sanoa pienestä lapsesta näin, mutta tiedän, että synttäreillä on kiva tunnelma, jos hän ei ole paikalla. Ja mielestäni lapseni ansaitsee kivat synttärit.
Ei tunnu ihan oikealta karsia juhlavieraita näin, ja välitkin ehkä menevät tässä. Kun muut ystävät tulevat paikalle, ei ole oikein muuta tapaa hoitaa asiaa, kuin kertoa perheelle suoraan, miksi heitä ei kutsuta. En voi esimerkiksi teeskennellä, ettei juhlia olisi ollut, tai että juhlittiin vain perheen kesken.
Millähän sanoilla sitä tämänkin asian sitten mahdollisimman kohteliaasti ilmaisisi? Että anteeksi, mutta emme pidä lapsestanne, joten ette nyt ole tervetulleita meille.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Tiedät itsekin, ettei tuota voi sanoa kohteliaasti ja että välit menee. Mitä siis odotat meiltä? Synninpäästöä?
Ai niin, eihän tänne saakaan mitään kirjoitella, eihän tämä mikään keskustelupalsta ole.
Olis kiva kuulla vaikka muiden kokemuksia ja ajatuksia samasta aiheesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiedät itsekin, ettei tuota voi sanoa kohteliaasti ja että välit menee. Mitä siis odotat meiltä? Synninpäästöä?
Onko aina väärin, jos välit menee? Onko ihmisellä oikeus järjestää lapselleen kivat synttärit silläkin uhalla, että loukkaa muita?
Minä kutsuisin. Isompi haloo tulee kutsumatta jättämisestä kuin siitä, että se lapsi ei osaa käyttäytyä. Jätätte kiljukaulan huomiotta, kun käyttäytyy huonosti. Sanot, että kakkua saa sitten kun on nätisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aina väärin, jos välit menee? Onko ihmisellä oikeus järjestää lapselleen kivat synttärit silläkin uhalla, että loukkaa muita?
Haluatko päästä eroon tästä perheestä?
Vierailija kirjoitti:
Minä kutsuisin. Isompi haloo tulee kutsumatta jättämisestä kuin siitä, että se lapsi ei osaa käyttäytyä. Jätätte kiljukaulan huomiotta, kun käyttäytyy huonosti. Sanot, että kakkua saa sitten kun on nätisti.
Ymmärrän hyvin sun ajatuksen. Säälittää vaan suoraan sanottuna oman lapsen puolesta, kun hänen kaikki synttärijuhlansa ovat olleet tähän saakka pelkkää huutoraivoa. Kyseinen lapsi siis raivoaa aika lailla tauotta, ja on erittäin kovaääninen. Ap
Minä ymmärrän pointtisi täysin. Minun mielestäni sinulla on oikeus tai jopa velvollisuus järjestää kivat synttärit lapsellesi. Onhan se kieltämättä kiusallinen tilanne, mutta jos joudut sen perustelemaan niin sanot vain, että päätettiin tällä kertaa järjestää ihan pienet synttärijuhlat. En keksisi mitään muutakaan sanottavaa. Tsemppiä sulle vaikeassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole väärin. Ihan tervettä laittaa välit poikki ihmisten kanssa, joiden kanssa ei halua olla väleissä. Mutta se että ei osaa asiaa puheeksi muuten kuin pahoittamalla lasten mielen synttärijuhlilla, on raukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko päästä eroon tästä perheestä?
No tällä erää täytyy kyllä sanoa, että välttelen ajan viettämistä heidän kanssaan aika paljon. Tuntuu surulliselta, mutta niin kauan kuin tapaamiset ovat sellaisia, että korvissa soi vielä seuraavana aamunakin, niin en koe voivani olla tekemisissä ainakaan livenä. Ap
Taas tämä sama aloitus. Älä kutsu sitä mukulaa perheineen ja elä elämääsi eteen päin.
Neljävuotiailla on yleensä kaverisynttärit omille kavereille. Eikä mitään äitin kaverien kokoontumisia.
Vaikea tilanne, myönnettäköön, mutta minun mielestäni aikuisten ihmisten on lapsellista suuttua, jos lapsi ei saa kutsua syntymäpäiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole väärin. Ihan tervettä laittaa välit poikki ihmisten kanssa, joiden kanssa ei halua olla väleissä. Mutta se että ei osaa asiaa puheeksi muuten kuin pahoittamalla lasten mielen synttärijuhlilla, on raukkamaista.
Lasten mielen? Synttärijuhlilla? Mitä? Pystyn siis muuten välttelemään perhettä nykyään, mutta tää synttäritilanne on nyt sellainen, että tätä asiaa ei nyt pysty enää oikein kohteliaasti kiertämään. Lasten kanssa en tietenkään tätä asiaa tule keskustelemaan, eivätkä tämän perheen lapset tule sitä koskaan itse tajuamaan, että oli jotkut juhlat, joissa he eivät olleet. Ap
Onhan tuo ikävä tilanne.Eikö sen lapsen vanhempi ymmärrä tilannetta,että se lapsi pilaa juhlat?Osaako siis mitenkään puuttua tuohon käytökseen?Kyllä varmaan itsekin jättäisin kutsumatta (ja voisin syynkin kertoa suoraan) sillä riskillä että välit menee.
Viherkommariperheet voi hyvin jättää kutsumatta. Sittenhän voi tarjota hyvää, ravitsevaa ruokaa.
Itse olen aika suorapuheinen, ja en suosittele omia käytösmetodejani muille, mutta minä varmaankin sanoisin kyseisen lapsen vanhemmille, että me haluamme viettää rauhalliset syntymäpäivät tällä kertaa ja kun tuo teidän tyttö/poika on hiukan villi, niin... jne. että tällä kertaa näin.
En ole ikinä kuullut että tuonikäiset lapset järjestelisi synttärinsä äidin kaverien perheille. Eikö se lapsi ole päivähoidossa ja siellä ole hänelle kavereita?
Vierailija kirjoitti:
Neljävuotiailla on yleensä kaverisynttärit omille kavereille. Eikä mitään äitin kaverien kokoontumisia.
No ei ainakaan meillä päin. Mutta vaikka olisikin, eihän se tässä tapauksessa muuttaisi mitään. Vielä vähemmän pystyisin tätä raivopäätä ottamaan meille ilman vanhempiensa valvontaa. Ap
Jätä kutsumatta. Sinun lapsesi ja hänen juhlat. Kukaan ei kaipaa juhliin kirkuvaa, kiukuttelevaa lasta.
Jos kysyvät miksi heitä ei ole kutsuttu. Vastaat vaan, että tänä vuonna päätettiin juhlia tällä porukalla. Ei sun tarvitse mitään yksityiskohtaista selostusta hänelle antaa.